Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2006, 22:19
Reynaert
Reynaert is offline
Hoi,

Momenteel studeer ik Nederlandse Taal & Cultuur, ik zit in het 3e jaar en ben ook voornemens om deze studie af te maken. Maar als ik kijk naar het beroepenperspectief dan zie ik geen mogelijkheden die mij echt aanspreken; ik heb de studie NT&C indertijd gekozen omdat het vakgebied me erg interesseerde. Om deze reden heb ik gekeken wat ik het allerliefste zou doen, en uiteindelijk kwam ik toen uit bij een filmstudie. Ik heb gehoord dat er maar een echte filmopleiding in Nederland is, en dat is de filmacademie in Amsterdam. Nu is mijn eerste vraag of iemand daar ervaring mee heeft. Studeer je er, of heb je er gestudeerd? Werd je onmiddelijk toegelaten? Ook zou ik graag wat meer willen weten over de toelatingseisen: ik las dat je voor de richting Regie 2 films moet inleveren en voor de richting Scenario 2 scenario's. Dat laatste zou voor mij best haalbaar moeten zijn tegen die tijd. Maar misschien heeft iemand nog tips, is het verstandig om veel vrije tijd van nu te investeren in het leren van scenario-schrijven om later toegelaten te kunnen worden?

En dat brengt me op het tweede gedeelte van dit topic. Een tante van me raadde me aan om een filmstudie in het buitenland te overwegen, eventueel in Amerika. Daar schijnen nog veel betere filmopleidingen te zijn. Is er iemand die daar ervaring mee heeft? Is het beter dan een opleiding in Nederland? Is zo'n studie haalbaar voor een student uit Nederland (ook financieel)? Waar moet ik zoal rekening mee houden?

Alvast hartelijk dank aan iedereen die me hiermee zou kunnen helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2006, 10:08
Verwijderd
Ik weet niet veel van de filmacademie, maar volgens mij is het wel heel moeilijk om hier toegelaten te worden, simpelweg omdat ze er niet zoveel mensen toelaten.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 11:28
Reynaert
Reynaert is offline
Dat klopt, ik zie dat er per studiejaar maar 72 studenten worden toegelaten. Dat maakt de kans natuurlijk al erg klein dat er iemand op dit forum ook die studie doet of heeft gedaan. Maar als iemand er iets van weet, wat dan ook, laat het horen want ik weet zelf bijna niets van die opleiding.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 20:29
Verwijderd
Citaat:
Reynaert schreef op 28-09-2006 @ 12:28 :
Dat klopt, ik zie dat er per studiejaar maar 72 studenten worden toegelaten. Dat maakt de kans natuurlijk al erg klein dat er iemand op dit forum ook die studie doet of heeft gedaan. Maar als iemand er iets van weet, wat dan ook, laat het horen want ik weet zelf bijna niets van die opleiding.
Ik heb het geprobeerd. Het is ongelofelijk moeilijk. Volgens mij zijn de meeste ook al wat ouder, hebben al een studie gedaan, en hebben veel praktijkervaring. Je moet film ademen, dromen, leven. Je moet er eigenlijk toch wel constant mee bezig zijn, wil je aangenomen worden.

Maar je kunt bijvoorbeeld ook denken aan een studie aan de HKU, de richting Audivisual Design/Media (weet niet precies welke het is), is wat breder: het is regie, camera, vanalles. Je hebt ook wat meer kans om aangenomen te worden.

Ik zelf ben toch wat beter in het theoretische en doe dus nu de studie 'Theater-, Film- en Televisiewetenschappen', heel theoretisch, maar als je er voor gaat krijg je daarnaast ook kans om praktijkervaring op te doen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2006, 13:21
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Elpida schreef op 29-09-2006 @ 21:29 :
Ik heb het geprobeerd. Het is ongelofelijk moeilijk. Volgens mij zijn de meeste ook al wat ouder, hebben al een studie gedaan, en hebben veel praktijkervaring. Je moet film ademen, dromen, leven. Je moet er eigenlijk toch wel constant mee bezig zijn, wil je aangenomen worden.

Maar je kunt bijvoorbeeld ook denken aan een studie aan de HKU, de richting Audivisual Design/Media (weet niet precies welke het is), is wat breder: het is regie, camera, vanalles. Je hebt ook wat meer kans om aangenomen te worden.

Ik zelf ben toch wat beter in het theoretische en doe dus nu de studie 'Theater-, Film- en Televisiewetenschappen', heel theoretisch, maar als je er voor gaat krijg je daarnaast ook kans om praktijkervaring op te doen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Hier heb ik zeker erg veel aan. Hoe heb je het precies geprobeerd, en met welke richting? Wat voor eigen werk heb je toen ingeleverd? Wat was de reactie daarop?
Ik volg zelf tijdens mijn studie een minor "Film en televisiecultuur", dat is ook heel erg theoretisch. En ik vind het wel leuk, maar ik merk aan mijzelf dat de praktische kant me eigenlijk veel meer aanspreekt. Hoe krijg je bij jouw opleiding kans om praktijkervaring op te doen? En wat is het beroepenperspectief met je opleiding? Bedankt voor het reageren trouwens.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2006, 15:04
Verwijderd
Ik heb me aangemeld voor de richting regie. Daar worden maar 6 mensen aangenomen voor regie fictie en 6 mensen voor regie documentaire. Wat je moet doen is een vragenlijst invullen, en eigen werk meesturen (filmpjes waar je aan mee hebt gewerkt en wat heb jij dan precies gedaan, of een scenario).
En dan nodigen ze wat mensen uit en moet je meer werk meenemen volgens mij. Maar dat weet ik niet zeker, viel bij de eerste ronde al af

Bij de HKU krijg je een formulier thuisgestuurd met een aantal opdrachten die je moet maken en terugsturen. Vorig jaar was dat het maken van een fotoreportage (over een onderwerp dat zij uitkiezen), het schrijven van een aanmeldingsbrief en het schrijven van een script.

Bij Theater-, Film- en Televisiewetenschappen krijg je de kans om veel dingen naast je studie te doen: er worden danslessen gegeven, je kunt zelf (onder een beetje begeleiding) een toneelstuk maken en opvoeren, en je krijgt ook de kans om met een aantal andere studenten een filmpje te maken, waarbij de rollen ook strikt verdeeld worden, zodat je kunt kiezen waar je jezelf in wilt oefenen: scenario schrijven, camera, regie, productie, montage?
Maar ik ben net met deze studie begonnen, dus ik zou je niet kunnen zeggen wat je allemaal nog meer kunt. Feit is wel dat het helemaal aan jezelf ligt; je moet zelf initiatief tonen.

Voor de rest zullen er in Nederland heus nog wel meer studies zijn die iets met film te maken hebben, maar daar weet ik verder niks van, zou je eens moeten zoeken met google.

Edit: ik heb trouwens nooit echt een reactie gekregen op mijn werk. Er melden zich zoveel mensen aan dat ze er verder geen beoordeling bij sturen als je wordt afgewezen.

Oh, en wat je met deze studie kunt: ik zou het in godsnaam niet weten. Ik ben jaren terug eens naar een open dag geweest, maar het ligt er dus ook erg aan wat je zelf met je studie doet. Als je veel praktijkervaring opdoet, netwerkt etc. zul je er veel meer mee kunnen, dan de mensen die alleen naar de hoorcolleges komen.

Laatst gewijzigd op 30-09-2006 om 15:08.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 16:52
Reynaert
Reynaert is offline
Nog bedankt voor je uitvoerige reactie, hier kan echt wat mee. Heb je zelf nooit overwogen om iets in het buitenland te zoeken, of een jaar daar mee te lopen met zo'n studie film o.i.d.?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 18:14
Drez
Drez is offline
sooz doet vooropleiding geloof ik.
Oud 02-10-2006, 20:18
Verwijderd
Citaat:
Reynaert schreef op 02-10-2006 @ 17:52 :
Nog bedankt voor je uitvoerige reactie, hier kan echt wat mee. Heb je zelf nooit overwogen om iets in het buitenland te zoeken, of een jaar daar mee te lopen met zo'n studie film o.i.d.?
Nee nooit. Ik heb het afgelopen jaar een jaar vrij genomen om wat te reizen, dus voorlopig vind ik het wel prettig om hier in Nederland te studeren. En zover ik weet heeft Nederland best goede filmopleidingen, dus daarvoor hoef je het niet te doen.

Wat ik trouwens het afgelopen jaar wel heb gedaan is een vrijwillige stage gelopen bij de provinciale televisiezender. Somme zenders zijn misschien wel zo relaxt dat je mee mag kijken als je jezelf nuttig maakt. Bij mij was het in ieder geval zo dat ze de eerste dag zeiden dat ze het te druk hadden om me te begeleiden, maar dat ik best mee mocht kijken.
Ik ben toen gewoon elke dag trouw gekomen en mocht dus meekijken en op een gegeven moment mocht ik heel veel dingen doen: interviewen, filmen en monteren.
Ik moet er wel bij zeggen dat dit een erg relaxte nieuwsredactie was, nog jong, waarbij alle staigaires ook de kans kregen om dingen te doen en te leren.
Ik zou zeggen: ga gewoon eens langs bij een aantal bedrijven die iets met film doen en vraag of je eens mee mag kijken om wat ervaring op te doen. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd en er ook ontzettend veel plezier in gehad, zodat ik zeker weet dat dit is wat ik echt de rest van mijn leven wel zou willen doen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 14:48
Reynaert
Reynaert is offline
Dat is een erg goed idee! Hoe ben je zelf op het idee gekomen om zo'n vrijwillige stage te gaan lopen? En hoe heb je het precies aangepakt: gewoon langsgegaan en gevraagd of je misschien eens mee mocht kijken? Voorlopig heb ik nog een studie die behoorlijk wat tijd kost dus nu kan ik het nog niet doen, maar het is zeker het overwegen waard als ik een keer veel tijd heb.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 20:17
Verwijderd
Mijn vader kende via zijn werk iemand die daar op de afdeling Sales werkte. En die heeft me het nummer van de baas van de nieuwsredactie gegeven. Maar je kunt zeker proberen om een keer een mail te sturen of een telefoontje te plegen.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 22:59
biep
biep is offline
huisgenoot van me is net afgestudeerd op de Filmacademie (geluid).

ik kan je zn email wel geven mocht je interesse hebben.
Oud 05-10-2006, 13:17
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
biep schreef op 04-10-2006 @ 23:59 :
huisgenoot van me is net afgestudeerd op de Filmacademie (geluid).

ik kan je zn email wel geven mocht je interesse hebben.
Heel erg graag! Stuur maar via pm, bedankt alvast.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten