Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-09-2006, 20:25
sten-vvv
sten-vvv is offline
Hallo,

Kan iemand mij uitleggen wat co-evolutie precies inhoudt?
Ik heb al wat op internet gezocht maar dit wordt mij niet echt duidelijk. Kan iemand het mij uitleggen a.d.h.v. een voorbeeld?

Bedankt
Oud 29-09-2006, 23:19
Daevrem
Daevrem is offline
Het is de wederzijdse invloed van twee verschillende soorten op elkaars evolutie. Denk vooral aan verschillende organismen die in symbiose leven. Er zijn veel voorbeelden. Denk aan bloemen en insecten. De aard van hun relatie is geoptimaliseerd door co-evolutie. Bloemen kregen felle kleuren en insecten kregen ogen gevoelig voor deze kleuren. En natuurlijk de evolutie in het gedrag van bijen.
Resultaat: Bloemen worden bestuift en de bijen krijgen nectar. Het bestaan van nectar alleen al is al helemaal te danken aan co evolutie.

Dit ontstond door co-evolutie. Maar het kan ook om een parasiet gaan. Of wapenwedlopen tussen jager en prooi.

Maar ook de relatie van mitochondria(organelle verantwoordelijk voor ATP/energie) en de rest van de cel. Oorspronkelijk waren mitochondria onafhankelijke bacterien. Nu zijn ze gewoon een organelle. De meeste (reserve)onderdelen van mitochondria worden nu buiten het mitachondria gemaakt.

Mitachondria heeft haar eigen DNA en dus ook haar eigen evolutie. Ook hier is dus sprake van co evolutie.

Er zijn veel verschillende voorbeelden.

Laatst gewijzigd op 29-09-2006 om 23:21.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2006, 10:59
sdekivit
sdekivit is offline
het is 1 mitochondrium en meerde mitochondrien

Laatst gewijzigd op 30-09-2006 om 15:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten