![]() |
|
Judith Herzberg / Jona Oberski over de bedoeling van gedichten, Bulkboek 1990:
Judith Herzberg: "(…) Ik heb kortgeleden een brief van een scholier gekregen over mijn gedicht Beemdgras en zachte dravik, dat hij kende uit Kinderjaren van Jona Oberski. Hij schreef iets van: Ik begrijp de bedoeling ervan nog niet helemaal, wilt u me dat even uitleggen? Ik was een beetje geďrriteerd en ook te lui, en toen dacht ik: Jona heeft het geciteerd, laat ik Jona daar nou maar even mee opschepen. Die schreef die jongen toen een enige brief – zal ik hem voorlezen? ‘(…) Je zult me wel streng vinden, let maar op. Je schrijft dat je nog niet helemaal de bedoeling van het gedicht begrijpt. Zo is het waarschijnlijk altijd met een goed gedicht. Het is onmogelijk om de bedoeling helemaal te begrijpen. Het woordje nog lijkt me dan ook misplaatst. Wat bedoel je eigenlijk met de bedoeling? Denk je dat de schrijfster iets anders bedoeld zou kunnen hebben dan ze heeft gepubliceerd? (…) Laat wat de schrijfster heeft bedoeld jou nu maar een zorg zijn, het was haar een zorg toen ze het gedicht schreef. Voor jou zou nu alleen maar moeten tellen wat jij begrijpt, wat jij denkt of vermoedt dat haar bedoeling geweest zou kunnen zijn.’ Toen ik dit las, dacht ik: Ja, daarom heb ik die jongen ook niet geantwoord, omdat hij me irriteerde met dat nog niet helemaal.” Naar aanleiding van bovenstaand stuk dat ik altijd nog eens met jullie wilde delen en de reactie van REIE op een gedicht van Mooneh, wil ik graag een discussie openen over wat gedichten nou helemaal betekenen - moeten ze wel iets betekenen? .. Schrijven we werkelijk alleen maar onzin op, of bekeek Jona Oberski de zaken veel te cynisch? Hoe belangrijk is de begrijpbaarheid van een gedicht voor jou - waar hangt die begrijpbaarheid van af? Gaat het bij een gedicht enkel om mooi woordgebruik, slimme rijm, of speelt inhoud ook nog een rol?
Laatst gewijzigd op 03-07-2006 om 19:01. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Verder ben ik het eens met Reynaert: ik wil als lezer een bepaalde betekenis uit het gedicht kunnen halen, maar of dat dezelfde betekenis is als die van de dichter is niet noodzakelijk. Het gedicht moet voor mij mooi zijn en daarbij gaat het niet alleen om stijlmiddelen, maar dus ook om de inhoud. Op welke manier het mooi is, is voor iedereen anders.
|
![]() |
|
|