Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2006, 13:53
Minami
Minami is offline
Hallo,

Ik wist niet of ik dit hier moest posten of bij School & Studie, anders wordt het maar verplaatst.

In de zomervakantie ga ik op kamers, maar aangezien ik geen studiefinanciering krijg, vraag ik me af of ik een andere vorm van financiering krijg.
Ik heb zelf niet genoeg inkomen om mijn huur/eten/enz allemaal te betalen, en had gehoord dat er wel een soort tegemoetkoming bestaat? Ik kan hier niet zoveel over vinden, dus ik vroeg me af of hier mensen zijn die er wat meer over weten.

Thanx alvast
Minami
Oud 26-06-2006, 14:05
coopergirl
coopergirl is offline
Wil je niet eerst weten hoe de financiering in elkaar steekt alvorens je op kamers gaat?

Volg je een opleiding?
Zo ja, dan doe je deze w.s. deeltijd omdat je geen stuffi ontvangt -> daarnaast werken moet toch kunnen?

Je bent verder niet afgekeurd oid?
Oud 26-06-2006, 14:15
Minami
Minami is offline
Ja, ik wil juist meer weten of de financiering, vandaar dat ik hier post.

Ik volg wel een opleiding, vandaar is werken erg krap. De zomervakantie wordt ook flink sparen. Ik ontvang geen stuffi omdat ik 17 jaar ben.
Oud 26-06-2006, 15:22
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Minami schreef op 26-06-2006 @ 15:15 :
Ja, ik wil juist meer weten of de financiering, vandaar dat ik hier post.

Ik volg wel een opleiding, vandaar is werken erg krap. De zomervakantie wordt ook flink sparen. Ik ontvang geen stuffi omdat ik 17 jaar ben.
Doe je MBO? Dan krijg je inderdaad geen stufi als je 17 bent. Als je HBO of WO doet wel, vanaf oktober. Je ouders hebben nog recht op kinderbijslag en kunnen eventueel een tegemoetkoming in de schoolkosten krijgen. Het lijkt me (maar dat weet ik niet zeker) dat je niet zomaar een potje met geld kunt krijgen omdat je op kamers gaat en nog geen recht hebt op studiefinanciering.
En als je een opleiding volgt, kun je daarnaast meestal nog wel een bijbaantje hebben, bijvoorbeeld 's avonds of in het weekend. Misschien kun je op die manier toch je financien rondkrijgen.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 15:34
Minami
Minami is offline
Ja, dat klopt.
Ik heb wel werk, maar dat is niet genoeg om rond te komen.
Ik weet dat als je uitwonend bent meer stuffi krijgt dan dat als je thuiswonend bent, van daaruit gedacht dacht ik dat je zowieso als je uitwonend bent en een opleiding volgt wel financiele hulp krijgt.

Ook vraag, gaat kinderbijslag naar mijn ouder of wordt dat direct aan mij gegeven als ik op kamers ben?
Oud 26-06-2006, 15:38
Dith
Dith is offline
De kinderbijslag gaat gewoon naar je ouders.
Onthoud wel (omdat je op kamers gaat) dat je ook geen OVkaart krijgt tot je 18e.
Oud 26-06-2006, 15:59
Minami
Minami is offline
Citaat:
Dith schreef op 26-06-2006 @ 16:38 :
De kinderbijslag gaat gewoon naar je ouders.
Onthoud wel (omdat je op kamers gaat) dat je ook geen OVkaart krijgt tot je 18e.
Nee, ik weet dat OV en studifinanciering pas vanaf 18jr is.
Oud 26-06-2006, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Minami schreef op 26-06-2006 @ 16:59 :
Nee, ik weet dat OV en studifinanciering pas vanaf 18jr is.
Bij MBO inderdaad. Ik weet niet wat je gaat doen?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 20:11
juno
juno is offline
Op geld van wat voor instantie dan ook hoef je niet te rekenen omdat je nog minderjarig bent. Je ouders worden geacht voor jouw natje, droogje en onderdak te zorgen.

Ouders hebben dan ook een onderhoudsVERPLICHTING, die voor studerende kinderen zelfs geldt tot zij 21 worden. Jij kunt via een advocaat geld van hen afdwingen. (het juridisch loket, ga daar maar eens langs)

Ik weet niet genoeg van jouw persoonlijke situatie af voor een behoorlijk advies. Dus geef svp wat meer informatie, hier kan ik niet zoveel mee.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 20:19
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Minami schreef op 26-06-2006 @ 16:34 :

Ik heb wel werk, maar dat is niet genoeg om rond te komen.
Ik weet dat als je uitwonend bent meer stuffi krijgt dan dat als je thuiswonend bent, van daaruit gedacht dacht ik dat je zowieso als je uitwonend bent en een opleiding volgt wel financiele hulp krijgt.
Nee, als je t niet kan betalen kun je gewoon niet op kamers (waarom denk je uberhaupt dat iedereen die maar ergens zelfstandig wil gaan wonen zomaar geld zou KRIJGEN om dit te doen?), tenzij je met je ouders afspraken maakt over het doorgeven van de kinderbijslag aan jou of iets dergelijks.
Dit soort dingen kun je beter eerst uitzoeken voor je plannen gaat maken!
Oud 26-06-2006, 22:25
Minami
Minami is offline
@ Krummeltje: Hoe bedoel je wat ik ga doen?

@ juno: Thanks voor de info. Ik krijg wel geld van mn vader + alimentatie neem ik aan. Het zit zo dat mijn thuissituatie niet zo gezond is, en ik al een tijdje bezig ben om uit huis te gaan. Ik heb ook in een pleeggezin gewoond maar daar ben ik nu te oud voor, en onderhand ben ik zelfstandig genoeg om op mezelf te wonen en voor mezelf te zorgen.

@ Konijn: Ik ben nu juist bezig met `dit soort dingen` uit te zoeken
Oud 26-06-2006, 22:30
Verwijderd
Citaat:
Minami schreef op 26-06-2006 @ 23:25 :
@ Krummeltje: Hoe bedoel je wat ik ga doen?
Wat je gaat studeren: MBO, HBO, universiteit of iets anders. Dat maakt namelijk nogal verschil dan: bij HBO/universiteit krijg je namelijk wél al studiefinanciering als je jonger dan 18 bent, bij MBO niet.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 22:43
Minami
Minami is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 26-06-2006 @ 23:30 :
Wat je gaat studeren: MBO, HBO, universiteit of iets anders. Dat maakt namelijk nogal verschil dan: bij HBO/universiteit krijg je namelijk wél al studiefinanciering als je jonger dan 18 bent, bij MBO niet.
Ah zo, ik doe MBO
Ik was er al van op de hoogte dat jet bij HBO/uni al wel stuffi krijgt, maar bedankt
Oud 27-06-2006, 06:13
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Minami schreef op 26-06-2006 @ 23:43 :
Ah zo, ik doe MBO
Ik was er al van op de hoogte dat jet bij HBO/uni al wel stuffi krijgt, maar bedankt
Anders bel je een keer de IB groep op. Er is vast wel een of andere regeling

(Toen ik 18 was en nog op de middelbare school zat kreeg ik namelijk geen kinderbijslag meer, maar een of andere studietoelage a 90 euro per maand )
Oud 27-06-2006, 06:52
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
juno schreef op 26-06-2006 @ 21:11 :
Op geld van wat voor instantie dan ook hoef je niet te rekenen omdat je nog minderjarig bent. Je ouders worden geacht voor jouw natje, droogje en onderdak te zorgen.

Ouders hebben dan ook een onderhoudsVERPLICHTING, die voor studerende kinderen zelfs geldt tot zij 21 worden. Jij kunt via een advocaat geld van hen afdwingen. (het juridisch loket, ga daar maar eens langs)

Ik weet niet genoeg van jouw persoonlijke situatie af voor een behoorlijk advies. Dus geef svp wat meer informatie, hier kan ik niet zoveel mee.
je ouders moeten je onderdak bieden, en voor je zorgen en zo. ze zijn geenszins verplicht je huur voor je te betalen als je zonodig op kamers wil op je 17e.

goed idee voor de verstandhouding met je ouders ook trouwens, meteen een advocaat inschakelen.

maar als je 17 bent, en je hebt geen geld om je huur te betalen, dan houdt t wel min of meer op. lijkt me niet zo heel erg moeilijk te begrijpen.
Oud 27-06-2006, 09:34
Minami
Minami is offline
@ Spekkie: Thanks, zal ik doen

@ MightyMarcel: Ik wil niet zonodig op kamers, maar ik heb niet veel keuze, als je goed had gelezen had je dat begrepen.
Oud 27-06-2006, 10:52
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Minami schreef op 27-06-2006 @ 10:34 :
@ Spekkie: Thanks, zal ik doen

@ MightyMarcel: Ik wil niet zonodig op kamers, maar ik heb niet veel keuze, als je goed had gelezen had je dat begrepen.
wat, je bent nu dakloos ?
Oud 27-06-2006, 15:38
Minami
Minami is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 27-06-2006 @ 11:52 :
wat, je bent nu dakloos ?
Nee.
Oud 27-06-2006, 16:30
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
dan heb je dus geen dringende reden om iemand anders voor jouw onderdak te laten betalen.

ik vind de opmerking 'ik ben zelfstandig genoeg om op kamers te gaan' dan ook best grappig, in een topic waarbij je vraagt of er niet toevallig een of andere manier is om anderen voor jouw kosten op te laten draaien, want zelf kun je t kennelijk niet betalen.

volgens mij kun je - financieel sowieso - het beste wachten totdat je 18 bent en stufi krijgt.
Oud 27-06-2006, 17:02
LB06
LB06 is offline
Je ouders zijn onderhoudsplichtig, inderdaad. Maar dat wil niet zeggen dat ze voor jouw de huur voor een een kamer moeten betalen. Ze moeten je voorzien van de basisbehoeften, maar meer niet. En als zij je onderdak willen aanbieden in de vorm van een pleeggezin (of je gewoon thuis laten wonen), dan is dat zo en zul je daarmee moeten leven.

Wat je wel kunt doen is er gewoon over praten met één of beide ouders. Misschien dat je ze van de noodzaak kunt overtuigen. Bedenk echter wel dat niet alleen jij financieel moet rondkomen, maar zij ook.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 18:45
Dith
Dith is offline
Dat jij ook geen stufi krijgt is toch ook omdat ze ervanuit gaan dat bijna elke (grotere) stad een MBO instelling heeft en dat je daarom niet persé uit huis hoeft.

Wat spekkie zegt zal jij niet krijgen omdat het echt is voor mensen die op de middelbare school zitten en 18 jaar of ouder zijn omdat de ouders dan geen kinderbijslag krijgen, die van jou krijgen dat nog wel.

Dus waarschijnlijk zit er toch niks anders op dan heel de vakantie hard te gaan werken en als je aan school begint ook te blijven werken. Naast het mbo kan je echt wel genoeg werken om je eigen kamer te kunnen betalen hoor.
Oud 28-06-2006, 14:56
Saycheese
Saycheese is offline
Je krijgt geen geld of tegemoetkoming of wat dan ook omdat je ouders nog kinderbijslag voor jou krijgen. Dit is voor hen een tegemoetkoming in de kosten van jouw onderhoud. Als jij het huis uit gaat, kost jij een stuk minder, ze hoeven geen boodschappen meer voor je te doen, geen kleren meer voor je te kopen (als ze dat nog deden) enz. Het is dus niet meer dan redelijk om met je ouders te overleggen om een deel van de kinderbijslag aan jou af te staan. Ik begrijp dat de relatie met je ouders niet erg goed is, maar dit is de enige mogelijheid.
Oud 29-06-2006, 12:14
Minami
Minami is offline
Dankjulliewel voor de vele reacties
Ik zal idd met mijn ma overleggen over de kinderbijslag, wat moeilijk gaat worden, verder ga ik veel werken deze zomer en dan zal het wel lukken.
Ook krijg ik als ik op kamers ben de alimentatie die normaal naar mijn ma gaat, neem ik aan?
Oud 29-06-2006, 12:43
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Minami schreef op 29-06-2006 @ 13:14 :
Ik zal idd met mijn ma overleggen over de kinderbijslag, wat moeilijk gaat worden, verder ga ik veel werken deze zomer en dan zal het wel lukken.
Ook krijg ik als ik op kamers ben de alimentatie die normaal naar mijn ma gaat, neem ik aan?
Die krijg je ook pas vanaf je 18de.
Blijf gewoon tot je 18de even thuis wonen scheelt een hoop financieel gezeik.
Btw. naast het MBO kan je 24 uur werken, kan een vriend van me die MBO doet ook. Ikzelf werk 24 uur met HBO.

Met vriendelijke groet
Ivo Jan
Oud 29-06-2006, 12:47
Verwijderd
Citaat:
Minami schreef op 29-06-2006 @ 13:14 :
die alimentatie moet je regelen volgens mij? en waarom wil "moet" je op kamers als je t niet kan betalen? kan je ook niet bij familie blijven ofzo?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2006, 13:33
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 29-06-2006 @ 13:43 :
Btw. naast het MBO kan je 24 uur werken, kan een vriend van me die MBO doet ook. Ikzelf werk 24 uur met HBO.

Met vriendelijke groet
Ivo Jan
dat hangt natuurlijk wel enorm af van de studie die je gaat doen. de ene MBO-studie vergt (veel) meer inzet en studie-uren van de leerling dan de andere.

maar idd, blijf gewoon thuis wonen, scheelt een hoop gedoe.
Oud 29-06-2006, 14:33
Minami
Minami is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 29-06-2006 @ 13:43 :

Met vriendelijke groet
Ivo Jan
Ik ga nu in de vakantie 32 uur pw werken, en na de vakantie minderen naar waarschijnlijk 24upw, dus dat is wel geregeld.

Citaat:
koekjes schreef op 29-06-2006 @ 13:47 :
die alimentatie moet je regelen volgens mij? en waarom wil "moet" je op kamers als je t niet kan betalen? kan je ook niet bij familie blijven ofzo?
Weet je ook hoe je alimentatie moet regelen? Dat ga ik dan ook uitzoeken.
Ik kan het wel betalen, maar het is krap. Vandaar dat ik mogelijkheden uitzoek en niets wil uitsluiten.
Nee, mijn familie woont aan de andere kant van het land, daar kan ik niet terrecht. Het zit zo dat mijn moeder psychisch niet helemaal in de orde is, en het laatste jaren erg moeilijk heeft en waarschijnlijk binnenkort wordt opgenomen/behandeld. Als dat gaat gebeuren kan ik niet hier blijven wonen (ik woon samen met haar), en er is mij vorig jaar al door jeugdzorg geadviseerd om op kamers te gaan omdat ze het hier geen goede situatie voor mij vinden.
Er gebeuren hier veel dingen, en mijn school lijd hieronder. Dit jaar ga ik net over en daarom ga ik in deze zomervakantie op kamers, zodat ik volgend schooljaar goed kan beginnen.
Oud 29-06-2006, 14:37
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Minami schreef op 29-06-2006 @ 15:33 :
Weet je ook hoe je alimentatie moet regelen? Dat ga ik dan ook uitzoeken.
Ik kan het wel betalen, maar het is krap. Vandaar dat ik mogelijkheden uitzoek en niets wil uitsluiten.
Nee, mijn familie woont aan de andere kant van het land, daar kan ik niet terrecht. Het zit zo dat mijn moeder psychisch niet helemaal in de orde is, en het laatste jaren erg moeilijk heeft en waarschijnlijk binnenkort wordt opgenomen/behandeld. Als dat gaat gebeuren kan ik niet hier blijven wonen (ik woon samen met haar), en er is mij vorig jaar al door jeugdzorg geadviseerd om op kamers te gaan omdat ze het hier geen goede situatie voor mij vinden.
Er gebeuren hier veel dingen, en mijn school lijd hieronder. Dit jaar ga ik net over en daarom ga ik in deze zomervakantie op kamers, zodat ik volgend schooljaar goed kan beginnen.
Kijk je schets nu een iets betere situatie, kan jeugdzorg je niet helpen om bepaalde dingen zoals b.v. alimentatie en kinderbijslag te regelen? Er zijn volgens mij wel mogelijkheden voor maar dat ligt altijd erg ingewikkeld. Ik zou even te raden gaan bij jeugdzorg dus. Die zullen er wel vaker mee te maken hebben gehad.
Oud 29-06-2006, 14:39
Minami
Minami is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 29-06-2006 @ 15:37 :
Kijk je schets nu een iets betere situatie, kan jeugdzorg je niet helpen om bepaalde dingen zoals b.v. alimentatie en kinderbijslag te regelen? Er zijn volgens mij wel mogelijkheden voor maar dat ligt altijd erg ingewikkeld. Ik zou even te raden gaan bij jeugdzorg dus. Die zullen er wel vaker mee te maken hebben gehad.
Ja ik zit ook al aantal jaren bij jeugdzorg, alleen het is zo dat mijn begeleider nu een aantal weken op vakantie is
Oud 29-06-2006, 17:12
Verwijderd
Citaat:
Minami schreef op 29-06-2006 @ 15:39 :
Ja ik zit ook al aantal jaren bij jeugdzorg, alleen het is zo dat mijn begeleider nu een aantal weken op vakantie is
oke dat is wel erg kut, en volgens mij kan je de regeling van alimentatie toch met je vader/ de rechter overleggen? ik weet niet exact hoe dit geregeld is sorry
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 18:37
Poepkind
Poepkind is offline
Als je een eigen woning hebt, dus geen kamer, kan je huurtoeslag krijgen. Mischien is het mogelijk om zoiets te vinden, je moet dan een eigen voordeur hebben en eigen keuken. Soms kan je via de woningbouwvereniging iets goedkoops krijgen, maar daar moet je vaak erg lang op wachten.
Oud 29-06-2006, 18:43
Saycheese
Saycheese is offline
Als Jeugdzorg jou adviseert om op kamers te gaan op je 16e/17e, dan kunnen zij je vast ook helpen met regelingen en dergelijke. Anders zijn ze stom.
Oud 30-06-2006, 15:38
Minami
Minami is offline
Citaat:
koekjes schreef op 29-06-2006 @ 18:12 :
oke dat is wel erg kut, en volgens mij kan je de regeling van alimentatie toch met je vader/ de rechter overleggen? ik weet niet exact hoe dit geregeld is sorry
Ik heb de alimentatie met mn pa besproken, dat is geregeld, hij stort het regelrecht op mijn rekening als ik op mezelf ben

Citaat:
Poepkind schreef op 29-06-2006 @ 19:37 :
Als je een eigen woning hebt, dus geen kamer, kan je huurtoeslag krijgen. Mischien is het mogelijk om zoiets te vinden, je moet dan een eigen voordeur hebben en eigen keuken. Soms kan je via de woningbouwvereniging iets goedkoops krijgen, maar daar moet je vaak erg lang op wachten.
Ik sta nergens ingeschreven, en dat gaat volges mij erg lang duren idd. Mijn vriend staat al anderhalfjaar ingeschreven bij een woningbouwvereniging en heeft nog steeds niets gevonden..
Maar volgens mij kan je ook geen eigen woning toegewezen krijgen met mijn leeftijd? En huursubsidie zal vast ook wel een leeftijdsgrens aanzitten neem ik aan.

Citaat:
Saycheese schreef op 29-06-2006 @ 19:43 :
Als Jeugdzorg jou adviseert om op kamers te gaan op je 16e/17e, dan kunnen zij je vast ook helpen met regelingen en dergelijke. Anders zijn ze stom.
Kunnen ze vast ook wel, maar het schiet daar ook voor geen meter op, vandaar dat ik zelf maar actie ga ondernemen.
Oud 01-07-2006, 19:03
IcedEarth
IcedEarth is offline
bij mij in de buurt zit zo'n organisatie die heet iets van "kamertraining". Dat is voor jongeren die niet meer thuis kunnen wonen, maar bijv. financieel niet zelfstandig zijn. Geen huur, en je krijgt zelfs geld om eten van te kopen! Wel zijn er allemaal van die regeltjes en komt er steeds iemand kijken of het wel goed gaat...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 19:12
Verwijderd
Citaat:
IcedEarth schreef op 01-07-2006 @ 20:03 :
bij mij in de buurt zit zo'n organisatie die heet iets van "kamertraining". Dat is voor jongeren die niet meer thuis kunnen wonen, maar bijv. financieel niet zelfstandig zijn. Geen huur, en je krijgt zelfs geld om eten van te kopen! Wel zijn er allemaal van die regeltjes en komt er steeds iemand kijken of het wel goed gaat...
Ja, die suggestie wilde ik ook geven. Kamertraining oid zou heel goed voor je kunnen zijn! Misschien kun je zoiets overleggen met jeugdzorg?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 09:34
Minami
Minami is offline
Daar heb ik nog nooit van gehoord, maar klinkt wel goed idd. Is daar een site met informatie van? Want ik weet niet waar ik moet zoeken, en ik ga pas volgende maand weer langs jeugdzorg.
Iig heel erg bedankt!

P.S. ben paar dagen weg, zal donderdag pas weer reageren.
Oud 02-07-2006, 09:39
Verwijderd
http://www.jip.org/lan/docs/wonen_alternatief.html

Bij het JIP kun je meer informatie krijgen, maar met google maak je ook een goede kans.

Twee voorbeelden van instellingen die zo iets aanbieden:
http://www.dunamis-jhv.nl/dunamis_co...cad888a52e.php
http://www.timon.nl/timon/jeugdzorg/...rtraining.html
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 16:03
lisa_17
lisa_17 is offline
Citaat:
Minami schreef op 26-06-2006 @ 14:53 :
Hallo,

Ik wist niet of ik dit hier moest posten of bij School & Studie, anders wordt het maar verplaatst.

In de zomervakantie ga ik op kamers, maar aangezien ik geen studiefinanciering krijg, vraag ik me af of ik een andere vorm van financiering krijg.
Ik heb zelf niet genoeg inkomen om mijn huur/eten/enz allemaal te betalen, en had gehoord dat er wel een soort tegemoetkoming bestaat? Ik kan hier niet zoveel over vinden, dus ik vroeg me af of hier mensen zijn die er wat meer over weten.

Thanx alvast
Minami
hoi hoi,,, ik heb precies hetzelfde probleem als jouw.
Mijn vriendin heeft het via jeugdzorg gedaan en dan krijg je zoeits als begeleid wonen, je hebt dan wel je eigen huisje en hun helpen je met de financien ( eventueel een soort van uitkering tot je jezelf wel kan onderhouden) maar er komt wel in de zoveel tijd iemand om met je te praten hoe het gaat enz. en je moet een hele goede reden hebbben.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 18:41
Minami
Minami is offline
Citaat:
lisa_17 schreef op 11-07-2006 @ 17:03 :
hoi hoi,,, ik heb precies hetzelfde probleem als jouw.
Mijn vriendin heeft het via jeugdzorg gedaan en dan krijg je zoeits als begeleid wonen, je hebt dan wel je eigen huisje en hun helpen je met de financien ( eventueel een soort van uitkering tot je jezelf wel kan onderhouden) maar er komt wel in de zoveel tijd iemand om met je te praten hoe het gaat enz. en je moet een hele goede reden hebbben.
Heej,
Bedankt voor je reactie!
Ik heb er nog nooit van gehoord dat je een eigen huisje krijgt toegewezen? Maar ik krijg deze week te horen of ik een kamer krijg, en dan is dat in een huis met 5 andere jongeren, dus dat is wel relaxed. Ben benieuwd en ik laat t wel weten
Oud 21-08-2006, 22:20
Minami
Minami is offline
Hee,

Ik heb een kamer, eindelijk! Ik kan er per 1 sept in, dus dat is al snel. Nu vroeg ik mij af of er nog dingen zijn waar ik op moet letten? Ik heb nog geen contract getekend, heb ik wel al een kopie van gekregen om zelf door te lezen en dan moet ik hem deze week ondertekenen (als ik akkoord ga dus ).
Er is een gaskachel, weet iemand hoe daar de kosten over worden berekend?
Ook staat er in het contract dat er geen huisdieren mogen, maar ik heb hem gevraagt of gekooide dieren wel mogen en dat is geen probleem. Maar in het contract staat wel als een regel geschreven dat huisdieren verboden zijn, moet ik hem vragen om dat aan te passen, zodat als er iets gebeurd op mijn kamer dat ik kan bewijzen dat er gekooide dieren aanwezig waren op dat moment?

Bedankt alvast!

P.S. Financieel is alles ook helemaal in orde. Ik ben vorige week aangenomen in een restaurant, waar ik doordeweeks `savonds kan werken, en zo kom ik wel rond.

Laatst gewijzigd op 21-08-2006 om 22:23.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 23:01
Kurogane
Kurogane is offline
vraagje
bij kamernet en sommige andere sites
staat er een optie

inschrijven ja / nee

wat wordt daarmee bedoeld?
Oud 21-08-2006, 23:09
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Kurogane schreef op 22-08-2006 @ 00:01 :
vraagje
bij kamernet en sommige andere sites
staat er een optie

inschrijven ja / nee

wat wordt daarmee bedoeld?
Of je je kunt inschrijven bij de gemeente. Soms als het in onderhuur is kun je je niet inschrijven bij de gemeente en sta je daar dus niet officieel ingeschreven. Dit mag niet en je zult dan geen studiefinanciering krijgen.
Oud 22-08-2006, 00:55
Kurogane
Kurogane is offline
dat dacht ik al naaierij
Oud 22-08-2006, 11:32
Verwijderd
@Minami: Een gaskachel kun je ook aan- en uitzetten, ik neem aan dat er gewoon gekeken wordt hoeveel gas je verbruikt? Je contract gebruik je niet als bewijs om te bewijzen dat er dieren aanwezig waren, dat kan ook niet echt, want ze geven in zo'n contract toestemming, wat niet meteen betekend dat die beesten er dan ook zijn. Als jij dieren in je kamer wilt houden, en ze geven toestemming, dan zou ik dat zeker in het contract op laten nemen, dan loop je niet de kans dat ze na een maand opeens zeggen dat het niet mag. Door het in het contract op te laten nemen kan jij aantonen dat het mocht.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 17:27
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 22-08-2006 @ 00:09 :
Dit mag niet en je zult dan geen studiefinanciering krijgen.
Je krijgt wel gewoon uitwonende stufi want voor de IBgroep zijn kopien van afschriften waarop huur wordt betaald ook goed, evenals huurcontract en andere objectieve bewijsmaterialen dat je uitwonend bent!
Maar dat het niet mag is een andere zaak
Oud 24-08-2006, 16:52
Verwijderd
Ik wil je er nog even op wijzen dat jou moeder DUBBELE kinderbijslag gaat krijgen als jij uitwonend bent. Zij is dan ook verantwoordelijk voor jou, en zal jou huur volgens mij ook moeten betalen. Tenminste, als jij schulden maakt, moet zij die terugbetalen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 15:02
strawberryangel
strawberryangel is offline
Sowieso, als jij het huis uit gaat heeft je moeder totaal geen onkosten meer van jou, dus het zou een mooie boel zijn als jij die kinderbijslag niet van haar op de rekening gestort krijgt, je moet echt zien te regelen dat jij die kinderbijslag van haar krijgt, anders is het echt een naaistreek van haar.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 21:38
Minami
Minami is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 24-08-2006 @ 17:52 :
Ik wil je er nog even op wijzen dat jou moeder DUBBELE kinderbijslag gaat krijgen als jij uitwonend bent. Zij is dan ook verantwoordelijk voor jou, en zal jou huur volgens mij ook moeten betalen. Tenminste, als jij schulden maakt, moet zij die terugbetalen.
Hoe bedoel je dat mijn moeder dubbele kinderbijslag gaat krijgen? Ik dacht juist dat ze geen kinderbijslag meer zou krijgen als ik uitwonend ben, en juist niet het dubbele?
Oud 29-08-2006, 21:38
Minami
Minami is offline
Citaat:
Minami schreef op 29-08-2006 @ 22:38 :
Hoe bedoel je dat mijn moeder dubbele kinderbijslag gaat krijgen? Ik dacht juist dat ze geen kinderbijslag meer zou krijgen als ik uitwonend ben, en juist niet het dubbele?
P.S.Sorry voor mijn late reactie, vakantie he
Oud 31-08-2006, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Minami schreef op 29-08-2006 @ 22:38 :
Jij bent uitwonend, dan kost dat meer geld (2x woonruimte). Je bent nog minderjarig dus krijgt je moeder het geld, maar ze krijgt wel het dubbele. Een vriendin van me is ook het huis uit gegaan terwijl ze nog minderjarig was en haar ouders kregen ook dubbelen (of in ieder geval veel hogere) kinderbijslag. Ik zou het nog maar eens uitzoeken!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten