Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2006, 18:39
pc nerd
pc nerd is offline
Hoi allemaal,

Ik wil een site gaan maken overallerlei gratis grafische programma'tjes.

Ze moeten dus vooral gratis te downloaden zijn.

het gaat dus om zulke programma's:

tekenprogramma's
fotobewerkprogramma's
flash programmaatjes

geen 3d programma's graag (of ze moeten erg eenvoudig zijn).

Op de site komen dus handleidingen, tutorials, galleries, wedstrijden en een forum over deze programma's

heb je een goede ervaring met zo'n gratis programma
zou je het dan hier willen posten plus links naar nederlandstalige websites hierover.

alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2006, 19:07
ILUsion
ILUsion is offline
Hmm, dat is leuk, je gaat een site maken maar je laat ons het opzoekwerk doen, ja het is eens wat anders.

Verder, op het internet kun je volgens mij niet buiten het Engels, zeker als je jezelf "pc nerd" durft te noemen (ja, ik til aan dergelijke namen omdat ze maar al te vaak als statussymbool gezien worden), er zijn genoeg sites die (in het Engels) dergelijke overzichten bieden.

Van programma's: GIMP, InkScape, OpenOffice Draw, Dia, RagTime Solo, XnView, IrFanView, ...

Er zijn er genoeg, eventjes op SourceForge.net rondspeuren kan ook wonderen doen.
Oud 15-06-2006, 19:11
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 15-06-2006 @ 20:07 :
Hmm, dat is leuk, je gaat een site maken maar je laat ons het opzoekwerk doen, ja het is eens wat anders.
Het is niet verplicht hoor, en ik heb zelf ook al gezocht, ik wil alleen weten wat jullie goede programma's vinden

Citaat:

Verder, op het internet kun je volgens mij niet buiten het Engels, zeker als je jezelf "pc nerd" durft te noemen (ja, ik til aan dergelijke namen omdat ze maar al te vaak als statussymbool gezien worden), er zijn genoeg sites die (in het Engels) dergelijke overzichten bieden.
Nou ja, zo'n grote pc'nerd ben ik niet. (kzit nu in de eerste van opleiding ICT-beheerder). Maar ik ben nou eenmaal slecht in engels. Ik kan het opzich wel een beetje lezen, maar nederlads leest toch makkelijker
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 19:19
roman
roman is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 15-06-2006 @ 20:07 :
GIMP
kk. traag dat gimp
Oud 15-06-2006, 19:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
roman schreef op 15-06-2006 @ 20:19 :
kk. traag dat gimp
Wat is traag precies? Het is natuurlijk wel wat uitgebreider dan Paint ofzo. Vooral de filters duren even, maar dat is logisch.
Oud 15-06-2006, 19:49
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
kk. traag dat gimp
Zware fotobewerkingsprogramma's zijn nu eenmaal traag, daar alt weinig aan te doen (1 gieg RAM is wat mij betreft het minimum om een beetje deftig te kunnen werken, met 512 wil soms nog wel lukken, maar echt handig is het niet). De grote marktleider PhotoShop is trouwens nog trager dan GIMP, het ligt allemaal aan het feit dat foto's in volle glorie grote bestanden zijn (JPEG's zijn klein, maar fotobewerking gebeurt op ongecomprimeerde bestanden), dat elke pixel aangepast moet worden (soms met ingewikkelde algoritmes) en natuurlijk moeten bij het opstarten van GIMP/Photoshop heel wat modules geladen worden (om bestanden te kunnen openen en om bepaalde bewerkingen te kunnen uitvoeren).

Dat is nu eenmaal iets waar je niet buiten kan bij zware fotobewerking. Voor de licht fotobewerking kun je kijken naar IrFanView, XnView of Microsoft Office Photo Editor (alledrie heel basic als het aankomt op bewerkingen, croppen en classic beeldaanpassingen, niet veel meer). Ook Paint.NET kan ik wel aanraden, dat biedt het beste van beide werelden: redelijk wat opties voor een fotobewerkingsprogramma (alleen geen plug-ins of fancy effecten, geloof ik, maar wel zowat alle nuttige fotobewerkingen) maar geen al te lange opstarttijden. Die kun je eens proberen anders.

@pc nerd:
in je TS kom je over als iemand die met weinig moeite een site wil opzetten, daarover ging het. Een goede site heeft zorg nodig, en die zorg kan je enkel met veel tijd in de site steken.

Engels is trouwens vrij makkelijk te leren: er gewoon niet voor uit de weg gaan maar gewoon te lezen in het Engels (en dan bedoel ik niet speciaal leesboeken voor school). In de ICT is het geen meerwaarde als je Engels kan, maar is het eerder een basiswaarde vermits de belangrijkste documentatie (voor Windows bijvoorbeeld de MSKB) vaak in het Engels is en dat Engels nu eenmaal de voertaal is. Vertalingen van documentatie lopen steeds achter en zijn niet altijd even correct/helder (omdat ze vaak gemaakt zijn door vertalers (vertalen een tekst, vaak zonder naar het programma te kijken) en niet door documentatieschrijvers (kijken naar het programma en schrijven een tekst), er zijn natuurlijk uitzonderingen (de gebruikersdocumentatie van MS is bijvoorbeeld wel goed omdat MS waarschijnlijk strenge standaarden oplegt)).

Kortom: als je wat moeite doet om Engels te leren (en dan heb ik het niet echt over hyper-perfect Engels met Oxford-accent maar gewoon het makkelijk begrijpen van technische tekst en toch iets kunnen schrijven/zeggen om in het Engels hulp te kunnen vragen of een mening te geven, dan sta je al heel wat sterker in je schoenen in de ICT-wereld. Dompel je onder in het Engels, geloof me, je zal nadien blij zijn dat je de taal machtig bent. Het zal je in de ICT verder vooruit helpen omdat het nu eenmaal dé voertaal is, in het Engels zoeken op internet zal dus veel meer resultaten geven dan in andere talen samen.

edit: Hoe ze het hier in Vlaams-Brabant zouden noemen: een geval van liever lui dan moe, maar blijkbaar is dat wel met meer jongeren tegenwoordig het geval (valt wel te begrijpen, de werkdruk ligt vrij hoog tegenwoordig en het is gewoon veel moeilijker om met een goed innovatief en creatief idee te komen omdat de meeste dingen toch al bestaan). Gewoon nog een laatste algemene raad: als je zelf iets verwezenlijkt, veel tijd in steekt, dan krijg je daar ook veel voldoening van. Als je er weinig tijd in steekt, dan krijg je ook weinig voldoening van je werk (en vaak is het werk dan ook maar halfslachtig).

Laatst gewijzigd op 16-06-2006 om 15:48.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 20:22
pc nerd
pc nerd is offline
@ILUsion

Ik kan heus wel engels maar ik vind nederlands gewoon fijner.

maar nu weer ontopic
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 02:13
T_om
T_om is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 15-06-2006 @ 20:49 :
@pc nerd:
[...]
Helemaal mee eens, maar zo te zien boeit het TS niet zoveel...
Oud 18-06-2006, 21:38
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
blender schijnt wel aardig te zijn. voor een opensource 3dprog is het best netjes
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 22:01
roman
roman is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 15-06-2006 @ 20:49 :
*knip*
bij mij werkt photoshop een stuk sneller...
Oud 18-06-2006, 22:44
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-06-2006 @ 20:29 :
(...)Het is natuurlijk wel wat uitgebreider dan Paint ofzo(...)
lekkere understatement

heb je ook nog OS-specifieke software wat je wilt aanbieden? Welke licence's wil je wel en niet mee werken? En welke progjes heb je zelf al gevonden ?

ervaring + linkje naar NL handleiding? riekt naar een copy+paste site, an sich niks mis mee, maar zorg er dan voor dat je teksten vrij van rechten zijn en je niet zelf met de eer gaat strijken (nvt als ik mij hierin vergis, vanzelfsprekend)
Oud 19-06-2006, 06:46
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
roman schreef op 18-06-2006 @ 23:01 :
bij mij werkt photoshop een stuk sneller...
Dat hangt trouwens ook af van de versie die je gebruikt. Ik heb hier met zowat elke versie vanaf Photoshop 5 (LE) gewerkt (dus 6.0, 7.0, CS, CS2) en ik moet zeggen dat 6.0 de laatste echt snelle versie was (die gingen zo snel als Paint.NET bij mij, ook op mijn oude computer). Bij 7.0 was het al duidelijk dat hij wat trager was en de CS-versies zijn heel duidelijk veel zwaarder dan de oudere versies (hoewel de nieuwe features geen uitbreiding van de basisfeatures zijn maar eerder bijkomstige functies, ik denk dan aan Vanishing Point, het Effecten-venster, enzovoorts).

Bij de gimp heb ik me nooit echt geërgerd aan sloomheid, misschien omdat ik CS en CS2 al gewoon was (en omdat ik Photoshop beter vind werken, uit gewoonte en dus gimp enkel op Linux af en toe eens gebruik).
Oud 06-07-2006, 23:20
Rossee
Rossee is offline
Ik wil graag Photoshop maar het is zo duur en ik ben al door me proefperiode heen
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 23:44
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
kk. traag dat gimp
Haha, kanker, grappig.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 23:55
Koning
Koning is offline
Citaat:
Nietzman schreef op 07-07-2006 @ 00:44 :
Haha, kanker, grappig.
Wauw wat een nuttige up, pak maar een ijsje.

Maargoed, wat ik nog mistte in linux was een vector based tekenprogramma, ik kreeg inkscape aan geraden en het is eigenlijk je ietwat uitgebreide paint vervangen. proberen waard.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 00:16
Verwijderd
Citaat:
Rossee schreef op 07-07-2006 @ 00:20 :
Ik wil graag Photoshop maar het is zo duur en ik ben al door me proefperiode heen
Dan neem je een van de hierboven genoemde alternatieven.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 00:24
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
Koning schreef op 07-07-2006 @ 00:55 :
Wauw wat een nuttige up, pak maar een ijsje.
Goeie ogen, de up was van de dame voor me.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 10:33
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Rossee schreef op 07-07-2006 @ 00:20 :
Bij oude scanners, fototoestellen, ... kreeg je vrij makkelijk Photoshop 5 LE bij. Alle fancy dingetjes afgstript, maar voor het werkelijke fotobewerken doet het perfect zijn werk. Vraag dus eens rond bij familie en vrienden als je weet dat ze nog een oude digitale camera ofzo hebben.

Anders, mja GIMPShop proberen (GIMP in een Photoshop-achtig jasje) kan ook natuurlijk, ofwel overstappen op Paint.NET. Dat lijken me zo de legale mogelijkheden, voor de illegale mogelijkheden (en ja, die zijn er genoeg), moet je zelf maar Google gebruiken, daar mogen we je hier niet bij helpen
Oud 07-07-2006, 14:53
Rossee
Rossee is offline
Haha is goed, illegaal is ook lastig hoor alles is zo goed beveiligd

Ik heb een kennis die is grafisch ontwerper. Kan hij dan zijn serial aan mij geven? Bij Frontpage is het zo dat je met 1 serial twee gebruikers mag hebben.

Heb nu btw Paint.net dat werkt ook wel goed, maar ik mis toch wel mijn Photoshop en dan het liefste CS2
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 10:39
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
Rossee schreef op 07-07-2006 @ 15:53 :
(...)
O_o

programma's, goed beveiligd? ik dacht 't niet, bijna alle 'onkraakbare' beveiligingen zijn gekraakt, niet zo gek, want je kan in principe een programma tot in 't oneindige veranderen, zolang totdat hij (/zij) precies doet wat je wilt (dus, geen serial vragen)

Citaat:

(...)
Ik heb een kennis die is grafisch ontwerper. Kan hij dan zijn serial aan mij geven? Bij Frontpage is het zo dat je met 1 serial twee gebruikers mag hebben.
(...)
dat het bij 't ene programma wel mag, zegt niks over of 't bij een ander progje mag. Oftewel, even de license lezen over 't gebruik van serial voor andere mensen (wss mag 't niet)
Oud 08-07-2006, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-06-2006 @ 20:29 :
Wat is traag precies? Het is natuurlijk wel wat uitgebreider dan Paint ofzo. Vooral de filters duren even, maar dat is logisch.
Er is nu ook een uitgebreidere versie van Paint geloof ik. Het heet volgens mij niet Paint meer, of niet exact in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 11:43
Verwijderd
Citaat:

Heb nu btw Paint.net dat werkt ook wel goed, maar ik mis toch wel mijn Photoshop en dan het liefste CS2
Je kan erg gemakkelijk met bittorrent (Link 1, link 2.) programma's downloaden. Veel programma's die met bittorrent te downloaden zijn, zijn illegaal, maar er zijn ook een hoop legale, open source programma's. Ik denk dat als jij de links bekijkt die ik hierboven heb gegeven, dat jouw mening (en daarmee het probleem van de beveiliging) zéér snel verandert. Er zijn namelijk veel stoute mensen die programma's zoals adobe photoshop via bittorrent delen (=aan anderen geven).
Natuurlijk kan ik je via dit openbare forum niet meer informatie geven, maar bovenstaande links zullen je vast naar het eindpunt kunnen helpen.

12Trix, bedoel je Jasc Paint Shop Pro?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Piloff schreef op 08-07-2006 @ 12:43 :
12Trix, bedoel je Jasc Paint Shop Pro?
Nee, dan heb ik het denk ik ook over Paint.NET.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 13:05
Relief
Relief is offline
haha programma's goed beveiligd. Alles op mijn pc is een en al illegaal. Je kan zeggen wat je wil, maar door warez heb ik dingen kunnen leren die ik anders nooit had geleerd. Software payen? Daar hebben ik en me ouders het geld niet voor.
Oud 08-07-2006, 17:22
Nietzman
Nietzman is offline
Wat stoer man, Relief.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2006, 01:17
Rossee
Rossee is offline
Dan is het niet goed beveiligd maar wel voor mij
Ik zal is kijken Piloff bedankt
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 22:31
ILUsion
ILUsion is offline
De beveiligingen worden steeds inventiever, en tja, alles is in principe kraakbaar, het is enkel heel wat werk om een programma als Photoshop te kraken, hoor. Wat volgens mij een van de minst omzeilbare beveiligingen is, is door middel van een dongle (extra apparaatje dat je aan je computer moet hangen om het programma te kunnen gebruiken, vaak bevat het een stukje van de code van het programma, dus veel moeilijker te omzeilen dan iets anders). De huidige trend is de internetactivatie, waarbij er contact moet gemaakt worden met de softwaremaker die dan nog eens een extra code levert om je software bruikbaar te maken, dat buiten de gewone licentiesleutel.

Maar bon, soit, daar gaat het in feite niet om.

Met FrontPage hangt het af van de licentie waaronder je valt, hoeveel kopies je mag gebruiken, het is de eerste keer dat ik hoor dat je twee kopies mag hebben draaien, volgens mij is daar weinig van waar (op de standaardlicentie, heb ik het dan). Wat wél mag, is als je een studielicentie hebt (enkel geldig voor studenten, leerlinge/hun ouders, leerkrachten, lesgevend personeel!), dat je tot 3 kopies van Office mag installeren, voor een redelijk zacht prijsje van zowat 100 euro (dat terwijl bedrijven verschillende honderden euro's moeten neertellen voor één kopie van Office).

Een licentie doorgeven gaat meestal niet zomaar, daarvoor moet je de EULA doorlezen.

Het is trouwens niet stoer om je software te stelen, maar het is wel waar dat veel software te duur isvoor privégebruik, en Photoshop is inderdaad één van die te dure programma's (rond de 1000 euro voor een normale licentie, dat terwijl de nieuwe versies weinig nieuws bieden ten opzichte van vorige versies, als je het mij vraagt). Wat betreft warez, ik bezondig er ook aan hoor, maar ik vind dat je dan best zelf de moeite mag doen om alles werkend te krijgen...
Oud 12-07-2006, 13:09
namnatulco
namnatulco is offline
ontopic: een gratis 3d programma, vrij simpel, teminste, wat wil je met een programma dat net niet op een floppy past
http://www.anim8or.com/
offtopic: alle beveliging is kraakbaar idd, maar dan moet je wel een hoop verstand van Assembleertaal hebben en de juiste tools.
@ILUsion ja dat ken ik van oa 3Dsmax7 (ik had een trial die ik niet eens kon gebruiken :\ ). Hoe dan ook, als je naar dingen zoals Steam van Valve kijkt, ze worden toch wel gekraakt. It's a matter of time
Oud 13-07-2006, 10:50
Chimera
Chimera is offline
Paint.Net is vrij aardig, heeft ook layers en een flink aantal fotobewerkingsfuncties, zoals curves.

http://www.eecs.wsu.edu/paint.net/download.html
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten