Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2006, 22:59
Verwijderd
Je ligt hier naast me in het zomergroene gras
Vangt de zonnestralen met jouw mooie lach
Als ik naar je kijk laat je me denken,
denken aan die mooie dingen in het leven
Met elke aanraking laat je me zachtjes beven
Ik heb het koud, en toch zo warm van binnen
Wat zou ik toch zonder jou beginnen..
Het maakt me verdrietig
Dat ik je los moet laten en mijn eigen weg moet gaan
Maar dan kijk ik je nog eens aan
En zie dat je nog steeds naast me ligt
Met die mooie lach, in het zomergroene gras
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-06-2006, 23:07
Verwijderd
Hm - met mijn 'lugubere' geest had ik liever aan het eind iets gelezen van :

"Met die mooie lach, onder het zomergroene gras"

Maar héé, wie ben ik he . Verder over je gedicht: Ik vind het jammer dat je niet echt stijlmiddelen erin hebt gebruikt. Nu is het een beetje eentoning in mijn opzicht. Misschien zou je dat de volgende keer wel kunnen doen (of bewerken - maar dat moet je niet doen omdat één iemand het niet 'geweldig' vindt).

Beetje korte reactie want erg veel heb ik ook weer niet te melden. 'k vind het een beetje simplistisch overkomen. Gooi er wat meer in, zou ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 07:37
Orpheus
Orpheus is offline
Hm. En overweeg er eens heel wat hoofdletters uit te halen.

Verder - Wat Fri.. zegt. Meer doen met minder woorden.
Oud 26-06-2006, 10:18
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik vind dat er heel veel cadans in zit maar dat is niet positief. Het ligt denk ik aan je rijmschema, je kunt haast voorspellen wat het volgende rijmwoord is. Het doet een beetje denken aan een sinterklaasrijmpje.

Zoals Fri ook al zegt, gebruik iets minder woorden en je eigen fantasie om dingen te beschrijven. Dan wordt het lezen van een gedicht voor de lezer ook veel spannender en leuker. Je moet dan immers via een omweg de betekenis van woorden en zinnen achterhalen.

Sleutel er nog eens aan .
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 10:21
Verwijderd
Citaat:
Fri.. schreef op 26-06-2006 @ 00:07 :
Hm - met mijn 'lugubere' geest had ik liever aan het eind iets gelezen van :

"Met die mooie lach, onder het zomergroene gras"
Ja, had idd ook goed gekund. Zelfs wel leuker eigenlijk, maar dan had het wel een hele andere betekenis/ wending gehad.

Citaat:

Maar héé, wie ben ik he . Verder over je gedicht: Ik vind het jammer dat je niet echt stijlmiddelen erin hebt gebruikt. Nu is het een beetje eentoning in mijn opzicht. Misschien zou je dat de volgende keer wel kunnen doen (of bewerken - maar dat moet je niet doen omdat één iemand het niet 'geweldig' vindt).

Beetje korte reactie want erg veel heb ik ook weer niet te melden. 'k vind het een beetje simplistisch overkomen. Gooi er wat meer in, zou ik zeggen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt nooit gedichten maak. Ik heb dus ook echt geen verstand van stijlen enz. en zonder rijmen lijkt het gewoon op een verhaaltje..
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 10:22
Verwijderd
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 26-06-2006 @ 11:18 :
Ik vind dat er heel veel cadans in zit maar dat is niet positief. Het ligt denk ik aan je rijmschema, je kunt haast voorspellen wat het volgende rijmwoord is. Het doet een beetje denken aan een sinterklaasrijmpje.

Zoals Fri ook al zegt, gebruik iets minder woorden en je eigen fantasie om dingen te beschrijven. Dan wordt het lezen van een gedicht voor de lezer ook veel spannender en leuker. Je moet dan immers via een omweg de betekenis van woorden en zinnen achterhalen.

Sleutel er nog eens aan .
Zoals ik eerder al zei eigenlijk. En dat rijmen was niet expres zo gedaan. Hoe kan ik iets maken zonder rijm, wat toch een gedicht is? (heb je misschien wat tips?)
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 10:26
Verwijderd
Oh, zonder rijm kan je nog prima een gedicht maken (ga maar eens rondkijken oid)

Je kunt bijvoorbeeld binnenrijm gebruiken, halfrijm, schijnrijm, opsommingrijm (kweet niet of dat bestaat ) wil je echt concrete voorbeelden -> pm maar.

Ik weet dat het dan een hele andere betekenis/wending had gehad maar dat had ík in dit geval juist leuk gevonden omdat het nu een beetje eentonig is, dingen die ik al vaak heb gelezen, wendingen die ik al veel ken etc.

Stijlen zijn niet zo moeilijk, maar zoals Orpheus zei: haal je hoofdletters weg en zet alleen hoofdletters bij een begin van de zin ( en dat hoeft nog niet eens, zonder interpunctie zijn er ook geweldige gedichten geschreven). En maak je gedicht bestaande uit meerdere alinea's, dat ziet er vaak al wat beter uit (het hoeft niet-nogmaals- het is slechts mijn visie).

En som wat minder op van wat de 'jij' persoon allemaal doet.
Nouja, dat zijn mijn tips wel weer - wat je ermee doet is aan jou uiteraard
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 10:31
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
shining schreef op 26-06-2006 @ 11:22 :
Zoals ik eerder al zei eigenlijk. En dat rijmen was niet expres zo gedaan. Hoe kan ik iets maken zonder rijm, wat toch een gedicht is? (heb je misschien wat tips?)
Gedichten hoeven niet altijd een gedicht met rijm te zijn. Je kan een gedicht maken zonder rijm door bijvoorbeeld dubbelzinnige woorden te gebruiken. Woorden die dus twee of meer betekenissen hebben, of zelf woorden aan elkaar plakken en nieuwe woorden bedenken. (Moet het wel een beetje grammaticaal kloppen).
Verder kun je er voor zorgen dat je gedicht goed loopt. Dat er bijvoorbeeld geen zinnen heel erg lang zijn of hele korte zinnen, dat stopt de vaart in je gedicht. Een origineel onderwerp wil ook nog wel eens helpen. Een gedicht over de zon zee en strand is al eens geschreven.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen. Vaak vallen mij mooie woorden of zinnen in en die schijf ik ergens op. Dat is handig en dan kun je altijd je schrijfsels weer opzoeken. Een heel gedicht in een keer maken wil ook soms niet lukken.

Als iemand anders een aanvulling heeft...ik schrijf nogal warrig vandaag.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 10:33
Verwijderd
Bedankt voor jullie reacties .
Ik zal er vandaag nog wat aan sleutelen en als daar iets beters uit voort gekomen is zal ik het posten.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 10:35
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
shining schreef op 26-06-2006 @ 11:33 :
Bedankt voor jullie reacties .
Ik zal er vandaag nog wat aan sleutelen en als daar iets beters uit voort gekomen is zal ik het posten.
.

Edit: ik hoop dat die beschrijving van net een beetje te pruimen was, ik weet niet of het goed is wat ik allemaal zeg en ik wil de TS ook niet op het verkeerde been brengen.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 10:37
Verwijderd
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 26-06-2006 @ 11:35 :
.

Edit: ik hoop dat die beschrijving van net een beetje te pruimen was, ik weet niet of het goed is wat ik allemaal zeg en ik wil de TS ook niet op het verkeerde been brengen.
Ik heb er toch geen verstand van dus ik neem alles aan wat er wordt gezegd .
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 10:41
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
shining schreef op 26-06-2006 @ 11:37 :
Ik heb er toch geen verstand van dus ik neem alles aan wat er wordt gezegd .
Dat moet je niet altijd doen. Je moet het ook zelf een beetje ontdekken.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 12:53
Verwijderd
Inderdaad. Niet klakkeloos aannemen wat wij zeggen want wij zijn ook maar mensen . Alhoewel ghehe.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten