Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
was er niet iets van www.hamachi.cc?
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar volgens mij ben je eerder op zoek naar filesharing alleen, en dan lijkt mij CIFS/SMB over een encrypted tunnel de beste aanpak. Om een tunnel te creeëren met windows heb je wel (commerciële) software voor, of het ook encrypted kan weet ik niet. Ik ken zulke software ook niet uit mn hoofd, maar even googlen zou je moeten helpen. Zodra je de tunnel werkend hebt, dan is de PC van je broer via bijvoorbeeld 10.0.0.50 bereikbaar, en kun je mits hij filesharing aan heeft staan dus ook gewoon met explorer zijn bestanden zien en een mapped network drive maken (R:\ bijvoorbeeld).
||
Citaat:
|
Je kunt OpenVPN wel gebruiken, denk ik.
Is niet het allersimpelst om op te zetten (althans, dat was het, oh, 2 of 3 jaar geleden niet), maar daarna wel een redelijk solide oplossing. Effectief doe je dan alsof je een lokaal netwerkje draait over het internet heen, met SSL-encryptie. Wel open source en helemaal gratis, volgens mij wordt het ook redelijk veel gebruikt, draait zowel op Windows als andere platformen.
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar OpenVPN lijkt me het proberen waard. ![]()
|
![]() |
FTP is op zich weinig mis mee en heeft als voordeel dat het makkelijk op te zetten is. Het heeft als nadeel dat het protocol eigen is dat je een bestand helemaal moet downloaden (en weer uploaden) voor je er iets mee kunt. Als je dus een groot bestand hebt en je wijzigt hier iets in dan moet je hem sowieso 2x in zijn geheel heen en weer zenden. Verder is het niet echt bedoeld voor wat jij er mee wilt dus de programmatuur is niet voor dat doeleinde geoptimaliseerd (lees: niet handig) wel heb je bijvoorbeeld een client als webdrive. (www.webdrive.com)
Ik denk dat VPN de way to go is. Met XP kun je sowieso een VPN verbinding opzetten naar een VPN endpoint. Met XP Prof. (en misschien ook wel met home) kun je ook binnenkomende verbindingen accepteren. Je hebt dus helemaal geen extra software nodig. Als je in het startmenu naar communicatie gaat kun je de wizard nieuwe verbindingen starten, dan doe je geavanceerd en dan 'binnenkomende verbindingen accepteren' en hoera je XP kan VPN verbindingen accepteren. Ik heb dit zo draaiend zodat mijn baas thuis kan werken. Oorspronkelijk alleen voor Word bestandjes ofzo maar hij ging natuurlijk gelijk een EPS bestand van 40MB openen wat nog goed ging ook. (aan beide kanten een normale 4000/1000Kbit lijn) Werkt dus prima. Uiteraard moet je de poort voor VPN verkeer open zetten in je router, dat is 1723. Bij sommige routers moet je ook VPN passthrough nog aanzetten. Laatst gewijzigd op 21-09-2006 om 19:50. |
![]() |
|
Hm... zo'n feest is het ook weer niet, het ondersteunt alleen IPSec en "Microsoft Point-to-Point Encryption". Maar dat zegt me allemaal eerlijk gezegd niet zoveel, hier staat e.e.a. wel beschreven.
![]()
|
![]() |
|
|