Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2008, 18:35
Kiwi87
Kiwi87 is offline
Hoi,

ik heb sinds vier maanden konijnen. 2 meiden in één hok. Dat ging allemaal goed. Tot vandaag... Deze ochtend vond ik een konijntje terug, met heel wat beten. Ze is ondertussen onder het mes geweest en zit nu met zes hechtingen.

Nu kwam ondertussen een kennis van mij langst, en die dacht misschien dat ze van "buitenaf" aangevallen waren. Dat er een beest van buitenaf in de kooi was gekomen en dat daardoor mijn konijn aangevallen was.

De kooi staat echter op een patio, met vrij hoge muren (dus niet alle beesten kunnen zo maar binnen) en het konijnenhok is ook voorzien van heel wat tralies, waar niet zo maar elk dier in kan.

Kan het dus zijn dat het toch het ene konijn was, dat andere heeft toegetakeld?

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-06-2008, 19:19
handschoen
handschoen is offline
Ja, het ene konijn kan het andere konijn aanvallen!

De beste combinatie is eigenlijk een mannetje (gecastreerd) en een vrouwtje. Twee vrouwtjes bij elkaar of twee mannetjes bij elkaar, gaan vaak fout. Het hoeft niet per se zo te zijn, maar dan is het wel een uitzondering.

Heb je ze gekregen toen ze nog jong waren? Het kan zijn dat ze nu midden in de puberteit zitten en dat de hormonen beginnen op te spelen. Hierdoor kunnen ze elkaar minder/niet meer goed verdragen. Je zou ze een tijdje uit elkaar kunnen halen en dan opnieuw proberen te koppelen, maar er is een redelijke grote kans dat ze niet meer bij elkaar kunnen.

De beste oplossing is gewoon echt een vrouwtje en een mannetje bij elkaar zetten. Ik weet niet of het mogelijk is qua ruimte etc, maar misschien zou je je beide konijntjes een (gecastreerd) mannetje als maatje kunnen geven?

Even voor de duidelijkheid: ik zeg helemaal niet dat het bovenstaande het geval is, maar het zou wel kunnen.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 22:50
Henkje
Henkje is offline
Vrouwtjes zijn vaker bitch dan mannetjes. Mijn vrouwtje valt het mannetje ook aan. Veel ruimte geven, of steriliseren...
Bij een vriendin hebben de twee vrouwtjes eerst in vrede geleefd en opeens ruzie en bloed, plukken haar en wonden, terwijl ze vrij rond liepen in de tuin. Ruimte genoeg. Ze moesten ze ook uit elkaar halen omdat er eentje zwaar onder leed.
Oud 27-06-2008, 11:39
Kiwi87
Kiwi87 is offline
Ze gaan nu apart gezet worden. Elk hun eigen kot.

Maar nu zit ik met het volgende probleem. Het konijn (Bumba) dat mijn konijn (Kiwi) (ja ik heb de namen niet gekozen) heeft aangenvallen, is het konijn van mijn kleine nichtje. Zij is 2,5 en nu haar moeder gezien heeft hoe zwaar ze mijn konijn heeft toegetakeld, denkt ze er serieus aan van Bumba (het konijn dat zo zwaar heeft aangevallen) weg te laten doen, of zelfs te laten inslapen, omdat ze het dus niet vertrouwt met haar dochter.

Ik vind dit nogal een grote beslissing, en ben ook in de overtuiging dat Bumba enkel andere konijnen aanvalt en niet mensen (heeft ze tot nu toe ook nog niet gedaan).

Dus?

Voor een mannetje erbij te zetten, dan wordt het wat te druk. Ze krijgen nu elk hun eigen kooi en vrijheid.

Kiwi herstelt goed, maar weigert resoluut haar medicatie te nemen. Ik hoop dat ik er vanavond alsnog in slaag haar die vloeistof te laten doorslikken...

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 11:41
AlopiA
AlopiA is offline
Dat inslapen is echt nergens voor nodig. Dat vechten is puur tegen elkaar gericht en niet tegen mensen. Er nu nog een ander konijn bij zetten is overigens ook geen verstandig idee. Gewoon ieder apart zetten en je probleem is opgelost.
Oud 27-06-2008, 12:03
handschoen
handschoen is offline
Nee, dat inslapen is inderdaad niet nodig!

Maar konijnen zijn van nature wel groepsdieren en het is normaal gesproken eigenlijk wel het beste om je konijn een maatje te geven. (dus de combi mannetje en vrouwtje, maar dat contact moet je ook eerst rustig opbouwen)

Wel jammer dat je geen mannetje bij je eigen konijn kan zetten! (want die is niet agressief toch?)

Maar het is in ieder geval goed dat ze nu uit elkaar zijn!

En misschien kan je de medicatie op een stukje brood doen? Mijn konijn trapte daar wel in en at het allemaal netjes op!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 16:05
AlopiA
AlopiA is offline
Mijn (beperkte) ervaring met konijnen op latere leeftijd matchen is niet al te best. Zeg maar gerust slecht, de paar keer dat ik het geprobeerd heb ging het altijd mis.
Oud 09-07-2008, 18:02
strontkind
strontkind is offline
dat heb ik ook gehad, een jaar of acht geleden alweer. een konijnenmeisje en een caviamannetje samen in een kooi. het konijntje viel de cavia regelmatig aan. we hebben toen het konijntje teruggebracht naar de dierenwinkel, er was ook iets niet goed mee want ze heeft mij ook een keer gebeten.
ik zou het valse konijn naar de dierenwinkel brengen of de kinderboerderij. of een tweede hok natuurlijk.
Oud 10-07-2008, 16:21
Verwijderd
Citaat:
dat heb ik ook gehad, een jaar of acht geleden alweer. een konijnenmeisje en een caviamannetje samen in een kooi. het konijntje viel de cavia regelmatig aan. we hebben toen het konijntje teruggebracht naar de dierenwinkel, er was ook iets niet goed mee want ze heeft mij ook een keer gebeten.
ik zou het valse konijn naar de dierenwinkel brengen of de kinderboerderij. of een tweede hok natuurlijk.
Konijnen en cavia's zijn ook compleet verschillende beesten, waarom zouden die in hemelsnaam persé goed met elkaar op moeten kunnen schieten? Ik vind het altijd zo maf om een cavia en een konijn samen te zetten. Het zal ongetwijfeld best eens goed gaan, maar ik vind het volstrekt logisch dat 't konijn er geen zin in heeft. Verder is een vrouwtjeskonijn dat een ander vrouwtjeskonijn aanvalt natuurlijk niet per definitie vals, het is gewoon een konijn. Twee vrouwtjes gaat gewoon vaak fout, zoals handschoen al zei. Heeft helemaal niets met valsheid te maken, maar met normaal konijnengedrag, dus wegdoen lijkt mij ook wat voorbarig. Tweede hok lijkt me dan inderdaad een beter idee .

Wikipedia:

Citaat:
Verzorging

Konijnen zijn van huis uit groepsdieren, echter is het niet verstandig om meerdere dieren in een ren te houden. Konijnen kunnen rivaliserend gedrag gaan vertonen in kleinere ruimtes, wat uit kan lopen op hevige gevechten. Dit is niet per definitie zo, maar meestal wordt aangeraden om twee konijnen te houden. Als je aan twee dieren wilt beginnen is de beste combinatie een gecastreerd mannetje met een gesteriliseerd vrouwtje.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2008, 13:13
Miekje*
Miekje* is offline
volgen mij kan de dierenarts wel zien wat vor beten het zijn, heeftie dat niet gezegd?
Reageren

Regels voor berichten