Wie krampachtig op zoek is,
vindt dat zijn spieren
het vinden vertragen,
niets anders.
Die eerste drie regels op zich zijn niet zo bijzonder, maar de vierde regel is écht heel erg goed, petje af. Dat maakt de strofe weer krachtig, ik hoopte er al een beetje op toen ik de eerste drie regels las. Dat maakt namelijk dat je er over na gaat denken en inziet dat je een goed punt hebt in die regels. 'T heeft zelfs een beetje een boodschap over het pragmatisme. Dat past goed bij het schilderij

.
Ik grijp het onbegrijpbare bij vlagen,
maar al mijn vragen weigeren
hun antwoorden te willen weten.
Ik snap hier de 'maar' geloof ik niet. De eerste regel zegt dat je het ongrijpbare slechts bij vlagen kan vatten. Dat past toch bij de mededeling dat je geen antwoord kan vinden op je vragen / dan wel dat de aard van je vragen zodanig is dat antwoord niet mogelijk is?
Wat overblijft als de dagen vanzelf
naast je bed hun verloop komen lezen:
Rrr, 'naast je bed hun verloop komen lezen', staaltje klanktechniek <3. Ik wil jouw stem vooral dat woord 'verloop' horen vertolken, dus kun je het gedicht niet even inspreken (A)?
de leegte van nooit meer bezeten
een nacht lang het donker betasten.
Nooit zijn we vergeten de ruimte te vrezen,
maar uit een zwart gat ontstaan de planeten.
Ik vind bezeten - vrezen - planeten niet helemaal geweldig, maar dat is op zich niet zo'n heel groot probleem geloof ik. Ik twijfel nog over wat je met deze strofe bedoeld, deze is wel moeilijk. Je kan het op meerdere manieren opvatten.
Al met al een zoals ik van je gewend ben een heel interessant gedicht

. De 'niets anders' en 'naast je bed hun verloop komen lezen' zijn voor mij absoluut de twee beste regels uit je gedicht. Het gedicht past héél erg goed bij het schilderij, en ik denk wel te begrijpen wat je hier dwarszit. De titel zegt het eigenlijk al. Toch mis ik waarschijnlijk nog steeds veel van je bedoelingen in dit gedicht en dat vind ik dan weer jammer, ik ben niet gehaaid genoeg om 't te achterhalen

.