Spoilers kun je gemakkelijk vermijden door het te hebben over al die theatrale termen die je niet tegenkomt bij cd's en dergelijke (wel trouwens een beetje bij live-optredens).
Denk aan dingen als de Aristotelische vijfdeling (
zoek op als je het niet weet, want ze worden bij de Hollywood-films nog steeds gebruikt), of de keuze voor de vorm duidelijk is, wat het eventuele high budget-gehalte heeft toegevoegd, wat er allemaal wél en géén doel had, of het boekplot ook nog het filmplot is of dat té essentiële dingen zijn weggelaten, bladiebla.
Hoe werd er geacteerd? Hollywoordstyle aan de hand van Stanislavski waarschijnlijk, maar hoe overtuigend?
Een trend is natuurlijk om er altijd toch minstens één seksscene in te zetten. Ging dat deze keer geforceerd, of wist de schrijver/regisseur het nuttig over te doen komen?
Sloot de soundtrack goed aan op de film, veranderde de muziek mee met de stemmingswisselingen? Was er een doel te ontwaren en is dat ook behaald? Of hadden ze met deze film beter een andere doelstelling kunnen nemen?
En tot slot; kon je je door dit alles inleven?