Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2006, 11:12
iroQuai
iroQuai is offline
Ik ben betrokken bij de eerste aanzet van een kunst-project. Het gaat om een mondiaal project. Onderdeel hiervan is het (digitaal) visualiseren van een ring om de aarde. Deze ring moet over zoveel mogelijk vaste grond lopen en indien mogelijk over de langste lijn van de aarde. Een voorbeeld van dit laatste is de evenaar, maar de lijn mag iedere kant op lopen, dus ook bjiv. over de polen of 'diagonaal' over de landkaart.

Weet iemand, of kan iemand gemakkelijk uitrekenen, hoe deze ring zou moeten lopen?

Alvast hartelijk bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-10-2006, 20:28
T_ID
T_ID is offline
West-Afrika->Midden-Oosten->Azië->Siberië als ik even uit de losse pols redeneer.

Kon je zelf niet even een atlas pakken?
Oud 05-10-2006, 01:16
professor2
professor2 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-10-2006 @ 21:28 :
West-Afrika->Midden-Oosten->Azië->Siberië als ik even uit de losse pols redeneer.

Kon je zelf niet even een atlas pakken?
suez
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 10:59
iroQuai
iroQuai is offline
Ik kan zeker de atlas pakken, maar vind het leuk om ook ideeën en opmerkingen van anderen te horen.

Overigens merkten we al snel dat we niet met een platte kaart moesten werken maar met een echte wereldbol, omdat je anders problemen krijgt met die manier van projectie. Als je een bol uitsprijd als een platte kaart krijg je altijd vervormingen.

Vandaag heb ik met een touwtje, een meetlint en een globe gespeeld. We hebben een aantal opties gevonden die leuk/lang kunnen zijn. We hebben het aantal kilometers er achter geplaatst. Het is niet zo nauwkeurig aangezien het een kleine wereldbol is en we op halve centimeters hebben afgerond en die omgerekend hebben in kilometers. De meeste circels die we hebben bedacht zijn inderdaad grootcircels, maar er zitten ook lijnen bij die meer over de top van de aarde lopen waar weinig water geraakt word.

1. St. Beringsstraat- Sovjet unie- Finland- Zweden- Noorwegen- Groenland – Groenland- Canada- Alaska. 17340 KM
2. Zuid Afrika- rode zee- Saoudie Arabie- Sovjet Unie- Alaska. 16830 KM
3. Zuid oost Australie- Indonesie- Thailand- Vietnam- Birma- Hymalaya- Rusland- Europa- Brazilie- Argentinie- Antartica. 27030 KM
4. Chilli- Bolivia- Argentinie- brazilie- venezuela- Cuba- Vs- Canada- Noord pool- Sovjet unie- Mongolie- filipijnen- stukje australie. 24990 KM
5. Mexico- VS- Canada- Ijszee- India 16830 KM
6. Macdonald eiland of Kerguelen eiland- India- sovejet unie- Noord pool- Canada- een vestiging Macdonald in California 20400 KM (Macdonald eiland midden in de zee zit precies aan de andere kant van de wereld als de staat california!)
7. Evenaar 8670 KM
8. Zuid afrika- Zaire- Soedan-Saoedi arabie- irak- iran- sovjet unie- Hawai. 20910 KM

Ben wel benieuwd naar jullie reacties - hebben jullie andere ideeën, of opmerkingen? Hoor het graag
Met citaat reageren
Oud 12-10-2006, 12:23
iroQuai
iroQuai is offline
Hoewel ik niet het gevoel heb dat ik op dit forum op de goede plek zit om mijn voortgangen en vragen te posten, doe ik het toch maar - wie weet is hier nog een verdwaalde geest die mij hierbij wel kan verder helpen!

Op een ander forum kwam iemand aanzetten met een grappige, doch interessante tool om twee exact tegenover elkaar gelegen coördinaten op de aarde te vinden...

"what if the world were a sandwich..."

Daarnaast heb ik via een man die bij het Kadaster werkt de link naar een programma gekregen. Met dat programma is het mogelijk grootcirkels uit te tekenen op een kaartje van de wereld. In combinatie met die tool hierboven kan dat misschien wel tot iets interessants leiden!

Het programmatje kun je downloaden op: http://hem.passagen.se/sm3gsj/gcm/download.htm
Daar staat een een hele lijst maar in de bovenste (GCMWIN23a.zip) zit alles samen gezipt. Als het programma niet werkt moet je ook nog even VBRUN300.exe downloaden. Het programma werkt alsvolgt: je stelt in wat je wil hebben onder "settings" vervolgens kies je "start". Het resultaat kan je op slaan onder "file">"save as bmp".

Ik heb het programma net geprobeerd, maar tot nu toe werkt het niet. Kan aan de pc hier liggen dus ik ga het thuis ook nog even proberen..

Het nadeel van dit programma is wel dat je de lijn puur kan uittekenen, verder niks kunt uitrekenen.

Het allerliefst vind ik een programma waarmee je een grootcirkel om de aarde kan tekenen en waarbij je ook data kunt opvragen - bijvoorbeeld hoeveel procent en/of kilometer de lijn over land loopt, hoe lang de totale cirkel is e.d.. Nog liever laat ik het programma zelf zoeken naar een grootcirkel met de langst lopende lijn op vaste grond, maar na enig zoekwerk heb ik het idee dat dat (nog) niet bestaat.

Zijn er mensen die mij op weg kunnen helpen met (het vinden van) dergelijke programma's?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 01:35
Rodion
Rodion is offline
Open een topic op software, daar zitten de mensen die je kunnen helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten