Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2006, 15:50
Magican
Magican is offline
Hoi,

ik heb een T-biljet aangevraagd en die moet ik dus invullen. Maar het is nogal moeilijk en ik vraag me af of het voor belastingfraude doorgaat als ik dan een fout maak.
Oud 02-10-2006, 15:55
Verwijderd
Wat voor moeite kost het om je jaarverslag (ben het goede woord even kwijt) van het bedrijf waar je gewerkt hebt erbij te pakken en de gegevens daarvan te noteren op je tj biljet. En tuurlijk komen ze er ooit wel achter dus vul maar naar waarheid in. Vraag anders maar 1 van je ouders of zijn die werkloos?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 16:13
Balance
Balance is offline
Magican, je kan beter een TJ-biljet gebruiken dan een T-biljet. TJ is speciaal voor jongeren en scheelt je een hoop gedoe.
En die is eigenlijk best simpel om in te vullen. Je moet je jaaropgave even pakken en dan de dingetjes waar zij om vragen overnemen. Via internet kan het ook en dan berekent het programma ter plekke op hoeveel geld je recht hebt.
Oud 02-10-2006, 16:17
Verwijderd
Aldus de saaie forumbaas, pak dat tuig aan. Jullie hebben toch een voorbeeldfunctie.

Talpa
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 18:10
Chaucus
Chaucus is offline
@MCH: Als je niets toe te voegen hebt dan TS en anderen aan te vallen op onzinnige gronden, post dan niet.

@Magican: Zoals Balance zei: Bestel een TJ Biljet. Die zijn redelijk eenvoudig in te vullen. Iig veel eenvoudiger dan T Biljet.
Oud 02-10-2006, 18:35
Gothic
Gothic is offline
ik heb heir ook een vraag over. Ik heb zo'n formulier ingevuld en gewerkt. Kan ik dan nog iets terugkrijgen? Hoe weet je trouwens of je iets kunt terugkrijgen?
Oud 02-10-2006, 18:48
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 02-10-2006 @ 19:35 :
ik heb heir ook een vraag over. Ik heb zo'n formulier ingevuld en gewerkt. Kan ik dan nog iets terugkrijgen? Hoe weet je trouwens of je iets kunt terugkrijgen?
Als er op je loonstrookje staat dat er loonbelasting is ingehouden dan kan je het terugvragen( alleen bij meer dan 12 euro)
Oud 02-10-2006, 19:39
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 02-10-2006 @ 19:10 :
@MCH: Als je niets toe te voegen hebt dan TS en anderen aan te vallen op onzinnige gronden, post dan niet.

@Magican: Zoals Balance zei: Bestel een TJ Biljet. Die zijn redelijk eenvoudig in te vullen. Iig veel eenvoudiger dan T Biljet.
Ik ben toch heel duidelijk en dan gaat een of andere onverlaat mij nog eens napraten.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 21:20
Magican
Magican is offline
Citaat:
MCH schreef op 02-10-2006 @ 16:55 :
Wat voor moeite kost het om je jaarverslag (ben het goede woord even kwijt) van het bedrijf waar je gewerkt hebt erbij te pakken en de gegevens daarvan te noteren op je tj biljet. En tuurlijk komen ze er ooit wel achter dus vul maar naar waarheid in. Vraag anders maar 1 van je ouders of zijn die werkloos?
Mijn vader is overleden en dus kan alleen mijn moeder me hiermee helpen. Maar die heeft hier een belastingadviseur voor. Om hem raadt te plegen moet zij betalen. Het lijkt mij onzinnig om te betalen om geld te krijgen en dus vraag ik het hier.

En nee, het gaat niet om jaarverslag moeite maar meer andere vragen die ik niet eenduidig kan beantwoorden.

Daarbij was mijn vraag niet of ze er achter komen maar of het fraude is als ik een fout maak of iets vergeet.

Balance, bedankt ga ik zeker doen.
Oud 03-10-2006, 09:47
Balance
Balance is offline
Citaat:
MCH schreef op 02-10-2006 @ 17:17 :
Aldus de saaie forumbaas, pak dat tuig aan. Jullie hebben toch een voorbeeldfunctie.

Talpa
Commentaar geef je dan maar per pm, als ik zo nodig m'n voorbeeldfunctie moet uitoefenen. Gaat het ook niet offtopic.

@Magican: welke dingen van het TJ biljet snap je niet dan?
Oud 03-10-2006, 09:54
jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
Magican schreef op 02-10-2006 @ 22:20 :
Mijn vader is overleden en dus kan alleen mijn moeder me hiermee helpen. Maar die heeft hier een belastingadviseur voor. Om hem raadt te plegen moet zij betalen. Het lijkt mij onzinnig om te betalen om geld te krijgen en dus vraag ik het hier.

En nee, het gaat niet om jaarverslag moeite maar meer andere vragen die ik niet eenduidig kan beantwoorden.

Daarbij was mijn vraag niet of ze er achter komen maar of het fraude is als ik een fout maak of iets vergeet.

Balance, bedankt ga ik zeker doen.
een fout maken of iets vergeten is geen fraude.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 12:49
Magican
Magican is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 03-10-2006 @ 10:54 :
een fout maken of iets vergeten is geen fraude.
Bedankt, maar dan vraag ik me af wat wél fraude is.
Van het T-Biljet. Zal even kijken.
Oud 03-10-2006, 15:28
Ivo
Ivo is offline
Zeker bij een 17-jarige zal een fout niet direct gezien worden als fraude. Ik heb bij mijn opgave van 2004 ook een fout gemaakt. In de eerste 3 maanden van dat jaar had ik nog 2 baantjes (waarbij ik de loonheffingskorting had over het baantje waarmee ik toen gestopt ben). Over het baantje wat ik heel 2004 had heb ik dus LB betaald die ik wou terugvragen. Begin 2005 dus het TJ-computerprogramma ingevult met de jaaropgave van het baantje wat ik het hele jaar had. En gewoon domweg vergeten dat ik de eerste 3 maanden 2 baantjes had.
In eerste instantie kreeg ik het terug zoals het programma het berekent had. Bijna een jaar later kreeg ik echter een brief met een correctieberekening met het vriendelijke verzoek om toch weer een deel terug te betalen aan de belastingdiens. Dat gewoon gedaan en niets meer van gehoord.

Dus als je nu een fout maakt, is dat echt niet direct een ramp. Als je maar weer terugbetaald als je teveel hebt ontvangen en er aangenomen kan worden dat je een fout hebt gemaakt. Gezien je als 17-jarige wettelijk nog geen financiele zelfstandigheid hebt, zal een fout aan jou kant nooit heel zwaar aangerekent kunnen worden.

In elk geval zou ik een TJ-biljet aanvragen. Heel veel vragen die op jongeren niet van toepassing zijn, zijn daarin weggelaten. Dat scheelt dus al een hoop. Heb je bij het invullen van het TJ-biljet toch nog specifieke vragen, dan kun je natuurlijk ook naar het regionale belastingkantoor bellen. Of het nog een keer hier op het forum proberen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 16:17
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MCH schreef op 02-10-2006 @ 20:39 :
Ik ben toch heel duidelijk en dan gaat een of andere onverlaat mij nog eens napraten.
Jij bent helemaal niet duidelijk, maar onbeschofd en vervelend.

Over de vragen ivm fraude : nee, een fout maken valt niet onder fraude. Fraude is namelijk het opzettelijk verstrekken van verkeerde informatie.

Als je een fout maakt - zowel in je voor- als in je nadeel - komt de fiscus daar waarschijnlijk ooit achter, en wordt de fout zoveel mogelijk hersteld.

Kijk, als jij opgeeft dat je 1000 euro verdient hebt terwijl je eigenlijk een miljoen verdient hebt, is dat of nogal een grove fout of inderdaad fraude. Maar een foutje op een formulier is niet snel strafbaar als fraude, daarvoor moet er echt sprake zijn van opzet.
Oud 03-10-2006, 23:40
Verwijderd
Citaat:
Magican schreef op 02-10-2006 @ 16:50 :
Hoi,

ik heb een T-biljet aangevraagd en die moet ik dus invullen. Maar het is nogal moeilijk en ik vraag me af of het voor belastingfraude doorgaat als ik dan een fout maak.
Ik heb in 2004 maarliefst 3 jaaropgaven ontvangen van mijn werkgever. Op een of andere manier dacht toen dat de 3e pagina de totaalpagina was, maar dat bleek niet zo te zijn. Ik moest de 3 pagina's bij elkaar optellen. Dus had ik te weinig loon en te weinig loonheffing ingevuld. Nu 2 jaar later kwam de Belastingdienst erachter en krijg ik nu zelfs extra geld terug!

Ik schrok trouwens erg van het woord 'aanslag' maar het wordt zowel positief als negatief gebruikt. Ze hebben het geld direct op mijn rekening gestort. Je krijgt trouwens altijd bericht of je iets krijgt of iets moet betalen. En als je voor het eerst een TJ biljet invult krijg je geloof ik nog een keer een formulier waarin ze vragen om je bankrekeningnummer. Zorgtoeslag krijg ik trouwens ook via dit nummer uitgekeerd.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 15:52
Gothic
Gothic is offline
ik heb ff op m'n loonstrookje gekeken, maar er is wel loonheffing toegepast, maar er is ook loonbelasting ingehouden... kan ik dat terugvragen?
Oud 04-10-2006, 18:11
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 04-10-2006 @ 16:52 :
ik heb ff op m'n loonstrookje gekeken, maar er is wel loonheffing toegepast, maar er is ook loonbelasting ingehouden... kan ik dat terugvragen?
Als het loonheffing heet kun je het terugvragen
Wat jij 'loonheffing' noemt heet heffingskorting en die wordt toegepast
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten