Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2006, 15:16
Verwijderd
De gemiddelde levensduur van cellen aan de binnenkant van de dikkedarm is 10 dagen. bij levercellen varieert de levensduur van 10 tot 20 dagen. deze variatie geeft voor levercellen een verschil van 100 procent.

geef een verklaring voor dit grote verschil.

weet iemand dit, ben niet zo goed in al die organen etc:
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2006, 19:10
Supersuri
Supersuri is offline
alcohol gebruik gok ik.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 06:27
Shredder
Shredder is offline
Misschien omdat de cel aan de binnenkant van de dikke darm constant 'geschuurd' wordt door de overtollige stoffen?
Oud 02-10-2006, 07:37
sdekivit
sdekivit is offline
in het algemeen geldt dat cellen die heel hard moeten werken (cellen in de darmen) korter leven dan cellen die minder hard hoeve te werken (levercellen)

--> je moet je bedenken dat cellen op de darmvlokken geweldige hoeveelheden nutrienten moeten transporteren.

Levercellen moet gifstoffen detoxificeren en doen dat via het cytochroom P450 enzymsysteem. Zij hebben dus geen transportfunctie en dus geen ATP-afhankelijke pompen om nutrienten tegen de concentratie gradient in te pompen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 13:59
DDM
DDM is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 02-10-2006 @ 08:37 :
Levercellen moet gifstoffen detoxificeren en doen dat via het cytochroom P450 enzymsysteem. Zij hebben dus geen transportfunctie en dus geen ATP-afhankelijke pompen om nutrienten tegen de concentratie gradient in te pompen.
Levercellen hebben wel een transportfunctie. Ze moeten bilirubine afvoeren en hiervoor is ook ATP nodig.
Oud 02-10-2006, 14:13
Verwijderd
bedankt iedereen, ik heb het al ingeleverd, dus te laat gezien.
maar toch bedankt.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 16:16
Shredder
Shredder is offline
Citaat:
_Mosquito_ schreef op 02-10-2006 @ 15:13 :
bedankt iedereen, ik heb het al ingeleverd, dus te laat gezien.
maar toch bedankt.
Ik denk ook niet als je begon over termen die de twee heren hierboven allemaal gebruiken het nog geloofwaardig is.
Oud 02-10-2006, 20:23
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
DDM schreef op 02-10-2006 @ 14:59 :
Levercellen hebben wel een transportfunctie. Ze moeten bilirubine afvoeren en hiervoor is ook ATP nodig.
ik had het anders moeten zeggen: ze hebben geen transportfunctie als dat van het GI-systeem.

Is trouwens bilirubine je enige voorbeeld stelt me dan wel een beetje teleur voor een geneeskundestudent.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 20:44
DDM
DDM is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 02-10-2006 @ 21:23 :

Is trouwens bilirubine je enige voorbeeld stelt me dan wel een beetje teleur voor een geneeskundestudent.

Nee dat is niet me enige voorbeeld Maar één voorbeeld volstaat om jouw opmerking betreffende het transportsysteem en de ATP voorziening te verwerpen.
Reageren

Regels voor berichten