Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-07-2002, 16:49
mek
mek is offline
Dit is iets wat k me al wel eens heb afgevraagd, en k vroeg me af wat anderen ervan denken: Als mensen ophouden met het geloven in een godheid, is dit dan het einde van die god? Wanneer word een religie een mythe?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2002, 17:53
Uneksia
Uneksia is offline
Ben niet superwakker dus hoop dat dit niet te vaag gaat klinken.

Ik geloof dat als 1 iemand gelooft dat iets bestaat, het ook werkelijk bestaat. Als iedereen ophoudt te geloven dat het bestaat, en er dus niemand meer overblijft, bestaat het niet meer. Als je in een ruimte staat met 10 mensen en een tafel, bestaat die tafel zolang tenminste 1 iemand gelooft dat die tafel bestaat. Dit geldt volgens mij voor alles en dus ook voor goden.

ehm....was dit vaag?
Oud 17-07-2002, 18:01
mek
mek is offline
lol, eh......ja
maar da's de vraag ook
Maar dat is ook wel enigzins wat ik ervan denk ja....zolang er 1 iemand in gelooft bestaat het......K vraag me dan wel af of je het echt moet "geloven" of dat je ervan af moet weten om het te laten bestaan........

LOL, k ben volgens mij ook redelijk vaag bezig ma ja....
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 18:04
Uneksia
Uneksia is offline
is het niet zo dat je er automatisch vanaf weet als je het gelooft?
tenminste, ehm, dat je er een beeld van hebt, niet dat je er vanaf weet of het wel of niet bestaat.....damn, dit wordt vaag
Oud 17-07-2002, 18:39
xsten
xsten is offline
Voor mij staat religie al gelijk aan mythe.

Dus wanneer niemand er meer in gelooft is niet de "god" dood, maar is de mythe er niet meer echt. Het verhaal leeft niet meer.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 19:05
Optima
Optima is offline
goden kunnen wel degelijk sterven. In bijvoorbeeld de heidense cultuur werden de titanen verdreven door de olympiers. Deze namen daarna de goddelijke macht over. Het is echter niet duidelijk wat er met de titanen gebeurde. Meestal werden deze opgesloten in een vulkaan of verbannen in de onderwereld.

Hoe echter bijvoorbeeld zeus aan zijn eind is gekomen is onduidleijk. Wel is er een zogenaamd ' graf' van hem op Kreta....tevens zijn ' geboorteland'

maar een betere vraag is: hoe wordt een god geboren
Oud 23-07-2002, 19:36
jimmyO
jimmyO is offline
Bloedend aan het kruis, daarmee al onze levens reddend.
Oud 23-07-2002, 19:58
Joris
Joris is offline
Citaat:
Optima schreef:
maar een betere vraag is: hoe wordt een god geboren
doordat mensen erover nagaan denken en deze god als 'hun' god gaan accepteren.

ze gaan dood doordat niemand er meer in geloofd.

en die titanen waren niet dood, alleen verdreven en ze hadden nog steeds hun goddelijke machten, alleen ze werden opgesloten ergens (geen idee waar, moet ik nog een keer opzoeken).

~
Oud 23-07-2002, 19:58
RenT
RenT is offline
Houdt 'geloven' juist niet in 'denken dat iets bestaat', dwz dus NIET zeker wetend???

En zolang ook maar iemand de gedachte heeft dat er in geloofd wordt, dan bestaat hij want iemand weet dat er geloof in is... zodra hij uit íeders gedachten (zowel gelovend als niet-gelovend) is, dan issie dood....
Oud 24-07-2002, 11:47
TMLWKY
TMLWKY is offline
Volgens de theorie uit het boek Bhelliom (ik dacht tenminste dat het zo heette) van David Eddings:

Een God bestaat zolang mensen in hem/haar geloven. Wanneer niemand meer gelooft sterft de God.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 12:47
DigitalStorm
DigitalStorm is offline
Dat is ook soort van zo in n boek van terry pratchet (kleingodderij als k me nie vergis) maar daar verloor die god toch al zn macht, ook al was het zogenaamd een groot geloof (daarin stond alleen het werkelijk geloven in een god gelijk aan het macht geven van een god...)
Oud 24-07-2002, 13:30
damaetas
damaetas is offline
c g jung:"goden sterven van tijd tot tijd omdat men plotseling ontdekt dat ze uit hout of steen gevormde, nutteloze dingen zijn."
Oud 24-07-2002, 14:44
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Uneksia schreef:

Ik geloof dat als 1 iemand gelooft dat iets bestaat, het ook werkelijk bestaat. Als iedereen ophoudt te geloven dat het bestaat, en er dus niemand meer overblijft, bestaat het niet meer. Als je in een ruimte staat met 10 mensen en een tafel, bestaat die tafel zolang tenminste 1 iemand gelooft dat die tafel bestaat. Dit geldt volgens mij voor alles en dus ook voor goden.

ehm....was dit vaag?
Je stelt de waarneming gelijk aan de werkelijkheid wat niet klopt.
Oud 24-07-2002, 15:40
Apomes
Apomes is offline
ow cool dat bestaan voor mij de olympsche goden
Oud 24-07-2002, 19:44
Eightball GOD
Eightball GOD is offline
Citaat:
Joris-Den-2e schreef:

doordat mensen erover nagaan denken en deze god als 'hun' god gaan accepteren.

ze gaan dood doordat niemand er meer in geloofd.

en die titanen waren niet dood, alleen verdreven en ze hadden nog steeds hun goddelijke machten, alleen ze werden opgesloten ergens (geen idee waar, moet ik nog een keer opzoeken).

~
De titanen werden opgesloten in de tartarus
Maar ik vind het een beetje raar dat Optima het heeft over "de" heidense cultuur... met heidenen worden over het algemeen niet-christenen bedoeld (al worden joden/islamieten ook niet altijd als heidenen gezien) dus "de" heidense cultuur bestaat niet. jij bedoelt de oud-griekse cultuur

Maar waarom kan er volgens niemand iets bestaan zonder dat iemand gelooft dat het bestaat?
En waarom zou iets wel bestaan zodra er iemand gelooft dat het bestaat...
Ik denk niet dat het feit of iemand ergens in gelooft afhankelijk is van het feit of iets al dan niet bestaat...
Oud 24-07-2002, 21:00
sublime
sublime is offline
Citaat:
Uneksia schreef:

ehm....was dit vaag?
dit is dus precies wat ik wilde gaan zeggen. nou ja, in iets andere zinnen maar de strekking is gelijk. een god 'sterft' wanneer het geloof 'sterft'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten