Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2006, 22:28
Wammus
Wammus is offline
Mischien een beetje een vage titel maar ik heb dan ook geen idee hoe ik dit kort maar krachtig kan omschrijven.

Ik heb een Word bestandje op m'n desktop staan en iedere keer als ik het heb gebruikt en het weer af wil sluiten vraagt hij of ik de wijzigingen op wil slaan. Nou zou je zeggen dat daar niet zo gek veel mee mis is maar het rare is dus dat hij het ook vraagt als ik niets gewijzigd heb.

Hij doet het niet als ik het bestand alleen open en afsluit maar wel als ik het open, iets in het bestand aanklik en het dan afsluit. Als ik dit doe wijzig ik toch helemaal niets of zie ik dit echt totaal verkeerd?

Zo nee kan iemand me dan vertellen waar dit wel aan kan liggen? Want een beetje vreemd vind ik dit wel.
Advertentie
Oud 06-07-2006, 22:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
Heb je hem soms uitgeprint? Toen ik nog Microsoft Publisher gebruikte (in een duister verleden) had ik datzelfde probleem; ik open een document, print hem uit en bij afsluiten denkt hij dat het document gewijzigd is. Sowieso wel meer bugs tegengekomen. Mijn god wat fijn dat ik daarvan verlost ben...
Oud 06-07-2006, 22:35
Wammus
Wammus is offline
Nee ik heb hem nog nooit uitgeprint.
Oud 06-07-2006, 22:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dan zou ik het niet weten, gebruik je extensies of plugins oid? Welke versie van word?

Psst:
Oud 06-07-2006, 22:44
Wammus
Wammus is offline
Nee geen extensies. De versie is 2002 en ik heb er nu ineens geen last meer van.
Oud 06-07-2006, 22:46
Wammus
Wammus is offline
Hmmz daarnet weer wel. Ben nu bezig OpenOffice binnen te halen. 92 MB.
Oud 06-07-2006, 23:05
Wammus
Wammus is offline
Ik heb OpenOffice nu geïnstaleerd en het probleem is er niet meer. Zit er veel verschil in in vergelijking met MS office?
Oud 07-07-2006, 00:19
Verwijderd
Qua functionaliteit wel wat: http://www.taming-openoffice-org.com...r/wcompare.htm
(Zeer handige pagina.)
Wiki zegt: Writer — a word processor similar in look and feel to Microsoft Word and offering a widely overlapping range of functions and tools. It also includes the ability to export Portable Document Format (PDF) files with no additional software, and can also function as a WYSIWYG HTML editor for creating and editing web pages. One difference between OpenOffice Writer and Microsoft Word is that in Writer, automatic save is turned OFF by default. Autosave should be turned on if the user lives in a power outage prone area or forgets to save frequently.

En hier wordt een performace analyse gemaakt:
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 00:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Niet veel. Behalve dat OpenOffice een open formaat gebruikt (OpenDocument genaamd), wat bijna alle alternatieve tekstverwerkers kunnen gebruiken. En ook Microsoft Office krijgt een plugin daarvoor.

Enig voordeel van MS Office is dat het iets sneller opstart. Maar als je de quickstart/snelstart functie van OOo (OpenOffice.org) gebruikt dan valt het verschil wel mee.

Qua functies is het aardig vergelijkbaar, al gebruik ik voornamelijk de simpelere dingen.
Oud 07-07-2006, 00:22
Verwijderd
Behalve dan dat OpenOffice erg graag aan jouw resources knabbelt.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 00:25
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Piloff schreef op 07-07-2006 @ 01:19 :
En hier wordt een performace analyse gemaakt: [afbeelding]
Die performance dingen vind ik nog het minst interessant. Een tekstverwerker is geen modern spel waar er 80fps behaald moet worden en ingewikkelde berekeningen. Als je een moderne PC hebt dan merk je mijns inziens geen verschil. Alleen de tijd in opstarten vind ik soms wel irritant, maar verder met documenten enzo. Wanneer merk je nou wat van snelheid? Als je saved is binnen 0.2sec klaar. En who cares dat je tekstverwerker 35MB geheugen gebruikt; zeker niet als je 1GB gebruikt. Mijn firefox met 20 tabs gebruikt ook al 225MB ofzo.

Verder heb ik gehoord dat OpenDocument-formaat wat nu native is, nog niet geoptimaliseerd is; ze hebben een snelle overstap gemaakt. Dus in nieuwere versies zal dat nog wel verbeteren. Voor nu vind ik het belangrijkste een autoupdate-functie en snellere opstart-tijd.
Oud 07-07-2006, 00:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Piloff schreef op 07-07-2006 @ 01:22 :
Behalve dan dat OpenOffice erg graag aan jouw resources knabbelt.
Dat lijkt me hoogstens een issue als je een Pentium 2 hebt met 64MB geheugen ofzo. Dan moet je idd eens goed kijken maar het verbruik, en kan 32MB al veel zijn. Maar met moderne systemen??
Oud 07-07-2006, 00:28
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 07-07-2006 @ 01:25 :
Die performance dingen vind ik nog het minst interessant. Een tekstverwerker is geen modern spel waar er 80fps behaald moet worden en ingewikkelde berekeningen. Als je een moderne PC hebt dan merk je mijns inziens geen verschil. Alleen de tijd in opstarten vind ik soms wel irritant, maar verder met documenten enzo. Wanneer merk je nou wat van snelheid? Als je saved is binnen 0.2sec klaar. En who cares dat je tekstverwerker 35MB geheugen gebruikt; zeker niet als je 1GB gebruikt. Mijn firefox met 20 tabs gebruikt ook al 225MB ofzo.

Verder heb ik gehoord dat OpenDocument-formaat wat nu native is, nog niet geoptimaliseerd is; ze hebben een snelle overstap gemaakt. Dus in nieuwere versies zal dat nog wel verbeteren. Voor nu vind ik het belangrijkste een autoupdate-functie en snellere opstart-tijd.
Nou, omdat ik graag Opera met +35 tabjes open wil hebben, het liefste nog twee Opera's met +35 tabs en dan ook nog standaard Azureus run. Verder heb ik Gaim oid vaak aanstaan en ik wil ook nog muziek luisteren. Dan heb ik het liefste dat mijn textverwerker zo min mogelijk van m'n ram oppeuzelt.

Ik heb zeer duidelijk verschil in performance gemerkt tussen openoffice en word en dat zat 'em niet alleen in het opstarten.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 00:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Piloff schreef op 07-07-2006 @ 01:28 :
Nou, omdat ik graag Opera met +35 tabjes open wil hebben, het liefste nog twee Opera's met +35 tabs en dan ook nog standaard Azureus run. Verder heb ik Gaim oid vaak aanstaan en ik wil ook nog muziek luisteren. Dan heb ik het liefste dat mijn textverwerker zo min mogelijk van m'n ram oppeuzelt.
Maar maakt een verschil van 15MB in geheugengebruik dan zoveel uit?
Citaat:
Ik heb zeer duidelijk verschil in performance gemerkt tussen openoffice en word en dat zat 'em niet alleen in het opstarten.
Bij welke acties dan precies? Op welke hardware? Zodra OOo bij mij eenmaal gestart is, gaat alles direct. Alles wat ik doe neemt 0.2 seconde in of minder, zoals het ook hoort. Maar misschien werk jij met veel complexere/grotere bestanden?
Oud 07-07-2006, 00:37
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 07-07-2006 @ 01:34 :
Maar maakt een verschil van 15MB in geheugengebruik dan zoveel uit?

Bij welke acties dan precies? Op welke hardware? Zodra OOo bij mij eenmaal gestart is, gaat alles direct. Alles wat ik doe neemt 0.2 seconde in of minder, zoals het ook hoort. Maar misschien werk jij met veel complexere/grotere bestanden?
Blijkbaar, maar ik denk dat het niet alleen aan het ram ligt, maar ook aan andere system resources.

Dell precision, p-m, 1 gig ram. Meestal zijn het vrij grote bestanden van +50 pagina's, met diagrammen, plaatjes, grafieken, etc. En ik switch dan van Gimp/Jasc naar OOo.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 00:58
Enlightenment
Enlightenment is offline
Met zulke complexe documenten zul je snelheidsverschillen eerder merken inderdaad, maar nog steeds zou het toch echt vrij snel moeten gaan allemaal. Verder is een laptop vaak stukken minder snel dan een computer, dat is bij modernere laptops enigszins aan het veranderen overigens.

De tests van ZDnet zijn gedaan met 2.0 zie ik, terwijl er nieuwere versies uit zijn. Ik denk dat OOo op dit moment hard bezig is met het implementeren van features (zeker om 2.0 te halen) en stabiliteit, en dat het optimaliseren daarna pas komt. Zelf vind ik performance absoluut niet belangrijk, maar als je met heel complexe documenten werkt kan het wel wat uitmaken ja. Alleen opstarttijd mag van mij wel 2 seconde zijn ofzo.
Oud 07-07-2006, 08:30
Wammus
Wammus is offline
Ok bedankt. Ik zal die pagina eens een keer doorlezen en als ik nog vragen heb up ik dit topic wel.

Waar kan ik trouwens die autosafe functie vinden? Ik heb onder options gezocht maar kan niet iets vinden wat ik er op vind lijken.

Wbt het system resource verhaal:

Ik ben niet echt een power user. Ik gebruik office om simpele tekstbestandjes te openen en aan te passen en om bijvoorbeeld scripties en dergelijke te maken. Niet echt veel schokkends. Ook dingen zoals 35!!! tabs open in Firefox is iets wat bij mij echt niet voorkomt. Als ik er 5 open heb staan gooi ik er meestal alweer een aantal weg. Ik heb 1 Gig intern geheugen dus echt een probleem zal het niet gaan vormen hoogstwaarschijnlijk.
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten