Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-07-2006, 22:33
Verwijderd
Het heeft al wel in de krant gestaan een tijdje geleden: de leerlingen moeten langer naar school, voor de onderbouw is het 1060 uur en voor de bovenbouw is het 1000 uur onderwijstijd.

Nu vroegen ze op school aan mij hoe ik dat graag vormgegeven zou zien: of ze de bewijslast bij de leerlingen moesten leggen en de leerlingen maar moesten laten zien dat ze 1000 uur aan onderwijs gevolgd hadden. Of moeten docenten maar zorgen dat ze 1000 uur vol maken?

Kortom, ze stelde mij dus eigenlijk de open vraag: hoe ziet jouw ideale invulling van de onderwijstijd eruit?

En dat leek mij wel een leuke discussie. Vinden jullie dat er gewoon langer les moet worden gegeven zodat niet iedereen drie weken eerder klaar is? Moeten leerlingen zelf maar zorgen dat ze lessen volgen en dat verantwoorden?

Spui ns wat gedachten van jullie hierover
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2006, 22:44
I love stars
I love stars is offline
Ik vind in de eerste tot derde klas dat er gewoon verplicht lessen moet worden gegeven. Als er iets uitvalt is het dan gewoon huiswerk en voor de leerling verantwoording. Ik vind dat er geen minimale onderwijstijd moet worden gesteld. Dit is ter verantwoording van de school. Hiermee bedoel ik zolang de school aan de einddoelen voldoet geen gezuer van de inspectie.

Bij mijn broertjes school zeuren ze ook over te weinig contact tijd. Om dit wel te krijgen moeten ze nu tijdens de proefwerkweken , 2 les uren voor de proefwerken volgen. In die 2 lesuren moeten ze gaan leren. Dit vind ik erg slecht omdat je hiermee het vlak leren voor het proefwerk bevorder.

In de vierde klas moeten er ook nog gewoon verplichte lessen zijn omdat de 2de fase wennen is. In de 5de of 6de klas zou je best kunnen stellen dat leerlingen niet naar allle lessen hoeven en dat dit voor eigen risico is.
Oud 09-07-2006, 10:56
Morri
Morri is offline
Mocht je met het systeem gaan werken dat iedereen moet bewijzen een bepaald aantal uren aan school besteed te hebben, dan moet je zorgen dat iedereen vakken op zijn eigen niveau kan volgen mijns inziens. Dat lijkt me erg lastig te realiseren. Ik vind dat er meer les moet zijn voor degene die het nodig hebben (en als je het niveau omhoog gooit hebben de meesten ook meer les nodig, en is je probleem dus al een stuk kleiner). Ik vind niet dat je diegene waarbij school makkelijk afgaat extra opdrachten en lessen moet geven die niet op hun niveau zijn alleen omdat de uren vol moeten.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 13:55
Verwijderd
Hoeveel langer is het dan dat het op dit moment is? Gaat het maar om één uur per week of om veel meer? (Ik heb er even geen beeld van en ben ff te lui om het zelf op te zoeken. )

Als het maar om één uur per week gaat maakt het allemaal niet zoveel uit, als het om meer gaat dan zouden zowel de leerlingen als de docenten 'meer tijd' kunnen kringen. Wat meer docentgebondencontacturen lijkt me geen kwalijke zaak. Leerlingen de tijd zelf in laten vullen ben ik ook niet tegen, mits het gestructureerd gebeurd, en misschien zelfs wel zo dat de school een aantal keuzes aanbiedt en de leerlingen dan zelf kiezen wat ze in die extra tijd gaan doen oid.

In 4 en 5 havo zat ik in een 'voorloper' van de tweede fase, wij hadden iedere dag twee uur waarbij je zelf moest kiezen wat je die twee uur ging doen. Je kon kiezen uit bijles en 'huiswerkmaakles' en een beperkt aantal uur waarin je vrij kon werken. Die laatste uren moest je wel op school werken, tenzij je minder dan een bepaald aantal onvoldoendes op je rapport had, dan mocht je ook naar huis of wat je dan ook wilde. Dat vond ik wel goed. In dergelijke uren zou je ook extra cursussen ed als keuzemogelijkheid aan kunnen bieden.

Laatst gewijzigd op 09-07-2006 om 13:58.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 16:02
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-07-2006 @ 14:55 :
In 4 en 5 havo zat ik in een 'voorloper' van de tweede fase, wij hadden iedere dag twee uur waarbij je zelf moest kiezen wat je die twee uur ging doen. Je kon kiezen uit bijles en 'huiswerkmaakles' en een beperkt aantal uur waarin je vrij kon werken.
Keuze werktijd uren zijn echt geweldig ja .
Je kan er je huiswerk in maken zodat het thuis niet hoeft. Extra tijd besteden aan de vakken die je moeilijk vind. Ook worden er bij ons op school dingen zoals lagerhuis ( voor iedereen), moderne natuurkunde, chinees etc gegeven. Dit wordt met de jaar meer .
Oud 10-07-2006, 10:12
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 09-07-2006 @ 17:02 :
Je kan er je huiswerk in maken zodat het thuis niet hoeft.
Dat deed ik meestal in de les al, in dergelijke uren heb je dan weinig te doen. Maar ik heb die uren ook nooit op school hoeven te volgen. En keuzevakken ed werden bij ons helaas (nog?) niet aangeboden.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 11:11
pino123
pino123 is offline
ik vind dat het gebonden moet zijn aan het rapport.

bv de keuze werktijden(kwt, bij mij 3 uur per week)
als je één of meerdere onvoldoendes hebt moet je naar dat vak/die vakken gaan.
Als je geen onvoldoendes hebt, dan mag je vrijwillig voor extra (bij)les gaan. Hoeft echter niet

zo ben je zelf verantwoordelijk, en dat mag ook wel na drie jaar onderbouw waar alles voor je werd voorgekauwd
Reageren

Regels voor berichten