Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-07-2006, 23:27
Stuuudje
Stuuudje is offline
Ik wil graag nog eind augustus met een universitaire opleiding beginnen. Ik zit te denken aan Nederlands Recht, Fiscaal Recht of Notarieel Recht (of een combinatie van) alleen vraag ik me af hoe mijn kansen straks op de arbeidsmarkt zullen zijn aangezien ik nu 31 ben en over 5 jaar 36 zal zijn?

Ik heb wel meerdere jaren werkvaring in administratieve en commerciele functie's maar dat is totaal niet Recht-gerelateerd.

Wat zou ik zoal kunnen doen tijdens en naast mijn studie om die kansen te vergroten?

Wat denken jullie dat mijn kansen zijn om gedurende mijn studie een (bij)baan te kunnen krijgen bij een advocatenkantoor/belastingadvieskantoor?

Is dat best wel veel voorkomend dat studenten daar een (bij)baan hebben? Ook in het eerste studiejaar?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2006, 18:43
Verwijderd
Niet als je geen relevante ervaring hebt. Je hebt grofweg, enigszins afhankelijk van de universiteit waaraan je studeert, een aantal stages die je in de loop van je studie kunt doen. De meest voorkomende is de gewone interne stage. Dan loop je (meestal) twee maanden mee en doe je werk voor advocaten. Je kunt ook bij een kantoor aan je scriptie werken (niet bij elk kantoor) of als zgn. werkstudent in dienst treden. Dan krijg je een vergoeding voor de werkzaamheden die je doet, meestal is het dan twee dagen studeren en drie dagen werken, zoiets.

Je kunt in je eerdere jaren wel werken bij een rechtswinkel of een juridisch loket (de vroegere Bureaus Rechtshulp). Dat is onbetaald, maar je doet er wel veel ervaring mee op. Het is uiteraard niet de advocatuur maar het wordt wel op prijs gesteld. Verder heb je natuurlijk de 'normale' nevenactiviteiten: dingen organiseren, bestuurs- en commissiewerk, student-assistent aan de faculteit, noem maar op. Ook dingen als reiservaring en het leren van een extra taal spelen mee.

Het hangt een beetje van je ambities af maar in de regel zullen je cijfers het zwaarst wegen, en daarna (op kleine afstand) je nevenactiviteiten, tenminste als je bij de topkantoren wilt solliciteren of de rechterlijke macht inwilt (raio-opleiding). Wat je concrete kansen zijn is moeilijk te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 21:28
Poepkind
Poepkind is offline
Ik denk dat je heel veel spijt kan krijgen als je de opleiding toch niet volgt, want met opleiding is toch altijd beter dan zonder opleiding. Maar zijn er geen mogelijkheden om duaal/deeltijd te studeren, dan kan je overdag werken.
Oud 02-08-2006, 13:19
Stuuudje
Stuuudje is offline
Begrijp ik je goed Nare Man, als ik zeg dat mijn leeftijd geen belemmering hoeft te vormen zolang ik maar wat relevante ervaring op doe en goeie cijfers haal?

Nou Poepkind ik denk dat het wel mogelijk is om het ergens in deeltijd/duaal te doen maar ik denk dat ik de stof me beter eigen kan maken als ik een voltijd studie ga doen.

Btw: Hoe oud zijn eigenlijk de oudste studenten die jullie tijdens college's zijn tegengekomen?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 14:17
Femic
Femic is offline
Ouder dan jij iig. De oudste die ik persoonlijk ken is 34 ofzo.
Oud 02-08-2006, 18:37
Verwijderd
Citaat:
Stuuudje schreef op 02-08-2006 @ 14:19 :
Begrijp ik je goed Nare Man, als ik zeg dat mijn leeftijd geen belemmering hoeft te vormen zolang ik maar wat relevante ervaring op doe en goeie cijfers haal?

(...)

Btw: Hoe oud zijn eigenlijk de oudste studenten die jullie tijdens college's zijn tegengekomen?
Je zult je terdege moeten realiseren dat je moet concurreren met mensen die tien jaar jonger zijn als ze aan de bak gaan. Tegenwoordig zijn de meeste advocaten tussen de 24 en 26 als ze beginnen. Je zult dus moeten concurreren op kwaliteit en 'levenservaring'. Overigens speelt dit bij belastingadvieskantoren wel minder.

De oudste studenten die ik tegen ben gekomen waren wel in de zestig maar dat waren mensen die het min of meer 'voor spek en bonen' deden. We zien wel eens mensen die bij ons binnenkomen van dertig, maar die hebben dan vaak enkele jaren ervaring in een andere relevante functie (griffier, bijvoorbeeld).
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 17:32
Stuuudje
Stuuudje is offline
Okee, duidelijk. Thx.

Ik twijfel of ik moet kiezen voor de betere Rechten-faculteiten van het land (zoals Tilburg, Maastricht en Groningen) of de wat mindere zoals Amsterdam en Rotterdam maar waar ik wel weer het voordeel heb dat het grote steden zijn met veel advocaten- en belastingadvieskantoren waar ik dus meer kans heb om een (bij)baan te vinden.

Alhoewel je natuurlijk ook ervaring op kan doen door de stage-mogelijkheden van je opleiding te benutten. Dan zouden Tilburg, Maastricht en Groningen weer interessanter kunnen zijn. Zo heb ik op de site van Maastricht gezien dat zij in het derde jaar van Fiscaal Recht ruimte hebben voor 6 ects aan stage. Betekent dat dat je dan 168 uur (6x28) stage moet lopen? Kan je ook langer of vaker stage lopen?

Welke uni's zijn wat stage-mogelijkheden betreft het interessantst?

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 11:24
NN
NN is offline
Citaat:
Stuuudje schreef op 04-08-2006 @ 18:32 :
Okee, duidelijk. Thx.

Ik twijfel of ik moet kiezen voor de betere Rechten-faculteiten van het land (zoals Tilburg, Maastricht en Groningen) of de wat mindere zoals Amsterdam en Rotterdam maar waar ik wel weer het voordeel heb dat het grote steden zijn met veel advocaten- en belastingadvieskantoren waar ik dus meer kans heb om een (bij)baan te vinden.

Alhoewel je natuurlijk ook ervaring op kan doen door de stage-mogelijkheden van je opleiding te benutten. Dan zouden Tilburg, Maastricht en Groningen weer interessanter kunnen zijn. Zo heb ik op de site van Maastricht gezien dat zij in het derde jaar van Fiscaal Recht ruimte hebben voor 6 ects aan stage. Betekent dat dat je dan 168 uur (6x28) stage moet lopen? Kan je ook langer of vaker stage lopen?

Welke uni's zijn wat stage-mogelijkheden betreft het interessantst?

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Het is maar net wat je wil...

Over het algemeen is een stage niet verplicht in een universitaire rechtenstudie, maar toch wel aan te bevelen (werkgever vindt het interessant).

Op zich zou ik me niet zo druk maken om de tijd die je er voor nodig hebt. De studie zelf ben je echt lang geen 40 uur per week mee bezig, dus het is best mogelijk om bv. een paar dagen per week aan het werk te gaan.

Overigens zou ik je Maastricht afraden vanwege hun pgo-systeem. Uit eigen ervaring weet ik dat Groningen goed bevalt, maar Tilburg en ook Nijmegen staan goed bekend.
Oud 05-08-2006, 13:11
Verwijderd
Maastricht is goed en multidisciplinair. Zodra je in de praktijk werkt zie je dat het eigenlijk onzin is het recht op te delen op de manier zoals in veel studieboekjes wordt gedaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten