Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2002, 12:56
WolterB
WolterB is offline
ik heb vandaag SuSE Linux 6.1 ergens 2e hands gekocht en nu wilde ik weten hoe dit zichzelf installeert.

ik wil hem nl op de C-hardeschijf installeren, maar hierop staan bij bootbestanden etc., verder heb ik hier geen programma's op geïnstalleerd (WinXP draait bij mij op de F-schijf, op de C-schijf stond tot 3 weken terug Win98SE, maar die heb ik ondertussen verwijderd)

kan ik Linux gewoon op de C-schijf installeren zonder dat hij de bestanden die er momenteel op staan verwijderd?

ff overzicht van de schijven:

en van de data op mijn C-schijf:

alvast bedankt

Laatst gewijzigd op 29-06-2002 om 12:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2002, 20:42
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
simpel gezegd: Nee...

Linux kan niet op een FAT32 geinstalleerd worden...

je zal 2 partities nodig hebben
1 als swap (2x de grootte van je RAM)
en de ander waar je de rest op zet..

... ik weet er verder niet zoveel van...
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 21:07
Koen
Koen is offline
Linux moét op een aparte partitie. 2 dus, zoals al gezegd is.

Ik zou trouwens als ik jou was eerst gewoon even een nieuwere versie downloaden. Redhat is al een aantal versies verder, met een hele boel improvements die je eigenlijk niet wilt missen.

Edit: Je schijnt Linux toch wél op een Fat partitie te kunnen installeren, maar het maakt het geheel wel een stuk trager.

Verwijder dus gewoon die C partitie, dat kan tijdens de installatie. Dan maak je een klein stukje Swap, en de rest /. Werkt wel zo prettig

Laatst gewijzigd op 29-06-2002 om 21:18.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 22:49
MacArt
MacArt is offline
Linux heeft niets te maken met de C:\ F:\ etc aanduidingen.

het werkt heel anders, de eerste HD heet hda de eerste partitie daar op heet hda1.

Om linux op dat deel van je HD te zetten wat nu C:\ heet, moet je eerst je boot zooi over zetten naar F. Dan moet je (voor de veiligheid) met Fdisk de F schijf opgeven als actieve partitie. (doe je dit niet dan heb je kans dat je heel veel moeite moet doen om weer in windows te komen.)

Vervolgens moet je de c partitie verwijderen (ook met fdisk)

ik neem aan dat je dan wel een boot disk, danwel een bootable cd hebt voor suse

Boot de linux install.
ik neem aan dat suse een makkelijke install heeft en je partities voor je aan maakt. Hij maakt dan een linux native (de schijf die je gebruiken gaat) en linux swap (dit wordt als swap file gebruikt)

de swap partitie is meestal 2 maal de hoeveelheid ram geheugen die je hebt, maar je kan ook minder nemen als je veel ram geheugen hebt (512> oid)

Dan moet je lilo configgen, in principe zal suse dit ook wel voor je doen. Let erop dat daarbij de juiste partities gebruikt worden. Voor windows waarschijnlijk /dev/hda3 en voor linux /dev/hda5

Het ligt een beetje aan de setup van suse (heb ik nooit geprobeerd) hoe alles verloopt, als het een gebruikersvriendelijke distributie is (ik denk van wel) zal alles vrijwel vanzelf gaan.

Maak in ieder geval een complete backup van je computer, en houdt de windows cd achter de hand. Zorg, als die cd niet bootable is, voor een goede boot flop, met igg fdisk, format en cd drivers die werken.

suc6 ermee, en all at your own risk
Arthur
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 22:55
Verwijderd
Citaat:
Koen schreef:
Edit: Je schijnt Linux toch wél op een Fat partitie te kunnen installeren, maar het maakt het geheel wel een stuk trager.
Dat valt best mee hoor. Inode info wordt gewoon apart opgeslagen in de FAT space, dat is het leuke van UMSDOS.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2002, 03:26
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Versie 6.1 is antiek, denk ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten