Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2006, 19:56
Verwijderd
Hallo, ik heb een paar problemen/vragen en ik hoop dat iemand mij ermee kan helpen.

Op dit moment heb ik net een 2de pc gekocht en wil een thuisnetwerk aanleggen. Ik had al een modem en heb er een router bijgekocht omdat mij in de winkel werd verteld dat je met een router ertussen zo een netwerk tot strand hebt gebracht.
Na bijna een volle week rommelen heb ik nog geen netwerk en krijg ik het idee dat mijn modem mijn router niet zo lief vind of andersom.

Nu heb ik in dit huis al eens eerder een netwerk gehad met behulp van een netwerkkaart. Ik herrinner met alleen dat we weken bezig zijn geweest om dat aan de praat te krijgen.

Nu raadde iemand anders me aan om een router/modem combinatie te kopen, zodat ik een router en modem in 1 heb, dat zou volgens die persoon veel makkelijker zijn om aan te leggen.

NU vraag ik mij alleen af, is het moeilijk om een nieuw modem te configureren? Is het gewoon een kwestie van alle instellingen in de oude modem screenshotten en in de nieuwe mode opnemen, dan de kabel van de 2de pc die op internet wil in de router/modem combi steken en tada, men is klaar, of komt er toch meer bij kijken?

Zou het toch mogelijk moeten zijn om mijn router en modem met elkaar te verbinden?

Ik heb van netwerken aanleggen echt geen kaas gegeten, dus hoe simpeler iets is, hoe beter voor mij.
Aanwijzigen volgen uit een boekje lukt prima, maar als iets dan niet werkt, dan loop ik vast en weet ik het niet meer.

Mijn modem is een Alcatel Speed touch home (een jaar of 5 a 6 oud)
De Router is een Sweex Ro001
Bijde pc's draaien onder windows XP

IK hoop dat iemand mij kan helpen want zelf kom ik er helaas niet uit ^^;
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2006, 20:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Simpele vraag: wat voor internet heb je?

En router zou eigenlijk direct moeten werken, tenzij je zo'n aftandse KPN ADSL-inbelverbinding hebt.
Oud 14-09-2006, 20:19
Verwijderd
ah, dat was ik vergeten te vermelden, ik heb ADSL van Xs4all.
De router doet het soms wel, als ie 2 dagen zonder stroom is geweest en je hangt 'm eraan en zet de instellingen zoals in het boekje staat, dan doet het internet het via de pc (de hoofdpc zeg maar) maar als ik de 2de er dan aanhang, dan ziet ie 'm wel, maar internetten kan ik dan niet op de 2de pc.
En op een gegeven moment (waarom weet ik niet) dan werkt het internet niet meer (krijg ik foutmeldingen) en moet ik de router er tussenuit halen wil ik weer internet hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 22:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Welk type abonnement heb je bij XS4ALL? Die provider levert namelijk via drie netwerken: KPN, BBned en BaByXL.

De laatste twee werken met 'bridged IP'; dat wil zeggen stekker erin en je bent online. KPN werkt echter met een ouderwetse PPTP inbelverbinding met login/wachtwoord. Dat laatste moet je wel instellen in je modem.

Als je je router aansluit, verbind je de modem en de router dan wel via de WAN-poort? In je router zitten namelijk iets van 4 'normale' poorten, en 1 speciale poort die de WAN-poort heet. Die laatste daar stop je je modem in. Als je de modem namelijk in een gewone poort stopt, dan doet je router eigenlijk niets.
Oud 15-09-2006, 06:02
Verwijderd
Ik zit via KPN.

Mmm, ik weet dan niet of ik die router wel helemaal goed had aangesloten. Ik had mijn internetkabel in 1 van die 4 poorten gestopt en het kabeltje dat ik bij de router had gekregen van de wanpoort van de router naar de enige poort van de modem.
Toen werkte de router wel, klopt dat dan wel? Want op zo'n moment, als je in het scherm van de router kijken (Htpp://192.168 enz enz) dan ziet ie wel 2 pc's.

Maar dat wachtwoord en login die je nodig hebt bij KPN bij die pptp verbinding, hoe weet ik welke dat is? Ik heb een login/ww voor mijn internet, en een login/ww voor de modem zelf (daar vraagt ie meteen al om als ik naar http://10.0.0.138 surf) Is het 1 van die 2 of is er nog een derde set van login en wachtwoord die ik moet weten?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 07:22
Verwijderd
Dat is de eerste, dus je login/wachtwoord voor het www.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 18:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
LittleStar3 schreef op 15-09-2006 @ 07:02 :
Ik zit via KPN.

Als je BBNed of BaByXL had gehad, had je niets hoeven in te stellen. Daarom raad ik dat ook altijd aan, dat voorkomt veel problemen of gek*t.
Citaat:
Mmm, ik weet dan niet of ik die router wel helemaal goed had aangesloten. Ik had mijn internetkabel in 1 van die 4 poorten gestopt en het kabeltje dat ik bij de router had gekregen van de wanpoort van de router naar de enige poort van de modem.
Dat is goed. Je moet dus de kabel die met de modem verbonden is in de WAN-poort van de router doen, en als ik je goed begrijp had je dat ook zo. Dan heb je het in elk geval goed aangesloten!
Citaat:
Toen werkte de router wel, klopt dat dan wel? Want op zo'n moment, als je in het scherm van de router kijken (Htpp://192.168 enz enz) dan ziet ie wel 2 pc's.
Als je maar één PC hebt aangesloten hoort hij één PC te 'zien'. Je kunt ook een ping uitvoeren naar 10.0.0.138 en die mag géén respons geven!
Citaat:
Maar dat wachtwoord en login die je nodig hebt bij KPN bij die pptp verbinding, hoe weet ik welke dat is? Ik heb een login/ww voor mijn internet, en een login/ww voor de modem zelf (daar vraagt ie meteen al om als ik naar http://10.0.0.138 surf) Is het 1 van die 2 of is er nog een derde set van login en wachtwoord die ik moet weten?
Eerste idd, en je hebt nog meer gegevens nodig; DHCP over PPTP/VLAN is het geloof ik. Al die rotprotocollen waarom kiest KPN altijd voor brakke techniek.
Oud 17-09-2006, 15:30
Bonga
Bonga is offline
ik zou voor de ASUS P5W DH Deluxe zijn gegaan
Oud 17-09-2006, 17:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
shoebuddy schreef op 17-09-2006 @ 16:30 :
ik zou voor de ASUS P5W DH Deluxe zijn gegaan
Verkeerd topic?
Oud 17-09-2006, 19:30
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-09-2006 @ 19:23 :

Als je BBNed of BaByXL had gehad, had je niets hoeven in te stellen. Daarom raad ik dat ook altijd aan, dat voorkomt veel problemen of gek*t.
volgens mij is het bij xs4all niet meer mogelijk om nieuwe abbo's af te sluiten bij BBNed of BaByXL, alleen nog via kpn dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 20:39
M@rco
M@rco is offline
Klopt ja... maar goed, dat doet er ook niet echt toe, die verbinding is er nou eenmaal al en in plaats van te klagen over hoe afschuwelijk het wel niet is, is de TS denk ik meer gebaat bij een oplossing.

Ik heb ooit wel eens bij iemand met KPN DSL een router ingesteld (ook met een SpeedTouch Home, als ik me niet vergis) en dat werkte gewoon prima, je moet die router alleen zo instellen dat die de verbinding maakt (in plaats van je PC). Het boekje weet daar vast wel meer over te vertellen, maar je moet dus in ieder geval ergens in de router setup een gebruikersnaam en wachtwoord ingeven.

Maar als het echt allemaal niet werkt dan zou een modem/router-combinatie ook een goed idee zijn; Sweex is ook weer niet zo'n denderend merk. XS4ALL levert deze bij haar abonnementen, misschien is hij ook wel los via hen verkrijgbaar.
Oud 18-09-2006, 07:16
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-09-2006 @ 19:23 :

Ken jij de uitdrukking 'mosterd na de maaltijd'
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 07:50
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 17-09-2006 @ 21:39 :

Ik heb ooit wel eens bij iemand met KPN DSL een router ingesteld (ook met een SpeedTouch Home, als ik me niet vergis) en dat werkte gewoon prima, je moet die router alleen zo instellen dat die de verbinding maakt (in plaats van je PC). Het boekje weet daar vast wel meer over te vertellen, maar je moet dus in ieder geval ergens in de router setup een gebruikersnaam en wachtwoord ingeven.
Bedankt voor alle antwoorden van iedereen, dit helpt me weer een eindje verder.
Nog 1 vraagje, die gebruikersnaam en wachtwoord, zijn dat die van mijn internet? Misschien een suffe vraag, maar ik weet het liever even zeker voordat ik weer gefrustreerd met die router aan het prutsen ben en het weer niet werkt.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 08:01
Verwijderd
Citaat:
vlep`un schreef op 15-09-2006 @ 08:22 :
Dat is de eerste, dus je login/wachtwoord voor het www.
ja, dat zijn dus de wachtwoorden voor je internet.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 09:06
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
LittleStar3 schreef op 18-09-2006 @ 08:50 :
Bedankt voor alle antwoorden van iedereen, dit helpt me weer een eindje verder.
Nog 1 vraagje, die gebruikersnaam en wachtwoord, zijn dat die van mijn internet? Misschien een suffe vraag, maar ik weet het liever even zeker voordat ik weer gefrustreerd met die router aan het prutsen ben en het weer niet werkt.
Yep, dus gewoon de gebruikersnaam en wachtwoord waarmee je normaal gesproken via je PC de verbinding opbouwt.
Oud 18-09-2006, 10:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-09-2006 @ 08:16 :
Ken jij de uitdrukking 'mosterd na de maaltijd'
Dat is hier wel toepasselijk ja.

Maar hier is wel een voorbeeld hoe vervelend dergelijke onnodige complexiteit voor de eindgebruiker kan zijn. Het zou immers veel handiger zijn als ze alleen maar de kabels hoeft te verbinden en dan gelijk online is. Voor ons is een PPTP verbinding opzetten misschien niet zo'n punt maar voor anderen wel. Ik zie het nut er niet van in, in elk geval.

En ik hoop dat ook KPN dat inziet, en binnenkort ook naar bridged IP overstapt.
Reageren

Regels voor berichten