Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2009, 15:55
Ellemieke Zaal
Ellemieke Zaal is offline
Ha reizigers,

Ik ben van plan in de winter een 'kleine rondreis' door Azië te maken, maar weet eigenlijk nog best weinig. Ik wil China, Vietnam, Cambodia, Thailand, (misschien Malaysia), Nepal (daar ben ik al geweest, dus daar heb ik geen vragen over) en India doen en dan weer naar huis.

Heeft iemand zoiets al gedaan? Of in 1 of meer van die landen geweest? Ben benieuwd naar tips/verhalen/etc. Maar ook: hoeveel tijd trek je er minimaal voor uit, wat is het leukst, wat mag ik asoluut niet missen? En niet onbelangrijk: hoe blijft het een beetje betaalbaar? (Ik zoek de 'Ryanair' van Azië!!) en hoe kom ik het best van de ene plaats naar de andere? Zag dat India en Vietnam sowieso een vrij goed spoorwegennet hebben, maar dat duurt allemaal toch lang... Ik wil de tijd liever in steden doorbrengen dan onderweg dus!

Ben benieuwd!
Advertentie
Oud 22-06-2009, 16:06
Briseïs
Briseïs is offline
Een kleine rondreis? Jezus, in de landen die jij noemt kun je wel een half jaar doorbrengen zonder alles gezien te hebben. Hoe lang ben je van plan te gaan? Ik ben zelf in Cambodja en Thailand geweest van de landen die je noemt, ik ben er drie weken geweest en heb alleen maar Phnom Penh, Siem Reap en Bangkok gezien. Daar kan ik je wel wat meer over vertellen als je geïnteresseerd bent.
Oh, en de Ryanair van Azië is Air Asia. Overigens is vliegen natuurlijk wel lekker comfortabel en met deze maatschappij niet heel duur, maar lokaal vervoer is over het algemeen toch een stuk goedkoper. En als je een beetje wat van het land wilt zien gewoon veel beter.
Oud 22-06-2009, 16:31
Ellemieke Zaal
Ja ik weet het, je kunt daar wel jaren doorbrengen en er nog niet klaar mee zijn, maar ik wil gewoon de 'hoogtepunten' doen deze keer, heb wel wat steden/dorpen waar ik sowieso heen wil en de rest... moet ik even zien in te plannen als er tijd voor is, maar is niet zo belangrijk. Ik dacht zelf aan ong. 2 maanden. Ik zag Air Asia inderdaad ook, maar kon van veel routes die ik in mijn hoofd had geen verbindingen vinden (van Shanghai kom ik bijv. alleen maar naar Kuala Lumpur..) lokaal vervoer klinkt wel een stuk leuker, maar duurt verschrikkelijk lang (je bent bijna een dag bezig om van Bombay naar Delhi te komen met de trein...) ;(

Maar vertel maar over Cambodia/Thailand ja Is Bangkok heel erg toeristisch? Zal wel he?!
Oud 22-06-2009, 16:39
Briseïs
Briseïs is offline
Mijn punt is vooral dat het mij nogal zonde lijkt om het zo te doen. Als je alleen de hoogtepunten wilt doen ben je veel geld (en ook tijd) kwijt aan reizen en heb je maar een klein beetje van het land gezien. Dan kun je je volgend mij beter richten op een kleinere regio. De wat mindere hoogtepunten zijn namelijk nog steeds hoogtepunten.

Bangkok is redelijk toeristisch ja, maar zó erg is het nou ook weer niet hoor. Alleen Kao San Road is echt verschrikkelijk, daar vond ik geen flikker aan. Ik ben er twee keer geweest, voor en na Cambodja omdat ik op Bangkok vloog, en de tweede keer zat ik een paar straten van Kao San Road, en dat was wel goed te doen. Ik maak me niet zo druk om toeristen.
Oud 22-06-2009, 16:50
Ellemieke Zaal
Ja, ik ben dit jaar 2 maanden in Nepal geweest en vond het juist zonde van mijn tijd om maar op 1 plek te blijven. Dan ben ik al in Azie, dus wil ik ook zoveel mogelijk doen. Het is maar wat je zelf fijner vindt he. En eerlijk gezegd zit ik in een stad als Kathmandu, Delhi of Bangkok liever 5 dagen dan 3 weken. Dus.

Maar je bent dus 3 weken vooral in Cambodia geweest? Tips?
Oud 22-06-2009, 17:12
Dith
Dith is offline
In die twee maanden is het nou eenmaal onmogelijk om al deze landen 'te doen'. Hoogstens 'doe' je dus de grote steden en vind ik het al meer citytrips dan een rondreis, maar goed, dat is slechts mijn mening.

Verder ben ik het helemaal met Briseis eens.
Oud 22-06-2009, 17:17
Ellemieke Zaal
Bedankt voor de zeer nuttige bijdrage.
Oud 23-06-2009, 22:31
Verwijderd
Ik ben 2,5 maand in Azië geweest en heb in die tijd Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja gedaan. Wij hadden tijd om alle hoogtepunten te doen, en we hebben ook wat tussenstops gemaakt in kleinere plaatsjes, en hebben ongeveer 2 weken in elk land doorgebracht, en in Thailand 2x twee weken. We bleven steeds 2 of 3 nachtjes op dezelfde plek, soms nog wat meer. Van Thailand hebben we nog alleen het noorden gedaan, en van Vietnam vanuit Hue naar het zuiden. Laos hebben we wel voor een groot deel gedaan, maar we zijn bijvoorbeeld niet naar het noord-oosten kunnen gaan. Cambodja hebben we ook voor een groot deel bezocht (en dan bedoel ik dus plekken op verschillende ver uiteen liggende locaties in het land).

Over vliegen heb ik geen idee, dat hebben we niet gedaan. Ik denk dat een groot deel van het interessante van zo'n reis al het reizen op zich is, en dat je een stuk minder van een land meekrijgt als je steeds vliegt naar je bestemming. Ik snap wel dat je veel wil doen en zien, en reizen erg veel tijd in beslag neemt, en je misschien ook niet een hele dag in een bus of trein wil zitten. Wij hadden hetzelfde, maar vooral omdat mijn vriend rugklachten heeft en onmogelijk uren in een bus kan zitten. Ook dat je liever 5 dagen in een stad bent dan 3 weken vind ik wel logisch, maar ik denk toch dat je je verkijkt op zoveel landen in zo'n korte tijd.

Ik denk dat je in 2 maanden die vier landen die ik in het begin noemde goed kan doen, en je reis dan nog vol hoogtepunten zit. Er zijn meer geweldige dingen in een land dan wat je zo even kan bedenken zonder er over te lezen.
Zeker voor landen als China en India, die zooo groot zijn, moet je meer tijd uittrekken. Als je in al die landen die je noemt enkele plekken wil bezoeken, en dan ook nog eens per vliegtuig, denk ik dat je aan het eind meer vliegveld hebt gezien dan wat anders, en nog geen idee hebt van hoe het nou eigenlijk is op de plekken waar je geweest bent.

Wat voor hoogtepunten heb je al in gedachten?

Laatst gewijzigd op 23-06-2009 om 22:42.
Oud 26-06-2009, 12:03
AlopiA
AlopiA is offline
5 dagen Bangkok is nogal overkill denk ik, ik ben er geweest en had het na een dag of 2 wel gezien. Wat een stinkstad Er zijn wel een paar mooie dingen hoor, maar daar heb je imo geen 5 dagen voor nodig. Thailland heeft veel mooiere plaatsen dan Bangkok!
Oud 26-06-2009, 23:05
Briseïs
Briseïs is offline
Valt genoeg te doen hoor in Bangkok! Zeker als je ook een beetje buiten de stad kijkt. Ik ben er totaal een week geweest en dat was wel zat ja.

Verder heb ik niet heel veel tips aangezien ik niet zo heel veel heb gedaan. Wel: Phnom Penh is vrij saai, dat heb je in twee dagen wel gezien. En Siem Reap is natuurlijk geweldig (nouja, Angkor dan).
Oud 30-06-2009, 17:17
Verwijderd
ik ben het met de rest eens, ik zou ook of minder landen doen, of er meer tijd voor uittrekken. je hebt het wel over hele grote afstanden, dat gaat je ook veel geld kosten aan vliegtickets als je dat binnen die 2 maanden wil doen. je hebt nu 6 landen in 8 weken, dus zeg maar 9 dagen per land. ik ben zelf ook iets van 11 dagen in thailand geweest, en het is echt waar veel te kort. er is zoveel te zien en te doen! ik ga dan ook weer terug over 2 maanden

ik heb me al wat in thailand verdiept, wat mij erg leuk lijkt is de tiger temple, river kwai en death railway in kanchanaburi (dat schijnt sowieso een leuke plaats te zijn met mooie natuur, watervallen en grotten ed, en veel activiteiten), khao yai national park, hill tribe villages en trekking daarlangs. en eilandjes in het zuiden natuurlijk. ik vond koh phi phi echt heel erg mooi, maar wel toeristisch. ko tao schijnt ook heel mooi te zijn. ik heb ook ergens in de buurt van het james bond island (opzich ook een aanrader, wel toeristisch) gekano'd (?) op zee bij allemaal grotten en rotsformaties, erg mooi en leuk. ik ben in bangkok oa naar wat arun geweest, leuk, maar na een dag was ik wel klaar met gebouwen en tempels ed bekijken. ook met een bootje over de rivieren zie je veel interessants, van sloppenhuisjes op dunne paaltjes met spelende kindertjes in het water (die blij naar je zwaaien) tot dikke villa's. en ik meende dat briseis zo'n fietstocht nabij/in bangkok had gedaan wat erg leuk was. wat ik van vriendinnen begrepen heb over vietnam is dat vooral het noorden qua natuur erg mooi is, met als hoogtepunten sapa en halong bay.

wanneer ben je van plan te gaan?

naast air asia vliegt jet star ook wel binnen azie, maar niet op veel bestemmingen. verder zou ik gewoon naar de landelijke maatschappijen kijken, zo is bijv nok air in thailand heel goedkoop. hou er wel rekening mee dat er vaak vertraging is, zeker als je volgens strak schema gaat reizen is dat belangrijk om te onthouden.

misschien heb je ook wat aan deze topics:
laos en vietnam
rondreis ZO azie
zuid azie en nog wat
Oud 30-06-2009, 22:22
Verwijderd
Citaat:
Ha reizigers,

Ik ben van plan in de winter een 'kleine rondreis' door Azië te maken, maar weet eigenlijk nog best weinig. Ik wil China, Vietnam, Cambodia, Thailand, (misschien Malaysia), Nepal (daar ben ik al geweest, dus daar heb ik geen vragen over) en India doen en dan weer naar huis.
Met alle respect, maar ik zou echt je reis veranderen. Doe of China, of Vietnam, (Laos), Cambodia en Thailand, of Thailand en Maleisie, of Nepal en India. Waarom zou je in een keer zoveel landen willen bezoeken? In China is het treinnetwerk perfect. Ik zou vooral snachts de slaaptrein (scheelt je een nacht in een hotel) nemen. Eigenlijk zijn alle plekken in China de moeite waard. Maar ik zou zelf naar het noord-westen gaan (xinjiang) en plaatsen tussen Beijing en Kasghar bezoeken (de silk road). Heb dat vorig jaar gedaan, en vond het erg vet. Je kan ook het zuiden van China checken en dan eventueel ook nog naar Zuidoost Azië gaan, maar check je visa verplichtingen. Hong Kong kan een goede plek zijn om te starten, er naartoe vliegen is nu rond deze tijd goedkoop (zelfs goedkoper dan Bangkok) en als je van steden houdt is ook Hong Kong the place to be.

Ik weet dat het vaker gezegd is, maar kort je landen in. Ik heb vorig jaar 3 maanden besteed in China, Japan, Kazakhstan, UAE, Iran en Turkije, en heb er spijt van zoveel verschillende landen bezocht te hebben. Ik had ook de instelling zoveel mogelijk te zien, maar ik moet tot de trieste conclusie komen dat ik vrij weinig weet over bijvoorbeeld Kazakhstan hoewel ik er geweest ben. Als ik het weer dezelfde reis zou doen, zou ik of naar China en Japan gaan, of Kazakhstan en andere landen in centraal azie, of Turkije en Iran (UAE vond ik niets aan )

@Urm, ik zou die tigertemple voor geen goud willen zien, Tijdens mijn tijd in Thailand wilde ik erheen, totdat ik hoorde over de gedrogeerde tijgers en wat voor tourist trap die plek eigenlijk wel niet is. Of heb ik ongelijk?

Trekking tochts maken in het noorden van thailand zijn erg vet, maar kijk uit bij wie je het doet. Sommige hill tribes worden gevangen gehouden in hun dorpen (vooral de long necks) om de toeristen te plezieren. Als je ervoor kiest om te trekken in thailand, begin dan in Chiang mai of chiang rai, en loop een dag door de stad rond, en kijk watvoor mogelijkheden er zijn.

Bangkok vond ik trouwens een walgelijke stad. Het is een grote urban jungle, die misschien leuk is voor 2 dagen, maar dan zou ik ook meteen weer weggaan. Vond de stad Chiang Mai daarentegen wel leuk en stukken relaxder. Brommertje huren, en het gebied verkennen heerlijk .

Laatst gewijzigd op 30-06-2009 om 22:27.
Oud 01-07-2009, 15:49
Verwijderd
Citaat:
@Urm, ik zou die tigertemple voor geen goud willen zien, Tijdens mijn tijd in Thailand wilde ik erheen, totdat ik hoorde over de gedrogeerde tijgers en wat voor tourist trap die plek eigenlijk wel niet is. Of heb ik ongelijk?
oh nee dat wist ik niet. zal eens even researchen, als dat zo is hoef ik idd ook niet heen
Oud 01-07-2009, 23:59
Dith
Dith is offline
Tiger temple is inderdaad vreselijk, evenals alle olifantendingen (behalve Bring the elephant home, dat is echt een mooi project). Natuurlijk is het vreselijk leuk om ritjes te maken op olifanten en stiekem moet ik toegeven dat ik het ook heb gedaan maar helaas hou je daarmee wel het probleem in stand.
Evenals, wat Kenjirro al zei, o.a. de Longnecks. Er is in Thailand nog veel ongelijkheid tussen stammen/volkeren en zij krijgen amper respect van de Thai, en worden dus eigenlijk gebruikt als een soort rariteitenkabinet. Maar goed, van de andere kant leeft Volendam natuurlijk ook voor een deel van mensen die aapjes willen kijken .
Oud 04-07-2009, 17:08
battlestar
battlestar is offline
Haha, al die landen in een paar maanden is echt veeeeeeeeeeel te veel hooi op je vork nemen. Voor alleen China heb je al minimaal een paar maanden nodig om alle hoogtepunten te zien.
Ik heb twee jaar geleden een China rondreis gemaakt van 3 weken en daarin hebben we nog niet eens een kwart van het land gezien. Een aantal grote steden (Beijing, Shanghai, Xian) en een aantal kleinere plaatsen, waaronder Pingyao wat eigenlijk minstens zo leuk was als bijvoorbeeld Xian. Verder zijn er alleen in en rond Beijing al zoveel hoogtepunten dat je daar al minimaal een week voor nodig hebt.
Verder raad ik je ook af alles met het vliegtuig te doen. Het kan handig en snel zijn, maar het wordt wel een heel dure en oppervlakkige reis zo. Ik heb 2x de nachttrein gedaan in China en dat ging ook goed. Je ziet meer van het land en je bent weer een ervaring rijker.
Vorig jaar heb ik in 3 weken door Hongkong, Macau, Thailand, Cambodja, Maleisie en Singapore gereisd en dit vond ik al een pittig schema genoeg. Wel een hoop hoogtepunten gezien maar natuurlijk lang niet alles. In Cambodja bijvoorbeeld alleen naar Angkor Wat geweest en niet naar Pnomh Penh en in Thailand alleen een dag of 5 in Bangkok geweest. Ik zou daarom zeker nog eens terug willen naar die landen.
Het is leuk om zo binnen een paar dagen een eerste indruk van een land en de cultuur te krijgen, maar verwacht niet dat je een land zo echt leert kennen.
Dit jaar gaan we 3 weken rondreizen door Laos en Vietnam en dan gaan we in Vietnam alleen nog maar naar Hanoi en Halong Bay. En volgens mij hebben we dan al genoeg te zien!
Vergeet ook niet dat het in genoemde landen ontzettend warm kan zijn waardoor er veel van je lichaam gevraagd zal worden. Vooral in hectische steden. Je zult af en toe ook een relaxdagje in moeten kunnen plannen want anders hou je 2 maanden van hot naar haar reizen gewoon niet vol. En ziek worden op vakantie is helemaal zonde van je tijd.

Conclusie (en het is al een paar keer gezegd): schrap wat landen van je lijstje, want je krijgt spijt als je het niet doet en lees je nog even goed in, blader bijvoorbeeld eens wat boekjes van de grotere reisorganisaties door om een indruk te krijgen van hoelang je over alles doet...
Oud 19-07-2009, 16:43
Verwijderd
Over de tiger temple: daar is heel wat discussie over, of die tijgers nu wel of niet gedrogeerd worden. Ik ben er ook geweest, en ik vond het geweldig om zo dicht bij tijgers te komen (gezien het mijn favo dieren op de wereld zijn), maar het is zooooo ontzettend toeristisch, dat was echt vreselijk.
Of die tijgers gedrogeerd worden, ik weet het niet. Er zijn mensen die zeggen van wel omdat ze zo mak zijn, maar aan de andere kant: tijgers in het wild liggen er waarschijnlijk ook vrij rustig bij midden op de dag, als de zon op zijn felst is, en het bijna 40 graden is. In dierentuinen zijn ze ook niet actief midden op de dag. En volgens de monniken daar zijn ze ook zo tam omdat ze zo gewend zijn aan mensen, volgens mij krijgen ze ook nog te eten voordat de bezoekers komen. Maar ze nemen wel nog voorzorgsmaatregelen. Ik heb er in elk geval geen tekenen van mishandeling gezien.

@Urm: wij hadden een heel leuk en goed guesthouse in Kanchanaburi, misschien heb je er wat aan: http://www.pongphen.com/
Oud 21-07-2009, 12:11
Verwijderd
oh dankje! die ziet er idd goed uit!
Oud 16-08-2009, 16:17
Noodlles
Noodlles is offline
Singapore mag je niet missen da is de mooiste stad van heel azie en zoooo proper!!
Oud 16-08-2009, 16:19
Noodlles
Noodlles is offline
de petronas towers in kuala lumpur(hoofstad maleisie) zijn supermooi
Advertentie

Regels voor berichten