Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-10-2006, 00:52
AsianDF
AsianDF is offline
groenlinks + sp staan hier op ruim 30%
wat zijn jullie voor naieve klotehippies
Oud 09-10-2006, 05:57
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
AsianDF schreef op 09-10-2006 @ 01:52 :
En hier moet jij een apart topic voor openenen? Jij bent z eker een rechtse bal?
Oud 09-10-2006, 06:06
Verwijderd
Wat een niveau weer!
Oud 09-10-2006, 06:13
arPos
arPos is offline
ik voorspel een slotje
Oud 09-10-2006, 06:15
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 09-10-2006 @ 07:06 :
Wat een niveau weer!
Oud 09-10-2006, 06:41
Verwijderd
Rot op, grafmongool.
Oud 09-10-2006, 07:58
Gatara
Gatara is offline
Rechtse bal strijkt geen overhemden

door Charles Groenhuijsen, 13-09-2005

Even eerlijk: Vindt u mij een rechtse bal? Zo’n oppervlakkig type die alles wat in Amerika gebeurt goed vindt en de pest heeft aan Nederlands poldergekneuter. Geeft niet hoor, als u dat denkt. Ik heb een brede rug. En etiketten waaien er in het herfstige Nederlandse klimaat snel af. De komende tijd zal ik half in de VS en half in Nederland wonen. Ik ga ik u vast nog wel eens vermoeien met wat me daar zoal bij opvalt. Nederlanders kijken me verbijsterd aan als ze horen van mijn vrijwillige transatlantische pendeldienst. Maar reken even mee: Ik ben gemiddeld een uurtje of elf, twaalf onderweg. Van huis tot huis. En dat twee keer per maand op en neer. Totaal dus 45 tot 50 uur reistijd.
Veel? Och, valt mee. Reis per auto eens van dagelijks van Breda naar Hilversum. Of van Almere naar Rotterdam. Dan ben je per maand langer onderweg. En u mag onderweg niet slapen, een filmpie kijken, een koel glaasje witte wijn drinken of een fijn boek lezen. Ik lekker wel.

Vuile wasje
Terug naar de verschillen tussen hier (VS) en daar (NL). Ik kom hier net terug van de stomerij. Daar haalde ik een hele kluit overhemden op die ze daar voor me wassen, strijken en opvouwen. Ik krijg ze elk in een keurig plastic zakje met zo’n kartonnetje in de boord. Alsof ze uit de winkel komen. Heerlijk. Ze kunnen zo de koffer in. En dat allemaal voor nog geen twee dollar per hemd. Ik heb ook even de prijs in Hilversum opgevraagd. 3.30 Euro per hemd. Omgerekend meer dan vier dollar! Ik ben me een beetje gek! Ik neem mijn vuile wasje wel mee naar Washington. Want hier klopt toch iets niet? Ik wil graag dat iemand mijn overhemden wast en strijkt. Niet uit luiheid hoor. U wilt niet alle overhemden op een rij zien die ik in mijn leven heb gewassen en gestreken. Maar ik tik een halve Kluwer-column in de tijd dat ik tien overhemden was, strijk en opvouw. Ik verdien daar meer mee dan de rekening van de stomerij.

In Amerika zijn miljoenen en nog eens miljoenen laagbetaalde service-banen. Let maar op: In kantoren, restaurants, winkels, pretparken, zwembaden en stations krioelt het van de laag betaalde werknemers. Het zijn banen die in Nederland veelal ontbreken omdat die werknemers te duur en dus werkloos zijn. Ze hebben geen baan maar een uitkering. De Amerikanen hebben een slim belasting-systeem bedacht . Als je heel weinig verdient krijg je een tax credit (Earned Income Tax Credit). Een soort toeslag op je loon; een omgekeerde belasting dus. Je wordt beloond voor werken, niet voor werkloos zijn. Het kan oplopen tot ruim 4000 dollar per jaar. Fijn voor de werknemer: die krijgt meer geld. Fijn voor de werkgever: die houdt de loonkosten laag. Ideetje? Hier in de VS zijn links én rechts er voor. In Engeland hebben ze ook zoiets.

Nadenken in de polder
Paar feitjes nog om over na te denken: De werkloosheid is hier lager dan in Europa. Mensen zijn korter werkloos; ze zijn sneller weer aan de slag. Het aantal werknemers met alleen minimumloon daalt gestaag. Het aantal mensen met bijstand is sinds democraat Bill Clinton hard ingreep gehalveerd. Amerika loste er niet alle problemen mee op (kijk naar de armoedecijfers) maar de aanpak is interessant genoeg om er in de polder over na te denken. Uiteindelijk gaat het om de vraag: Wie is er werkloos? En wie strijkt mijn overhemden, harkt de tuin, wast de auto, maakt schoon, timmert, schildert, poetst en dweilt? Het hangt ervan af wat het kost.
Wie discussieert er mee met een nieuwsgierige en verbaasde rechtse bal?

Charles Groenhuijsen
Oud 09-10-2006, 08:03
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Oud 09-10-2006, 08:17
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
wat lul je trouwens:
VVD 16 17.02%
LPF 0 0%
Eén NL (Pastors) 2 2.13%
Partij voor Nederland (Nawijn) 2 2.13%
Partij voor de Vrijheid (Wilders) 5 5.32%

= 29,79 %
Oud 09-10-2006, 08:31
Verwijderd
Ach, ze zijn nog jong en hebben valse hoop
Oud 09-10-2006, 09:02
Verwijderd
Achja, schoolboeken in Nederland zijn links, leraren zijn links, de universitaire alfa en gamma 'wetenschappers' zijn links, zelfs de journalisten zijn: " Politiek gezien beschouwen de journalisten zich bijna zonder uitzondering als links (32 procent) dan wel links van het midden (47 procent). Slechts 20 procent situeert zichzelf in het politieke midden en maar 1 procent noemt zichzelf 'rechts'.", (enquete in 2004 onder 1000 journalisten)

Juist ja.

Wat verwacht je dan?

Ik kan hier wel een zinvolle topic van maken, laat ik vooral eerst een duidelijke definitie van 'links' en ' rechts' geven: Links is voorstander van individuele vrijheden als abortus, euthanasie, homohuwelijk, drugsgebruik, en tegenstander van economische vrijheden. Op economisch gebeid bepleiten zij een sterke overheid, ofwel een geheel gecollectiviseerde economie ofwel een gemengde economie, met daarbij een verzorgingsstaat.

Rechts is overwegend tegenstander van de eerder genoemde individueele vrijheden, maar op economisch gebied wel voorstander van een vrije, ongeregelde economie, en tegenstander van een verregaande verzorgingsstaat.

In het midden zitten partijen die een beetje van beiden meepikken.

Aan de bovenkant van dit spectrum vertoeven de klassiek liberalen en de libertariers, voorstanders van zowel individuele vrijheid als economische.

Aan de onderkant vindt men tegenstanders van zowel economische als individuele vrijheid: extreem links en extreem-rechts (wat zichzelf altans zo noemt in Nederland)

Zie het volgende model:

Uit deze definitie volgt dat vvd, cda en Geert W. allemaal in het midden vertoeven, en de rest van de partijen aan de linker kant.

Het model is eventueel nog aan te vullen met een derde as, die van omvang overheid: op die manier vinden theocratie, oligarchie, minarchie, en wetteloosheid allemaal hun plaats binnen het model

Zo, nu kan men lekker gaan discusseren
Oud 09-10-2006, 09:58
Tiño
Tiño is offline
Citaat:
Reverend schreef op 09-10-2006 @ 09:31 :
Ach, ze zijn nog jong en hebben valse hoop
Oud 09-10-2006, 09:59
Verwijderd
haha benfatto
Oud 09-10-2006, 11:13
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Boehoe.
Oud 10-10-2006, 07:17
Verwijderd
En daar open je ook echt een topic voor? Get a fucking life.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten