Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2006, 21:37
Hayden
Hayden is offline
Heey,

Ligt het aan mezelf, of ligt het echt aan iets anders?

Het probleem:
Ik heb erg moeite met het aannemen van de 'meisjes-rol' in een relatie, in hele kleine dingen, waar ik gek van wordt.

Voorbeeld: Ik heb al moeite met het afruimen van de tafel, terwijl mijn vriend nog even blijft zitten, een boekje leest.
Ik heb moeite met het ontbijt op bed brengen.
Ik heb moeite met het opruimen van spullen als hij even op de
computer zit, om hem dan nog een kopje koffie te brengen.
Het liefst doe ik alles samen, vind een perfecte balans, terwijl dit niet altijd mogelijk is. Maar toch heb ik steeds het angst-gevoel voor het aannemen van het huisvrouw-imago, wat me erg hindert, en mijn relatie minder leuk maakt.

Iets wat hierbij mee kan spelen, is misschien het feit dat zijn moeder hem (ook) erg verzorgd, van financiele zaken tot het smeren van een boterham.

Ben ik nu te geemancipeerd, bang om de meisjes-rol aan te móeten nemen in een relatie? Is die meisjes-rol er notabene? En wat kan ik doen om dit akelig gevoel weg te laten gaan?
Oud 16-08-2006, 21:40
Dith
Dith is offline
Je vriend is gewoon verwend.
Waarom kan hij de tafel niet afruimen? Waarom zou jij geen ontbijt op bed verdienen?
Oud 16-08-2006, 21:41
Morgan le Fay
Morgan le Fay is offline
Het is 2006...ik snap je wel. Dat zou ik ook niet willen. Als een jongen dit van jou verwacht vind ik het raar en ouderwets. Je bent zijn bediende niet, laat hem helpen met de tafel afruimen. Of wisselt het, wie het doe en wie blijft zitten?
Oud 16-08-2006, 21:42
Hayden
Hayden is offline
Ontbijt krijg ik ook wel eens.
Maar over het algemeen, doe ik het niet altijd van harte, en dat hindert me
Oud 16-08-2006, 21:45
Morgan le Fay
Morgan le Fay is offline
Als de balans niet goed is bij jullie taken thuis begrijp ik dat al te goed. Als dat wel zo is, hou je wel van m?
Oud 16-08-2006, 22:24
gewoonmax
gewoonmax is offline
wees jezelf. Tegenwoordig heb je metroseksuelen en vast ook wel in vrouwelijke manier. Beetje mannelijkheid mag wel, als jij het zo wilt noemen. Vind het namenlijk niet echt mannelijk als je niet typisch vrouwelijk doet
Oud 16-08-2006, 22:25
Verwijderd
Ik snap niet zo goed wat dit te maken heeft met een 'meisjes-ro'l'. Omdat je een meisje bent wordt er verwacht dat je die dingen doet?
Waarom zou jij de tafel afruimen en niet jullie samen, waarom haalt hij zelf geen koffie als hij daar zin in heeft? Ontbijt op bed brengen doe je omdat je dat leuk vindt, om elkaar geeft, niet omdat het 'moet'.
Misschien zijn de taken idd niet echt verdeeld in jullie relatie. Misschien ben je echt te bang dat je een bepaalde stempel als 'huisvrouw' gaat krijgen. Als jij dat niet wilt moet je met hem praten, taken verdelen enz.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 07:56
Gothic
Gothic is offline
Ik vind al die dingen die je noemt helemaal geen meisjes-rol...
Oud 17-08-2006, 09:15
Verwijderd
Ik sluit me aan bij shining.

Het probleem van een (ver)zorgende schoonmoeder ken ik, van tijd tot tijd zou ik best zo willen zijn, maar ik ben zo niet, ik ben heel anders opgevoed, mijn eigen moeder is heel anders, is ben heel anders. Ik zou nooit willen dat ik alles in huis deed, dat vertik ik dus ook en gelukkig accepteert mijn man dat (al uit zichzelf, dat heb ik hem niet bij hoeven brengen gelukkig ), waardoor we het huishouden samen doen. En zo hoort het, vind ik. We leven samen in ons huis, dan moeten we het ook samen schoonhouden. De een kan best zo nu en dan wat anders doen terwijl de ander opruimt, de volgende keer is dat weer andersom.

Wil jij de dingen die je noemt? Wil hij ze? Of denk je dat hij ze wil? Praat er eens met hem over (als je dat nog niet gedaan hebt), misschien kijkt hij er wel heel anders tegen aan.

Mijn schoonmoeder is btw een schat.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 12:05
Iduna
Iduna is offline
Je doet dingen omdat je dat zelf wilt of om de ander blij te maken. Maar nooit omdat het zogenaamd zo hoort.

Je vriend kan zelf ook prima opruimen, schoonmaken en weet ik veel wat. Het zou aardig zijn om hem drinken te brengen, maar hij kan (neem ik aan) ook zelf lopen.

'Zullen we zometeen samen opruimen, schoonmaken, ontbijt maken'?

Ik weet niet hoe hij is, maar het lijkt me niet dat hij een tweede moeder nodig heeft.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 17:45
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik vind alles dingen die je noemt helemaal niet passen bij een meisjesrol...

Hij kan prima zelf koffie pakken, wanneer hij daar zin in heeft.
Hij hoeft geen ontbijt op bed te verwachten.
Jullie kunnen om de beurt de tafel afruimen.
Samen de afwas doen.
Hij kan prima zelf zijn zooi opruimen.
Zelf zijn sokken wassen enz.

Ik denk dat de taken tussen jullie nog niet helemaal vast liggen, zowel; Dan vind ik hem ouderwets en verdomde verwend. Ik moet er niet aan denken om zo'n vent te treffen (dat was dan ook één van de velen redenen waarom mijn ex een schop onder z'n reet kreeg, ik heb er een pesthekel aan iemands sloofje te moeten zijn).

Ik begrijp best dat je bang bent voor het huisvrouwen-imago, die angst heb ik zelf ook lange tijd gehad, maar je hebt het helemaal zelf in de hand. Ik ben een zorgzaam type, en wil best ontbijtjes op bed brengen (die krijgt hij bij mij thuis dan ook áltijd) maar dit doe ik niet omdat hij dat wil, maar omdat ik gewoon graag goed voor hem zorg als hij een zware week heeft gehad. Ik ben ook heus niet te beroerd een keer de asbak aan te geven wanneer het onding toch in de buurt staat, of wat te drinken te pakken als ik toch in de keuken sta en hij erom vraagt. Maar wel álleen wanneer ik dat wil en het mij uitkomt, zoniet dan doet hij het maar gewoon zelf.

En zoals *Juliah* al zei; Het lijkt me niet dat hij een tweede moeder nodig heeft. Dus misschien is het wijs om gewoon eens te vragen 'Lieverd wil je eventjes meehelpen met het afruimen van de tafel?' enz.
Oud 17-08-2006, 18:15
IcedEarth
IcedEarth is offline
Die dingen die jij voor je vriend doet vind ik eigenlijk meer bij de jongens rol horen. Ze moeten gewoon een beetje galant zijn enzo .
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 20:58
vosje16
vosje16 is offline
Haha, die meisjesrol is ook helemaal nix voor mij. Zelfs nog nooit aan gedacht om hem ontbijt op bed te brengen. Maar hij verwacht het ook niet van mij denk ik.

Ik ben zo ongelofelijk lui dat het mijn vriend is die meestal alles doet. Bij de afwas help ik hem wel altijd. Hij wast en ik droog af.
Soms kan het zijn dat mijn vriend aan het opruimen is, maar omdat ie zo ongelofelijk traag is, gaat hij op mijn zenuwen werken en dan ga ik meehelpen en is alles 10keer sneller opgeruimd.

Ohja en soms als we 's avonds in bed liggen, dan gaat ie nog een koekje voor mij halen ofzo...is wel lief...doe ik nooit voor hem

Hij wordt nochtans ook ontzettend verwend thuis door zijn moeder. Zij smeert zijn boterhammen, zij gaat eten en drank halen als hij voor tv zit en geen zin heeft om op te staan (zouden ze bij mij thuis nooit doen )...Maar wanneer hij niet thuis zit, is hij dus helemaal anders.

En dit in tegenstelling tot mij. Ik word thuis ook wel redelijk verwend. Mijn moeder maakt mijn bed op, doet de was, strijk, ruimt altijd de tafel af,... Maar bij mijn vriend ben ik dus nog altijd even lui.

Laatst gewijzigd op 17-08-2006 om 21:01.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 21:06
Faerie
Faerie is offline
wat alle anderen zeggen!

+ ik ben zelf ook helemaal niet zo'n typische 'huisvrouw', ik hou niet van schoonmaken, ik zou ook niet weten hoe dat allemaal precies moet, koken kan ik niet echt, behalve wat kleine dingetjes die gewoon iedereen wel kan: "The only thing that I have ever successfully made in the kitchen is a mess. And several little fires."
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 22:25
Vice
Vice is offline
Ik snap je probleem niet. Je bent toch niet verplicht om al die dingen te doen. Gewoon laten staan en wachten tot hij het zelf doet. Hij moet toch kunnen begrijpen dat een ontbijtje niet zomaar op bed komt.
Oud 17-08-2006, 22:59
fractuur
fractuur is offline
Om het even om wat voor dingen het gaat, ik herken het wel. Toevallig was mijn vriend een paar dagen bij mij thuis (mijn ouders waren op vakantie), en ik was gewoon veel meer bezig met: er moet nog een was gedraaid worden, die was moest opgehangen worden, tafel afruimen etcetc. Ter plekke heb ik er niet veel aan gedaan, ik heb hem een paar keer gevraagd even mee te helpen, en dat deed ie dan ook wel.
Achteraf heb ik er even over zitten nadenken, en het speelde mee dat mijn vriend het huis nog niet zo goed kende als ik. Naarmate het later in de week werd deed hij ook meer, meer dan ik in eerste instantie dacht zelfs. Daarbij ben ik wat meer het "even de schouders eronder zetten" type.
Ik heb me er wel even aan lopen ergeren, op de manier die jij ook had: ik wil (lees: eis) een 50-50 verdeling. Toen ik gisteren en eergisteren een paar dagen bij hem was ging het beter (toen wist ik de weg niet zo goed) maar ik blijf toch wel degene van de twee die het meest denk aan het opruimen van dingen enzo.
Misschien bedoel jij iets heel anders, of herken je je er juist in. Zorg ervoor dat hij die koffie gaat halen, simpelweg omdat jij die niet brengt, vraag hem mee te helpen, praat er anders eens over. Mijn vriend weet wel hoe ik erover denk, maar gelukkig doet hij veel uit zichzelf hoor, en zeur ik soms een beetje. Koken kan hij bijvoorbeeld veel beter.
Oud 18-08-2006, 09:33
gewoonmax
gewoonmax is offline
wat n hoop vrouwen die hier posten zeg..
Oud 18-08-2006, 09:45
Neushaar
Neushaar is offline
Ik vind het wel leuk om dat soort kleine dingen voor mijn vriendje te doen. Maar ik ben ook onwijs lui, dus dingen als koken moet hij doen
Oud 18-08-2006, 09:57
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik zou niet verwachten dat mijn vriendin de tafel af gaat ruimen, koffie zet, de vloer veegt, mijn ontbijt maakt, etc. terwijl ik zelf een beetje zou niksen, eigenlijk.

eerlijk gezegd zou het voor mij een enorme afknapper zijn als een meisje echt zo gaat doen; ik ben geen bejaarde die niks zelf kan.
Oud 18-08-2006, 10:27
Nona
Nona is offline
Gewoon zeggen. "Zo schat, ik heb net koffie gehaald, nu is het jouw beurt." En als hij weigert: heel hard schoppen. Als hij niet weet dat jij ermee zit en er erg mee zit kan hij ook niets voor je doen, dus geef vooral aan wanneer jij vindt dat de taken ongelijk verdeeld zijn. Dan pas kan hij zijn steentje bijdragen en zorgen dat er verandering komt.

Een schoonmoeder die iets te veel doet ken ik ook wel; mijn vriend heeft in zijn leven maar een paar keer gekookt en is daar nu vrij onzeker over. Hij denkt niet dat hij het zal kunnen, en over een paar weekjes gaat hij helemaal alleen wonen. Maar dat komt dus vanzelf, daarom ben ik ook blij dat hij eerst alleen gaat wonen. Tegen de tijd dat we samen gaan wonen kan hij koken, schoonmaken, boodschappen doen en afwassen en zijn er geen excuses meer mogelijk.
Oud 18-08-2006, 11:55
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik herken het verhaal van TS wel... Ik woon nu net samen met mijn vriend, en heb voor mezelf besloten dat ik met dat soort dingen niet over me heen ga laten lopen, omdat ik weet dat hij redelijk gemakkelijk aangelegd is en thuis zijn moeder echt veel voor hem deed (en werkelijk alles voor zijn vader deed), terwijl dat bij mij thuis echt niet zo ging. Soms vind ik het prima om in mijn eentje af te wassen, bijvoorbeeld als hij iets belangrijks te doen heeft, maar anders doen we dat gewoon samen, punt uit. Laat hij hem staan, en ik erger me er niet direct aan, dan laat ik hem ook staan.
En als het niet loopt zoals ik het zou willen, terwijl ik denk dat hij dat niet inziet, dan praat ik er met hem over.
Makkelijk praten he, na 2 weken echt samen te wonen...
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 14:39
Al Murphy
Al Murphy is offline
Ik verwacht eigenlijk wel dat mijn vriendin zo'n dingen doet, en zich niet elk moment dat ik zelf eens te moe ben om na een lange werkdag nog veel huishoudelijke klusjes op te knappen in een "ik-ben-een-vrouw-met-ballen-die geëmancipeerd-is-slachtofferrol" kruipt.
Als je met twee bent deel je zo'n zaken op. De ene keer doe jij iets alleen, de andere keer doet zij het, en als je allebei tijd kan vrijmaken doe je zo'n dingen samen. Jongens die verwend zijn: geen excuus; meisjes die tegendraad willen gaan doen en het ouderwetse rollenpatroon willen afzweren: ook geen excuus. De (af)was zal heus niet vanzelf gedaan worden, gekuist moet er worden, en af en toe mag iedereen wel eens met zijn lui gat op de zetel blijven liggen.
Oud 18-08-2006, 15:39
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Ik heb ook een pesthekel aan mensen die zo "ouderwets" denken, en hier bij mij thuis denken ze net zo. Ik woon nog thuis, en m'n ouders verwachten natuurlijk wel eens van me dat ik ook wat meehelp in het huishouden. Dat is geen probleem opzich, maar ik moet altijd het schoonmaak werk doen, onder het nom van:" Maar je broer die kán dat niet! jij kunt het veel beter!"

Met andere woorden mijn broer is overal vies van en durft het woord schoonmaken nog bijna niet uit te spreken. Het opruimen van hondenpoep, het schoonmaken van de wc daar begint meneer niet aan hoor!

Gelukkig heb ik er in een relatie nooit last van gehad, m'n ex was heel anders opgevoed.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 16:14
juno
juno is offline
Het groeit vanzelf. Wat je niet WILT doen, moet je vooral niet doen. Als jij de ontbijtboel niet afruimt, moet hij het wel doen, as hij dat nodig vindt, en anders blijft die gewoon staan. Is dat zo erg? Je woont toch niet bij je moeder thuis, waar het hele huis altijd maar keurig aan kant is?

Dit kristalliseert zich vanzelf wel uit, die ideale taakverdeling.

Al heel snel ga je bepaalde taken naar jezelf toetrekken en andere laat je aan je partner over. Je doet allebei waar je goed in bent en wat je het beste ligt en wat je zelf belangrijk vindt.

Het kenmerk van een stabiele relatie is dat je geen voortdurende strijd hebt over de taakverdeling, maar duidelijkheid.

Laatst gewijzigd op 18-08-2006 om 19:17.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 01:54
squat
squat is offline
Ik vind dat je je niet zo aan moet stellen. Een goede vrouw zorgt voor haar man en haalt gewoon ff een koppie koffie wanneer hij daar trek in heeft.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-08-2006, 09:39
Nona
Nona is offline
Citaat:
squat schreef op 19-08-2006 @ 02:54 :
Ik vind dat je je niet zo aan moet stellen. Een goede vrouw zorgt voor haar man en haalt gewoon ff een koppie koffie wanneer hij daar trek in heeft.
Ben ik toch niet van plan een goede vrouw te worden. Zorgen doe je voor elkaar.
Oud 19-08-2006, 10:16
Verwijderd
Ik vind het lastig dat je er niet bij zegt of hij dat soort dingen ook wel eens voor jou doet. Af en toe een kopje koffie voor de ander halen is normaal, niet per se 'meisjes-rol', en af en toe ontbijt op bed brengen is lief en attent, en ook niet per se een 'meisjes-rol'.
Als hij vindt dat hij dat nóóit hoeft te doen en jij wél altijd, dan kan ik me voorstellen dat je daar geen trek in hebt en geef ik je groot gelijk. Als hij echter wel dit soort dingen voor jou doet, en jij ze niet terug wil doen omdat je je dan minderwaardig voelt terwijl jullie daarmee in feite gelijkwaardig zouden zijn, dan vind ik dat je je aanstelt.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 10:34
Maarten
Maarten is offline
Geniet van het feit dat je een ander een plezier doet. Zie het niet als een vrouw die iets voor een man doet.

Ik breng ook vaak zat ontbijt op bed. Ik voel me dan niet minderwaardig. Er moet uiteraard een balans zijn, maar die zal niet helemaal gelijk zijn. Meestal is het idd de vrouw die meer doet voor de man maar daar moet je je niet blind op staren. Je doet het uit liefde, niet vanwege voor wat hoort wat. Dit is wel enigszins paradoxaal, want ik moet wel toegeven als ik nooit terug zou krijgen dan zou ik er ook geen zin meer hebben. Het is gewoon zoals een relatie in elkaar steekt: geven en nemen. Liefde is niet onvoorwaardelijk, anders zouden relaties gewoon goed blijven gaan
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 12:49
snoopy
snoopy is offline
Ik heb het omgekeerde Ik vind het altijd leuk om m'n vriend te helpen met vanalles in het huis en om hem te verwennen met drinken en ontbijt halen enzo. Het is wel dat ik het leuk vind, juist omdat het niet moet. M'n vriend zegt ook vaak: je bent m'n vriendin, niet m'n schoonmaakster/kok/whatever. Of dat ik niet assepoester ben. Daaraan merk ik dat het hem wel opvalt enzo, maar als hij het maar heel gewoon zou vinden zou ik het dus echt niet doen
Oud 19-08-2006, 14:18
Verwijderd
Citaat:
snoopy schreef op 19-08-2006 @ 13:49 :
Ik heb het omgekeerde Ik vind het altijd leuk om m'n vriend te helpen met vanalles in het huis en om hem te verwennen met drinken en ontbijt halen enzo. Het is wel dat ik het leuk vind, juist omdat het niet moet. M'n vriend zegt ook vaak: je bent m'n vriendin, niet m'n schoonmaakster/kok/whatever. Of dat ik niet assepoester ben. Daaraan merk ik dat het hem wel opvalt enzo, maar als hij het maar heel gewoon zou vinden zou ik het dus echt niet doen
Wacht maar tot je samenwoont.

Nee, geintje, ik vind het ook leuk om mijn man te verwennen met drinken en ontbijt halen ed, maar dat betekend niet dat ik van plan ben om het hele huishouden te doen omdat ik toevallig als vrouw geboren ben en hij als man. Hij maakt net zo goed dingen vies en maakt ook wel eens een rotzooi (wat dat betreft is ie een echte man ), dan mag ie ook helpen met schoonmaken en opruimen. Gelukkig vind ie dat absoluut niet erg en kan ie dat ook heel goed.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 16:12
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-08-2006 @ 15:18 :
Wacht maar tot je samenwoont.

Nee, geintje, ik vind het ook leuk om mijn man te verwennen met drinken en ontbijt halen ed, maar dat betekend niet dat ik van plan ben om het hele huishouden te doen omdat ik toevallig als vrouw geboren ben en hij als man. Hij maakt net zo goed dingen vies en maakt ook wel eens een rotzooi (wat dat betreft is ie een echte man ), dan mag ie ook helpen met schoonmaken en opruimen. Gelukkig vind ie dat absoluut niet erg en kan ie dat ook heel goed.
Ja, natuurlijk...

Ik blijf niet bezig, natuurlijk
Oud 24-08-2006, 14:52
Lotte
Lotte is offline
Ik heb er altijd moeite mee om in een relatie/ontmoeting met een jongen me precies te gedragen zoals hij van een meisje verwacht. Jongens houden namelijk van een sterke vrouw die hun eigenlijk heel erg nodig heeft en lichtelijk onderdanig is. Ik voel nou eenmaal niet altijd me onderdanig aan een jongen wat nogal eens voor problemen zorgt (ik word beschuldigd van feminisme e.d. terwijl ik gewoon mezelf ben en me soms beter en soms lager voel dan andere mensen)
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 14:55
Lavender
Lavender is offline
Typisch jongens die door hun moeder heel erg verwend zijn geweest...verwachten ze dat jij die rol dan eventjes overneemt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten