Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2006, 12:29
Lavender
Lavender is offline
vijvermantel in april

het is de langere nacht
die schokschoudert
onder haar peinzen

de mist van petroleumblauw
omzwachtelt zachtjes haar
vederlichte waarheid

nu haar dromen zwijgen
als vermoord, ze er zelfs
niet meer tegen aan kruipt

kan ik ze slechts ontvoeren
verdwenen letters opsporen
onder nieuwgeboren sterrenlicht

ik rijg ze samen met een vermoeden
van troost - geef als bestemming
de schoot van haar lippen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2006, 17:01
~*kar*~
~*kar*~ is offline
wat een geweldige woordkeuze!!
schokschoudert, petroleumblauw, vederlichte waarheid, de schoot van haar lippen... geweldig!

je zinnen lopen soepel, en het gedicht leest fijn

top!
Oud 24-06-2006, 10:42
Reem
Reem is offline
Dit is een gedicht dat je kunt blijven lezen: het woordgebruik, de samenhang van en het spel met klanken en dan hoop ik dat daarachter ook nog een boodschap verscholen ligt - maar die is voor mij op dit moment nog een beetje ongrijpbaar. Ontoegankelijk is het dus wel, waardoor het me niet echt weet te raken, maar daarom nóg meer een gedicht om te blijven lezen.
Oud 25-06-2006, 12:28
Amaranthe
Amaranthe is offline
Deze heb ik eerder geleden (op het schrijvertje, kan dat?), vond hem toen al zo mooi en velen met mij. Wat Reem zegt over een boodschap...die zit er inderdaad in volgens mij, maar ik 'voel' een gedicht liever dan te denken wat er achter kan liggen.
Oud 25-06-2006, 14:47
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Reem schreef op 24-06-2006 @ 11:42 :
Dit is een gedicht dat je kunt blijven lezen: het woordgebruik, de samenhang van en het spel met klanken en dan hoop ik dat daarachter ook nog een boodschap verscholen ligt - maar die is voor mij op dit moment nog een beetje ongrijpbaar. Ontoegankelijk is het dus wel, waardoor het me niet echt weet te raken, maar daarom nóg meer een gedicht om te blijven lezen.
Zoals Reem zegt. Je gebruikt hele mooie woorden en de verpersoonlijking(?) van de vijvermantel is ook mooi . (Als ik het goed opvat )
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 15:26
Lavender
Lavender is offline
Bedankt voor de reacties!

Citaat:
en dan hoop ik dat daarachter ook nog een boodschap verscholen ligt - maar die is voor mij op dit moment nog een beetje ongrijpbaar.
Er ligt een boodschap in verscholen, maar ik verklap hem lekker niet.

Citaat:
Deze heb ik eerder geleden (op het schrijvertje, kan dat?),
Dat kan! Of op Dichttalent, want daar post ik ook regelmatig gedichten.

Citaat:
Je gebruikt hele mooie woorden en de verpersoonlijking(?) van de vijvermantel is ook mooi . (Als ik het goed opvat )
Dat is heel goed opgevat. Wel leuk dat je dat zegt, je bent de eerste die het daarin ziet, voor zover ik weet tenminste. (Ik heb al veel vaker gehoord: "wat doet die vijvermantel nu in de titel?")
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 15:44
CSN
CSN is offline
Charlene! Wat leuk om je hier te treffen.

Je woordgebruik is inderdaad prachtig, vooral in de eerste twee strofen. Verder weet ik niet of je als lezer van een diepere betekenis van een gedicht kunt spreken als deze enkel bij de schrijver bekend is.
Oud 25-06-2006, 17:38
Lavender
Lavender is offline
Hoi Lieke,

Is het dan een minpunt dat je als lezer geen diepere betekenis weet te achterhalen? Zou ik moeten proberen om het beter over te brengen?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 18:22
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Jouw gedicht is heel mooi om te lezen, omdat je mooie woorden gebruikt. Maar een gedicht kan ook heel erg mooi zijn omdat er een boodschap in zit, en omdat er woordspelingen in zitten die twee of meer betekenissen hebben. Het is jammer als je die betekenis niet helemaal kan achterhalen als lezer.

Nu zou ik zeggen dat het gewoon om een vijvermantel gaat want ik kan me hier niet in verplaatsen of er een persoon in herkennen. Maar als jij nu bijvoorbeeld zou zeggen waar het óók om ging zou de lezer zich er misschien over verbazen hoe goed je die boodschap hebt verstopt.

Maar ik weet niet of je dat moet vertellen. Ik heb ook wel eens iets niet willen en durven zeggen omdat het te persoonlijk was voor mij, ik wilde wel dat iemand mijn gedicht las en het van commentaar voorzag maar niet dat diegene zag wat er op dat moment in mij omging.

Dus je moet zelf bepalen of je het zegt. En een boodschap overbrengen is in mijn ogen niet altijd de hoofdzaak als je een gedicht schrijft . Dus voor mij part hoef je het niet beter over te brengen, behalve wanneer je het heel belangrijk vindt dat de lezer begrijpt waar het over gaat, want ik denk niet dat erg veel mensen jouw gedicht doorgronden.

Jezus, ik schrijf vandaag echt te lange berichten .

Edit: Ik heb geantwoord op je vraag Lavender, ik hoop dat je er iets aan hebt, maar je vroeg het eigenlijk aan Lieke dus ik ben benieuwd wat Lieke ervan vindt .
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 18:30
Porcelain
Porcelain is offline
Ik geef even brutaal mijn visie erop: ik zou zeggen van wel, hiervan valt naar mijn mening net wat te weinig te maken. Ik kan me erg mooie dingen inbeelden bij het lezen van bepaalde zinnen en strofes, maar het blijft daarbij, het blijven voor mij losse stukjes. Misschien kun je proberen wat meer een geheel van de delen te maken en zo wat duidelijker iets over te brengen (achteraf de boodschap vermelden heeft trouwens wat mij betreft weinig zin voor het gedicht, dus dat hoef je van mij niet te doen).

Neemt niet weg dat het mooi is, inderdaad fijne woordkeus, veel mooie woorden (bij de eerste keer lezen vond ik het een teveel aan mooie woorden, maar nu vind ik dat eigenlijk niet meer). Tegen je dromen aankruipen, petroleumblauw, de schoot van haar lippen - dat zijn wel dingen om verliefd op te worden, zeg.

Laatst gewijzigd op 25-06-2006 om 18:34.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 18:56
Lavender
Lavender is offline
LvH, van mijn part mag je altijd lange berichten schrijven want ik heb er wel wat aan. Er doorgronden niet veel mensen mijn gedichten. Niet dat ik de boodschap opzettelijk vermom, ik schrijf gewoon zo.

Ik zal niet zeggen wat de boodschap nu is, een gedicht interpreteert iedereen anders. Een lezer kan voor zichzelf een bepaald beeld of een gevoel opgeroepen krijgen bij het lezen ervan, als ik vertel waar het werkelijk over gaat is dat vaak gek, klopt het precies niet meer. Porcelain heeft ook gelijk als ze zegt dat achteraf vertellen te laat is, dan vind ik het nog beter als je leest todat je voor jezelf er iets uithaalt. (Als dat ooit zal lukken tenminste. )

In ieder geval bedankt voor jullie visie er op.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten