Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2006, 07:00
Verwijderd
Wij hebben twee katten, ze zijn allebei een jaar of vier en we hebben ze een maand of vijf na elkaar gekregen (toen waren het nog kittens). Toen we de tweede kat uit het asiel haalden, hebben ze (logisch) aan elkaar moeten wennen, daarna is het een hele tijd erg goed gegaan en waren ze heel lief tegen elkaar ed. Muis (de oudste) is als eerst gesterriliseerd, niet al te lange tijd daarna Fleur en sindsdien zijn ze niet meer zo lief tegen elkaar...maar ze hingen nog niet in elkaars haren ed. Toen is er, denken we, een keer iets gevallen wat een hard geluid maakte, ze gaven elkaar de schuld van het lawaai en vlogen elkaar aan. Nu zijn we ongeveer een jaar geleden verhuisd, in het begin ging het redelijk, ze deden iig normaal tegen elkaar. Maar op een gegeven moment hadden ze bij elk raar geluid ruzie. In het begin waren het nog redelijk harde geluiden of hoge geluiden, maar tegenwoordig is het bij hele normale geluiden. Je kunt niet voorspellen of ze wel of niet boos worden op elkaar en als ze boos worden, dan vliegen ze elkaar (en ons, als we er toevallig tussen lopen of zitten) aan. Heel vervelend dus, vooral als we er tussen zitten... Bovendien heeft Muis al een keer gehad dat haar tong half doormidden was en dat is ook niet echt lekker.

We hebben ze al een aantal keer gewoon maar laten vechten, zo van 'dan kunnen ze uitmaken wie de baas is', maar dat lijkt niet te helpen. Bovendien is dat niet zo lekker als we er zelf tussen zitten ed. Andere ideeën die we hadden waren een groot deel van de dag muziek aanzetten, zodat ze meer geluid om zich heen hebben (omdat dat misschien te weinig is, omdat wij niet altijd thuis zijn en als we er wel zijn nogal rustig zijn). Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd. Wel hebben we vandaag de deur naar de gang open gedaan zodat ze wat meer ruimte hebben en als ze willen wat verder van elkaar kunnen zitten (het zijn binnenkatten).

Hopelijk is er nog een touw vast te knopen aan mijn verhaal.

Heeft iemand een idee hoe we dit op zouden kunnen lossen?
Of misschien dingen die we nog uit zouden kunnen proberen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-10-2006, 11:37
juno
juno is offline
Er is heel veel wat je kunt doen, maar het vergt geduld en inzet.

Er was sprake van redirected agression, daar was je al achter. Helaas is het probleem nu structureel geworden.

Vraag: Zou je willen overwegen om ze naar buiten te laten door middel van een kattenluikje. Een vergroting van het territorium doet echt wonderen. Al laat je ze maar in het hele huis komen, en zorg je voor verticale uitbreiding van het territorium door een klimboom..Ze zitten elkaar nu in de weg, en nu blijft het probleem voortbestaan.

Zonee, dan zul je ze moeten herintroduceren, en dat vergt dus van jou de nodige moeite.

Ik heb geen zin om het hele herintroductieprogramma te gaan typen. Google weet wel leuke links en boeken.

Zoek op cat behaviourist of cat therapist. Vooral in de VS is dat een behoorlijk serieuze bezigheid en is er veel literatuur te vinden.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 18:39
Verwijderd
Behalve dat ik ze liever niet buiten laat ivm de snelweg die zo ongeveer langs ons huis gaat, kunnen ze ook niet naar buiten dmv een kattenluikje (we wonen in een flat), het hele huis beperkt zich dan ook tot drie kamers, een hal, een keuken, badkamer en toilet (en in die laatste drie willen we ze iig niet laten komen), de derde kamer liever ook niet ivm eventuele 'toekomstplannen'. Ze hebben een krabpaal, er is ook een kast waar één van de twee wel op gaat en de ander niet en ook op de gang hebben ze nu een kast om op te zitten.

Ik zal eens zoeken op google.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2006, 12:52
juno
juno is offline
Een krabPAAL is niet genoeg, het moet iets zijn waar ze op kunnen zitten, zich in terug kunnen trekken. Ze zitten nu teveel op elkaars lip en teveel in elkaars zicht.

Hebben jullie geen balkonnetje? Daar gaan de onzen ook op, en zonder dat balkon zouden ze elkaar afmaken.

Pam Johnson-Bennett

"cat vs.cat"
Keeping peace when you have more than one cat

Te koop via amazon
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 07:19
Verwijderd
Als jij me een paar honderd euro geeft, koop ik een klimboom, tot die tijd heb ik daar helaas het geld niet voor.

Balkonnetje is er wel, maar ook dat is niet echt een optie, omdat met name Muis balkonsuicideneigingen lijkt te hebben (en ik weet dat katten niet zomaar springen oid, maar ik neem het risico liever niet). Ik denk erover na om ze toch ook in de andere slaapkamer te gaan laten (als die opgeruimd is, nu is het een klushok) en daar dan iig voorlopig planken aan de muur te maken waar ze op kunnen oid. Dan hebben ze ook meer ruimte, ook 'in de hoogte'.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 11:44
juno
juno is offline
Een klushok vinden ze, ook in niet opgeruimde toestand, of liever gezegd voorál in niet-opgeruimde toestand, echt HE-LE-MAAL geweldig. Allemaal hoekjes om in te kruipen, en dingen om op te zitten.

Zet die deur open, en ik denk dat je in een klap van het probleem afbent.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 11:59
Verwijderd
Ik snap dat ze dat geweldig vinden, maar mij lijken de zagen, beitels, enz. die daar liggen en het zaagsel in combinatie met katten wat minder geweldig. Als het gevaarlijke gereedschap er uit is en we er gezogen hebben mogen ze er van mij in spelen wat ze willen, daarvoor vind ik het niet zo'n goed plan.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 12:28
juno
juno is offline
Dat zaagsel vraagt er gewoon om in geplast te worden...

Gereedschap is hier nooit een probleem. Ze banjeren er wat omheen, maar doen er niks mee. We trekken wel de stekkers eruit, van de cirkelzaag bijvoorbeeld, want je weet toch maar nooit..
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 14:59
miekmuis
miekmuis is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-10-2006 @ 08:19 :
Als jij me een paar honderd euro geeft, koop ik een klimboom, tot die tijd heb ik daar helaas het geld niet voor.

Balkonnetje is er wel, maar ook dat is niet echt een optie, omdat met name Muis balkonsuicideneigingen lijkt te hebben (en ik weet dat katten niet zomaar springen oid, maar ik neem het risico liever niet). Ik denk erover na om ze toch ook in de andere slaapkamer te gaan laten (als die opgeruimd is, nu is het een klushok) en daar dan iig voorlopig planken aan de muur te maken waar ze op kunnen oid. Dan hebben ze ook meer ruimte, ook 'in de hoogte'.
Dat was ook nog een vraag van mij.. we hebben een frans balkon en ik vroeg me af of het veilig is om de deuren dan open te doen, of dat de katten dan misschien een keer naar beneden springen. Ze hangen wel vaak heel nieuwsgierig uit het raam, maar we zijn ook al wel een paar keer weggegaan terwijl de deuren open stonden en toen waren ze ook nog binnen toen we terug kwamen. We wonen op op de tweede verdieping (twee woonlagen onder ons dus nog)
Oud 15-10-2006, 15:21
Scatterheart
Scatterheart is offline
Citaat:
miekmuis schreef op 15-10-2006 @ 15:59 :
Dat was ook nog een vraag van mij.. we hebben een frans balkon en ik vroeg me af of het veilig is om de deuren dan open te doen, of dat de katten dan misschien een keer naar beneden springen. Ze hangen wel vaak heel nieuwsgierig uit het raam, maar we zijn ook al wel een paar keer weggegaan terwijl de deuren open stonden en toen waren ze ook nog binnen toen we terug kwamen. We wonen op op de tweede verdieping (twee woonlagen onder ons dus nog)
Verschilt denk ik per kat, mijn kater is meerdere malen van het balkon afgesprongen (zelfs uit het dakraam geklommen met het raam op een kiertje), wij wonen ook twee hoog.
Maar zullen ook genoeg katten zijn die dat niet in het hoofd halen. Onze buurman heeft zijn balkon dan ook afgespannen met gaas omdat het niet eens zozeer dat afspringen is wat een gevaar is hier, maar meer de drukke weg vlakbij.
Oud 19-10-2006, 16:52
Marlouhou
Marlouhou is offline
Wij wouden eerst ook 2 katten maar eentje hadden we eerder al en eentje liep ons de hele weg achterna toen we in een bos waren aant wandelen
en hij was bijna bij ons in de bus gekropen maar ja wij d8ten dat gaat niet goed!En nu hebben we spijt ervan dat we haar/hem niet hebben mee genomen want we kende nog mensen die een poes wouden.

Maarja joun verhaal: Ik zou e ze eens proberen samen te laten spelen met iets of dat ze iets moeten delen van snoepje ofzo.
Het kan ook zijn dat ze elkaar gewoon niet moeten.
Tip: ik zou van alles proberen wat jij ook hebt gedaan maar gewoon door zetten niet opgeven ooit worden ze hopelijk wel vrienden!!!

Succes
Oud 19-10-2006, 16:54
Marlouhou
Marlouhou is offline
En probeer er voor te zorgen dat ze niks meer omstoten en niet dat ze elkaar de schuld geven
Oud 19-10-2006, 17:09
Verwijderd
Citaat:
Marlouhou schreef op 19-10-2006 @ 17:54 :
En probeer er voor te zorgen dat ze niks meer omstoten
Het lijkt me niet mogelijk om de hele dag achter ze aan te lopen en ook een mens stoot wel eens wat om, dat is niet te voorkomen.

Elkaar moeten is het, denk ik, niet, want eerst waren ze beste maatjes. Samen spelen doen ze niet: nr. 1 houdt niet van spelen en al helemaal niet van snoepjes (ze eten allebei ook ander voer ed).
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 12:42
juno
juno is offline
Maar hoe gaat het nu? Vliegen de vlokken nog steeds in het rond?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 07:09
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 20-10-2006 @ 13:42 :
Maar hoe gaat het nu? Vliegen de vlokken nog steeds in het rond?
Het valt mee. Er zijn nu dagen dat het goed gaat en er zijn dagen dat ze nog gaan vechten, dan leiden we ze af en/of zetten we er één in de slaapkamer (terwijl de ander in de woonkamer blijft), dat lijkt te werken.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 09:09
juno
juno is offline
Katten gescheiden keefruimtes geven is in acute gevallen de enige oplossing, maar zo verklein je hunleefgebied wel heel erg. Straks zitten ze levenslang ieder opgesloten in een kamer, dat is niet de bedoeling.

Stap 2: het herintroductieprogramma. Staat beschreven in de literatuur, maar je hebt het blijkbaar niet gevonden.

Je moet er ten eerste voor zorgen dat je de kamer waar ze in zitten, iedere dag omwisselt, om territoriumgedrag te vermijden, bovendien kunnen zo gewend blijven aan elkaars geur. Heel belangrijk!

Dan moet je ze heel langzaam weer bij elkaar brengen, met indien nodig hele kleine stapjes. Door de deur even open te zetten, en dat steeds langer te laten duren. Doe dat terwijl het gepaard gaat met iets leuks.

Jullie spelen dan ieder even met een kat. En dan gaat de deur weer dicht. Of ze krijgen te eten, ieder in een eigen kamer met de deur open. Of jullie borstelen ieder een kat. Of je geeft ze snoepjes of je knuffelt ze. Iets prettigs in ieder geval, wat ze ook nog eens afleidt..

Jullie moeten erbij blijven om in te grijpen als ze weer gaan blazen, dan moet de deur weer dicht en ga je de volgende dag weer rustig verder met het programma. Katten weer omwisselen naar elkaars kamer!

Ze hebben toch de gang en die rommelkamer er al bij he?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 17:01
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 23-10-2006 @ 10:09 :
Straks zitten ze levenslang ieder opgesloten in een kamer, dat is niet de bedoeling.
Dat zal ook niet gebeuren. Ik laat ze er geen uren zitten: ik laat ze zo snel mogelijk weer gewoon in beide ruimtes. Als ze elkaar dan weer aanvliegen, doe ik ze nog even apart, maar heel vaak gaat het ook goed als ze elkaar even 'kwijt' zijn geweest.

Ik ken het introductieprogramma, maar op dit moment lijkt dat niet nodig te zijn: ze kunnen weer redelijk tegen elkaar. Ze schrikken nog wel eens van elkaar, maar afleiding, wat extra aandacht (liefst tegelijk) of even uit elkaar is dan vaak voldoende. Onze kleine veelvraat is een stuk rustiger sinds ze vaker eten krijgt (al moet ze op dieet van de dierenarts...maar de dierenarts vond het wel goed als ze vaker minder eten kreeg).

Die rommelkamer krijgen ze er niet bij voor ie opgeruimd is, dat had ik al gezegd.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 18:55
juno
juno is offline
Ik dacht dat je die dan toch onderhand wel....
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 20:12
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 23-10-2006 @ 19:55 :
Ik dacht dat je die dan toch onderhand wel....
Je wilt niet geloven wat voor een puinhoop het daar is. Bovendien moet er nog het één en ander geklust worden en dat doen we het liefst in die kamer ivm gereedschap en zaagsel door je hele huis is voor zowel mensen en katten niet gezond.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten