Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2006, 08:09
Supersuri
Supersuri is offline
Na aanleiding van:

Buschauffeur scheidt zwarte en blanke schoolkinderen

Uitgegeven: 25 augustus 2006 08:13
COUSHATTA - Een buschauffeur in de Amerikaanse staat Louisiana is geschorst omdat ze zwarte kinderen heeft gedwongen achterin de bus te gaan zitten. De chauffeur zou de kinderen een eigen stoel in de schoolbus hebben toegewezen, waarbij de oudere zwarte kinderen jongere scholieren op schoot moesten nemen. Blanke kinderen konden voorin de bus breeduit zitten op twee stoelen, klaagden moeders van de gedupeerde buspassagiers.

Het schooldistrict heeft de klachten van de moeders in behandeling genomen en de chauffeur op non-actief gezet, meldden Amerikaanse media vrijdag.

Bron: http://www.nu.nl/news/810074/122/Bus...lkinderen.html

Wat vinden jullie ervan dat dit in 2006 in Amerika nog gebeurd? Zou dit een incident zijn of denken jullie dat er nog steeds sprake is van rassenscheiding?

Ik denk niet dat er meer sprake is van rassenscheiding daar zoals vroeger, maar denk wel dat zwarte mensen achtergestelt worden op blanke mensen (over het algemeen).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2006, 08:38
hookee
hookee is offline
"omdat ze zwarte kinderen"
Vrouwelijke busschauffeur dus? Niet dat dat er veel toe doet maar toch een klein detail. Nu schat ik busschauffeurs niet al te hoog in, ik heb 't idee dat ze daarvoor kneuzen of uitschot nemen die zo nog aan een baan kunnen komen.
Wederom staat zo'n losstaand bericht leuk in de krant, misschien was het een tegenreactie omdat ze voorheen pontificaal alle ruimte voor zichzelf hadden gehouden de dag ervoor.
Ik geloof best dat zwarte mensen beter hun best moeten doen om hetzelfde te kunnen bereiken (net als vrouwen nog steeds). John Lennon zong al; "Woman is the nigger of the world".
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 08:48
Verwijderd
Cultureel gezien bestaat er nog steeds een rassenscheiding, dat is duidelijk zichtbaar in elke stad en elk dorp in de USA - (meestal) alleen niet meer door doelbewuste acties van racistische blanken. Zwarten zijn vaker arm, ongeschoold, wonen in de slechte wijken en steden, zijn daardoor vaker betrokken bij criminaliteit, kortom: hebben minder kans om succesvol te worden. Hoe je dat probleem aan moet pakken - geen idee.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 09:46
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 25-08-2006 @ 09:09 :
Na aanleiding van:

Buschauffeur scheidt zwarte en blanke schoolkinderen

Uitgegeven: 25 augustus 2006 08:13
COUSHATTA - Een buschauffeur in de Amerikaanse staat Louisiana is geschorst omdat ze zwarte kinderen heeft gedwongen achterin de bus te gaan zitten. (...)
Het schooldistrict heeft de klachten van de moeders in behandeling genomen en de chauffeur op non-actief gezet, meldden Amerikaanse media vrijdag.

Bron: http://www.nu.nl/news/810074/122/Bus...lkinderen.html

Wat vinden jullie ervan dat dit in 2006 in Amerika nog gebeurd? Zou dit een incident zijn of denken jullie dat er nog steeds sprake is van rassenscheiding?
Zie onderstreepte. Incident dus en niet stelselmatig/wettelijk etcetera.

En incidenten zoals deze komen overal voor. Racisten bestaan overal.
Oud 25-08-2006, 09:54
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Gatara schreef op 25-08-2006 @ 10:46 :
Zie onderstreepte. Incident dus en niet stelselmatig/wettelijk etcetera.

En incidenten zoals deze komen overal voor. Racisten bestaan overal.
Ja dat is zo, maar hoezo komen ze in sommige delen van de wereld meer voor dan in andere delen?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 10:25
Verwijderd
Citaat:
Supersuri schreef op 25-08-2006 @ 10:54 :
Ja dat is zo, maar hoezo komen ze in sommige delen van de wereld meer voor dan in andere delen?
Waar baseer je dat op? Ik denk nou niet dat de VS tot de meest racistische delen van de wereld behoort. Integendeel, ze doen veel fout maar op dit punt hebben ze het toch wel aardig voor elkaar.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 10:31
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik wou net zeggen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 10:47
juno
juno is offline
Tsja, Louisiana...daar noem je ook wat.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 10:59
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-08-2006 @ 11:25 :
Waar baseer je dat op? Ik denk nou niet dat de VS tot de meest racistische delen van de wereld behoort. Integendeel, ze doen veel fout maar op dit punt hebben ze het toch wel aardig voor elkaar.
Ik kan me een orkaan herinneren waarna bijna alleen maar zwarte mensen achterlaten werden in het rampgebied.

Ik kan me een rechtzaak tegen O.J Simpson herinneren. Die was waarschijnlijk veroordeelt als er geen zwarte jury zat.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 11:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 25-08-2006 @ 11:59 :
Ik kan me een orkaan herinneren waarna bijna alleen maar zwarte mensen achterlaten werden in het rampgebied.

Ik kan me een rechtzaak tegen O.J Simpson herinneren. Die was waarschijnlijk veroordeelt als er geen zwarte jury zat.
Maar dat zijn geen voorbeelden van legaal racisme. Er is niet vastgelegd in de wet dat armen hogere straffen moeten krijgen, of dat blanken bij evacuaties voorrang krijgen.

Maar omdat in Amerika geld alles is komt het er wel op neer dat je met een slechte advocaat (door armoede) sneller en zwaarder veroordeelt wordt als je verdacht wordt. (mensen die geen advocaat konden betalen zitten zelfs zonder aanklacht al maanden vast in het zuiden omdat Katrina de archieven vernietigde, mensen met een advocaat zijn al lang vrij gekomen) en omdat de economische achterstand van zwarten niet is rechtgezet komt het er wel op neer dat ze onevenredig veel misdadigers 'leveren' en ook zitten op plekken waar de klappen vallen bij rampen.
Oud 25-08-2006, 11:04
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:

omfg, rassisssscctstssss!
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 11:20
Verwijderd
Racisme is van alle tijden en zal nooit helemaal verdwijnen. Je hebt nu eenmaal mensen die niet van andere rassen houden of iig niet gemengd willen leven.

En verder is het zo dat je racisme niet alleen in Amerika vindt, maar overal op de wereld. Ja, zelfs in Nederland bestaat het nog.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 12:49
juno
juno is offline
Ik ga me er dus niet druk om maken.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 12:53
Shadyboy-Ray
Shadyboy-Ray is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-08-2006 @ 11:25 :
Mede dankzij MLK en anderen.
Oud 25-08-2006, 13:21
Verwijderd
Citaat:

En was dat volgens jou terecht geweest of niet?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 13:35
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
jw1985 schreef op 25-08-2006 @ 14:21 :
En was dat volgens jou terecht geweest of niet?
Nee was niet terecht, hij was schuldig denk ik. Maar ik noemde het voorbeeld om aan te geven dat ras daar toch grote rol speelt denk ik.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 13:43
juno
juno is offline
Bij juryrechtspraak spelen onderbuikgevoelens altijd een grote rol. Dat krijg je als je leken laat oordelen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 14:13
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Iedereen mag toch in de bus, Wat is het probleem dan eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 14:33
juno
juno is offline
In de jaren zestig was het in de VS gebruikelijk om gescheiden plaatsen in de bus te hebben voor zwarten en blanken. De zwarten zaten of stonden achterin, de blanken voorin.

Het was dit gebruik dat het verzet tegen rassenscheiding aangreep om zijn eerste protesten te organiseren. Echt wat je noemt exemplarisch.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 14:45
Verwijderd
Citaat:
Supersuri schreef op 25-08-2006 @ 14:35 :
Nee was niet terecht, hij was schuldig denk ik. Maar ik noemde het voorbeeld om aan te geven dat ras daar toch grote rol speelt denk ik.
Oh ok, je eerste post kwam namelijk op mij over als: "Het is maar goed dat die arme lieve O.J. berecht is door een zwarte jury, anders was hij de volgende zwarte man die in de gevangenis terecht zou komen."
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 16:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
juno schreef op 25-08-2006 @ 15:33 :
In de jaren zestig was het in de VS gebruikelijk om gescheiden plaatsen in de bus te hebben voor zwarten en blanken. De zwarten zaten of stonden achterin, de blanken voorin.

Het was dit gebruik dat het verzet tegen rassenscheiding aangreep om zijn eerste protesten te organiseren. Echt wat je noemt exemplarisch.
Rosa Parks
Oud 25-08-2006, 17:20
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 25-08-2006 @ 15:13 :
Stel het busbedrijf bij jou in de buurt een regel invoert dat er maar tien blanken in een bus mogen rijden, zelfs als die verder leeg is, en die als het te vol is hun plaats moeten afstaan aan anderen en maar moeten gaan staan.

Dat is dus het probleem.
Oud 25-08-2006, 20:48
Nona
Nona is offline
Citaat:
Gatara schreef op 25-08-2006 @ 17:38 :
Rosa Parks
Ik zocht al naar die naam.

Anyway, ik denk dat racisme in Amerika niet een gigantisch probleem is. Natuurlijk bestaat het, en misschien wel meer dan in Nederland (of openlijker, door een bepaalde groep mensen). Maar er zijn zo veel landen waarin genocide en openlijke rassenhaat nog aan de orde van de dag zijn. Hoe meer armoede, hoe groter de rassenhaat heb ik soms het idee. Wat natuurlijk wel "logisch" is, want ieder probeert eerst voor "zijn eigen soort" te zorgen (eerst gezin, dan familie, dan vriendenkring, dan maar de mensen die je het meest gelijk aan jezelf kunt stellen).
Oud 25-08-2006, 22:37
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Snees schreef op 25-08-2006 @ 09:48 :
Cultureel gezien bestaat er nog steeds een rassenscheiding, dat is duidelijk zichtbaar in elke stad en elk dorp in de USA - (meestal) alleen niet meer door doelbewuste acties van racistische blanken. Zwarten zijn vaker arm, ongeschoold, wonen in de slechte wijken en steden, zijn daardoor vaker betrokken bij criminaliteit, kortom: hebben minder kans om succesvol te worden. Hoe je dat probleem aan moet pakken - geen idee.
juist niet cultureel als je praat met een zwarte amerikaan heeft die vaak precies dezelfde houding als een blanke amerikaan en een chinese amerikaan houd ook netzoveel van de amerikaanse vlag als een blanke
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 22:40
Verwijderd
Ja inderdaad, ghettos, chinatowns etc, bestaan allemaal niet. Amerikanen zijn een grote familie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2006, 22:43
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 25-08-2006 @ 23:40 :
Ja inderdaad, ghettos, chinatowns etc, bestaan allemaal niet. Amerikanen zijn een grote familie.
er is wel segregatie maar cultureel is er geen vershcil tussen een zwarte of een blanke amerikaan
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 22:46
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 25-08-2006 @ 23:43 :
er is wel segregatie maar cultureel is er geen vershcil tussen een zwarte of een blanke amerikaan
De 'cultuur' is er via scholen met een paplepel ingegoten. Dat wil echter niet zeggen, dat daarom de Amerikaanse samenleving succesvol is. Daar moeten we kijken, hoe het er in de praktijk uit ziet. En voor veel zwarten is het er helaas fucked up.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 22:55
Gatara
Gatara is offline
Ik ben benieuwd of iemand in staat is om een land op te noemen waar racistische incidenten niet voorkomen
Oud 25-08-2006, 23:08
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 25-08-2006 @ 23:46 :
De 'cultuur' is er via scholen met een paplepel ingegoten. Dat wil echter niet zeggen, dat daarom de Amerikaanse samenleving succesvol is. Daar moeten we kijken, hoe het er in de praktijk uit ziet. En voor veel zwarten is het er helaas fucked up.
dat was mijn punt niet en het is bovendien nog niet zo ook
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 23:40
Verwijderd
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 25-08-2006 @ 15:13 :
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 00:07
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 25-08-2006 @ 23:55 :
Ik ben benieuwd of iemand in staat is om een land op te noemen waar racistische incidenten niet voorkomen
Suriname?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 00:19
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 26-08-2006 @ 01:07 :
Suriname?
lololololol
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 00:19
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 26-08-2006 @ 01:19 :
lololololol
Hier kan niemand wat mee he, prof. Even wat beter je best doen.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 00:20
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 26-08-2006 @ 00:40 :
[afbeelding]
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 00:22
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Rusland, daar zijn geen incidenten. Alleen af en toe wat 'vandalisme'
Oud 26-08-2006, 00:35
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 26-08-2006 @ 01:19 :
Hier kan niemand wat mee he, prof. Even wat beter je best doen.
ik zal de volgende keer een grappig plaatje posten net als nare
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 00:38
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 26-08-2006 @ 01:35 :
Je moet jezelf nu niet gaan vergelijken met een fb. ;p
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 00:49
Verwijderd
Niet dat die nog zoveel doet met zijn status ofzo
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 00:57
professor2
professor2 is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-08-2006 @ 01:49 :
Niet dat die nog zoveel doet met zijn status ofzo
en daar heb je dan jaren over gezeurd op beleidszaken
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 01:00
Verwijderd
Tis wel iets om je kleinkinderen te vertellen later, of voor op je CV
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 01:07
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Citaat:
professor2 schreef op 26-08-2006 @ 01:35 :
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 01:09
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Suriname inderdaad. Nou ja het komt wel voor. Maar Suriname is ook het enigste land waar een moskee naast een sinagoge staat (paramaribo)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 01:10
Verwijderd
Citaat:
Supersuri schreef op 26-08-2006 @ 02:09 :
Suriname inderdaad. Nou ja het komt wel voor. Maar Suriname is ook het enigste land waar een moskee naast een sinagoge staat (paramaribo)
Ik kan het bevestigen want ik ben er geweest!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 01:10
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 01:16
professor2
professor2 is offline
Citaat:
sierra leone

Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 01:17
Verwijderd
JIj hebt je lololololol nog niet toegelicht
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 01:18
Verwijderd
Citaat:
Is dat niet gewoon omdat men daar te lui is om zich er druk over te maken?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 01:19
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 26-08-2006 @ 02:18 :
Is dat niet gewoon omdat men daar te lui is om zich er druk over te maken?
Luie "apen" hé nare man
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 01:35
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 26-08-2006 @ 02:17 :
JIj hebt je lololololol nog niet toegelicht
er is redelijk wat discriminatie in suriname vooral tenopzichte van de indianen is oosten enz
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 08:42
Verwijderd
Citaat:
Omdat ze geen geld hadden. In Amerika ben je je bezit.
Citaat:
Ligt aan het jurysysteem: als Mohammed Bouyeri door een jury van fundamentalistische moslims berecht geweest zou zijn, zou hij vast ook wel vrijgesproken zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten