![]() |
|||
N.a.v. de uit de hand lopende discussie op N&A (in het topic Links (URLs) notabene) open ik hier de toch interessante discussie.
De discussie sloeg op Mohammed, maar kan mijn inziens veralgemeniseerd worden naar alle profeten. Hookee merkte dit op over Mohammed en de tijd waarin hij leefde: Citaat:
Citaat:
Kan een profeet gewelddadig zijn? Is het mogelijk voor een profeet om zichzelf ook als legeraanvoerder op te stellen? Of denk je dat juist profeten alleen de boodschap van god openbaar moeten maken en dat ze zich niet moeten inlaten met gewelddadigheden?
Laatst gewijzigd op 20-08-2006 om 18:33. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Omdat uit zelfverdediging geweld gebruiken ook gewelddadig is. Het hoeft niet te betekenen dat je de agressor bent. Citaat:
Je hele verhaal is trouwens gespitst op Mohammed. Hoe zit dat bij andere profeten?
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zelfverdediging in de zin van dat je alleen degene bevecht die jou bevecht. Of in de woorden van de Heilige Koran: 2:190. En strijdt voor de zaak van Allah tegen degenen, die tegen u strijden, maar overschrijdt de grens niet. Voorzeker, Allah heeft de overtreders niet lief. 2:191. En doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen. 2:192. Maar als zij ophouden, dan is Allah zeker Vergevensgezind, Genadevol. 2:193. En bestrijdt hen, totdat er geen vervolging meer is en de godsdienst alleen voor Allah wordt. Maar indien zij (met strijden) ophouden, dan is er geen vijandelijkheid meer toegestaan, behalve tegen de onrechtvaardigen. Ik spitste mijn 1ste alinea op de profeet Mohammed (vzmh), omdat ik zijn geschiedenis het beste ken. In de 2de alinea geef ik mijn mening over profeten in het algemeen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Je beschermen betekent overigens niet eerst er vandoor gaan (=veiligheid) om daarna jarenlang als struikrover een economische oorlog te voeren tegen, zelfs voor de standaards van die tijd, onschuldige handelaren.
||
Citaat:
Ik deed dit niet omdat het te tendentieus zou zijn naar mijn mening, maar bedankt dat je voor me wilde bevestigen. Onwaar, okay. Laat maar zijn waar jouw historisch bewijs dat dit niet zo is gegaan vandaan komt. Nota Bene: schriftgeleerden en theocraten zijn geen historici en kunnen dus niet als bron gelden. Gigantische lappen tekst mag je samen vatten, want ik vreet geen tien pagina's islamitische retoriek als het toch allemaal op hetzelfde neer komt. Dus doe me een lol, en beargumenteer nu eens. Ik wacht hier nog steeds op de argmentatie die je claimde, maar niet had, dus wil je deze thread wel fatsoenlijk houden?
||
Citaat:
Daarin werd de beginperiode van de islam minutieus verteld en Mekka werd op de knieën gedwongen doordat karavaans die de economie draaiende hielen overvallen werden door de volgelingen van Mohamed. Mekka was een grote handelsplaats waar stammen zonder conflicten konden handelen. De meteoriet die later de Kaaba zou vormen lag er ook al en werd door verschillende pre-islamitische godsdiensten ook al aanbeden. Dus op de vraag of een profeet geweldadig mag zijn moet ik sowieso al nee antwoorden, maar verhalen over dat Mohamed zich verdedigde tegen agressie van de machthebbers van Mekka moet ik echt naar de prullenbak verwijzen. Sommige Moslims kunnen dat echter nog steeds niet hebben en dat is erg jammer.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
[edit: deze wellicht? Bukhari vol 3,Book46, No. 717 "Narrated Ibn Aun: Prophet had suddenly attacked Bani Mustaliq without warning while they were heedless and their cattle were being watered at the places of water. Their fighting men were killed and their women and children were taken as captives; the Prophet got Juwairiya on that day".]
||
Citaat:
De manier waarop Mekka verslagen werd bevatte onder andere dus acties tegen karavaans. Tja, ik noem dat (terecht toch meen ik... Beroving van reizende handelaars is de definitie van struikroverij) struikroverij en wordt vervolgens daarover persoonlijk aangevallen. En Eraser, ik wil niet meegaan in jouw discussiëren op het scherpst van de snede, dus ik zal het simpel houden. Er is genoeg reden om aan te nemen dat de boeken waar ik me op baseer, en bronnen zoals Il organista noemde, deskundig genoeg zijn en de feiten bevatten. Als de koran en hadith een andere geschiedenis beschrijven, dan daag ik je uit dat hier neer te zetten. Dan bedoel ik dus een verslag van de geschiedenis, als er in een vers staat 'dat de profeet nooit onrechtmatig handelt' dan geld dat niet als een rechtvaardiging van zijn oorlogvoeren. Daarna zullen we het hebben over het feit of de koran en de hadith in dezen betrouwbare bronnen zijn, want als Mohamed schrijft dat Mohamed geen struikrover is, dan moet men dat uiteraard met een korrel zout nemen. Maar alles op zijn tijd, eerst graag jouw citaat uit de hadith dat de volledige geschiedenis van het verslaan van Mekka beslaat waaruit zou blijken dat Mohamed geen offensieve oorlog heeft gevoert na zijn vluchten naar Medina.
|
![]() |
||
Citaat:
Echter, volgens de moderne bijbelwetenschap was Jericho al verwoest toen Jozua met de Israelieten het land Kanaan introk. Het blijft dus een beetje ongewis allemaal.
||
Citaat:
De bijbel stelde letterlijk, als ik me uit de losse pols goed herinner, dat 'alles vernietigt is toen de Israëlieten de stad binnen stormden'. Alles bevat dus mannen, vrouwen, kinderen en zelfs dieren. Dat was voor die tijd niet ongebruikelijk, maar daarom nog wel onethisch en een godheid onwaardig.
||
Citaat:
Njah, het zwaard werd niet getrokken, maar de stad werd wel in zekere zin aangevallen.
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Verdrag van Medina. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() e.g. Bani Kainuka, Khaibar Doesn't ring a bell? ![]() Citaat:
die verdragen stellen niet veel voor als ze gewoon ten nadele van de joden zijn (= geen gelijkwaardige behandeling. Je veiligheid afkopen of de helft van je opbrengsten verplicht weggeven, zijn niet echt aardige verdragen te noemen)
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb op internet ff gezocht en kwam het op deze site tegen: Another tribe who plotted against the Prophet (sallallahu alayhi wa sallam) was Bani Mustaliq. The Prophet (sallallahu alayhi wa sallam) gathered a Ghazwah[3] this time to attack Bani Mustaliq . Again this event gives us a clear perception on how the Prophet (sallallahu alayhi wa sallam) dealt with attempts against the Muslims. He did not wait for imminent physical danger to come to him, instead he went forth and took are of the threat before the enemy acts upon it. |
![]() |
||||
Citaat:
http://www.balagh.net/ Tevens zie ik verdragen die zonder reden van oorspronkelijke bewoners eisen dat ze inpakken en wegwezen zonder enige tegenprestatie niet als zijnde rechtvaardig. Het is alsof ik zwaarbewapende bij jou in de tuin mijn tent op zet, en jou daarmee intimideer om af te spreken dat jouw tuin zowel van mij als van jou is. Sorry, maar zo werkt rechtvaardigheid niet. De Hoogleraar van Organisata is bekwamer te achtten dan die website van schriftgeleerde L. Ali Khan. (je was al gewaarschuwd dat schriftgeleerden geen historici zijn en niet als bron gelden meende ik) Citaat:
Citaat:
Wat is je bron daarvoor overigens?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Over de slag bij Taboek: je kunt wel stellen dat het een preventieve aanval was, maar aangehaald Qor'ancitaat doet toch anders vermoeden. En jij was toch zo van Qor'ancitaten?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
In het boek Tuinen der Oprechten is een hele hoofdstuk van Hadith toegespitst op geduld en verdraagzaamheid. Aboe Sa’ied Sa’ad bin Sinaan al-Khoedrie verhaalt dat de mensen van de Ansaar de Boodschapper van Allah (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) wat vroegen, en hij gaf hen dan wat, en hij gaf hen dan wat, en zij vroegen weer wat en hij gaf hen weer, totdat alles wat hij had op was. Toen hij alles wat hij had weggeven had, zei hij tegen hen: “Wat ik in handen heb, zal ik niet voor jullie achterhouden. Herinner jullie: wie zoekt zich te onthouden, Allah zal hem (het vermogen tot) onthouding geven; wie onafhankelijkheid zoekt, Allah zal hem onafhankelijk maken; wie geduld zoekt, Allah zal hem geduld geven. Niemand kan een gave verkrijgen die beter en meer allesomvattend is dan geduld.” Overlevering: Al-Buchaarie en Muslim Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
http://www.bismikaallahuma.org/archi...-banu-qaynuqa/ |
![]() |
||
Citaat:
Mocht je je bedenken, dan bediscussieer ik het graag verder, maar het is kansloos om gewoon te roepen "maar jij haat mij toch!" zodra je iemand je niet kunt weerleggen.
||
Citaat:
||
Citaat:
Trouwens, er is al een boek van Amr Khaled : Geduld en Tact. Het zit vol met Hadieth/Koran citaten die mensen oproepen tot geduld. Ik zal daar ook eens wat van posten als er hier interesse is. Trouwens Mohammed/God hebben nooit beweerd dat de Islam een nieuwe religie is. Het is puur een geloof dat de oude waarheden weer naar voren brengt die verloren zijn gegaan in de loop van de tijd. De Islam borduurt voort op de vorige geloven voordat zijn in verval raakten.
Laatst gewijzigd op 23-08-2006 om 11:34. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||||
Citaat:
![]() Lees tevens mijn commentaar hierboven op 'afspraken'. Citaat:
Citaat:
De islam verbied moorden meende ik toch echt, daar is in Iran en Irak weinig van te merken. Wat je hierboven zei is een beetje alsof ik zou beweren dat het Amerikaanse leger nooit slachtoffers maakt, omdat de meeste Amerikanen christenen zijn en je volgens het christendom niet mag moorden? Dat soort argumentatie gaat toch voorbij aan de werkelijkheid? Een van mijn kritiekpunten op Eraser was nu juist dat je tig argumenten kan brengen en dan vervolgens alleen maar tien pagina's spamtekst van een schriftgeleerde terugkrijgt als 'antwoord', terwijl het daar heel niet over ging. Dat soort acties hinderen de discussie gewoon. Citaat:
||
Citaat:
"Fight those who believe not in Allah nor the Last Day, nor hold forbidden that which hath been forbidden by Allah and His Messenger, nor acknowledge the religion of Truth, (even if they are) of the People of the Book, until they pay the Jizyah with willing submission, and feel themselves subdued." En vb: Bukhari Volume 5, Book 59, Number 550: Narrated 'Abdullah: "The Prophet gave (the land of) Khaibar to the Jews (of Khaibar) on condition that they would work on it and cultivate it and they would have half of its yield.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
"Islamisme is een obstakel voor de democratie." Secularisatie is een noodzaak. Gatara | 214 | 06-06-2007 19:33 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het kleine vraagjes over geloven topic T_ID | 501 | 29-06-2006 23:21 | |
Proces Mohammed B. Levitating Nun | 500 | 26-07-2005 19:11 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Iedere moslim die strijdt namens de Jihad handelt in strijd met zijn eigen geloof Verwijderd | 54 | 04-02-2005 10:50 | |
Beleidszaken |
scholieren is de best ignatius | 235 | 10-10-2004 21:31 | |
Nederland:broeinest voor moslimterroristen. Fellaci | 85 | 02-02-2002 10:15 |