Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2006, 17:35
Malvolio
Malvolio is offline
Mensen,
Ik moet voor nederlands een verdiepingsopdracht maken over "Sneeuw" van Bernlef... De vraag is:
Leg uit dat tijd een belangrijk aspect is in sneeuw.

Het wil niet lukken, ik kan geen links vinden met "tijd" in het verhaal. Kan iemand me helpen? of iig tips geven?

B.V.D.

Malvolio
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2006, 16:02
D'nisSe
D'nisSe is offline
Tijd: De vertelde tijd is ongeveer een week. In het boek komen niet echt grote tijdsprongen voor. In het begin van het boek wordt beschreven dat Jan Razelius voor het eerst sinds drie maanden weer naar buiten mag. Maar van die drie maanden wordt niets vermeld. Vanaf het punt dat hij voor het eerst weer dat viaduct bezoekt, tot aan het tijdstip waar hij letterlijk het viaduct voor het laatst bezoekt, zit ongeveer een week. Ik heb nog een citaat gevonden waaruit je de tijd kan opmaken waarin het speelt: “Het begin was eenvoudig. Jan Razelius, geboren 13.2.1928 in Amsterdam, Nederland. Kerstin Arvedsson, geboren 3.5.1930 in Sune. Man en vrouw sinds 1951. In 1952 werd een dochter geboren, An. Auto: Volvo Garant, bouwjaar 1967, kenteken HO 39471, kleur: donkerblauw. Datum van het ongeval: 12.9.1970. Tijd: ca.18.15 u. Plaats: Benedenweg (bij het viaduct).” (Blz. 22)
Hieruit kan ik opmaken dat het verhaal zich afspeelt rond 1971, want het verhaal begint zeker 4 maanden na het ongeval. Aangezien het boek is geschreven in 1973, is het verschil tussen de tijd waarin het geschreven is en de tijd waarin het verhaal zich afspeelt niet groot. De literatuurperiode waarin het geschreven is, is dus “1940 tot heden”.

dit is wat ik gevonden heb, misschien dat er nog meer komt
Oud 10-01-2006, 16:04
D'nisSe
D'nisSe is offline
Het verhaal Sneeuw wordt niet chronologisch verteld. Er zit een tijdsprong in en een flashback namelijk:
Bladzijde 6: De tijd verspringt. Razelius ziet weer helemaal voor zich hoe hij in het ziekenhuis ligt. Hij noemt alle dingen die hij ziet weer en valt dan weer terug in het heden.
Bladzijde 98: Flashback. Razelius gaat weer terug in het verleden Hij denkt weer aan het moment dat hij met An naar bed gaat.

en nog een klein stukje
Oud 10-01-2006, 16:10
D'nisSe
D'nisSe is offline
Het verhaal speelt zich ongeveer 30 jaar geleden af, een aantal maanden nadat het ongeluk is gebeurt en dat was op 12.9.1970. De tijd is niet van belang in dit verhaal.

nog een kleiner stukje
Oud 10-01-2006, 16:18
D'nisSe
D'nisSe is offline
-De gebeurtenissen spelen zich rond 1970 af, dit kun je weten, doordat er in het boek de overlijdensdatum van de verongelukte vrouw van Jan staat. Dat is 12 september 1970. Het verhaal speelt zich af op een eiland in Zweden. Er wonen weinig mensen op het eiland en er is veel natuur. Jan Razelius loopt er vaak, dan denkt hij na over de dingen. Belangrijk is het viaduct. Kerstin en Jan Razelius overlijden daar allebei op precies dezelfde plek.
Het is winter in het verhaal. Er is veel sneeuw. De sneeuw is symbolisch. Ze wist sporen uit. Ook die van het ongeluk. Maar nieuwe sneeuw kan ook sporen maken, Zo is dat ook met de gedachten van Jan Razelius.-

-Het verhaal Sneeuw wordt niet chronologisch verteld. Er zit een tijdsprong in en een flashback namelijk:
Bladzijde 6: De tijd verspringt. Razelius ziet weer helemaal voor zich hoe hij in het ziekenhuis ligt. Hij noemt alle dingen die hij ziet weer en valt dan weer terug in het heden.
Bladzijde 98: Flashback. Razelius gaat weer terug in het verleden Hij denkt weer aan het moment dat hij met An naar bed gaat.-

Dit is alles wat ik kon vinden ik hoop dat je er iets aan hebt en suc6 verder hé!!!!!
Oud 10-01-2006, 18:38
Malvolio
Malvolio is offline
Dankjewel

Hier heb ik cker wel wat aan,

Groeten,
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 19:59
D'nisSe
D'nisSe is offline
graag gedaan hoor
Oud 10-01-2006, 21:12
faan
faan is offline
ik vond dit een aangrijpend boek
Oud 10-05-2007, 19:01
Rutte..
Iemand niet een spreekbeurt Frans Toevallig..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten