Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2006, 20:46
Bertje B.
Bertje B. is offline
Heb ff wat korte vraagjes wat ik niet helemaal snap. Hopen dat jullie de antwoorden hierop weten.

1. Wat heeft veel water drinken eigenlijk voor nut? Val je er van af als je liters water per dag drinkt of zo?
2. Bier is slecht voor je vanwege gerst. Maar gerst zit ook in brood. Waarom is brood dan goed voor je en bier slecht?

Misschien domme vragen, maar ik begrijp de logica erachter ff niet.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 20:49
Verwijderd
1. Water voert de afvalstoffen af. Als je ongezond en veel eet en niet beweegt zul je van veel water drinken niet afvallen, maar als je af wil vallen moet je wel veel water drinken, om de afvalstoffen af te voeren.

2. Bier is slecht vanwege de alcohol, lijkt mij?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 20:52
coopergirl
coopergirl is offline
In de Quest van afgelopen maand staat dat water drinken niet wetenschappelijk bewezen nut heeft. Het is volgens dat tijdschrift een uit amerika overgewaaide hype om elke dag 2 liter water te moeten drinken. Je zou middels limonade en thee en uit voedsel voldoende vocht binnen krijgen je huishouden op orde te houden.... (Terwijl ik altijd in de veronderstelling was dat het goed voor je darmflora zou zijn e.d.)
Oud 16-08-2006, 20:52
Bertje B.
Bertje B. is offline
Hehe... ja maar de alcohol daargelaten. En stel dat je dus niks ongezonds eet, je drinkt alleen veel water zou je dus afvallen?
Uiteraard is het beter om ook nog te sporten maar dat ff terzijde
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 20:53
Verwijderd
Nouja, je hebt wel ongeveer 1,5 liter water nodig om je afvalstoffen weg te krijgen. Maar water zit ook in bijvoorbeeld cola.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Bertje B. schreef op 16-08-2006 @ 21:52 :
En stel dat je dus niks ongezonds eet, je drinkt alleen veel water zou je dus afvallen?
Niet als je je eetpatroon niet wijzigt, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 20:56
Bertje B.
Bertje B. is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-08-2006 @ 21:53 :
Niet als je je eetpatroon niet wijzigt, denk ik.
Ja goed, je eet veel fruit, 4 boterhammen op een dag, 2 bekers melk etc.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 21:01
TopDrop
TopDrop is offline
Maar in al het drinken dat je drinkt zit sowieso 99% water. Het is denk ik al het suiker en zuur enzo dat bijvoorbeeld in frisdrank zit dat zo slecht is. Als je alleen maar water drinkt krijg je die troep dus niet binnen. Dus het water opzich is niet 'gezonder' dan het water in de frisdrank. Alleen zitten in water niet al die slechte stoffen die in frisdrank wel zit.
Oud 16-08-2006, 21:01
Verwijderd
Citaat:
Bertje B. schreef op 16-08-2006 @ 21:56 :
Ja goed, je eet veel fruit, 4 boterhammen op een dag, 2 bekers melk etc.
Ik bedoelde: als je altijd al hetzelfde eet, zul je niet ineens af gaan vallen omdat je meer water gaat drinken.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 21:27
lawallan
lawallan is offline
veel water drinken zou het hongergevoel moeten onderdrukken, minder honger = minder eten = afvallen.
Oud 17-08-2006, 14:21
Encrypted
Encrypted is offline
Citaat:
lawallan schreef op 16-08-2006 @ 22:27 :
veel water drinken zou het hongergevoel moeten onderdrukken, minder honger = minder eten = afvallen.
Precies, als jij elke keer dat je honger krijgt, in plaats van iets te eten, een glas water drinkt, zal jij ongetwijfeld afvallen!
Oud 17-08-2006, 14:25
Verwijderd
Zo werken sommige afslankpillen inderdaad ook. Dan staat op de verpakking 'neem vóór elke maaltijd en bovendien bij zoete of hartige trek, één capsule met twee grote glazen water'. En dan werkt het inderdaad, maar dan werkt het ook zonder pilletje, doordat je gewoon minder eet
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 19:26
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Bertje B. schreef op 16-08-2006 @ 21:46 :
Heb ff wat korte vraagjes wat ik niet helemaal snap. Hopen dat jullie de antwoorden hierop weten.

1. Wat heeft veel water drinken eigenlijk voor nut? Val je er van af als je liters water per dag drinkt of zo?
2. Bier is slecht voor je vanwege gerst. Maar gerst zit ook in brood. Waarom is brood dan goed voor je en bier slecht?

Misschien domme vragen, maar ik begrijp de logica erachter ff niet.
Even over vraag 2: Bier onttrekt ook vocht aan je lichaam, waardoor je, als je veel bier drinkt, sneller kunt uitdrogen. Verder is het inderdaad slecht voor je vanwege de alcohol. Over gerst heb ik nog nooit wat gehoord .
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 19:40
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik heb ooit eens gehoord dat 1 glas bier gelijk staat aan 7 bruine boterhammen. Als je dus teveel drinkt (en er überhaupt aanleg voor hebt) kom je van bier op den duur aan.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 21:00
J3s
J3s is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 17-08-2006 @ 20:40 :
Ik heb ooit eens gehoord dat 1 glas bier gelijk staat aan 7 bruine boterhammen.
Haha!! Euh 1,5 komt meer in de buurt.. Een gram alcohol bevat 7 calorieën. Ter vergelijking; gram koolhydraten = 4 calorieën en gram vet = 9 calorieën. Alcohol vertraagt bovendien de afbraak van vet en heeft daardoor nog eens een extra dikmakend effect omdat je meer vet opslaat.
Oud 17-08-2006, 21:02
Bertje B.
Bertje B. is offline
Citaat:
J3s schreef op 17-08-2006 @ 22:00 :
Alcohol vertraagt bovendien de afbraak van vet en heeft daardoor nog eens een extra dikmakend effect omdat je meer vet opslaat.
Is dit voor altijd zo of slechts een paar dagen/weken nadat je wat pilsjes naar binnen gewerkt hebt?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 21:06
J3s
J3s is offline
Citaat:
Bertje B. schreef op 17-08-2006 @ 22:02 :
Is dit voor altijd zo of slechts een paar dagen/weken nadat je wat pilsjes naar binnen gewerkt hebt?
Ik denk dat het effect optreedt nadat je alcohol hebt gedronken.. En dat 't weer afneemt als de alcohol is afgebroken. Weet 't niet zeker hoor..
Oud 17-08-2006, 21:17
MartinV
MartinV is offline
Citaat:
Bier is slecht voor je vanwege gerst. Maar gerst zit ook in brood. Waarom is brood dan goed voor je en bier slecht?
Bij het rijzen van brood komt een beetje alcohol vrij, door de gerst te laten gisten, maar dat verdampt tijdens het bakken.
Bij bier gaat het natuurlijk om de alcohol, dus laten ze het er fijn in zitten.

Laatst gewijzigd op 17-08-2006 om 21:20.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 22:13
Bertje B.
Bertje B. is offline
Citaat:
MartinV schreef op 17-08-2006 @ 22:17 :
Bij het rijzen van brood komt een beetje alcohol vrij, door de gerst te laten gisten, maar dat verdampt tijdens het bakken.
Bij bier gaat het natuurlijk om de alcohol, dus laten ze het er fijn in zitten.
Hoe kan 1 biertje dan gelijk staan aan 2 boterhammen
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 22:16
Bertje B.
Bertje B. is offline
Citaat:
J3s schreef op 17-08-2006 @ 22:06 :
Ik denk dat het effect optreedt nadat je alcohol hebt gedronken.. En dat 't weer afneemt als de alcohol is afgebroken. Weet 't niet zeker hoor..
Dus als het goed is vertraagt alcohol de verbranding van vet totdat alle alcohol is afgebroken?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 22:34
MartinV
MartinV is offline
Citaat:
Bertje B. schreef op 17-08-2006 @ 23:13 :
Hoe kan 1 biertje dan gelijk staan aan 2 boterhammen
In bier zitten veel calorieën. In vergelijking met brood dus per biertje veel meer dan in 1 broodje. (hoe die verhouding precies zit weet ik niet).
Daarom wordt je van bier dus sowieso dik als je er teveel van drinkt.
De alcohol en calorieën staan dus los van elkaar.
Oud 17-08-2006, 23:28
Bertje B.
Bertje B. is offline
Citaat:
MartinV schreef op 17-08-2006 @ 23:34 :
In bier zitten veel calorieën. In vergelijking met brood dus per biertje veel meer dan in 1 broodje. (hoe die verhouding precies zit weet ik niet).
Daarom wordt je van bier dus sowieso dik als je er teveel van drinkt.
De alcohol en calorieën staan dus los van elkaar.
Oooh dan kan je dat er weer vanaf trainen, alleen alcohol dus de boosdoener.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 10:15
MartinV
MartinV is offline
Citaat:
Bertje B. schreef op 18-08-2006 @ 00:28 :
Oooh dan kan je dat er weer vanaf trainen, alleen alcohol dus de boosdoener.
Ja, zo zou je het kunnen zien.
Oud 18-08-2006, 10:22
Verwijderd
Een fluitje pils telt ongeveer 80 calorieën en een sneetje volkoren 75. Broodbeleg is meestal 30 - 80 calorieën per bammetje.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 10:42
Shredder
Shredder is offline
Citaat:
1. Water heb je nodig om bloed/sperma/oogbolsap/hersenvocht aan te maken, afvalstoffen weg te nemen en te zweten etc. Omdat dit constante processen zijn moet je ervoor zorgen dat je genoeg water binnen krijgt.

2. Af en toe een pilsje is geen probleem, een beetje alcohol is goed, want dat spoelt de nieren. Alleen overmatig alcohol gebruik is slecht voor de gezondheid.
Je kunt de zuurstof afgifte in de hersenen zien als sleuteltjes die op een slot passen, die blijven een tijdje zitten. Alcohol dat door je bloed vervoert wordt komt uiteindelijk ook in je hersenen terecht, de alcohol past ook precies op het slot van de zuurstof, alleen blijft deze langer zitten. Als je zoveel alcohol in je bloed hebt zitten krijgen je hersenen steeds minder zuurstof. Je zult hier niet aan dood gaan, maar je hersenen kunnen zo wel beschadigd raken.
Oud 18-08-2006, 11:56
Bertje B.
Bertje B. is offline
Citaat:
Snees schreef op 18-08-2006 @ 11:22 :
Een fluitje pils telt ongeveer 80 calorieën en een sneetje volkoren 75. Broodbeleg is meestal 30 - 80 calorieën per bammetje.
Dus 3 boterhammen met beleg 's morgens staan ongeveer gelijk aan 300 calorieeën?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 12:23
Encrypted
Encrypted is offline
Citaat:
Bertje B. schreef op 18-08-2006 @ 12:56 :
Dus 3 boterhammen met beleg 's morgens staan ongeveer gelijk aan 300 calorieeën?
Ja. Eén boterham met beleg is ongeveer 100 calorieën. Vind je dat veel? Is het namelijk niet.
Oud 18-08-2006, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 16-08-2006 @ 21:53 :
Nouja, je hebt wel ongeveer 1,5 liter water nodig om je afvalstoffen weg te krijgen. Maar water zit ook in bijvoorbeeld cola.
Maar goed: water is in principe 'beter' als je wilt afvallen, want er zit niks in
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 16:38
Bertje B.
Bertje B. is offline
Citaat:
Encrypted schreef op 18-08-2006 @ 13:23 :
Ja. Eén boterham met beleg is ongeveer 100 calorieën. Vind je dat veel? Is het namelijk niet.
Mwah... aangezien je met een halfuur fietsen bijna 300 calorieeen verbrandt, vind ik het wel veel ja.

Laatst gewijzigd op 18-08-2006 om 16:44.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 19:28
joehoe19
joehoe19 is offline
Citaat:
Shredder schreef op 18-08-2006 @ 11:42 :
1. Water heb je nodig om bloed/sperma/oogbolsap/hersenvocht aan te maken, afvalstoffen weg te nemen en te zweten etc. Omdat dit constante processen zijn moet je ervoor zorgen dat je genoeg water binnen krijgt.
& Door middel van water wordt je eten beter afgebroken dan wanneer je niet drinkt.

Citaat:
2. Af en toe een pilsje is geen probleem, een beetje alcohol is goed, want dat spoelt de nieren. Alleen overmatig alcohol gebruik is slecht voor de gezondheid.
Je kunt de zuurstof afgifte in de hersenen zien als sleuteltjes die op een slot passen, die blijven een tijdje zitten. Alcohol dat door je bloed vervoert wordt komt uiteindelijk ook in je hersenen terecht, de alcohol past ook precies op het slot van de zuurstof, alleen blijft deze langer zitten. Als je zoveel alcohol in je bloed hebt zitten krijgen je hersenen steeds minder zuurstof. Je zult hier niet aan dood gaan, maar je hersenen kunnen zo wel beschadigd raken.
*bladert hevig door de inmiddels met stof bedolven BINAS (jah hij bestaat nog! )*
Moest het gewoon even nakijken... maar zit het niet als volgt?:
Bij de afbraak van alcohol komt CO2 vrij en dat bindt zich weer met de rode bloedcellen via de hemoglobine... dus dan kan er geen zuurstof vervoert worden.... en volgens mij blijft de CO2 weer langer in het bloed omdat de longen de afvoer van de CO2 niet kan bijbenen vanwege de grote hoeveelheid dat is vrijgekomen bij de afbraak van alcohol... en daarom krijgen de hersenen weer zuurstoftekort.... tenminste ik dacht altijd dat het zo zat... of had ik het nou altijd fout? Maar iig het komt op hetzelfde neer
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 21:37
DDM
DDM is offline
Nou het is leuk bedacht maar het is wel fout Maar is niet erg Nadenken kan geen kwaad
Oud 19-08-2006, 11:05
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
Bertje B. schreef op 18-08-2006 @ 12:56 :
Nog wel meer...
ongeveer 80 kcal per boterham, 20 kcal voor margarine per boterham en dan nog beleg! En meestal is dat echt wel wat meer dan 30 kcal....
jam is bijvoorbeeld 35, maar kaas is al 80 en pindakaas 95 en hagelslag ook 90!
Dus kom je nog wel ver boven de 300 kcal uit! 505 kcal als je er eentje met hagelslag, eentje met jam en eentje met kaas eet...
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten