Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ..... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
dat is ongeveer wel wat ik bedoelde ja, maar dan iets duidelijker uitgelegd ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder, kan iets wat uit je oprijst jou zijn. Tuurlijk. Waarom zou iets dat uit jezelf voortkomt en volledig in jezelf blijft (ervaringen richten zich namelijk niet direct naar buiten toe) niet van jou zijn? Afstand van jezelf nemen kan niet. Dat is het hele gedoe rond het mind-body probleem. Ervaringen zijn volledig subjectief en elke reductie richting objectiviteit, verwijderd je van de werkelijke ervaring. Het overbruggen van die kloof tussen subjectiviteit en objectiviteit in menselijke ervaringen is iets wat in de filosofie de laatste tijd wel een populair onderwerp is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
En ook al weten wij niet waar die gedachten plotseling vandaan komen, veronderstelt dat dan meteen dat zij volledig toevallig zijn? Misschien werken onze gedachten en ervaring wel heel systematisch maar zien wij dat niet in. En ik denk ook zeker niet dat je afstand van jezelf kunt nemen. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
vraagje: maar deze eerste instantie is toch helemaal niet meer achterhaalbaar? Als waarnemer en waarneming niet los van elkaar kunnen staan, vind ik dat je kan zeggen dat een waarneming een deel van jezelf is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Want je zegt wel dat je amterie creeert, maar als je droomt creeer je geen materie hoor. Je denkt dat het er is, maar het is er niet. En zoals jij het nu stelt bestaat er dus geen externe wereld om ons heen. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Heb je trouwens Descartes wel eens gelezen (en dan doel ik op de Meditaties). Ik weet zo goed als 100% zeker dat hij je wel zal aanspreken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
vraag ik me wel af waarom je dan filosoof bent ![]() Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik bedoel dus niet te zeggen dat waarneming altijd voor de ik komt, maar als je een waarneming doet wel. Want daar ging het oorspronkelijk om. Het is toch absurd om te zeggen dat voordat ik een mooi schilderij van bijv. van Gogh zie, dat mijn gevoelens, gedachten en emoties allang hun oordeel hebben geveld over dat specifieke schilderij en mij zelfs al de bijhorende gevoelens en gedachten geven, voordat ik het uberhaupt heb gezien? Je neemt eerst wat waar en daarna gaan je gedachten, gevoelens en emoties daar hun 'oordeel' (als ik dat zo mag zeggen) over vellen. Je kan hooguit zeggen dat je gevoelens, gedachten en emoties gedetermineerd zijn en dat het te voorspellen is wat je reactie op het schilderij zou zijn. Maar ook die voorspelling kan pas bevestigd worden nadat je hebt waargenomen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Je zou dan hooguit kunnen stellen , dat jij bent omdat je voelt en niet zozeer omdat je denkt dát je voelt. ![]()
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Maar het uitgangspunt was waarom ik als filosoof niet zo op waarheid gericht ben. En toen antwoorde ik dat filosofische theorieen geen wrijving hebben met de werkelijkheid in de zin dat de uitspraken die zij over de werkelijkheid doen, zo goed als niet te testen zijn. Kant heeft dit mooi aangetoond met zijn a priori/a posteriori - synthetische/analytische uitspraken. Maar dat zij niks over de werkelijkheid zeggen, betekent inderdaad niet dat zij geen impact hebben op de werkelijkheid (bijv. smaak zegt ook niks over de werkelijkheid, maar mode heeft toch best een invloed). Als dit tenminste je punt was, anders moet je maar een ebtere analogie geven ![]() Citaat:
Maar zonder egoisme kan je geen echte filosofie bedrijven. Filosofie doe je namelijk puur voor jezelf. Het zijn je eigen gedachten die alleen voor jezelf echt goed te volgen zijn. Nu kan je natuurlijk wel filosofie van andere mensen lezen en kunnen de gedachten van iemand anders best impact op je hebben of je overtuigen, maar je kunt nooit met de volle 100% zeker weten dat jij de gedachten van de ander goed interpreteerd. Daarom is er ook zoveel disucssie in de filosofie over hoe bepaalde gedachtengangen op te vatten. |
![]() |
|||||
Citaat:
Als je zegt dat het je puur gaat om de gevoelens , emoties en gedachten die een bepaalde waarneming opgeroepen (als in intern?) , dan kan dit enkel , als deze vergeleken worden met het kader van je ik. Zonder onze ik , nemen we niks waar (als in , er is geen kader), maar ondergaan we gewoon de causaliteit. Citaat:
En het is nu juist dit laatste gegeven , dat er doordat er meerdere paradigma gevormt worden , er nu juist vrijwing ontstaat in de werkelijkheid an sich. ![]() Citaat:
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 27-05-2006 om 10:03. |
![]() |
||
Er is geen buitenwereld die onafhankelijk is van wat er binnen je gebeurt. Tenminste, voor hoe je het zelf waarneemt. Er zijn op internet genoeg afbeeldingen met illusies te vinden. Als er niet zou staan dat het illusies zijn zou je niet weten dat bijvoorbeeld kromme lijnen werkelijk recht zijn. Hoe je iets waarneemt betekent niet gelijk dat het de werkelijkheid is.
Citaat:
En nu nog dit filmpje. Gaat over een experiment met elektronen. Klik |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
In Young's experiment zie je dit ook trouwens, de plaat aan het einde neemt de elektronen waar, waardoor de golffunctie instort en het elektron zich als deeltje gaat gedragen. Laatst gewijzigd op 29-05-2006 om 10:05. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat is ook wel zo, anders zouden de gevoelens die een waarneming oproept helemaal los staan van alles wat je daarvoor deed. Dat zou vreemd zijn. Ik bedoelde gewoon alleen te zeggen dat er eerst een waarneming is en dat daarna pas de gevoelens over die waarneming komen. En of die gevoelens dan op zichzelf staan of aan die van ervoor gemeten worden, zie ik weer als een stapje verder ![]() Citaat:
Dat een filosoof niet de waarheid probeert te achterhalen, maar zijn eigen vormt kan ik nog wel begrijpen. Maar wat bedoel je ermee dat die geen wrijving mag hebben met de gedachten? En de stap naar paradigma-vorming zie ik ook niet echt... Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Je vormt als het ware een soort van idealisme die voor jouw persoonlijk waarheid is. (wat natuurlijk in de loop der jaren gelukkig wel kan veranderen) Echter ben je als mens niet alleen op de wereldbol , en zijn er dus meerdere personen die een waarheid/paradigma voor zichzelf vormen. Dit laatste zorgt er nu voor , dat er vrijwing ontstaat (door verschillende perspectieven/uitgangspunten) in de werkelijkheid an sich. Tenminste als je net als ik ervan uitgaat dat wij mensen duaal zijn , en dus zowel subject als object zijn. ![]() Je zou het filmpje van hierboven ook als analogie kunnen gebruiken en zeggen dat wij mensen ons soms als deeltje gedragen ( ik ) en soms als golffunctie ( ik voel , ik denk en ik uit) ![]()
Laatst gewijzigd op 30-05-2006 om 17:49. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Maar het ding dat dan mooier 'gekleurd' wordt, kan dat pas worden door je interne gevoelens etc. als je het hebt waar genomen. Want je gevoelens die je hebt voor de waarneming staan er niet voor garant dat je die daarna nog hebt. Voorbeeld: je bent de hele dag vrolijk en alles is mooi, de zon schijnt voor jou feller dan voor de rest van de wereld. Je denkt, zal ik is wat bloemen voor mijn lieftallige wederhelft kopen. Dan komt je thuis en je ziet die wederhelft plots met de melkboer rollebollen. Ik vraag mij af of die laatste waarneming dan nog steeds mooier gekleurd zal zijn of dat je gevoelens direct omslaan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd