Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2006, 18:36
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik was op vakantie in Bretagne, Frankrijk dus en daar waren mensen met een nummerplaat waar BZH (in plaats van F, NL, GB dus) op stond. Ik heb op internet gezocht waar deze mensen vandaan zouden kunnen komen, maar kon het niet vinden. En dat vond ik vreemd, wat GBG kon ik wel vinden en dat nummerbord zag er nog veel raarder uit. Weet iemand misschien meer hierover?
Oud 05-08-2006, 18:43
PV
PV is offline
BZH est une abréviation, qui signifie :

Breizh, la Bretagne, en breton (cf Orthographe du breton).
Elle apparaît pour la première fois en 1967 comme macaron de véhicules automobiles, dont l'apposition a été interdite plusieurs fois par arrêté, avant d'être complètement banalisée de nos jours.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 18:55
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Dus het is iets Bretons...?

En hm, dat had ik dus niet kunnen vinden
Oud 05-08-2006, 18:58
PV
PV is offline
franse wikipedia wat het precies betekent moet je mij niet vragen
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 19:01
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Mij ook niet, ik ben niet zo goed in Frans. Maar in ieder geval bedankt, het beantwoordt wel mijn vraag (en mijn vermoeden, ha!)
Oud 13-08-2006, 22:28
200E
200E is offline
Bretons is een aparte taal waar de inwoners van Bretagne erg trots op zijn (zoals hier de Friezen zeg maar).

BZH is de afkorting van Breizh, dat Bretagne betekent in het Bretons. Beetje te vergelijken dus met Friezen die hun NL-sticker vervangen door een FRL-sticker In het verhaaltje staat verder wanneer de sticker voor het eerst op auto's verscheen, dat het eerst verboden was om er een te voeren maar dat het nu heel normaal is.

Een BZH-sticker wordt normaal trouwens gevoerd in combinatie met een Frans nummerbord van één van de vier Bretonse departementen, deze kun je herkennen aan de laatste 2 cijfers van het kenteken: 22 voor het departement Côtes d'Armor, 29 voor Finstère, 35 voor Ille-et-Vilaine en 56 voor Morbihan. Komen ze op andere kentekens voor, dan zijn het toeristen die graag in Bretagne komen

De GBG en GBJ-stickers kom je inderdaad ook vaak tegen daar, omdat de boten naar Guernsey en Jersey daar aankomen

Laatst gewijzigd op 13-08-2006 om 22:35.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 12:20
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, vond het wel leuk dat je kon zien of de auto's er echt hoorden (met 56), of dat het touristen waren Maar wel maf dat dat nu dan mag, ik dacht dat het echt een ander land was.
Oud 14-08-2006, 17:35
200E
200E is offline
Het is niet raar dat het eerst verboden was en nu niet meer. Vóór de opening van de Europese binnengrenzen in 1992 keek men heel erg naar landenstickers. Als je geen NL-sticker achterop je auto had, kon je een fikse boete krijgen. Niet alleen in het buitenland, maar ook in Nederland. Tegenwoordig zijn alle landcodes in de blauwe balk op de nummerplaat afgedrukt, en de landensticker is dus nauwelijks in gebruik. Het gebruik van afkortingen voor streken op stickers is toen steeds meer gedoogd, hoewel officieel nog steeds verboden.

Die BZH is dan ook lang niet de enige, de Vlamingen vervangen de B achterop hun wagen maar wat graag voor een VL-sticker, en Brusselaars hebben nog wel eens BXL achterop staan. In Nederland heb ik ook al diverse stickers gezien die een regio aanduiden, zoals FRL voor Friesland en WL voor Westland.

De GBG-sticker die jij hebt gezien, heeft trouwens wél een officiële status.
Reageren

Regels voor berichten