Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2007, 20:08
Forumbug
Forumbug is offline
Ik ben al een jaar lang bezig met muziekrecensies, zowel cd's als livereviews. Onlangs heb ik een aanbod gekregen om misschien een filmrecensie te doen, het lijkt me wel wat om mijn horizon wat te verbreden, dus ik heb aangegeven grote interesse te hebben.

Mijn vraag is dan ook of men hier tips heeft voor het schrijven van een goede filmrecensie. Wat moet er bijvoorbeeld anders aangepakt worden bij een filmrecensie, hoe worden spoilers over het algemeen ervaren, etc. etc.

Brand los!
Oud 14-01-2007, 23:00
Changshan
Changshan is offline
Spoilers kun je gemakkelijk vermijden door het te hebben over al die theatrale termen die je niet tegenkomt bij cd's en dergelijke (wel trouwens een beetje bij live-optredens).

Denk aan dingen als de Aristotelische vijfdeling (zoek op als je het niet weet, want ze worden bij de Hollywood-films nog steeds gebruikt), of de keuze voor de vorm duidelijk is, wat het eventuele high budget-gehalte heeft toegevoegd, wat er allemaal wél en géén doel had, of het boekplot ook nog het filmplot is of dat té essentiële dingen zijn weggelaten, bladiebla.

Hoe werd er geacteerd? Hollywoordstyle aan de hand van Stanislavski waarschijnlijk, maar hoe overtuigend?

Een trend is natuurlijk om er altijd toch minstens één seksscene in te zetten. Ging dat deze keer geforceerd, of wist de schrijver/regisseur het nuttig over te doen komen?

Sloot de soundtrack goed aan op de film, veranderde de muziek mee met de stemmingswisselingen? Was er een doel te ontwaren en is dat ook behaald? Of hadden ze met deze film beter een andere doelstelling kunnen nemen?

En tot slot; kon je je door dit alles inleven?
Oud 15-01-2007, 12:06
Verwijderd
Changsan, wat bedoel je met de Aristotelische vijfdeling? De dramatische eenheden? Die zijn namelijk niet allemaal van Aristoteles
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 21:50
Forumbug
Forumbug is offline
Dank je Changshan! Hier heb ik iets aan.

Maar ik heb ook geen idee wat je bedoelt met Aristolische Vijfdeling, wikipedia en google laten me op dat gebied ook aardig in de steek. Met andere woorden; verklaar je nader.
Oud 15-01-2007, 21:54
Verwijderd
Zoek eens op dramatische eenheden (dat is voor theater en komt deels van Aristoteles. )
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 22:11
Forumbug
Forumbug is offline
Ah, ik heb waarempel beet geloof ik:
http://www.dbnl.org/tekst/bork001let...n_002.htm#A197

Maar ik heb alleen niet het idee dat ik hier echt veel mee opschiet. Misschien is het ook iets te hoog gegrepen, aangezien ik in dit geval niet voor een doelgroep schrijf die over het algemeen aan de intellectuele top zit. (integendeel eerder )
Oud 16-01-2007, 13:58
me... just me
me... just me is offline
Wat is dan wel je doelgroep?? Dan kunnen we je wat beter tips geven... (niet dat ik er ongeloofelijk veel verstand van heb ofzo maar als ik in je doelgroep zit kan ik wel zeggen wat ik zou verwachten)
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 13:16
Changshan
Changshan is offline
Hehe sorry, zou kunnen dat het woord 'vijfdeling' in dit begrip een uitvinding van mijn dramaleraar was om het simpeler te maken. In ieder geval gaat het om het hele zwikkie van sfeerzetting (echt alleen nog muziek, opkomen van beelden, niet (heel) verhalend), inleiding, opbouw, climax, eventueel peripetie, katharsis, uitleiding en sfeeruitloop. Bij vrijwel alle Hollywoodfilms zie je dit ongeveer terug en bij heel veel kun je zelfs vrij precies cycli van anderhalf uur ontdekken.

Sjeau, zie maar wat je ermee doet; ik kan me voorstellen dat bepaalde doelgroepen niet op Griekse begrippen zitten te wachten, maar zou een leuke extra zijn.
Reageren

Regels voor berichten