Volgens mij heb je voor USB-to-USB-netwerkjes speciale USB-kabels nodig hoor (omdat je twee USB Hosts met elkaar gaat verbinden en niet een Host (PC) en een Client (apparaat), denk ik dan).
Je kan inderdaad met een gewone UTP-kabel, maar die moet crossed zijn als je ze rechtstreeks op elkaar aansluit, niet straight zoals dafelix zegt. Wat wel mogelijk zou kunnen zijn is ze met een straight UTP-kabel (een gewone UTP-kabel in feite, een patch-kabel is ook goed) op een hub/switch/router aansluiten en zo alles delen.
Voor FTP, kan je op beide computers met FileZilla (respecitievelijk FileZilla en FileZilla Server) werken, maar dat lijkt me vrij overkill als het bestandsdelen van Windows gewoon werkt. Windows 98 zal namelijk geen inloggegevens vragen aan de XP-computer (omgekeerd kan dat wel het geval zijn), zodat je vanop de XP-computer in normale omstandigheden ongehinderd door inloggegevens aan de bestanden van de pc met Windows 98 geraakt.
Draadloos versturen als die W-98-pc draadloos heeft, moet ook te doen zijn. Plaats ze gewoon niet te ver van elkaar en dan zou je in ieder geval 11 Mbps moeten halen, waarmee het 80 minuten duurt om alles over te zetten, dat lijkt me niet zo'n probleem? Deel dat door 5 als je op beide computers 802.11g hebt. USB zal volgens mij niet veel sneller zijn, ik vermoed dat de computer met Windows 98 geen USB 2.0 heeft, wat dus inhoudt dat de snelheid daarop automatish tot 12 Mbps. Met UTP kan je tot 100Mbps gaan, maar dan moet je die connectie wel maken (en dat kunnen we niet voor je doen). Let er trouwens op dat al deze snelheden theoretisch zijn, er gaat dus nog wel heel wat af in de praktijk.
Probeer zelf eens de computers te verbinden en stel dan vragen over de problemen die je tegenkomt; we kunnen moeilijk alle mogelijkheden geven en helemaal uitwerken, je moet ook zelf wat opzoekwerk willen verrichten, hoor.