Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-09-2006, 20:23
Lieke89
Lieke89 is offline
Ik moet voor nederlands een beschouwing schrijven en heb het onderwerp verslaving uitgekozen. Nu had ik als vraag:

Heeft uitgaan groei van het aantal mensen met een alcohol/drug verslaving tot gevolg?

Hoe denken jullie hier over?
Oud 27-09-2006, 20:27
Lieke89
Lieke89 is offline
Volgens mij heb ik het hier op her verkeerde topic gepost.. Neemt natuurlijk niet weg dat je je mening hierover mag geven!
Oud 27-09-2006, 20:53
J-roenn
J-roenn is offline
ik denk het niet, echte alcoholisten drinken hollandia per tray op n bank in n park, en gaan niet in de veel te dure horeca iets drinken.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 20:58
Verwijderd
ik denk dat er tussen drugs en uitgaan wel een verband is qua verslaving, maar dat gaat veel dieper dan alleen dat. Het gebruiken van drugs tijdens uitgaan kan wel een trigger zijn voor het verslaafd raken. Maar dat gaat dan veel verder terug. Alleen uitgaan is de reden niet.

Als je dat echt wilt gaan bekijken, dan moet je ook gaan kijken naar opvoeding, achtergrond, emotionele toestand van de persoon in die periode. Dat zul je allemaal mee moeten nemen.

Dus om kortweg op je vraag te beantwoorden: nee.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 21:02
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 27-09-2006 @ 21:53 :
ik denk het niet, echte alcoholisten drinken hollandia per tray op n bank in n park, en gaan niet in de veel te dure horeca iets drinken.
Dus als je geen Hollandia (of whatever random goedkoop biermerk) per dag wegdrinkt zou je geen alcoholist zijn?

Ik denk zelf dat het weldegelijk invloed heeft. Of het ook daadwerkelijk gevolg heeft is moeilijk te bepalen omdat je daarvoor absolute cijfers moet hebben die ik in ieder geval niet heb (en ja ik ben te lui om te googelen )

Als je in bijvoorbeeld de kroeg zit met een paar maten is het relatief simpel om een biertje te bestellen. Wat er vaak gebeurd is dat mensen voor elkaar rondjes gaan halen. De een kan meer hebben dan de ander en zal dus vaker een rondje (laten) halen. Met als gevolg dat degene die wat minder kunnen hebben automatisch mee gaan drinken (ook wel goepsdruk genoemd al dan niet direct) wat uiteindelijk tot een groter wordende groep regelmatige drinkers leidt.

Dit zal ongetwijfeld tot gevolg hebben dat er mensen verslaafd raken aan alcohol. Of de groep ernstige verslaafden daardoor ook daadwerkelijk groeit is moeilijk te bepalen omdat die groep door meerdere factoren groeit dan alleen door de mensen die regelmatig in de kroeg zit.
Oud 29-09-2006, 12:06
My Info
My Info is offline
Nou ik denk het niet. Zoals EZBlade als zei, je moet dan kijken naar de achtergrond en de emotionele toestand van de persoon. Vele mensen komen in aanraking met drugs tijdens het uitgaan, maar dat wil niet zeggen dat er gelijk een versaving aan vastzit. Bij personen die erg vatbaar zijn voor verslaving is dit misschien wel weer het geval. Maargoed, iemand die alleen gebruikt tijdens het uitgaan of op bepaalde feestjes is in mijn ogen niet verslaafd. Iemand die de drugs zo geweldig vind en toevallig in een klote periode zit waardoor zo een persoon het dus op dagelijkse basis gaat gebruiken is natuurlijk weer een geheel ander verhaal. Dus kom ik toch weer terug op de emotionele toestand van de persoon in kwestie. En dat geld ook voor alcohol.
Oud 29-09-2006, 12:33
Verwijderd
Waarom ga je niet gewoon naar een instelling als Jellinek? Ik denk dat je met zulke informatie een betere beschouwing kunt schrijven dan met de antwoorden die je hier krijgt.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2006, 14:57
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Ik denk toch voor een groot deel wel. In mijn streek is het toch het geval dat meisjes van twaalf à dertien jaar beginnen uit te gaan en alle alcopop-troep drinken die ze maar vinden. Gewoonweg omdat iets anders ze (nog) niet binnenkrijgen. Maar stevig drinken leren ze toch wel (hoe vaak lees ik wel niet over 'indrinken'? dat gaat er behoorlijk stevig aan toe meestal)

Ik ben van mening dat dat voor drugs ook geldt. Dit wilt nog niet per se een verslaving zijn, ik denk dat het een goede aanleiding ervoor is.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 09:55
Verwijderd
Citaat:
Fayelinde. schreef op 30-09-2006 @ 15:57 :
Ik denk toch voor een groot deel wel. In mijn streek is het toch het geval dat meisjes van twaalf à dertien jaar beginnen uit te gaan en alle alcopop-troep drinken die ze maar vinden. Gewoonweg omdat iets anders ze (nog) niet binnenkrijgen. Maar stevig drinken leren ze toch wel (hoe vaak lees ik wel niet over 'indrinken'? dat gaat er behoorlijk stevig aan toe meestal)
dit heeft dan ook niks, maar dan ook echt helemaal niks met een alcoholverslaving te maken. Wel met het experimenteren als je ouder wordt.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 17:20
Verwijderd
ja, maar veel mensen zien alcohol verslaving pas als een verslaving als het in de extreemste vorm (euroshoppers galore) is.

imho is 2 a 3 keer per week flink uitgan toch een aardige verslaving, lleen veel mensen zien dat niet zo omdat ze zichzelf niet zo willen zien.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Sepul schreef op 01-10-2006 @ 18:20 :
ja, maar veel mensen zien alcohol verslaving pas als een verslaving als het in de extreemste vorm (euroshoppers galore) is.

imho is 2 a 3 keer per week flink uitgan toch een aardige verslaving, lleen veel mensen zien dat niet zo omdat ze zichzelf niet zo willen zien.
Inderdaad. Twee-drie keer per week helemaal losgaan en de rest van de week 3-5 bier doen, daar word je op den duur niet beter van.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 20:12
Verwijderd
Citaat:
Sepul schreef op 01-10-2006 @ 18:20 :

Stel je gaat 2 a 3 keer per week flink uit. Dat doe je een jaar lang. En na dat jaar stop je om welke reden dan ook. Gewoon in 1x en zonder moeite.
Is er dan nog steeds sprake van een verslaving?

Of als je meestal 2 a 3 keer per week flink uitgaat en je doet dit na 2 maanden een maandje zonder moeite niet. Is het dan ook een verslaving?

Ik vind het een beetje makkelijk om zo die grenzen te leggen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 11:13
My Info
My Info is offline
Volgens mij is een verslaving als je niet meer zonder kunt. Als jij 2 a 3 keer per week flink uitgaat, kan er ook sprake zijn van een gewoonte. Voor sommige mensen is dit normaal en is er geen sprake van verslaving maar simpelweg hun manier van leven.
Oud 02-10-2006, 12:06
evilernie
evilernie is offline
ik sluit me bij 'my info' aan zelf jaren lang gestapt 2 a 3 keer per week nu minder (max 2 keer min 0 keer per week) en niet verslaafd was gewoon een gewoonte. vraag is nu weer is een gewoonte niet een verslaving? (cirkelredenatie)
Oud 02-10-2006, 17:27
My Info
My Info is offline
Zolang je gewoonte geen verplichting wordt voor jezelf......nee, geloof ik niet dat het dus een verslaving is.
Oud 02-10-2006, 18:06
Risce
Risce is offline
Eerst even de stelling in goed nederlands:

Heeft het uitgaan in Nederland tot gevolg dat het aantal mensen met een alcohol- en/of drugsverslaving groeit?

Verder is dit echt een flutstelling (sorry!), want:

1) Je kunt dit nooit weten
2) Ik zou sowieso niet kijken naar verslaving, want dat is een veel complexer probleem, en gaan voor Gebruik.
3) Het uitgaan is ook veels te breed (cafe, disco, bioscoop zijn heel verschillende dingen).
4) Groeien tegenover een passief gegeven als 'uitgaan' levert geen onderzoek op. Ik zou kijken hoe jij denkt dat uitgaan zelf INVLOED heeft op drugs en alcohol gebruik.
5) Door het zo subjectief te benaderen hoef je bovendien geen uitputtend onderzoek te doen.

Kijk voor info naar websites waar in dit subforum naar verwezen wordt. Kijk sowieso op trimbos.nl (statistieken nederland) en erowid.org (kenmerken en verslavingsindicaties van verschillende soorten drugs).

Succes!
Oud 02-10-2006, 21:46
Verwijderd
Citaat:
evilernie schreef op 02-10-2006 @ 13:06 :
ik sluit me bij 'my info' aan zelf jaren lang gestapt 2 a 3 keer per week nu minder (max 2 keer min 0 keer per week) en niet verslaafd was gewoon een gewoonte. vraag is nu weer is een gewoonte niet een verslaving? (cirkelredenatie)
nee tuurlijk niet. Als een gezin thuis de gewoonte heeft om altijd soep bij het eten te hebben, dan is dat nog geen verslaving maar wel een gewoonte.

Verder zie je in dit topic maar weer al te goed terug dat veel mensen niet door hebben dat een verslaving gewoon persoonlijk is en dat die grenzen tussen wel/niet verslaafd ook zo benaderd moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 03:19
arPos
arPos is offline
dan kan je net zo goed vragen

heeft drugs effect op hoeveel mensen uitgaan...

waar uit word gegaan is drugs, waar drugs is word uitgegaan
die twee zijn onlosmakend verbonden
Oud 05-10-2006, 21:26
Verwijderd
Citaat:
arPos schreef op 03-10-2006 @ 04:19 :
dan kan je net zo goed vragen

heeft drugs effect op hoeveel mensen uitgaan...

waar uit word gegaan is drugs, waar drugs is word uitgegaan
die twee zijn onlosmakend verbonden
dan verander je het hele onderwerp dus
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Risce schreef op 02-10-2006 @ 19:06 :

2) Ik zou sowieso niet kijken naar verslaving, want dat is een veel complexer probleem, en gaan voor Gebruik.

inderdaad. ik denk dat tussen uitgaan en gebruik wel een duidelijk verband zit, maar tussen uitgaan en verslaving een stuk minder. toch denk ik wel dat er enigzins een verband is, aangezien het ene vaak uit het andere voorkomt. nouja, logica he.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten