Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2006, 20:10
Verwijderd
Vraagje omdat ik geen idee heb hoe zoiets op te zetten. Ik wil graag samen met mijn broer iets opzetten zodat we als het ware continu verbinding (kunnen) hebben als we allebei online zijn. Is dat mogelijk met VPN? Welke software heb ik dan nodig?

Het is dus de bedoeling dat we elkaars computers gewoon kunnen browsen via het web, zoals je ook via de webinterface van IE kunt doen met FTP-sites. Is dat mogelijk?

BVD
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2006, 21:19
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
RAdmin zou ik zeggen, ondersteunt volledige bestandsdeling.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 21:47
Verwijderd
Je zou natuurlijk ook gewoon een ftp server kunnen laten draaien?
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 22:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
VNC is niet wat je wilt? Je kan natuurlijk ook een tunnel/VPN opzetten daar CIFS/SMB filesharing mee doen (het standaard windows filesharing-idee dus). Je maakt dan via het internet tussen jullie twee een LAN. Of beter gezegd: je voegt twee LANs samen. Als het om filesharing gaat lijkt me dat nog het makkelijkste. Dan heb je bijvoorbeeld drive R:\ wat dan de computer van je broer zou zijn, over internet dus. En zo'n tunnel kun je ook encrypten enzo. Ik neem aan dat je wel een Linux/BSD machientje hebt die je daarvoor kunt gebruiken? Daarmee gaat het wel het makkelijkste (en veiligste).
Oud 18-09-2006, 22:35
Verwijderd
Ik weet niet wat ik wil, want ik weet er niets van. Ik wil gewoon wat ik omschreef, hoe dat bereikt wordt maakt me niet geweldig veel uit. Een Linux-machine heb ik eventjes niet tot mijn beschikking, dus het zal gewoon via XP moeten. Kan het überhaupt wel met Windows zelf of heb ik extra software nodig?
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 23:01
Verwijderd
was er niet iets van www.hamachi.cc?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2006, 00:03
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-09-2006 @ 23:35 :
Ik weet niet wat ik wil, want ik weet er niets van.
VNC is misschien niet wat je wilt; maar dan heb je dus volledige controle over een andere PC via netwerk/internet. Je kunt de muis bewegen en toetsenbord en ziet wat er op het scherm gebeurt. Het is vrij eenvoudig en open source, check hier maareens: http://www.tightvnc.org.

Maar volgens mij ben je eerder op zoek naar filesharing alleen, en dan lijkt mij CIFS/SMB over een encrypted tunnel de beste aanpak. Om een tunnel te creeëren met windows heb je wel (commerciële) software voor, of het ook encrypted kan weet ik niet. Ik ken zulke software ook niet uit mn hoofd, maar even googlen zou je moeten helpen. Zodra je de tunnel werkend hebt, dan is de PC van je broer via bijvoorbeeld 10.0.0.50 bereikbaar, en kun je mits hij filesharing aan heeft staan dus ook gewoon met explorer zijn bestanden zien en een mapped network drive maken (R:\ bijvoorbeeld).
Oud 19-09-2006, 00:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Piloff schreef op 19-09-2006 @ 00:01 :
was er niet iets van www.hamachi.cc?
Jammer maar Hamachi werkt alleen voor UDP traffic, terwijl de meeste applicaties via TCP werken. Bovendien via Peer-to-Peer; het is dus (voor zover ik kan zien) niet bedoeld als point-to-point VPN-tunnel.
Oud 19-09-2006, 01:10
Manuzhai
Manuzhai is offline
Je kunt OpenVPN wel gebruiken, denk ik.

Is niet het allersimpelst om op te zetten (althans, dat was het, oh, 2 of 3 jaar geleden niet), maar daarna wel een redelijk solide oplossing. Effectief doe je dan alsof je een lokaal netwerkje draait over het internet heen, met SSL-encryptie. Wel open source en helemaal gratis, volgens mij wordt het ook redelijk veel gebruikt, draait zowel op Windows als andere platformen.
Oud 19-09-2006, 01:11
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 19-09-2006 @ 01:05 :
Jammer maar Hamachi werkt alleen voor UDP traffic, terwijl de meeste applicaties via TCP werken. Bovendien via Peer-to-Peer; het is dus (voor zover ik kan zien) niet bedoeld als point-to-point VPN-tunnel.
Je kan over Hamachi multiplayergames spelen; lijkt me dus dat het ook wel TCP ondersteunt?
Oud 20-09-2006, 02:18
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 19-09-2006 @ 02:11 :
Je kan over Hamachi multiplayergames spelen; lijkt me dus dat het ook wel TCP ondersteunt?
Staat duidelijk op de de site dat het voor UDP is; en sommige games gebruiken ook UDP omdat een seconde later de informatie verouderd en niet meer nuttig is, en dan is UDP uitstekend geschikt.

Maar OpenVPN lijkt me het proberen waard.
Oud 21-09-2006, 19:47
smvs
smvs is offline
FTP is op zich weinig mis mee en heeft als voordeel dat het makkelijk op te zetten is. Het heeft als nadeel dat het protocol eigen is dat je een bestand helemaal moet downloaden (en weer uploaden) voor je er iets mee kunt. Als je dus een groot bestand hebt en je wijzigt hier iets in dan moet je hem sowieso 2x in zijn geheel heen en weer zenden. Verder is het niet echt bedoeld voor wat jij er mee wilt dus de programmatuur is niet voor dat doeleinde geoptimaliseerd (lees: niet handig) wel heb je bijvoorbeeld een client als webdrive. (www.webdrive.com)

Ik denk dat VPN de way to go is. Met XP kun je sowieso een VPN verbinding opzetten naar een VPN endpoint. Met XP Prof. (en misschien ook wel met home) kun je ook binnenkomende verbindingen accepteren. Je hebt dus helemaal geen extra software nodig. Als je in het startmenu naar communicatie gaat kun je de wizard nieuwe verbindingen starten, dan doe je geavanceerd en dan 'binnenkomende verbindingen accepteren' en hoera je XP kan VPN verbindingen accepteren. Ik heb dit zo draaiend zodat mijn baas thuis kan werken. Oorspronkelijk alleen voor Word bestandjes ofzo maar hij ging natuurlijk gelijk een EPS bestand van 40MB openen wat nog goed ging ook. (aan beide kanten een normale 4000/1000Kbit lijn) Werkt dus prima.

Uiteraard moet je de poort voor VPN verkeer open zetten in je router, dat is 1723. Bij sommige routers moet je ook VPN passthrough nog aanzetten.

Laatst gewijzigd op 21-09-2006 om 19:50.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 21:13
Enlightenment
Enlightenment is offline
Hey dat is handig, zal ik onthouden!

Alleen Windows XP ondersteunt zeker geen encrypted VPN?
Oud 21-09-2006, 21:20
M@rco
M@rco is offline
Waarom zou Windows dat "zeker niet" ondersteunen? Dat doet het namelijk wel. Mijn VPN-verbinding met de uni is iig encrypted.
Oud 21-09-2006, 23:42
Enlightenment
Enlightenment is offline
Had ik niet zo snel verwacht. Meestal is Microsoft niet zo happig met compatibiliteit met open source producten en open standaarden.

Als dat dan ook AES-256 is of blowfish, kan het dus zo met een encrypted OpenVPN server samenwerken, dat zou wel cool zijn dan.
Oud 22-09-2006, 00:12
M@rco
M@rco is offline
Hm... zo'n feest is het ook weer niet, het ondersteunt alleen IPSec en "Microsoft Point-to-Point Encryption". Maar dat zegt me allemaal eerlijk gezegd niet zoveel, hier staat e.e.a. wel beschreven.
Oud 22-09-2006, 06:43
Verwijderd
Ha, dat ziet er redelijk simpel uit en geen software nodig. Dat is mooi. Mijn modem zelf heeft ook zeer uitgebreide opties voor VPN tunneling inclusief encryptie, daar ga ik ook 'ns naar kijken.

Het is neem ik aan nodig dat de Windows login en pass van degene die een VPN wil maken naar mijn PC hier ook in een account zou vasgelegd?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 17:36
Manuzhai
Manuzhai is offline
Kunnen we alsjeblieft wel specificeren dat dat dus een IPSec VPN is? Ik word een beetje ziek van mensen die denken dat dat "VPN" is, terwijl VPN een generieke term is die je wat mij betreft ook kan gebruiken voor SSH-tunneltjes, OpenVPN of Hamachi.
Reageren

Regels voor berichten