Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2006, 20:25
Rata
Rata is offline
In augustus 2005, tekende ik in Deventer een huurcontract voor een jaar. Helaas ben ik vroegtijdig met mijn opleiding gestopt. Ook kreeg ik een nieuwe beheerder (=vaag kantoor in Amsterdam, terwijl wij in Deventer wonen).

De nieuwe beheerder ging niet akkoord met het vroegtijdig beëindigen van mijn huurcontract. Daarom besloot ik mijn kamer illegaal onder te verhuren.

Ik had mijn huur per 1 augustus 2006 opgezegd. Ik ontving een bevestigingsbrief van de beheerder hierin stond:
- Ze gaan akkoord met de huuropzegging per 1 augustus 2006.
- Ze willen graag weten of wij een nieuwe huurder op het oog hebben.
- Ze stellen voorwaarden aan de nieuwe huurder. Oa. een hoge waarborgsom en de nieuwe huurprijs is 50 euro hoger dan de oude.
- Mijn waarborgsom wordt op mijn rekeningnummer teruggestort wanneer mijn kamer is opgeleverd.

Een paar maanden geleden, telefoneerde ik met een secretaresse van het beheerders kantoor. Ik vroeg aan de secretaresse hoe en waar ik mijn sleutels moest inleveren (dat beheerderkantoor zit in A’dam, wij in Deventer) Maar ze zei dat er ook een mannetje zat in Deventer.

Onderhand is het 1 augustus geweest, dus ik ben nu officieel uit mijn kamer. Ik heb mijn kamer niet opgeleverd, ik heb mijn sleutels niet ingeleverd. Ik heb geen contact opgenomen met het beheerderkantoor, het beheerderkantoor heeft ook geen contact opgenomen met mij.

Wel heeft de jongen die mijn kamer illegaal onderhuurt een brief geschreven dat hij het niet eens is met de huurverhoging ed. Hier heeft hij nog geen reactie op gekregen.

Ik ben nu van dat vreselijke jaarcontract af, alleen wil ik graag mijn borg nog terug!!!
In mijn huurcontract staat hier het volgende over:
-Indien na het beëindigen van de overeenkomst geen noodzaak bestaat tot inhouding van de waarborgsom, zal verhuurder binnen een maand na beëindigen tot terugbetaling van de aldus verhoogde waarborgsom overgaan.

Mijn vraag:
Heeft het beheerderkantoort het recht om mijn borg niet terug te betalen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2006, 21:19
Verwijderd
Bel ze op om door te geven dat je de sleutel gaat afgeven in Deventer. En vraag bij het inleveren van de sleutel of je borg krijgt.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 12:16
Verwijderd
Daarom nu gewoon die sleutel in gaan leveren, als je die borg nog krijgt, heb je geluk. Als je blijf wachten, krijg je zeker gedonder en zéker je borg niet.

Edit: en toen was de post voor mij weg. Ok
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 12:33
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 03-08-2006 @ 13:16 :

Edit: en toen was de post voor mij weg. Ok
ja sorry, vond het een rommelig stuk

maar in het kort:

TS je bent nu onrechtmatig in het bezit van die sleutel, dus het zwijgen van de verhuurder is ongetwijfeld een stilte voor de storm.

of je de borg terug krijgt is maar de vraag: je hebt twee regels gebroken: én je hebt illegaal onderverhuurd, én je hebt de sleutel niet op tijd terug gebracht. een boete lijkt me bijna waarschijnlijker dan dat jij nog zomaar de borg terug krijgt.

(en als de verhuurder denkt dat je toch níet de huurovereenkomst wil beëindigen (je hebt immers de sleutel nog) dan geldt bij een jaarcontract dat dit weer met een jaar verlengd wordt)

(en toen kwam dus Andijvie)
Oud 03-08-2006, 14:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Rata schreef op 02-08-2006 @ 21:25 :
Mijn vraag:
Heeft het beheerderkantoort het recht om mijn borg niet terug te betalen?
Illegale onderverhuur, plus dat je onderhuurder dat al heeft weggegeven door de mensen een brief te schrijven.

Wat denk je zelf of ze je de borg nog zullen geven?
Oud 03-08-2006, 15:41
Verwijderd
waarom heb je die sleutels eigenlijk niet ingeleverd
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 17:06
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Urm schreef op 03-08-2006 @ 16:41 :
waarom heb je die sleutels eigenlijk niet ingeleverd
idd dat is wel erg dom. je had toch ff contact op kunnen nemen
Oud 03-08-2006, 18:14
Ivo
Ivo is offline
Wat zou je zelf doen als verhuurder?
- feit 1: Sleutels te laat ingeleverd
- feit 2: illegaal onder verhuurd
- feit 3: kamer is helemaal niet opgeleverd zoals deze door de huurder is aangetroffen bij het ingaan van het huurcontract.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 18:37
Verwijderd
Allemaal leuk en aardig, maar je houdt een borgsom in omdat je wilt kunnen verrekenen als je nog een openstaande vordering op de huurder hebt. Je houdt een borg niet in omdat de huurder zich stout gedraagt. Ik heb nog geen concrete redenen gezien waarom die borg zou moeten worden ingehouden.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 21:34
Sasz
Sasz is offline
idd borg is ervoor als een huurder er plotseling vandoor gaat, de huur niet betaald of iets in huis kapot maakt. Aangezien je contract afgelopen is en ik neem aan dat je je huur betaald hebt, heb je dus recht op je borg.
Gewoon het kantoor opbellen, afspraak maken om sleutel in te leveren en borg terug te krijgen.
Oud 04-08-2006, 09:38
Ivo
Ivo is offline
De verhuurder kan duidelijk stellen dat de kamer niet voor het einde van de huurperiode is opgeleverd. De verhuurder kan de borg nu dus laten dienen als huurbedrag voor de maand september (indien de borg 1 maand huur was, zoals gebruikelijk). De huurder (TS) heeft immers inmiddels langer beschikking over het gehuurde (de sleutel van de kamer) dan is overeengekomen in het huurcontract, en daar zijn natuurlijk extra kosten aan verbonden.

[edit] en als de verhuurder op de hoogte is van de andere zaken die niet volgens het huurcontract zijn, zal de verhuurder zich waarschijnlijk ook niet heel mild gaan opstellen en dit door de vingers zien. De TS is de afspraken in het contract niet nagekomen en dat heeft nu waarschijnlijk gevolgen.[/edit]
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 11:47
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-08-2006 @ 19:37 :
Ik heb nog geen concrete redenen gezien waarom die borg zou moeten worden ingehouden.
als er in de regelementen van de verhuurder iets over staat, mag bij onderverhuur toch een boete worden opgelegd? (ok, misschien krijg je de borg nog wel terug, maar dat valt dan meteen weg tegen de boete)

verder kan de borg volgens mij idd gebruikt worden als extra maand huur, zoals hierboven is genoemd (de kamer is immers niet op tijd opgeleverd).

en als de verhuurder zich genoodzaakt ziet een ander slot op de deur te plaatsen als jij de sleutel niet inlevert (zodat een nieuwe huurder verzekerd is van privacy) dan mogen die kosten toch ook worden doorberekend aan de huurder?

en ook al mag dit allemaal niet; verwacht niet dat de verhuurder dus zonder meer de borg terugbetaalt. en de vraag is dan of jij als huurder stappen gaat ondernemen...
Oud 04-08-2006, 22:01
Rata
Rata is offline
de beheerder weet NIET dat ik de kamer heb onderverhuurd!
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Rata schreef op 04-08-2006 @ 23:01 :
de beheerder weet NIET dat ik de kamer heb onderverhuurd!
De jongen aan wie jij de kamer hebt onderverhuurd stuurt toch een brief? Dat lijkt me toch een soort opbiechting van 't feit dat hij 't langer heeft gehuurd hoor
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten