Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2006, 15:41
D@mien
D@mien is offline
Ik heb een nieuwe modem moeten kopen (de oude kon de verbinding niet meer goed aan), maar dat is helaas een modem met ingebouwde router.
Ik heb zelf al een externe router staan die alles prima regelt enzo, dus heb ik het liefst dat ik die router kan blijven gebruiken.
Ik wil dus de interne router van mn modem uitzetten, alleen kan ik nergens vinden hoe ik dan moet doen.. de documentatie bij de router is minimaal.. en de online handleiding is ook erg onduidelijk op dat gebied.

Iemand een idee?
Oud 07-07-2006, 17:22
Enlightenment
Enlightenment is offline
Waarschijnlijk kan dat niet. Maar dat hoeft geen probleem te zijn; je kunt gewoon DHCP aanzetten en je oude router verbinding laten maken via DHCP; dan werk je dus in feite met twee routers. Wil je port forwards werkend maken, dan moet je bij je nieuwe router de "default server" ofwel DMZ (De-Military Zone) op het IP-adres van je oude router zetten, zodat je oude router alles binnen krijgt en zelf de port forwards kan regelen.

Schema:

Nieuwe modem/router ----> Oude router ----> alle PC's

Merk op dat de PC's geen directe toegang tot de router hebben. Zorg dat je de nieuwe router verbindt met de WAN-poort van de oude router. In de nieuwe router gewoon in de LAN-poorten (soms 1, meestal 4).
Oud 08-07-2006, 12:42
Verwijderd
Moet je gewoon even zoeken in de webinterface, dat moet wel ergens staan, bijv 'DHCP enabled/disabled' of 'mode: routing' of niet.

Je kunt ook je eigen router uitzetten (dwz. gewoon als switch laten fungeren, DHCP uitzetten) en de router van het modem gebruiken, doe ik ook, werkt ook prima.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 16:28
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-07-2006 @ 13:42 :
Je kunt ook je eigen router uitzetten (dwz. gewoon als switch laten fungeren, DHCP uitzetten) en de router van het modem gebruiken, doe ik ook, werkt ook prima.
Dan kan hij net zogoed zn oude router helemaal niet gebruiken; tenzij een extra switch nodig heeft dan. Maar iets zegt me dat hij zn oude router helemaal heeft ingesteld en hij die instellingen (zoals port forwards) gewoon wilt behouden. Dat is dus ook mogelijk.
Oud 08-07-2006, 18:48
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-07-2006 @ 17:28 :
Dan kan hij net zogoed zn oude router helemaal niet gebruiken; tenzij een extra switch nodig heeft dan. Maar iets zegt me dat hij zn oude router helemaal heeft ingesteld en hij die instellingen (zoals port forwards) gewoon wilt behouden. Dat is dus ook mogelijk.
ik wil idd al mn instellingen en port forwards houden..

Ik heb de keuze tussen DHCP server, auto of uit.. welke moet ik hebben?
Ik kan verder niets over routing vinden.. niets over een DMZ..

Laatst gewijzigd op 08-07-2006 om 18:59.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 19:10
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je nieuwe router geen "default server" (ofwel DMZ) ondersteunt; gaat dit niet lukken. Maar ik ben nog geen router tegengekomen die dit niet ondersteunt. Kijk eens bij Virtual Server of Port Forwards of "NAT" ofzo.
Oud 08-07-2006, 19:43
D@mien
D@mien is offline
Ik heb bij de NAPT iets van Default server gevonden... is die goed?
Oud 08-07-2006, 21:21
D@mien
D@mien is offline
hmz.. nu weigert mn oude modem dienst, dus heb ik nu verbinding via mn nieuwe modem/router.. zonder oude router ertussen, wat dat kreeg ik niet aan de praat.
[edit]oude modem werkt weer..en nu is de oude situatie weer in orde.. maar de nieuwe modem wil nog niet echt werken..[/edit]

Hoe kan ik via mn oude router via DHCP verbinding maken met mn modem?

En welke van de 2 moet inloggen op ADSL? of maakt dat geen reet uit?

zo had ik et zitten toen et niet werkte:
splitter->modem/router-> WANpoort router-> van een van de 4 LAN poorten op router naar switch (willekeurige poort, zoals bij mn oude situatie) en dan via de switch draadjes naar de verschillende PCs..

Kep ook iets gelezen over DHCP spoofing.. is dit iets?

Laatst gewijzigd op 08-07-2006 om 22:48.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 23:54
Enlightenment
Enlightenment is offline
Op je eerste bericht: default server inderdaad, dat is de functie.

Op je tweede bericht:
spoofing heeft te maken met MAC adres; daar hoef je niets aan te doen.

Je modem/router heeft als het goed is _GEEN_ WAN-poort; alleen een ADSL-telefonieingang en 4 LAN poorten. Je doet een ethernet kabel (crosslink kabel!) in 1 van die 4 LAN poorten, uiteinde gaat in je oude router, maar dan in de WAN-poort van je oude router! Niet in de normale 4 LAN-poorten. Schema:

Splitter --- (telefoonkabel) --> modem/router (LAN poort) -- (ethernet crosslink kabel) ----> (WAN poort) oude router ---- (ethernet straight/patch kabel) ----> PC1
Oud 09-07-2006, 13:10
D@mien
D@mien is offline
en moet dan de DHCP van de modem/router op server staan of op auto?
en mn router hoef ik nix aan te doen? (hooguit het verbinding maken uitzetten omdat de modem/router dat nu al doet)
Oud 09-07-2006, 17:49
D@mien
D@mien is offline
Kep de router er maar uitgesmeten en nu direct op de modem/router gezet.

Internetten gaat nu wel goed, maar ik krijg et niet voor elkaar om mn computers een vast IP te geven zodat ik kan gaan portforwarden...

[Edit]fixed.. Ip moest niet 192.168.1.x zijn maar 10.0.0.x... figures..[/Edit]

Laatst gewijzigd op 09-07-2006 om 18:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten