Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2006, 10:12
mepsteen
mepsteen is offline
http://www.shoutwire.com/viewstory/1...enth_Dimension

hier is een hele redenatie van de 1e tot de 10e dimensie, en hoe het in elkaar zit, ik zelf snap er niet zo enorm veel van, maar het lijkt me toch wel interessant om over te discussieren
Oud 13-07-2006, 10:57
Hem
Hem is offline
3 ruimtelijke dimensies en 6 tijdsdimensies....een mooie verklaring hoor maar kun je tijd en ruimte wel met elkaar vergelijken vraag ik mij dan af. Daarnaast gaat hij ook nog eens uit van de veel werelden theorie, en zegt hij dat alle beginvoorwaarden van het universum één dimensie vormen, en dat alle mogelijke verandering van de beginvoorwaarden ook weer één dimensie vormt...waarom dat onderscheid vraag ik mij dan af.

Volgens mij zou je dan beter naar 5 dimensies toe kunnen gaan waarbij 1 - 3 de ruimtelijke zijn
4 de tijdslijn is
en 5 de verzameling van alle mogelijke tijdslijnen; de som van de oneindigheden nu gepresenteerd als dimensies 5 - 9.

De 10e dimensie wordt voorgesteld als een punt, waardoor de 10e dimensie zich op geen enkele manier onderscheid van de 9e, immers hij geeft zelf in het begin ook al aan dat een wiskundig punt dimensieloos is. Die 10e dimensie wordt door hem slechts erbij gehaald omdat hij naar 10 dimensies toe redeneerd, ipv de logica te volgen.

Conclusie;

Ik acht dit hele verhaal wel een leuke verklaring maar een wanhopige manier om uit te komen op precies die 10 dimensies.
Oud 13-07-2006, 11:06
Lalalaa
Lalalaa is offline
Ikzelf snap er ook niet zoveel van . Of tenminste, ik begrijp wel wat hij bedoelt, maar ik kan het mezelf niet zo goed voorstellen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 17:58
Love & Peace
Love & Peace is offline
Kan iemand een definitie van 'dimensie' geven?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 18:03
Verwijderd
Wiskundig gezien is dat vrij eenvoudig - het aantal dimensies van je vectorruimte is gelijk aan het minimaal aantal vectoren dat je nodig hebt om de ruimte op te spannen.

Een normaal x,y-assenstelsel is dus bijvoorbeeld tweedimensionaal, want met de eenheidsvectoren in de x- en y-richting (of ieder ander paar lineair onafhankelijke vectoren) kun je de ruimte opspannen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 18:12
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ja zo zie ik dimensies ook. Maar ik wil een heel precieze definitie van 'dimensie', waaruit je kan afleiden wat exact dimensie is te noemen en wat niet. Zodoende kan je van de veronderstelde 10 dimensies die in het filmpje worden uitgelegd nagaan of ze voldoen aan de eisen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 21:25
TD
TD is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-07-2006 @ 19:12 :
JMaar ik wil een heel precieze definitie van 'dimensie', waaruit je kan afleiden wat exact dimensie is te noemen en wat niet.
Die is er niet, lees bijvoorbeeld eens deze pagina.
Oud 14-07-2006, 08:49
Wie?... Ik?!
Wie?... Ik?! is offline
Ik heb een hele lange topic op een andere forum gevolgd (400+ posts in die topic) en de eindconclusie was dat het BS was... (ja de topic bevatte mensen die natuurkunde studeerden)
Oud 14-07-2006, 12:19
Hem
Hem is offline
Een dimensie is geen object, maar iets waar objecten binnen bestaan.
Oud 16-07-2006, 13:46
botervleug
botervleug is offline
Ik heb eindelijk door hoe de tijd in Einsteins redeneringen wordt 'opgerekt' en ik stel me zo voor dat tijd iets heel mafs is, maar dat je niet kan beredeneren dat vier dimensies van tijd afhanklijk zijn. tijd is nou eenmaal anders dan ruimte. dimensies sowieso is maar een theoretisch verhaal om berekeningen erover inzichteijk te maken. Net als het opdelen van dieren in klassen en groepen.

10 dimensies is dus best mogelijk, maar als je er verder niets mee doet heb je er geen ene zak aan om dat te weten. Het is vergelijkbaar met een temperatuursysteem. of het nou fahrenheit, celsius of kelvin is, temperatuur is er gewoon.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 13:49
Verwijderd
Ik heb hier al een heel verhaal over gehouden op Lifestyle.

Maar ja, bullshit uiteraard. Sjoemelen met de eindjes, de snaartheorie bevat 10 óf 11 dimensies dus hun link daarmee klopt ook niet echt, hun conclusies zijn twijfelachtig en hun aannames gebaseerd op de drogreden van traditie, en uiteindelijk is hun conclusie een enigszins populistisch verpopt 'alles wat bestaat is alles wat bestaat'.

Flauwe boel.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 09:10
Verwijderd
Ik denk dat het het makkelijkste is om helemaal niet te proberen je 10, 11 of 26 dimensies voor te stellen. Dat kan en doet niemand (al kan je vast een projectie maken van een 10-D kubus). Voor mijn PWS heb ik met een 300-dimensionale vectorruimte moeten werken, maar zoals Meph. zegt: als je het principe van dimensies begrijpt, hoef je je er geen plaatje meer van in je hoofd te hebben.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 16:51
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Snees schreef op 24-07-2006 @ 10:10 :
Voor mijn PWS heb ik met een 300-dimensionale vectorruimte moeten werken.
Waar gaat je PWS dan precies over, als ik vragen mag?
Oud 24-07-2006, 17:34
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 24-07-2006 @ 17:51 :
Waar gaat je PWS dan precies over, als ik vragen mag?
Tensegrity-torens (al was die vectorruimte meer iets formeels en heb ik die niet voor berekeningen gebruikt).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten