Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2006, 10:27
Meadow
Meadow is offline
Let op! Wijs mij niet op nadelen, ik wil het spul niet gebruiken, alleen begrijpen.

Na een aantal dagen nadenken heb ik besloten dat ik geen enkele manier kan bedenken waarop zelfbruinende creme kan werken. En dan bedoel ik niet: je smeert het erop, laat het intrekken en je bent bruin.
Ik dacht dat het misschien een laagje over je huid zou leggen, als het ware intrekken in je cellen, maar dat lijkt me niet logisch omdat je huid dan neem ik aan niet de goede "voedingsstoffen" meer binnen kan krijgen. Net zoals je je haar niet te veel moet verven omdat het dan slap en doods wordt.
Als het niet over je huid zit, misschien dan in de huid? Maar aangezien je huid juist je beschermaalg is lijkt het me niet dat zo'n creme tussen je opper en lederhuid kan gaan zitten. Bovendien lijkt be dan dat sommige plekken beter "gelijden" dan anderen, en je grote vlekken krijgt.
Een derde een laatste mogelijkheid is dat als je in de zon zit, je bijv. een bepaald hormoon aanmaakt dat de pigmentcellen in je huid tot actie aan zet. Nu weet ik niet precies hoe dat proces gaat, maar ik nam even aan dat deze cellen zich net als de haarzakjes in het onderhuidsbind en vetweefsel bevinden. Dan zou er in de creme een hormoon moeten zitten, die zo diep door zou moeten dringen. Ofwel de pigmentcellen zitten hoger, maar ik meen me ook te herinneren dat er geen hormonen in dit soort dingen verwerkt mogen worden.

Wie verlost mij? Dit raadsel moet opgelost worden .

(En nu ga ik Biologie leren .)
Oud 05-07-2006, 10:34
Verwijderd
Zelfbruining heeft niets met zon te maken; je hoeft er dus niet voor in de zon, maar bruin word je wél.
Ik geloof dat het de opperhuid kleurt doormiddel van zuurstof; een soort oxidatie dus. En dat ziet er bruin uit.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 10:38
Verwijderd
ff kort googlen vertelde me het volgende:
Citaat:
De stof die gebruikt wordt om de huid te bruinen zonder zon is 1,3-dihydroxypropanon. Eigenlijk is dit een soort klein suikermolecuul. Dit molecuul wordt opgenomen door de bovenste laag van de huid en reageert met eiwitten uit de hoornlaag tot bruingekleurde verbindingen. Deze reactie kun je vergelijken met de reactie van suikers met eiwitten bij het bakken van brood. Gelukkig is de stof 1,3-dihydroxypropanon onschuldig. Bij het gebruik van een zelfbruiner moet je er rekening mee houden dat het reageert met de allerbuitenste huidlaag; de hoornlaag. Waar de hoornlaag dik is, heb je een sterkere bruinkleuring. Zo worden handpalmen snel bruin, ook de hoornlaag bij puistjes is dikker dan de gezichtshuid, deze worden dus ook duidelijker zichtbaar.

Als je eenmaal bruin bent moet je er rekening mee houden dat je geen bescherming hebt tegen de zon. De gevormde moleculen absorberen namelijk geen ultraviolet licht zoals pigmentkorrels dat doen. Als je gaat vervellen omdat je verbrand bent door de zon ontstaan er grote kleurverschillen, omdat de hoornlaag met de bruine verbindingen eraf gaat.
bron: http://www.exo.science.ru.nl/bronnen...bruinende.html

Kortom, het is dus niet de derde mogelijkheid. Er gebeurt niet hetzelfde als wanneer je in de zon zit, er wordt niet extra pigment aangemaakt. Je bent dus eigenlijk niet "echt" bruin. De eerste mogelijkheid die je noemde is het ook niet, want het ligt niet op de huid. De tweede mogelijkheid komt dus het meest in de richting, al ligt het spul niet als een laagje tussen de huid, maar reageert het ook echt met eiwitten.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 10:55
Meadow
Meadow is offline
Hmm oke, dank je wel. De almachtige google. Nu dus alleen nog uitvinden heo je huid dat precies opneemt.

Ook iets wat ik me al een tijdje afvraag: waarom, maar vooral ook hóé zuigt de huid eigenlijk dingen als creme en water (rimpelvingers) in zich op?
Oud 05-07-2006, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Meadow schreef op 05-07-2006 @ 11:55 :
Hmm oke, dank je wel. De almachtige google. Nu dus alleen nog uitvinden heo je huid dat precies opneemt.

Ook iets wat ik me al een tijdje afvraag: waarom, maar vooral ook hóé zuigt de huid eigenlijk dingen als creme en water (rimpelvingers) in zich op?
porien. dat zijn kleine openingen in je huid die allerlei stoffen naar binnen en buiten werken.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 11:31
Meadow
Meadow is offline
Actief transport dus?
Oud 05-07-2006, 11:39
Verwijderd
Citaat:
Meadow schreef op 05-07-2006 @ 12:31 :
Actief transport dus?
zowel actief als passief volgens mij... maar ik kan t mis hebben
Met citaat reageren