Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2006, 08:57
Dromertje
Dromertje is offline
Hey!

Gisteren had mijn CPU een temperatuur van 72°, vandaag van 63°.. dit is veel te hoog. Er zit reeds een extra ventilator in mijn pc. Ik heb het stof al van tussen de koelvinnen gestofzuigd en dit heeft dus gezorgd voor een daling van 10°, maar dit blijft te hoog. Wat kan ik nog extra doen om het nog te doen dalen?

Temperatuur van mijn moederbord is 54°, eveneens redelijk hoog
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-07-2006, 09:46
WhiteDragon
WhiteDragon is offline
Je ventilator op je pc richten
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 10:01
phoxetis
phoxetis is offline
beter koelen...

maak zelf een lekkere bries met een 12 centimeter fan en een paar kartonnetjes over je koelblok.

supersize .... the american way
Oud 04-07-2006, 10:33
ijscoman
ijscoman is offline
Pentium 4 zeker? Die worden nou eenmaal warm, vooral met dit warme weer. PC kast open maken en een ventilator er op richten. Een andere oplossing is je pc uit zetten en naar het strand gaan of gaan zwemmen ofzo
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 11:56
Jolt
Jolt is offline
Je pc in een water bad zetten, of in een ijsbad!.

Gewoon een dikke ventilator op de open kast laten blazen, en anders pas computeren als het s'avonds afgekoeld is
Oud 04-07-2006, 12:00
Verwijderd
Schakel in ieder geval je computer uit als je hem niet gebruikt, en koop gewoon wat extra casefans, die kosten geen drol.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 14:14
J-roenn
J-roenn is offline
of overstappen op de o zo koele amd athlon 64.....
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 16:18
WhiteDragon
WhiteDragon is offline
inderdaad zijn erg koel. Die van mij wordt in dit weer tussen 25 en 30 graden celcius warm.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 19:50
Verwijderd
Ja, geweldig advies aan ts

Als hij nog niet vastloopt is het wel aanvaardbaar, 63 graden is niet extreem veel voor een Pentium 4, zeker niet met dit weer.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 23:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Behalve als de TS een spel opstart; dan zal de processor nog veel warmer worden en dat geeft opzeker problemen.
Oud 05-07-2006, 00:10
Jolt
Jolt is offline
Goh gaan we even allemaal de AMD fan uithangen, gezellig.
Oud 05-07-2006, 01:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat geldt bij AMD nog meer, omdat AMD K8 met Cool'N'Quiet een veel hogere delta heeft tussen idle en stressed condities.

Als idle je temperatuur al boven de 50 is, kun je bij stressed (bijvoorbeeld als je een spel start) een slag hogere temperatuur verwachten +15 bijvoorbeeld. Dan kun je wel degelijk stabiliteitsproblemen krijgen. Dat geldt even goed bij AMD, alhoewel de huidige AMD processors stukken koeler zijn dan Pentium 4 processors.
Oud 05-07-2006, 09:43
Dromertje
Dromertje is offline
Het is toch wel een oh zo koele AMD hoor..
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 12:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dromertje schreef op 05-07-2006 @ 10:43 :
Het is toch wel een oh zo koele AMD hoor..
Een AMD K8 of een K7? Oudere AMD processors zijn namelijk helemaal niet zo superkoel voor die tijd.
En wat voor koeler gebruik je?

Maar laat duidelijk zijn dat met een goede koelsituatie je nooit problemen hoort te krijgen en de temperatuur netjes onder de 52 graden blijft, ook stressed, ook met dit weer. ZELFS met een P4 3.8GHz (die een tergend hoge warmteproductie heeft).

Laatst gewijzigd op 05-07-2006 om 12:39.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 09:39
Dromertje
Dromertje is offline
Een AMD Athlon 2400+
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 12:38
J-roenn
J-roenn is offline
wat voor koeling zit er op ? ik raad een arctic cooling ( wat goedkoper maar zeer goede prijs/kwaliteit ) aan, of een zalman ( wat duurder, maar koelen beter en zijn zeer stil icm fan controller ) icm arctic silver 5 koelpasta.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 14:46
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dromertje schreef op 07-07-2006 @ 10:39 :
Een AMD Athlon 2400+
Dat is een 0.13µ Thoroughbred-B processor op 2.0GHz; voor die tijd redelijk warm. Moderne AMD-processors zijn veel koeler, mede dankzij Cool'N'Quiet.

Jouw processor is van de K7-generatie, huidige generatie is K8 en hierna komt K8L. De koelers in jouw tijd waren alles behalve indrukwekkend, maar er zijn wel goede koelers voor Socket A / K7-processors. Ik raad je aan daarin te investeren.
Oud 10-07-2006, 05:22
Verwijderd
Ik heb een "o zo warme" P4, 2.4g.
die komt met dit warme weer niet boven de 40 graadjes stressed uit. idle is ie 31.
dus wa tal eerder is gezegd kijken, effe nieuwe ventilatoren halen. en niet alleen de ventilator uitzuigen met de stofzuiger, maar ook es je Koelribben doen (neem aan dat je dat ook wel gedaan hebt.
en anders nieuwe koelpasta aanbrengen, wil ook nog wel es helpe
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 05:25
Enlightenment
Enlightenment is offline
Lager geklokte P4 modellen worden niet zo heel warm hoor. Het zijn vooral die prescott-krengen. 3.0+ GHz enzo.
Oud 10-07-2006, 12:21
mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
WhiteDragon schreef op 04-07-2006 @ 10:46 :
Je ventilator op je pc richten
heb ik eens een keer gedaan, werkt
Oud 10-07-2006, 15:51
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
mepsteen schreef op 10-07-2006 @ 13:21 :
heb ik eens een keer gedaan, werkt
Wel met het zijpaneel open hoop ik.

Maar dat is meer een tijdelijke oplossing; je moet gewoon zorgen dat je PC genoeg gekoeld wordt, dan heb je ook geen problemen in de zomer.
Oud 12-07-2006, 12:59
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-07-2006 @ 16:51 :
Maar dat is meer een tijdelijke oplossing; je moet gewoon zorgen dat je PC genoeg gekoeld wordt, dan heb je ook geen problemen in de zomer.
Jij weet natuurlijk net als ik dat veel mensen een PC zien als een oude fiets waar je hard op moet slaan als het niet werkt en vooral geen onderhoud of opbouwende zaken aan moet doen
Oud 19-07-2006, 00:14
Oxygenium
Oxygenium is offline
Waterkoeling...
Of het hele geval in een bad met slaolie zetten.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2006, 07:25
Verwijderd
Of je koopt gewoon een Thermalright socket a koeler met Papst92mm fan, ben je van het hele gezeik af
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 19:39
Kwinkslag
Kwinkslag is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-07-2006 @ 16:51 :
Een betaalbare, structurele en bovendien acceptabele oplossing voor bijvoorbeeld zolderkamers bij dit soort ronduit belachelijke temperaturen, toevallig? Verkassen uitgezonderd.

Met een ambiente temperatuur van rond de 45 graden, zonder overdrijven, wil ik je dat toch voor elkaar zien krijgen.
Oud 21-07-2006, 20:12
Joh@n
Joh@n is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-07-2006 @ 06:25 :
Lager geklokte P4 modellen worden niet zo heel warm hoor. Het zijn vooral die prescott-krengen. 3.0+ GHz enzo.
Daarom heb ik ook een Northwood 2.6 op 3.2 GHz draaien en is hij nu onhoorbaar stil op 36 graden bij een kamertemperatuur van 30 graden

Overigens is die 2400+ ook weer niet zo'n heel groot warmtemonster, hij doet 67W max, mijn P4 zit op 82. Je moet vooral zorgen dat de doorstroom van de warme lucht goed is (ook wel airflow) Zorg bijvoorbeeld ook dat de warmte die je videokaart produceert goed wordt afgevoerd. Alle warmte die in je kast blijft hangen is niet goed
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 22:46
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Kwinkslag schreef op 21-07-2006 @ 20:39 :
Een betaalbare, structurele en bovendien acceptabele oplossing voor bijvoorbeeld zolderkamers bij dit soort ronduit belachelijke temperaturen, toevallig? Verkassen uitgezonderd.

Met een ambiente temperatuur van rond de 45 graden, zonder overdrijven, wil ik je dat toch voor elkaar zien krijgen.
45 graden en niet in de zon? Dat is wel extreem warm. Eens rekenen:

Uitgaande van 40 granden ambient (omgevings) temperatuur betekent dat een delta (temperatuurverschil) van 20 graden (als je op 60 graden cpu die temp wilt blijven). Stel je processor doet 70W stressed heb je een koelsituatie nodig van 0,29 C/W (20 delta gedeeld door 70W). Dus een koelsituatie die per Watt opgenomen vermogen de temperatuur 0,29 graden laat stijgen. Dat is best te doen, mits je een GOEDE koeler hebt.

Probleem is dat bij SocketA de koelers een stuk minder indrukwekkend zijn. Er zijn wel goede koelers maar niet zo heel stil. De koelers díe stil zijn, koelen weer niet zo goed. Dat is heel anders dan bij moderne koelers voor K8 en Socket 775 (intel). Vraag me niet welke koeler; maar een beetje rondneuzen in pricewatch zou moeten lukken.

Is het echt 45 graden ambient; forget it. Of je moet waterkoeling overwegen. Maar als het echt 45 graden ambient is, dan denk ik niet dat je daar lang kunt overleven als mens.

Laatst gewijzigd op 21-07-2006 om 22:56.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 15:55
Kwinkslag
Kwinkslag is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 21-07-2006 @ 23:46 :
45 graden en niet in de zon? Dat is wel extreem warm. Eens rekenen:

Uitgaande van 40 granden ambient (omgevings) temperatuur betekent dat een delta (temperatuurverschil) van 20 graden (als je op 60 graden cpu die temp wilt blijven). Stel je processor doet 70W stressed heb je een koelsituatie nodig van 0,29 C/W (20 delta gedeeld door 70W). Dus een koelsituatie die per Watt opgenomen vermogen de temperatuur 0,29 graden laat stijgen. Dat is best te doen, mits je een GOEDE koeler hebt.

Probleem is dat bij SocketA de koelers een stuk minder indrukwekkend zijn. Er zijn wel goede koelers maar niet zo heel stil. De koelers díe stil zijn, koelen weer niet zo goed. Dat is heel anders dan bij moderne koelers voor K8 en Socket 775 (intel). Vraag me niet welke koeler; maar een beetje rondneuzen in pricewatch zou moeten lukken.

Is het echt 45 graden ambient; forget it. Of je moet waterkoeling overwegen. Maar als het echt 45 graden ambient is, dan denk ik niet dat je daar lang kunt overleven als mens.
Dat rekenwerk is leuk, maar het dekt de lading niet. De processor is iets, in deze temperaturen, waar ik me het minst druk om maak. Die kan wel tegen een spreekwoordelijk stootje zonder dat deze meteen de geest geeft. Videokaart idem dito. Die geven allemaal braaf crashes/artefacts zodat je ook meteen mèrkt als er iets staat te koken. Wat veel vervelender is, is een HD die rond de 65~70 graden schommelt. Ik kan je vertellen dat er niet èèn 8x8-fan is die genoeg CFM voortbrengt om dat, op zoldertemperaturen, een beetje te corrigeren.

Waterkoeling heb ik ook even gehad. Maar ook het water dient gekoeld te worden. En nogmaals, met absurde omgevingstemperaturen loop je ook dààr redelijk snel tegen een bikkelharde muur op. Het dagelijks bijvullen van je reservoir nog even buiten beschouwing gelaten. Waterkoelingen die dit wel kunnen vallen bij mij niet in de categorie 'betaalbaar' as opposed to chassis open en er een tafelventilator in laten knetteren.

En in 45 ambient valt best te overleven. Geen direct zonlicht, en een staande kamerventilator. Comfortabel is bepaald anders, though. (http://frontpage.fok.nl/nieuws/66681)
Oud 22-07-2006, 17:30
Enlightenment
Enlightenment is offline
45 graden ambient is anders best wel extreem - zal niet veel afwijken van de sahara in de schaduw.

En je hardeschijf - ja die houden niet van warmte. Maar ik neem aan dat je sowieso aan backups/redundantie hebt gedacht, als de inhoud van je hardeschijf je echt dierbaar is. Zo niet dan kun je maar beter 2 120mm fans erop laten blazen; en/of zo snel mogelijk een 2e hardeschijf aanschaffen of aan RAID gaan denken.

De conclusie is dat zoveel hitte gewoon niet goed is voor je computer, tenzij je een echt goede koelsituatie hebt.
Oud 22-07-2006, 17:40
Kwinkslag
Kwinkslag is offline
Ik heb een prachtige tafelventilator op stand 3 schuin in het open chassis staan. Het moet maar even op deze manier, dat het verre van ideaal is weet ik heel goed. Maar wat jij eerder zei, "je koeling moet gewoon goed zijn ongeacht wat", is dus een beetje kort door de bocht in bepaalde situaties.

En als de tijd rijp is ben ik ook van plan een volwaardige fileserver op te zetten, waarschijnlijk RAID-5.
Oud 22-07-2006, 20:26
phoxetis
phoxetis is offline
woei! ik was vanmiddag bij mijn neef met een "probleem" in zijn computer. Er zat een P4 in op 3000 MHz en de computer gaf een temperatuur aan van ....tromroffel .... 82 graden C.

Gek, waarom zou 'ie nu vastlopen?

Het uitblazen van het koelblokje en het verwijderen van een zijkant van de kast leverde een temperatuur op van 54 C

neef geïnstrueerd om de zijkant er deze zomer lekker vanaf te laten
Oud 24-07-2006, 19:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Kwinkslag schreef op 22-07-2006 @ 18:40 :
En als de tijd rijp is ben ik ook van plan een volwaardige fileserver op te zetten, waarschijnlijk RAID-5.
Of een mooie FreeBSD fileserver met RAID3 via software-raid (graid3).

Na m'n vakantie heb ik een mooie tutorial voor je. =)

Laatst gewijzigd op 24-07-2006 om 19:38.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 14:57
XionZ
XionZ is offline
Ik heb momenteel een 230V koelertje op m'n videokaart gericht, anders kapt m'n pc ermee tijdens het spelen van Enemy Territory ( ) .
Oud 25-07-2006, 15:03
Enlightenment
Enlightenment is offline
Beter koop je dan een goede cpu koeler en/of videokaart koeler.

Kast open en ventilator erop is meer een nood-oplossing (wel effectief).
Oud 25-07-2006, 15:05
XionZ
XionZ is offline
Het is wel effectief maar niet echt goed voor de normale luchtstroom voor de andere componenten met een open kast.

Laatst gewijzigd op 25-07-2006 om 15:09.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 17:06
Enlightenment
Enlightenment is offline
LOL die kast ken ik.

En dat lijkt op een ASRock bordje.
Oud 25-07-2006, 17:12
XionZ
XionZ is offline
Punten voor jou . ASRock K7S41 .

1 processor van mijn Toshiba Magnia 3410 server heeft het trouwens ook begeven door de hitte . Althans ik denk dat er 1 kapot is, hij geeft hem niet meer weer bij het opstarten en hij piept . Ben nog te lui om hem open te maken.

Laatst gewijzigd op 25-07-2006 om 17:16.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 19:43
Enlightenment
Enlightenment is offline
Toevallig ook een MSI AGP-GeForce kaartje? Of gok ik nu teveel.
Oud 25-07-2006, 19:52
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
XionZ schreef op 25-07-2006 @ 16:05 :
Het is wel effectief maar niet echt goed voor de normale luchtstroom voor de andere componenten met een open kast.

[afbeelding]
Omg die kabels.

Vindt je het gek dat je geen goede airflow hebt?
Oud 25-07-2006, 19:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Floppy drive ook nog..
Oud 25-07-2006, 20:11
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-07-2006 @ 20:55 :
Floppy drive ook nog..

Een stuk antiek
Oud 25-07-2006, 21:31
XionZ
XionZ is offline
Jazekers!

Een floppydrive is soms best handig hoewel ik hem al jaren niet meer heb gebruikt . Hij zit me niet in de weg.

En het is een AGP Radeon van ATI .
Oud 25-07-2006, 21:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
Het zit je airflow wél in de weg, in elk geval.
Oud 25-07-2006, 21:42
XionZ
XionZ is offline
Ja dat is ook wel zo. Wellicht binnenkort het hele systeempje wat upgraden. Er zit nu 256MB aan geheugen in. Ik schaam mezelf diep nu jullie hem al antiek vinden vanwege mijn kabels .
Oud 25-07-2006, 22:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ach het is een IGP systeempje, dus dan mag het.
Oud 04-08-2006, 21:06
MazeMouse
MazeMouse is offline
Mijn systeem heb ik ondanks het weer onder de 50 weten te houden door een doodnormale huis-tuin-en-keuken tafelmodel ventilator ernaast te parkeren en de zijkant open te gooien (en dat met de "stock" koeler die er op mijn AMD Athlon64 geplakt zit )
Oud 09-08-2006, 01:58
Verwijderd
Vervang de cpu koeler met n zalman.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 12:40
Maradinus
Maradinus is offline
ik heb mij kast ook opengemaakt met die hittegolf shit anders gaat mijn pc serieus trippen
Oud 11-08-2006, 08:06
Jolt
Jolt is offline
Ik snap echt niet wat jullie allemaal doen, of jullie kamertje moet zeer warm zijn.

Mijn pc staat ook op de zolder, word ook aardig warm met het mooie weer, maar dus echt ook nooit problemen mee gehad met hitte of wat dan ook. Valt nooit uit, zelfs zit er nog een dikke overlock op.
Oud 11-08-2006, 09:59
Verwijderd
Ik heb tijdens de hitte van een week of wat geleden eigenlijk niets bijzonders hoeven doen, de kast is dan ook niet opengegaan. De enige dingen die ik niet heb gedaan zijn defragmenteren en grote virusscans, omdat de hd idle al rond de 40 graden zat. En dan heb ik nog niet eens een extreem goed koelende kast (AOpen H600B).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten