Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2006, 22:36
justhanna
justhanna is offline
Oke, er zijn al genoeg topics over dat het zo voordelig is enzo en dat je het beste daar kan lenen als je echt niet kan rondkomen enzo... Maar nu vraag ik me dus af... Zijn hier mensen die ervaring hebben met lenen van de ibgroep en het afbetalen ervan? Heb je er spijt van dat je bent gaan lenen? Waarom wel/niet?

Dit omdat ik vanaf deze maand 250 euro minder inkomsten heb..
Dus ik moet dat geld toch wel ergens anders vandaan zien te halen,
maar een baantje heb ik nog niet gevonden..
Oud 06-04-2006, 22:54
cam-boy18
cam-boy18 is offline
schrijf je in bij een uitzend bureau , en probeer te soliciteren bij de ah daar nemen ze je wel aan als vakantie hulp .

mocht je dat niet willen ga dan de horeca in daar komt meer werkt aangezien het warmer word .
en van lenen raak je alleen maar verder weg.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 08:58
Verwijderd
Ik leen via de IBgroep, maar ik ben nog niet aan afbetalen begonnen omdat ik nog studeer natuurlijk. Je hoeft alleen geen ervaringen te krijgen om te weten dat het rentepercentage heel redelijk is, je na je studie naar draagkracht mag aflossen en dat je er 15 jaar over mag doen. Natuurlijk is het beter om niet te lenen, maar ik zou me er niet in 10.000 bochten voor wringen.

Overigens ben ik het er mee eens dat lenen an sich een verschrikkelijk slecht idee is, maar ik vind lenen voor een nieuwe bank iets heel anders dan lenen voor je studie.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 09:39
PV
PV is offline
Citaat:
cam-boy18 schreef op 06-04-2006 @ 23:54 :
en van lenen raak je alleen maar verder weg.
Da's onzin.
Ik heb sinds 't begin van m'n studie geleend bij IB-groep omdat ik simpelweg geen zin had om elke maand elk dubbeltje vier keer om te draaien voor ik het uitgaf. Dat wil niet zeggen dat ik een gat in mijn hand heb ofzo, juist niet, al het geld wat ik "over" had zette ik netjes op een spaarrekening.
En nu werk ik, en verdien ik de schuld die ik af moet gaan lossen over een tijdje, binnen een half jaar terug. Als je zodra je werk hebt gevonden niet meteen al je geld als een gek gaat uitgeven is aflossen echt geen probleem Ik heb er dus zeker geen spijt van achteraf, het was juist een erg goed idee imo.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 11:32
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
van belachelijk veel werken zodat je niet hoeft te lenen heb je uiteindelijk meer spijt dan van een beetje lenen, lijkt me.
Oud 07-04-2006, 11:39
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik leen 200 euro per maand en lig daar niet wakker van. Het draagt bij aan m'n studie en gezien mijn baanperspectief is dat dus gewoon een heel interessante investering
Oud 07-04-2006, 15:15
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik leende eerst 100 en nu 150 euro per maand. Eigenlijk vind ik het wel jammer enzo maar ik denk dat als je straks na je studie een baan hebt dat je al zoveel jaar met weinig geld kan rondkomen dat je die 100 euro per maand om af te lossen ook niet echt mist als je eenmaal een goed salaris hebt. Als het niet hoeft leen ik liever niet maar ik kan niet anders.
Oud 07-04-2006, 17:21
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Tja, of ik er spijt van heb dat kan ik pas over een aantal jaar zeggen, want dan zal alles pas afbetaald zijn. Maar ik leen 150 euro per maand, ik denk dat als ik ben afgestudeerd op zijn hoogst 4000 euro heb geleend. Ik betaal 1200 euro al meteen terug en die andere 2800 verdeel ik over 14 maanden of zo, dat ik per maanden 200 euro terug betaal. In die tijd heb ik ook een baan, waarbij ik dat makkelijk kan terugbetalen. Na een dik jaar ben ik er van af. Je hebt dan wel 200 euro minder inkomsten, maar er blijft wel nog een groot deel over, dus ik maak me geen zorgen. Dus op dit moment als ik vooruit kijk heb ik er geen spijt van.
Oud 07-04-2006, 19:37
Iduna
Iduna is offline
Ik kijk ook wat op tegen geld lenen, maar als lenen betekent dat ik me niet meer zo veel zorgen hoef te maken om (gebrek aan) geld, dan zou ik zeker wat bijlenen.

Het lijkt me niet de bedoeling om meteen het maximale te gaan lenen, want normaal kom je ook gewoon rond. Misschien totdat je weer een nieuw baantje hebt, dan heb je niet eens zo veel schuld opgebouwd.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 20:38
Verwijderd
De regering is zelfs van mening dat studenten te weinig lenen en teveel werken...
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 20:41
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 07-04-2006 @ 21:38 :
De regering is zelfs van mening dat studenten te weinig lenen en teveel werken...
Jah maar dat komt omdat studenten niet graag willen lenen en dat is logisch. Dus het verbaast me niet. Dat de regering het niet begrijpt is hun probleem en maakt ze bij voorbaad al weer ongeschikt maar dat is een ander onderwerp
Oud 07-04-2006, 21:00
Verwijderd
Met lenen voor je studie is niets mis, als het echt niet anders kan. Ik ben blij dat ik zelf niet hoef te lenen, though. Ik vind het echter wel kansloos wanneer studenten lenen bij de IBG om meer uit te kunnen gaan etc. Hier in Groningen zijn genoeg mensen die maximaal lenen om elke avond compleet lam te gaan.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 00:31
MB
MB is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 07-04-2006 @ 22:00 :
Met lenen voor je studie is niets mis, als het echt niet anders kan. Ik ben blij dat ik zelf niet hoef te lenen, though. Ik vind het echter wel kansloos wanneer studenten lenen bij de IBG om meer uit te kunnen gaan etc. Hier in Groningen zijn genoeg mensen die maximaal lenen om elke avond compleet lam te gaan.
Dat is wel erg extreem, maar als mijn zuurverdiende spaarcentjes op zijn ga ik ook lenen bij de IB groep. Ik heb liever 4 of 5 leuke jaren en een kleine schuld (ik ga dan ook neit maximaal lenen) dan dat ik 4 of 5 jaar elk eurocentje 10 keer heb moeten omdraaien en veel minder leuke dingen heb kunnen doen. Verder probeer ik wel zuinig te zijn met andere dingen zoals eten, drinken, hebbedingetjes enzo.
Oud 07-08-2006, 16:11
Signy
Signy is offline
UP

Ik ben bezig aan mijn tweede studie en ik krijg dus geen studiefinanciering meer. Daarom moet ik lenen. Ik kan maar 3 jaar lenen bij de IBG, het vierde studiejaar moet ik dus zelf weer betalen. Ik leen nu per maand 750 euro en uiteindelijk zal mijn schuld wel iets van 20.000 euro zijn Verschrikkelijk idee, maar ik wil wel kunnen studeren. En het is niet zo dat ik niet rond kan komen van een minder bedrag als 750 euro maar ik moet ook aan het vierde studiejaar denken.
Oud 07-08-2006, 16:38
Ndimension
Ndimension is offline
Ik kan zo wel 10 mensen noemen die een hogere schuld hebben opgebouwd dan 20.000 euro. En die gaven het niet uit aan leuke dingetjes zoals computers, kleding, auto's... Ze betalen hun schuld nog steeds af, maar hebben wel een goede baan ondertussen...

Wat ik wil zeggen is gewoon: als het moet, dan moet het.
Oud 07-08-2006, 16:42
Verwijderd
Citaat:
Signy schreef op 07-08-2006 @ 17:11 :
UP

Ik ben bezig aan mijn tweede studie en ik krijg dus geen studiefinanciering meer. Daarom moet ik lenen. Ik kan maar 3 jaar lenen bij de IBG, het vierde studiejaar moet ik dus zelf weer betalen. Ik leen nu per maand 750 euro en uiteindelijk zal mijn schuld wel iets van 20.000 euro zijn Verschrikkelijk idee, maar ik wil wel kunnen studeren. En het is niet zo dat ik niet rond kan komen van een minder bedrag als 750 euro maar ik moet ook aan het vierde studiejaar denken.
Als je later een beetje een baan krijgt, en even rekening houdt met je schuld (door dus niet meteen veel duurder te gaan wonen bijvoorbeeld), dan ben je daar zo vanaf. Maak je daar maar geen zorgen over.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Ndimension schreef op 07-08-2006 @ 17:38 :

Wat ik wil zeggen is gewoon: als het moet, dan moet het.
Inderdaad, zie het als een investering in jezelf vanuit de toekomst.
En de IBG is ook zeker een hele goede keus Heel voordelig.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 17:53
Verwijderd
Het hangt natuurlijk wel van de situatie af of lenen een goed idee is. Als je gewoon studeert en redelijk op tempo ligt dan is 200 euro per maand een jaartje of twee nog wel te overleven, maar je hebt ook mensen die afstuderen in de geschiedenis met 40.000 euro schuld. Dan ben je wel even bezig.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 13:31
Crazyness
Crazyness is offline
Ik krijg ook het maximale.
Ik dacht toen ik het formulier invulde dat je een bepaald bedrag kon opvragen wanneer je wou.
Maar nee je krijgt het dus per maand. Ach ja, je kan het diezelfde maand nog terug storten zonder daar rente over te betalen.

Dus ik vind het ook wel goed zo want je weet maar nooit wanneer je opeens iets moet betalen. En dan is het makkelijker om het geld al voor handen te hebben
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 17:44
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-08-2006 @ 18:53 :
Het hangt natuurlijk wel van de situatie af of lenen een goed idee is. Als je gewoon studeert en redelijk op tempo ligt dan is 200 euro per maand een jaartje of twee nog wel te overleven, maar je hebt ook mensen die afstuderen in de geschiedenis met 40.000 euro schuld. Dan ben je wel even bezig.
40.000 euro in 6 jaar, is dan ook 833 euro per maand lenen.
Dat soort schulden krijg je - denk ik - alleen als je je diploma niet haalt ?

Maar als je een studie kiest zonder een realistisch perspectief op een salaris, kun je idd beter niet gaan lenen. Studeer je echter medicijnen (of hoe t ook heet als je neurochirurg wordt), dan zou ik me er absoluut niet druk om maken.

Als je leent, is de IB-groep wel vrijwel altijd veruit het goedkoopste.
Oud 08-08-2006, 18:18
LB06
LB06 is offline
Citaat:
PV schreef op 07-04-2006 @ 10:39 :
Da's onzin.
Ik heb sinds 't begin van m'n studie geleend bij IB-groep omdat ik simpelweg geen zin had om elke maand elk dubbeltje vier keer om te draaien voor ik het uitgaf. Dat wil niet zeggen dat ik een gat in mijn hand heb ofzo, juist niet, al het geld wat ik "over" had zette ik netjes op een spaarrekening.
En nu werk ik, en verdien ik de schuld die ik af moet gaan lossen over een tijdje, binnen een half jaar terug. Als je zodra je werk hebt gevonden niet meteen al je geld als een gek gaat uitgeven is aflossen echt geen probleem Ik heb er dus zeker geen spijt van achteraf, het was juist een erg goed idee imo.
Zoiets heb ik ook ja.

Lenen is niet per definitie fout. Lenen doe je als je geld nodig hebt voor iets, en je dat nu niet hebt. En als dat "iets" op termijn waardevast of revenue generating is, dan is het juist slim om te lenen. En investeren in kennis is als het goed is een van de meest omzetgenerende investering die je kunt doen afaik.

Het werkelijke probleem met lenen is dat de meeste mensen lenen voor een auto, omdat ze dat status oplevert of zich te goed voelen een kleinere auto te kopen. Als je leent voor een auto, omdat je dan in plaats van een uitkering een baan van €2500 p/m kunt krijgen, is ook dat een waardevolle investering. Maar bij de meeste mensen is een lening dus helemaal niet bedoel als investering.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 18:19
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
LB06 schreef op 08-08-2006 @ 19:18 :
Zoiets heb ik ook ja.
Het werkelijke probleem met lenen is dat de meeste mensen lenen voor een auto, omdat ze dat status oplevert of zich te goed voelen een kleinere auto te kopen. Als je leent voor een auto, omdat je dan in plaats van een uitkering een baan van €2500 p/m kunt krijgen, is ook dat een waardevolle investering. Maar bij de meeste mensen is een lening dus helemaal niet bedoel als investering.
De meeste duurdere nieuwe auto's zijn lease-autos. Dat is niet helemaal hetzelfde als lenen.

oke, doet niet terzake, sorry. moest t ff kwijt.
Oud 08-08-2006, 23:27
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-08-2006 @ 18:44 Studeer je echter medicijnen (of hoe t ook heet als je neurochirurg wordt), dan zou ik me er absoluut niet druk om maken.
Je bedoelt die studie die al dertig jaar geneeskunde heet?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 07:19
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-08-2006 @ 18:44 :
40.000 euro in 6 jaar, is dan ook 833 euro per maand lenen.
Dat soort schulden krijg je - denk ik - alleen als je je diploma niet haalt ?
Dat soort dingen gebeuren, ik ken in mijn omgeving (helaas) wel voorbeelden daarvan, mensen die vanaf hun dertigste zullen moeten werken om 40-60.000 euro af te betalen.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 22:02
Verwijderd
Stel: Je moet keihard werken om 100 euro extra te krijgen óf je gaat lenen en betaalt het later terug.

Je bent 18 jaar en je krijgt 5 euro per uur.
Als je nu later een baan krijgt, krijg je misschien wel 11 euro per uur. Dan hoef je (met maar 3% rente) er toch maar half zoveel moeite voor te doen om het terug te verdienen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2006, 22:49
PV
PV is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 09-08-2006 @ 23:02 :
Stel: Je moet keihard werken om 100 euro extra te krijgen óf je gaat lenen en betaalt het later terug.

Je bent 18 jaar en je krijgt 5 euro per uur.
Als je nu later een baan krijgt, krijg je misschien wel 11 euro per uur. Dan hoef je (met maar 3% rente) er toch maar half zoveel moeite voor te doen om het terug te verdienen.
Idd, alleen is t wel zo dat sommige mensen naarmate ze het dubbele gaan verdienen, daar ook meteen naar gaan leven en dan zit je nog wel een poosje aan je schuld vast. Daar moet je dus wel mee uitkijken
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 18:55
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-08-2006 @ 08:19 :
Dat soort dingen gebeuren, ik ken in mijn omgeving (helaas) wel voorbeelden daarvan, mensen die vanaf hun dertigste zullen moeten werken om 40-60.000 euro af te betalen.
Ja oke, das best kut voor die types. Maar aan de andere kant ga je er niet van uit dat je hard faalt in je studie en niet binnen 10 jaar je diploma haalt.
Mocht ik een kamer krijgen in Leiden, dan ga ik iets van 100 euro p/m lenen om te leven. Als ik dat 6 jaar lang elke maand doe kom ik uit op 7200 euro studieschuld, kan mischien oplopen tot 10000 euro(als ik niet binnen 6 jaar klaar ben). Maarja zoals eerder gezegd als je later een goede baan hebt red je die 10000 euro wel. Het lijkt me geen ramp om dat te moeten afbetalen.
Reageren

Regels voor berichten