Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Joh, je moest eens weten hoeveel Amerikaanse conservatieve idioten er iedere week van dit soort rare uitingen doen. Ik zou iedere week wel minstens tien topics kunnen openen. Maar in plaats daarvan verwijs ik je naar The Top 10 Conservative Idiots, waarvan iedere maandag een nieuwe editie wordt uitgebracht. En ik weet nu al wie er volgende maandag bovenaan zal staan...
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Extreem boeiend dus.. Not.
||
Citaat:
Kijk, dat zou nog eens een interessante verkiezing worden.. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
In plaats van jouw niet-werkende aanpak (alsof het Assad zijn reet zal roesten wat wij ervan vinden dat hij alles en iedereen onderdrukt) kun je het ook botter doch pragmatischer aanpakken: wij hebben in het Westen een aardige wapenindustrie, doe gewoon wat van die speeltjes cadeau aan rebellengroepen zoals bijvoorbeeld de Zuidelijke rebellen in Soedan. Er hoeft geen VN macht heen, en het regime valt 'vanzelf'. Tig landen zijn er al groot mee geworden, plenty kandidaten waar gelijksoortige ideeën zouden werken.
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als je met zo'n beweging te maken hebt kun je er zelfs ondanks alle onzekere variabelen van uit gaan dat wanneer zij winnen, de situatie voor de mensen beter zal worden. Bekijk anders bijvoorbeeld Somalië, waar nu een nieuwe taliban aan de macht is. Het lijkt me lastig te bereiken om de situatie daarna nog slechter te laten worden, dus steun tegen die milities is wenselijk. Bij andere bewegingen moet je de wenkbrauwen optrekken. Zo is er in Iran een extreem-nationalistische beweging actief die de theocratie omver wil werpen. Dat klinkt op zich goed, maar daarna willen ze Perzië opnieuw stichten, inclusief wereldrijk dat buurlanden op moet slokken. Niet echt het steunen waard dus. Het is een afweging die je moet maken tussen wat ethisch is en wat werkt, in feite de balans tussen die twee vinden.
||
![]() |
Citaat:
It takes time! Maar WIJ (!) zijn on the winning side! No one can stop the forces of freedom! En tegen al mijn mede-linkse anti-Amerikaase moeilijkdoeners zeg ik: verlies je niet in anti-Moderne, Romantische of zelfs nationalistische reflexen. Maar richt je op de basis van de Verlichting. Wat toevallig in Parijs begon (of was het al in het Oude Griekenland) zal zich verspreiden over de hele globe! Don't worry! ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Dat mensen die moeten doorgaan voor 'verstandig' zulke voorstellen doen, vind ik echt onbegrijpelijk. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Westerse idealen zijn geen universele waarden, dat zullen ze ook nooit worden. Je bent vreemd. |
![]() |
||
Citaat:
Als we het hier echt wilden dan bestond het regime van Khartoum onderhand al niet meer, waren er daardoor een paar honderdduizend mensen minder omgekomen en leefden miljoenen Soedanezen tenminste in een wat minder onderdrukkende staat. Not to mention dat we met het verschepen van een paar containers wapens ook al lang hadden kunnen zorgen dat de taliban II in Somalië de macht niet meer had. Als ze weer een vrouw gaan stenigen omdat ze verkracht is en de dader er ongestraft en lachend bijstaat, ga jij haar dan uitleggen dat we liever niks doen en we zelfs terugschrikken een ander het vuile werk te laten opknappen? Op het eerste gezicht klinkt het als een harde oplossing, maar aangezien we niet de politieagent van de wereld kunnen spelen en we niet iedereen aan hun lot over kunnen laten moet er toch een oplossing komen.
||
Citaat:
Bovendien staan we 'officiël' wereldwijd te prediken dat er vrede moet komen en ondertussen zouden we wapens sturen zodat men elkaar nog meer kan uitmoorden. Te bedenken dat je de wereldproblematiek op kan lossen door maar wapens te sturen, is m.i. vreselijk naïef. Net zoals het naïef is om te denken dat de plaatselijke rebellen die we steunen zo vredelievend, democratisch en eerlijk zijn. Als zij eenmaal aan de macht zijn, zullen zij de nieuwe dictators worden. Met dank aan Nederland en T_ID. "Fighting for peace is like fucking for virginity." Heel cliché, maar ik vind er veel waarheid in zitten. |
![]() |
||
Citaat:
Zoals ik dus al zei in m'n laatste post, dictaturen vallen niet vanzelf, en de bevolking van die landen hebben niet de middelen om de boel zelf aan de kaak te stellen. Wat zijn dan volgens jou de alternatieven? (behalve te mopperen op de evile regimes?)
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Om de Oekraïne er maar eens uit te lichten; de oppositie had daar al een luide stem, en die werd relatief gezien weinig in de weg gelegd. Vergelijk dat eens met de situatie in Iran, waar elke oppositie met harde hand wordt neergeslagen, en niemand nog openlijk kritiek durft te leveren? Wie is er nou naief bezig? Mensen als T_ID en ikzelf die stellen dat de oppositie in dit soort landen gesteun moet worden, of mensen als jij die ervan uitgaat dat alles vanzelf wel op z'n pootjes terecht zal komen?
||
Citaat:
Het is naïef om te denken dat, wanneer je meer geweld stimuleert, meer wapens levert, meer mogelijkheden geeft tot verdere escalatie van het conflict, met andere woorden: jullie geweld- en wapensverheerlijkende oplossing, dat dan uiteindelijk wel de 'juiste' partij zal winnen. En zelfs als zou uiteindelijk de 'juiste' partij winnen, tegen welke prijs is dat dan? Vrouwen en kinderen afgeslacht met wapens van Akumabito en T_ID en wat moeten we dan zeggen? "Ja, sorry, collateral damage?" We hebben al gezien in de geschiedenis dat dat soort initiatieven back-firen naar ons, om van de bevolking van het betreffende land maar niet te spreken. Wat je het beste kan doen, is het zoeken naar (economsiche) sancties die het regime treffen en niet het volk. Ik zeg niet dat ik een ideale oplossing heb, maar het is van de zotte om te denken dat je met het stimuleren van geweld vrede zult krijgen. |
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Ten op zichte van de huidige situatie een klinkende verbetering en gezien het feit dat niemand zijn vingers wil branden aan een directe interventie ook het best haalbare. Tenzij jij een werkend alternatief hebt natuurlijk, dan horen we dat graag. Tot die tijd sta je nog een beetje langs de zijlijn te kijken hoe mensen door een regime afgemaakt worden. Niet echt ethisch verantwoord. Citaat:
Als er in Zimbabwe een verzetsbeweging a la Resistance Army of the Lord (Oeganda) op zou staan, zou je die dan steunen tegen Mugabe? Typische situatie van the lesser of two evils.
|
|