Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2006, 09:31
hanna8
hoi,

wanneer gebruik je can could, may en might?
iets met heden en verleden ofzo?

en heeft may iets te maken met maybe?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2006, 10:40
Verwijderd
I can do that = Ik kan dat doen
I could do that = Ik zou dat kunnen doen
I may do that = Ik doe het misschien
I might do that = Ik zou het misschien kunnen doen

'can' is dus zonder twijfel, 'could' is twijfelachtiger dan 'can', 'may' is twijfelachtig en 'might' is heel twijfelachtig.

(Correct me if I'm wrong!)

Maybe komt van de woorden 'may' en 'be', natuurlijk, en letterlijk vertaald komt dat dus neer op '(het) is misschien zo'. Dus 'misschien'
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 13:08
hanna8
oke ik snap het dankjewel

maar nog even iets: wanneer mag je een (hulp)werkwoord + not samenvoegen, informeel/informeel?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 13:19
hanna8
en waarom is het bij de past simple bij vragende zinnen,

did + hele werkwoord bijvoorbeeld Did I work
en niet Did I worked, dat is toch logischer?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 13:40
Verwijderd
Citaat:
hanna8 schreef op 24-08-2006 @ 14:19 :
en waarom is het bij de past simple bij vragende zinnen,

did + hele werkwoord bijvoorbeeld Did I work
en niet Did I worked, dat is toch logischer?
'did' is al verleden tijd, dan zet je 'work' niet ook nog in de verleden tijd, maar blijft het gewoon een heel werkwoord. Je vervoegt dus alleen 'do'.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 13:41
Verwijderd
Citaat:
hanna8 schreef op 24-08-2006 @ 14:08 :
oke ik snap het dankjewel

maar nog even iets: wanneer mag je een (hulp)werkwoord + not samenvoegen, informeel/informeel?
In principe kan je altijd wel samenvoegen, maar dat is vaak informeel. In een sollicitatiebrief (bijvoorbeeld) kan je beter niet samenvoegen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 00:07
innogen
innogen is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-08-2006 @ 11:40 :
I can do that = Ik kan dat doen
I could do that = Ik zou dat kunnen doen
I may do that = Ik doe het misschien
I might do that = Ik zou het misschien kunnen doen

'can' is dus zonder twijfel, 'could' is twijfelachtiger dan 'can', 'may' is twijfelachtig en 'might' is heel twijfelachtig.

(Correct me if I'm wrong!)

Maybe komt van de woorden 'may' en 'be', natuurlijk, en letterlijk vertaald komt dat dus neer op '(het) is misschien zo'. Dus 'misschien'
En sowieso is could de verleden tijd van can, en might van may.
He could do that = hij zou het kunnen doen OF hij kon het eerst wel, maar nu niet meer.
Die werkwoorden kunnen niet als hoofdwerkwoord worden gebruikt, omdat het zogenaamde modals zijn. Weet zo niet 123 wat daar het nederlandse equivalent van is.

Verder ben ik het allemaal met je eens, alleen een kleine toevoeging bij de verleden tijd.

Maar 1 werkwoord (in de zin) heeft een tijdsvorm, namelijk het allereerste werkwoord wat je tegenkomt in de zin. Bij een standaard zin 'I worked' volgt het werkwoord het onderwerp en is er ook maar 1 woord.
Bij een vraagzin wordt het werkwoord waar tijd op zit naar voren geschoven, waardoor je dus bij een simpele zin een erg kromme vraagzin zou krijgen: 'Worked I?'.
Daarom hebben de Engelsen een extra woord nodig wat naar voren kan schuiven, zodat ze nog steeds een werkwoord NA het onderwerp hebben. Dit is dus de 'dummy do', en die neemt de tijd over van het echte werkwoord als het ware, en die wordt naar voren geplaatst zodat je een logische zin krijgt. Het werkwoord wat achter het onderwerp blijft, verliest dus zijn tijd maar niet zijn plaats. Dus krijg je de vraagzin 'did I work?'

Het is al laat en ik hoop dat dit een beetje logisch overkomt .
Oud 26-08-2006, 15:33
Dinalfos
Dinalfos is offline
Pfff, ik doe dit soort dingen altijd op gevoel. Als ik erover na ga denken raak ik de draad kwijt
Oud 26-08-2006, 17:25
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
L_angel schreef op 25-08-2006 @ 01:07 :

Die werkwoorden kunnen niet als hoofdwerkwoord worden gebruikt, omdat het zogenaamde modals zijn. Weet zo niet 123 wat daar het Nederlandse equivalent van is.
In het Nederlands spreken we van een werkwoord van modaliteit, waarbij een relatie wordt aangegeven tussen het onderwerp en het zelfstandig werkwoord.
Oud 26-08-2006, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Dinalfos schreef op 26-08-2006 @ 16:33 :
Pfff, ik doe dit soort dingen altijd op gevoel. Als ik erover na ga denken raak ik de draad kwijt
uhuh, op toetsen ga ik altijd twijfelen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten