Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2006, 18:22
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Mijn huidige schooltje - Christelijke Hogeschool Windesheim, te Zwolle - wil leerlingen geloven dat de aanschaf van een laptop verplicht is.

Nou zit ik daar niet echt mee, hoewel de aanschaf wat onhandig uitkomt, zo direct achter collegegeld en boeken aan. Ik studeer journalistiek, en dan is zo'n ding nog echt nuttig ook.

Maar, ik meen ooit iets begrepen te hebben dat een instantie zoals een school je helemaal niet kan verplichten dingen aan te schaffen. Ik kan hier echter geen bron meer bij vinden, maar hier zitten vast mensen die weten hoe t zit. Volgens mij is de enige verplichting die een school aan de student kan stellen het betalen van collegegeld.

iemand ?
Oud 11-09-2006, 18:26
juno
juno is offline
tja. Boeken en leermaterialen.

Valt een laptop onder leermaterialen? Is hij onmisbaar voor je opleiding? Kun je hem via school met korting aanschaffen?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2006, 18:34
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
juno schreef op 11-09-2006 @ 19:26 :
tja. Boeken en leermaterialen.

Valt een laptop onder leermaterialen? Is hij onmisbaar voor je opleiding? Kun je hem via school met korting aanschaffen?
waar het mij om gaat, is dat het - voor zover ik weet - eigenlijk juridisch niet eens mogelijk is om welke aanschaf dan ook verplicht te stellen; studieboeken inbegrepen.

dan maakt t geen zak uit of een laptop een 'leermateriaal' is of niet.
Oud 11-09-2006, 18:42
PV
PV is offline
Kan je school dan een voorbeeld geven waarin een laptop écht noodzakelijk is?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2006, 18:56
Donald Duck
Donald Duck is offline
een school kan je niet dwingen om dat soort electronica aan te schaffen, ze kunnen het je aanraden maar ze kunnen het niet dwingen.
Zelf moeten ze op school genoeg mogelijkheden bieden om op de computers te werken maar laptops verplicht laten aanschaffen kan niet.
Oud 11-09-2006, 21:18
T_ID
T_ID is offline
Maar ja, als het essentieel is en je hebt het niet dan kun je natuurlijk net zo goed niet naar school gaan. Hetzelfde effect als iemand die zonder boeken komt opdagen de klas uit gezet wordt.

De vraag of een laptop noodzakelijk is of niet is van tevoren natuurlijk wel interessant. Is dat ding noodzakelijk dan staat het de school vrij om er op aan te dringen dat mensen het aanschaffen omdat het via bovenstaand mechanism indirect verplicht is. (aangezien je zonder geen lessen zou kunnen volgen)
Oud 11-09-2006, 21:32
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-09-2006 @ 22:18 :
Maar ja, als het essentieel is en je hebt het niet dan kun je natuurlijk net zo goed niet naar school gaan. Hetzelfde effect als iemand die zonder boeken komt opdagen de klas uit gezet wordt.

De vraag of een laptop noodzakelijk is of niet is van tevoren natuurlijk wel interessant. Is dat ding noodzakelijk dan staat het de school vrij om er op aan te dringen dat mensen het aanschaffen omdat het via bovenstaand mechanism indirect verplicht is. (aangezien je zonder geen lessen zou kunnen volgen)
maar je mag dus een leerling niet de klas uitzetten omdat hij/zij geen boeken heeft. gebeurd wel, geloof ik, maar volgens mij mag dat uberhaupt niet (om die reden).

nou is het in geval van boeken uiteraard wel aan te raden ze aan te schaffen, maar je zou ze ook kunnen kopieren. Dan mag een school niet stellen dat je ze per se zelf moet kopen (even in het midden hoe legaal dat kopieren dan is).

of een laptop nodig is, bepaald de school uiteindelijk helemaal zelf. Als een school over voldoende faciliteiten verplicht - iets waarvan ik zeker weet dat het een wettelijke verplichting is overigens - zou een laptop in theorie nooit echt nodig kunnen zijn.

praktijk is anders (mijn laptop komt morgen of overmorgen met zo'n leuke tnt-wagen bij me voor de deur ) - en ik vraag me af in hoeverre dat a)legaal en b)gewenst is. Tenslotte heb je als student nogal wat kosten, zeker aan het begin van het 1e jaar. (collegegeld, boeken, tas, studiematerialen, en dan ook nog een laptop. Dan kom ik op zo'n 3000 euro - veel geld, en zeker voor een student die in veel gevallen nog maar net van de havo afkomt.
Oud 12-09-2006, 09:04
Verwijderd
Volgens mij kunnen ze het niet verplichten.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2006, 09:09
Balance
Balance is offline
Staat er letterlijk dat het verplicht is?
Bijna elke school die ik ken zegt namelijk 'een laptop wordt zeer sterk aangeraden' (evt. nog met eisen waaraan het moet voldoen). Op die manier is het niet verplicht.
Oud 12-09-2006, 10:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-09-2006 @ 22:32 :
maar je mag dus een leerling niet de klas uitzetten omdat hij/zij geen boeken heeft. gebeurd wel, geloof ik, maar volgens mij mag dat uberhaupt niet (om die reden).
Tja, maar iemand die niet de materialen heeft kan net zo goed weg gaan. Het is een beetje het spanningsveld tussen wat op papier staat en wat redelijk is. Ik vind het best redelijk om iemand die weigert lesmaterialen aan te schaffen (waarmee ze dus geen of nauwelijks onderwijs kunnen volgen) aan te pakken.

Hoe je er voor zorgt aan die spullen te komen is verder je eigen verantwoordelijkheid lijkt me. De school kan je een regeling ervoor aanbieden, maar op dat gebied is niets te verplichten.

Zelf heb ik mijn boeken via de VUGS, de universiteit zelf stelde dat voor, maar als ik bijvoorbeeld mijn boeken al via internet ergens had aangeschaft, of bij een boekhandel, dan kunnen ze je uiteraard niet verplichten het via een bepaalde manier aan te schaffen.
Oud 12-09-2006, 19:23
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-09-2006 @ 11:27 :
Tja, maar iemand die niet de materialen heeft kan net zo goed weg gaan. Het is een beetje het spanningsveld tussen wat op papier staat en wat redelijk is. Ik vind het best redelijk om iemand die weigert lesmaterialen aan te schaffen (waarmee ze dus geen of nauwelijks onderwijs kunnen volgen) aan te pakken.

Hoe je er voor zorgt aan die spullen te komen is verder je eigen verantwoordelijkheid lijkt me. De school kan je een regeling ervoor aanbieden, maar op dat gebied is niets te verplichten.

Zelf heb ik mijn boeken via de VUGS, de universiteit zelf stelde dat voor, maar als ik bijvoorbeeld mijn boeken al via internet ergens had aangeschaft, of bij een boekhandel, dan kunnen ze je uiteraard niet verplichten het via een bepaalde manier aan te schaffen.
en dan moet je je toch afvragen in hoeverre het redelijk is om bepaalde dingen verplicht te stellen, inderdaad.

Dat je boeken moet hebben, daar kan een school weinig aan doen. Maar de aanname dat je een laptop hebt, maakt het een school wel erg makkelijk om de subsidies niet aan de nodige pc's te besteden waar die voor bedoelt is.

En als leerlingen kennelijk bereid zijn een laptop aan te schaffen, waarmee ga je - als school - dan verder ? moet je ooit zelf een tent meenemen, bij wijze van klaslokaal ?

@balance : nee, windesheim stelt het niet op papier verplicht, maar onderwijs volgen zonder laptop is vrijwel onmogelijk - voornamelijk omdat het onderwijs op die manier is ingericht. (Als de docenten het onderwijs zouden inrichten zonder de aanname te hebben dat iedereen een laptop heeft, zou je zo'n ding niet nodig hebben). Overigens is het voor mij geen persoonlijk probleem, maar er zijn genoeg studenten die dit soort uitgaven gewoon niet kunnen betalen. Wat wil je, het zijn immers studenten.
Oud 13-09-2006, 06:55
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 12-09-2006 @ 20:23 :
@balance : nee, windesheim stelt het niet op papier verplicht, maar onderwijs volgen zonder laptop is vrijwel onmogelijk -
Maar denk je nu echt dat er een regel is die zegt dat vervolgopleidingen je alleen boeken in rekening mogen brengen? Bij sommige technische opleidingen is het ook vrijwel onmogelijk om ze te volgen als je thuis niet over een krachtige PC met bepaalde programmatuur beschikt, daar doe je weinig aan. Rechten is een studie waarvan de boeken bijvoorbeeld ook veel duurder dan gemiddeld zijn. Allemaal dingen die er gewoon bijhoren.

Ik ben het volledig met je eens dat het achterlijk is laptops voor te schrijven voor de meest lullige opleidinkjes waar je vier keer per week een 'contactuur' (wtf) hebt, maar het lijkt mij niet dat je er iets aan kunt doen (ja, weigeren).
Met citaat reageren
Oud 13-09-2006, 07:15
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-09-2006 @ 07:55 :
Maar denk je nu echt dat er een regel is die zegt dat vervolgopleidingen je alleen boeken in rekening mogen brengen? Bij sommige technische opleidingen is het ook vrijwel onmogelijk om ze te volgen als je thuis niet over een krachtige PC met bepaalde programmatuur beschikt, daar doe je weinig aan. Rechten is een studie waarvan de boeken bijvoorbeeld ook veel duurder dan gemiddeld zijn. Allemaal dingen die er gewoon bijhoren.

Ik ben het volledig met je eens dat het achterlijk is laptops voor te schrijven voor de meest lullige opleidinkjes waar je vier keer per week een 'contactuur' (wtf) hebt, maar het lijkt mij niet dat je er iets aan kunt doen (ja, weigeren).
Bedenk ook nog eens dat je de boeken bij "rechten" zelfs bijna jaarlijks moet vervangen vanwege veranderend wetgeving!
Oud 13-09-2006, 10:25
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Als je geen onderwijs kunt volgen zonder laptop, heb je een kutschool uitgezocht
Oud 13-09-2006, 19:11
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
mwa, ik heb wel op slechtere scholen gezeten.
toegegeven, dat zegt wellicht meer over die andere scholen dan over windesheim

(-Marcel, vanaf zn laptop )
Oud 16-09-2006, 15:22
Roxy
Roxy is offline
Op de heao raadden ze dat ook ieder jaar aan, maar ik moest er niets van weten. Ze hadden ook een deal met een bedrijfje die ze goedkoop leverde met garantieblabla. Opzich was het wel handig dat sommige mensen er een hadden maar ik ben blij dat ik er geen gekocht heb.. Dat er ook een aantal mensen waren die in 4 jaar geen boeken kochten, maar alleen leenden/kopieerden vind ik wel weer een beetje ver gaan.
Oud 16-09-2006, 15:45
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Roxy schreef op 16-09-2006 @ 16:22 :
Ze hadden ook een deal met een bedrijfje die ze goedkoop leverde met garantieblabla.
Dat is dus meestal grote onzin.
Oud 16-09-2006, 17:17
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Roxy schreef op 16-09-2006 @ 16:22 :
Op de heao raadden ze dat ook ieder jaar aan, maar ik moest er niets van weten. Ze hadden ook een deal met een bedrijfje die ze goedkoop leverde met garantieblabla. Opzich was het wel handig dat sommige mensen er een hadden maar ik ben blij dat ik er geen gekocht heb.. Dat er ook een aantal mensen waren die in 4 jaar geen boeken kochten, maar alleen leenden/kopieerden vind ik wel weer een beetje ver gaan.
zover gaan ze op windesheim niet. Ik geloof ook nooit dat een school geen lucratief dealtje sluit met zo'n bedrijf - tenslotte is het wel erg gemakkelijk zaken doen voor zo'n bedrijf.

overigens zit er op mijn laptop ook garantie, net zoals op elk product fabrieksgarantie hoort te zitten.
Oud 18-09-2006, 10:18
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-09-2006 @ 18:17 :
zover gaan ze op windesheim niet.
Hebben ze wel eens gedaan, weet ik toevallig.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 12:19
Verwijderd
Ik zit ook op het windesheim, en volgens mij stellen ze het echt niet verplicht hoor.

Mocht je toch tot aanschaf over willen gaan kan ik je wel een offerte leveren. Ook voor 2e hands flaptoppies.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 16:39
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Dukko schreef op 18-09-2006 @ 13:19 :
Ik zit ook op het windesheim, en volgens mij stellen ze het echt niet verplicht hoor.

Mocht je toch tot aanschaf over willen gaan kan ik je wel een offerte leveren. Ook voor 2e hands flaptoppies.
verschilt enorm per opleiding, dacht ik. en nee, ze stellen het niet hard verplicht, dat heb ik al gemeld.
Reageren

Regels voor berichten