Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2006, 17:33
tuttebel
tuttebel is offline
ja dit zal wel een vrouwentopic worden.

ik ben zelf nogal klein, en met autorijden merk ik dat ik het overzicht niet echt heb. ik zit erg ver naar voren (knieen tegen stuur zeg maar), en zit laag. (stoel is niet in hoogte verstelbaar).
hierdoor zie ik niet goed tot hoe ver de auto rijkt, en zie dus niet echt wat ik wel en niet met de breedte en lengte van een auto kan doen.
ook kan ik niet al enigszins door de zijramen van de auto kijken, hiervoor moet ik echt mn hoofd draaien.

zijn er nog meer kleine mensen die hier problemen mee ondervinden? en wat doen jullie ermee? een autokussen, helpt dat?
graag reacties.
Oud 30-12-2006, 18:12
Balance
Balance is offline
Ehh, wat bedoel je met knieen tegen stuur? Want als het goed is zit je stuur toch een stuk hoger en als je met je knieen daarbij kan, dan zit je duidelijk toch te ver naar voren.

En vrijwel niemand kan z'n auto zien van voren, tenzij je heel lang bent of een hele grote voorbumper (heet dat zo? ) hebt.

Iig, ik ben ook niet groot (1.66m) en heb er niet echt last van. In het begin was het lastig in te schatten hoe groot de auto is, maar oefening baart kunst, je leert de auto vanzelf kennen gelukkig. En het geeft niet dat je je zijramen niet al enigszins kan zien, want daarvoor heb je spiegels om in te kijken en die moet je toch volledig bekijken en niet slechts half. Hetzelfde geldt voor je dode hoek: daar moet je ook echt je hoofd voor draaien, ook als je je zijramen wél enigszins kan zien.
Oud 30-12-2006, 18:20
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Ik zie het probleem ook niet zo eigenlijk...

Ik ben zelf 1.65 maar ik heb nooit ergens moeite mee. De stoel van onze auto is wel in hoogte verstelbaar maar ik laat hem altijd gewoon staan zoals hij staat. (laag dus)

Ik kan de neus van de auto ook niet zien, maar toch weet ik wel hoe groot de auto is. (en we hebben een stationwagon dus dat is toch wat lastiger als in een fiat panda ofzo).

Je moet gewoon wat meer gewend raken aan de auto lijkt me zo.
Oud 30-12-2006, 19:31
Tiño
Tiño is offline
kussentje op de stoel?
Oud 30-12-2006, 20:21
Hawahaai
Hawahaai is offline
Het enige probleem wat ik in de auto van mijn vriend heb, is dat de stoel vrij ver naar voren moet. Ik moet dan, als ik over mijn linkerschouder wil kijken, verder kijken dan ik eigenlijk 'kan'/zou willen, omdat op die plek precies de deurstijl zit. Maar dat went snel genoeg.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 20:33
Vice
Vice is offline
Nee, maar rijd ook in een kleine auto.
Oud 30-12-2006, 21:02
Miracle
Miracle is offline
Naar wat ik heb gehoord helpt een kussentje wel.
Oud 30-12-2006, 21:29
Lil' Stef
Lil' Stef is offline
Ik heb dat soms ook wel, zeker in indraaien bij het parkeren, dat je te vroeg instuurt omdat je de kap niet ziet. Kussentje is geen goed idee omdat me benen weer de hoog zitten dan.

Zal kwestie van ervaring worden.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 05:20
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Lil' Stef schreef op 30-12-2006 @ 22:29 :
Ik heb dat soms ook wel, zeker in indraaien bij het parkeren, dat je te vroeg instuurt omdat je de kap niet ziet. Kussentje is geen goed idee omdat me benen weer de hoog zitten dan.

Zal kwestie van ervaring worden.
Volgens mij kan niemand de voorkant van de auto zien hoor.
Oud 31-12-2006, 10:22
200E
200E is offline
Laat parkeersensoren inbouwen in je auto, dan ben je van het hele probleem af
Oud 31-12-2006, 10:30
Lil' Stef
Lil' Stef is offline
Citaat:
Miracle schreef op 31-12-2006 @ 06:20 :
heb ik vaker gehoord, volgende auto word dan gewoon een vierkante auto
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 15:26
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Miracle schreef op 31-12-2006 @ 06:20 :
dat is dan ook fysiek onmogelijk. de voorkant van de auto zie je alleen als je buiten de auto staat...

OT : kussentje helpt, en misschien - als dat kan bij die auto - je stuur hoger of lager.

overigens snap ik nog niet helemaal hoe je je knieen tegen het stuur krijgt, juist als je klein bent. lijkt me meer een probleem voor 'grotere' mensen eigenlijk
Oud 01-01-2007, 20:16
Ivo
Ivo is offline
Ik ben met 1.65 ook niet groot te noemen. Ik heb al in vele verschillende formaten auto's gereden (van Mini tot grootst mogelijke bestelbus met normaal rijbewijs)
Ik rijdt altijd met licht aan, dat helpt enorm de voorkant van de auto te bepalen bij het parkeren en dergelijke. Je ziet dan gewoon aan de lichtweerkaatsing en bundel hoever je koplamp van een object verwijderd is.
Zitpositie ten opzichte van het stuur of de pedalen is bij mij nooit echt een probleem geweest tot nu toe. Soms zijn de tellers niet helemaal goed zichtbaar, maar daar kijk ik toch niet de hele tijd naar.
Wel vervelend bij veel auto's is dat de raamstijl links-voor soms voor een irritant grote dode hoek zorgt, omdat je er relatief dicht bij zit. Vooral als de voorruit erg schuin afloopt is dat het geval.
Over m'n schouder naar achteren kijken daarmee zie ik niet altijd genoeg, maar doordat ik ook regelmatig in een bestelbus rijdt, kan ik nu aardig op m'n spiegels achteruit rijden.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 08:52
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Kussentje is geen goed idee omdat me benen weer de hoog zitten dan.
mijn moeder had een 'half' kussentje, zeg maar rechthoekig, zodat alleen je kont opgehoogd wordt maar je benen dus niet.
Oud 02-01-2007, 15:09
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
die kussentjes kun je inderdaad bij de betere autozaak kopen, die alleen onder je zitvlak zitten en niet onder je benen.
Oud 02-01-2007, 18:54
mar87
mar87 is offline
Wat is je lengte dan?
Volgens mij hoeft lengte nou niet direct een probleem te zijn.
Ik ken iemand die tussen de 1,50 en 1,55 meter is en die gewoon normaal kan autorijden...
Misschien een kwestie van ervaring opdoen.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 19:05
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
mar87 schreef op 02-01-2007 @ 19:54 :
Wat is je lengte dan?
Volgens mij hoeft lengte nou niet direct een probleem te zijn.
Ik ken iemand die tussen de 1,50 en 1,55 meter is en die gewoon normaal kan autorijden...
Misschien een kwestie van ervaring opdoen.
nou zou het natuurlijk kunnen dat die van 1m50 de stoel hoog heeft staan - je moet wel met je neus boven het stuur uitkomen he
Oud 03-01-2007, 17:36
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Mijn moeder is 1,55m en die heeft totaal geen moeite met grote auto's te rijden (die ziet dus echt geen zak als ze achteruit kijkt). Ik zelf ben 1.70m en heb ook nergens moeite mee. Lengte maakt volgens mij niet echt uit.
Mijn moeder komt nauwelijks boven het stuur uit, maar rijd toch al 35 jaar schadevrij ofzo.
Oud 03-01-2007, 19:55
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 03-01-2007 @ 18:36 :
Mijn moeder is 1,55m en die heeft totaal geen moeite met grote auto's te rijden (die ziet dus echt geen zak als ze achteruit kijkt). Ik zelf ben 1.70m en heb ook nergens moeite mee. Lengte maakt volgens mij niet echt uit.
Mijn moeder komt nauwelijks boven het stuur uit, maar rijd toch al 35 jaar schadevrij ofzo.
niet lullig bedoeld, maar dat komt dan waarschijnlijk omdat andere mensen WEL kunnen zien waar ze naartoe rijden.
Oud 04-01-2007, 10:15
gurl19
gurl19 is offline
Ik ben ook klein en had in het begin ook moeite met het bepalen van de grootte van je auto. Maar hoe langer ik rijd, hoe beter het gaat. Het inzicht krijg je vanzelf. Mijn eigen autostoel kan ik ook niet omhoog zetten en daar rijd ik gewoon goed in. Mijn moeders auto kan dat wel, en dat is wel relaxed!

Ik ben trouwens 1.61 meter.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 00:00
koelieboelie
koelieboelie is offline
oh nu het toch over lengte en auto-rijden gaat, ik heb het tegenovergestelde, en ben een beetje te lang Ik zit bij de meeste autos redelijk hoog en heb dus de achter uitkijk spiegel steeds voor m,n zicht. Dus ik heb zeg maar een 'dode vlek' rechts voor, nu moet ik even bukken en eronder kijken maar dat is niet echt handig.

maar goed, stoel verlagen(ja hij staat al op laagste stand) gaat vrij lastig dus er is vrij weinig aan te doen m,n rij-instructeur zei dat ik maar voorzichtig moest zijn en er mee leren rijden

(kben 1.96)
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 00:10
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik kijk ook altijd tegen het spiegeltje aan in de auto van m'n ouders omdat m'n moeder de stoel op de hoogste stand zet (zij is <1.60m), dan moet hij bij mij dus inderdaad terug op de laagste stand. Ik heb ook in een auto gezeten waar de laagste stand te hoog was. Dat is dan gewoon pech hebben. Dan moet je maar een lange-mensen-auto kopen
Oud 08-01-2007, 22:51
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 08-01-2007 @ 01:00 :
oh nu het toch over lengte en auto-rijden gaat, ik heb het tegenovergestelde, en ben een beetje te lang (kben 1.96)
uhm, heb je echt zoveel behoefte om kaarsrecht te zitten? Ik ben even lang als jij en rij altijd met de stoelen op stand hangmat en heb nooit problemen eigenlijk. Een spiegeltje in je gezichtsveld suggereert dat je heel merkwaardig achter het stuur zit, in ieder geval. Behalve dat, ik hield er rekening mee en kocht gelijk een wat grotere auto (waar gelijk betere stoelen in zitten)?

Laatst gewijzigd op 08-01-2007 om 22:53.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 23:24
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 08-01-2007 @ 23:51 :
uhm, heb je echt zoveel behoefte om kaarsrecht te zitten? Ik ben even lang als jij en rij altijd met de stoelen op stand hangmat en heb nooit problemen eigenlijk. Een spiegeltje in je gezichtsveld suggereert dat je heel merkwaardig achter het stuur zit, in ieder geval. Behalve dat, ik hield er rekening mee en kocht gelijk een wat grotere auto (waar gelijk betere stoelen in zitten)?
ja dat kaarsrecht is er echt ingestampt om m,n rug te besparen. Door juist altijd ingezakt de zitten om kleiner te zijn krijg je later heel veel problemen. (advies van huisarts, die zei: Luister nou naar mij en ga oefenen, later zul je me dankbaar zijn) <- tip!)

Maar goed ik heb toch echt last van de spiegel, en in verscillende autos. Met de stoel op de laagste stand. Misschien is mijn bovenlichaam langer? Alleen als ik de stoel ook nog helemaal achteruit zet zie ik het wat beter, maar ja dat is helemaal gevaarlijk want dat zie je je dode hoek helemaal niet meer.. ( En m,n rij-instructeur zei dat ik er mee moest leren rijden, dus als ik merkwaardig zou zitten zou hij daar wel wat over hebben gezegd denk ik zo. )

En idd, als ik zelf ooit een auto ga kopen ga ik daar zeker op letten. Wat voor auto heb jij??
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 08:03
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 09-01-2007 @ 00:24 :
ja dat kaarsrecht is er echt ingestampt om m,n rug te besparen. Door juist altijd ingezakt de zitten om kleiner te zijn krijg je later heel veel problemen. (advies van huisarts, die zei: Luister nou naar mij en ga oefenen, later zul je me dankbaar zijn) <- tip!)
oké. Als tegenargument geef ik: een stoel die goed ondersteunt zou juist rugproblemen kunnen voorkomen. Maar dat is mijn kleine mening. Overigens doe ik dat omdat ik het fijn vind zitten, niet om kleiner te zijn.
Citaat:

Maar goed ik heb toch echt last van de spiegel, en in verscillende autos. Met de stoel op de laagste stand. Misschien is mijn bovenlichaam langer?
Het zou zo maar kunnen. Heb je een stoere gebruinde borstkas? Dan lig je in ieder geval goed bij de dames Met de stoel op de laagste stand zit ik persoonlijk niet lekker. Dan geeft het voor mijn gevoel (1) wat weinig steun in m'n onderrug (2) slecht verdeelde ondersteuning onder m'n bovenbenen. Ook een kwestie van smaak. Ik heb het ding zó gezet, dat ze zitting tot waar de stoel stopt ongeveer evenredig ondersteuning geeft aan mijn benen.
En dan de stoel zo ver naar achteren dat ik m'n linkervoet zonder knik (voor mij prettige stand) op de voetensteun kan zetten tijdens het rijden.
Citaat:
Alleen als ik de stoel ook nog helemaal achteruit zet zie ik het wat beter, maar ja dat is helemaal gevaarlijk want dat zie je je dode hoek helemaal niet meer.. ( En m,n rij-instructeur zei dat ik er mee moest leren rijden, dus als ik merkwaardig zou zitten zou hij daar wel wat over hebben gezegd denk ik zo. )
Ik zal de laatste zijn om een rij-instructeur tegen te spreken. Echter stierf ik van al dat rechtop zitten bij het lessen van de pijn in mijn onderrug. Ik persoonlijk zie autorijden als lekker hangen op de bank en zo zit ik dan ook in de auto. Die dode hoek is m.i. een kwestie van over je schouder kijken en je spiegeltjes gebruiken. Nogmaals, ik wil geen rij-instructeur tegenspreken maar als je een beetje fatsoenlijk kunt zitten, word je minder moe en let je m.i. ook beter op...
Citaat:
En idd, als ik zelf ooit een auto ga kopen ga ik daar zeker op letten. Wat voor auto heb jij??
Ik restaureer momenteel mijn Pontiac Firebird '85. Waaronder een stoelen-upgrade.
Nu rijd ik in een Mitsubishi Galant '90. Voor 1993 hebben Galants echt zalige stoelen. Of je het geloven wilt of niet maakt mij niet uit, maar deze auto heb ik op zicht gekocht omdat...juist... ik lekker kon zitten in dat ding. Ik vind het belangrijk dat je na een stuk rijden een beetje fris uit de auto komt en niet helemaal opgevouwen en in het vierkant

Laatst gewijzigd op 09-01-2007 om 08:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2007, 09:25
Verwijderd
Mijn moeder is 1.50 en ze rijd regelmatig in mijn auto terwijl het een grote wagen is.
Het gaat op zich wel want de stoel kun je vrij hoog zetten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten