Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-07-2006, 12:51
Meertje
Meertje is offline
Hallo,

voor de mensen die het niet weten; Blephadosis is een chronische ontsteking bij de aanzet van de wimpers.
Ik vroeg me af of er mensen zijn die ook blephadosis hebben of mensen die iemand kennen die dat heeft? Zo ja, zijn er mensen die wat tips hebben om de ziekte zo dragelijk mogelijk te maken?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 14:05
DDM
DDM is offline
Bedoel je niet blefaritis? In hoeverre heb je hier al onderzoek naar laten verrichten? Het kan namelijk ook komen door een refractieafwijking. Dat wil zeggen een verstoorde visus. Of heb je al een bril of lenzen? Want dan is deze oorzaak minder waarschijnlijk. Het enige wat ik geleerd heb is dat verdunde babyshampoo helpt. Dit moet je dan aanbrengen op een wattenstokje. Daarnaast is antibiotica een andere optie. Maar ik neem aan dat je dit al gebruikt hebt!?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 17:00
Meertje
Meertje is offline
hoe heet die baby shampoo ? En ja ik heb eerst een bril gedragen en nu draag ik idd lenzen.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 13:05
DDM
DDM is offline
Het maakt niet uit welk merk babyshampoo je gebruikt
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 21:01
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Een ontsteking? Ehm, beetje rare vraag maar heb je dan ook last van schilfertjes/korreltjes bij de aanzet van de wimpers?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 11:47
Meertje
Meertje is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 28-07-2006 @ 22:01 :
Een ontsteking? Ehm, beetje rare vraag maar heb je dan ook last van schilfertjes/korreltjes bij de aanzet van de wimpers?
ja daar heb ik ook last van.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 12:18
Roos
Roos is offline
Maken contactlenzen de boel niet erger?
Oud 29-07-2006, 12:28
Meertje
Meertje is offline
Citaat:
Roos schreef op 29-07-2006 @ 13:18 :
Maken contactlenzen de boel niet erger?
De lenzen die ik draag zijn volgens de oogarts geen belemmering bij ontstekingen of wat dan ook.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 14:35
vosje16
vosje16 is offline
Behandeling
Helaas komt het vaak voor dat blefaritis terugkeert, ook als het met goed resultaat behandeld is. Een behandeling kan 6 tot 8 weken duren, soms nog langer, voordat de klachten beduidend afnemen. Sommige patiënten houden altijd in meer of mindere mate last.

Het belangrijkste deel van de behandeling is het zorgvuldig schoonmaken en schoonhouden van de oogleden. Deze dagelijkse ooglidhygiëne is bij iemand met aanleg voor blefaritis te vergelijken met het tanden poetsen om tandbederf te voorkomen.
Soms worden antibiotische oogdruppels of oogzalf voorgeschreven. Ze bestrijden de bacteriën die mede de oorzaak zijn.
Als u overgevoelig bent voor de afscheidingsstoffen (toxines) van de bacteriën, dan kan dat ernstige jeuk veroorzaken. Cortisonedruppeltjes kunnen tijdelijk helpen tegen de jeuk. Dit mag alleen onder toezicht van een oogarts!
In ernstige en hardnekkige gevallen kan de oogarts een kuur met antibioticatabletten voorschrijven (bijvoorbeeld doxycycline).
Soms is de onderliggende oorzaak een allergische reactie, bijvoorbeeld op bepaalde stoffen in make-up. Probeer de stof waarvoor u overgevoelig bent, te vermijden.

Schoonmaken van de oogleden
Reinig de oogleden consequent bij het ontwaken en het slapengaan. Bij zeer actieve blefaritis kunt u dit overdag enkele keren herhalen, tot de ooglidranden helemaal schoon zijn.
U kunt korstjes zacht maken door een schoon, vochtig en warm washandje enkele minuten op de oogleden te houden. De warmte bevordert ook de bloedcirculatie in het ooglid en opent de poriën van de geïnfecteerde kliertjes. Verwijder vervolgens de korstjes en schilfertjes door het washandje voorzichtig over de bovenste en onderste ooglidranden te wrijven. Maak deze bewegingen van de binnenzijde (oogkant) naar de buitenzijde (huidkant) van de ooglidrand en van de buitenste naar de binnenste ooglidhoek. U kunt ook een wattenstokje gebruiken. Het ’poetsen’ kan wat gevoelig zijn en een branderig gevoel nalaten.
Bij het schoonmaken kunt u een glas warm water gebruiken met daarin enkele druppels babyshampoo (prikt niet!). Eventueel schrijft de arts een ontsmettende vloeistof voor.
Knijp de ogen niet teveel dicht, want dat maakt het moeilijk om de ooglidranden schoon te maken.
Na het poetsen dept u de oogleden droog met een schone handdoek.
Zorg dat uw handen en vingers schoon zijn voor u oogdruppels of oogzalf aanbrengt.

(http://www.czmedicinfo.nl/blefaritis)

Schoonmaken van de oogleden zou het dus dragelijk moeten maken...
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 17:19
Meertje
Meertje is offline
Ok bedankt!!!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 19:57
Meertje
Meertje is offline
Ik heb al eerder gezegd dat mijn oogarts zei dat harde lenzen voor mij geen bellemmering is bij blefaritis.
Maar hoe zit dat dan met zachte lenzen? Maken lenzen het erger? Is het minder dragelijk als je lenzen draagt?

Laatst gewijzigd op 06-08-2006 om 20:01.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 14:20
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Het lijkt wel alsof ik hetzelfde heb, toch eens navragen bij de dokter.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten