Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2006, 18:48
J-roenn
J-roenn is offline
ik zat afgelopen vrijdag met een stel maten op een bankje. bij dat bankje hadden wat mensen een krat bier neergezet, en er waren ook al wat flesjes op/aangebroken. wij waren met z'n achten, maar er waren slechts 4 mensen die dronken, we kregen echter allemaal een boete voor drinken in het openbaar, vanwege bijgestaan is meegedaan ( hoe kinderachtig ). de agenten zelf waren weinig begripvol, want ze wilden niet in discussie, ze moesten snel weg om meer boetes uit te kunnen schrijven.

nu is mijn vraag, is in beroep gaan zinvol, omdat ik een boete heb gekregen voor iets wat ik niet gedaan hebt lijkt me dit wel, en zitten hier kosten aan verbonden ? ik heb tevens niet zo'n geel papiertje erbij gehad, alles werd in een blocknote genoteerd dus geen enkel bewijs. hoe moet ik in beroep gaan als ik dat wil doen, en kan ik dat het beste alleen doen of met de 3 anderen die ook niks gedronken hadden en ook een boete gehad hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-11-2006, 18:56
Zwoek
Zwoek is offline
Je krijgt toch wel een rekening van de politie? Of iets anders? Of kunnen ze wel zomaar geld van je bankrekening afhalen?
En verder was je wel medeplichtig, net zoals iemand niets doet als iemand in elkaar wordt geslagen.
Verder weet ik ook niet of je in beroep kunt gaan, daar weet ik te weinig over.
Oud 19-11-2006, 19:32
Verwijderd
Weinig kans. Als het gaat om hangen en drinken is het meestal inderdaad het principe 'je was erbij, dus je bent erbij'. De 'logica' daarvan zit 'm erin dat jij bij een groep hoort die strafbare feiten pleegt en waarvan achteraf niet meer te achterhalen is wie het nu 'echt' deed of niet.

Als die boete een paar tientjes is zou ik het gewoon laten zitten. Is de moeite niet waard.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 20:18
Verwijderd
Citaat:
Zwoek schreef op 19-11-2006 @ 19:56 :
Je krijgt toch wel een rekening van de politie? Of iets anders? Of kunnen ze wel zomaar geld van je bankrekening afhalen?
En verder was je wel medeplichtig, net zoals iemand niets doet als iemand in elkaar wordt geslagen.
Ja nog even
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 22:07
jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
Zwoek schreef op 19-11-2006 @ 19:56 :
Verder weet ik ook niet of je in beroep kunt gaan, daar weet ik te weinig over.
Medeplichtig aan drinken in het openbaar?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 22:29
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 19-11-2006 @ 19:48 :
ik zat afgelopen vrijdag met een stel maten op een bankje. bij dat bankje hadden wat mensen een krat bier neergezet, en er waren ook al wat flesjes op/aangebroken. wij waren met z'n achten, maar er waren slechts 4 mensen die dronken, we kregen echter allemaal een boete voor drinken in het openbaar, vanwege bijgestaan is meegedaan ( hoe kinderachtig ). de agenten zelf waren weinig begripvol, want ze wilden niet in discussie, ze moesten snel weg om meer boetes uit te kunnen schrijven.
Ja, die krat was er natuurlijk net neergezet door die zwerver die voorbij kwam zetten. Op die manier is ons spul al eens in beslag genomen door agenten (voor eigen gebruik, no doubt) zonder dat iemand een prent kreeg, maar is de prent uitgeschreven, dan is het betalen. Teken daarbij aan dat niemand van het groepje waarmee ik op het strand zat dronken of zelfs maar aangeschoten was. Op een uitgestorven strand pure pennenlikkerij dus, maar bedenk je dat die wet bedoelt is om groepen drinkende jongeren aan te pakken omdat die een gevoel van onveiligheid oproepen. In dat licht niet zo gek dat erbij zitten al betekende dat je een prent kreeg.

Je kan in beroep gaan, maar weeg de voordelen af en of het haalbaar is. Ik ben verwikkeld in een zaak over een boete van 17,50 waarvoor ik tig redenen heb waarom hij verscheurd moet worden. Verlies ik dat alles dan kost het me minstens € 172 en mag ik bakkeleien met de ronduit onbekwame deurwaarders van Van Groenewegen die zoals ze zelf letterlijk zeiden "doorgaan om kosten te maken" of wat er nu precies terechte kosten waren of wat niet.

Die boete stamde overigens van 21 januari, dus over twee dagen is die boete en de procedure 11 maanden oud. Bedenk waar je aan begint.

Laatst gewijzigd op 19-11-2006 om 22:31.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 22:35
wr_faya
wr_faya is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 19-11-2006 @ 21:18 :
Ja nog even
Oud 20-11-2006, 16:56
mjk
mjk is offline
Ik weet niet of alcoholdrinken een overtreding of een misdrijf is. IS het een overtreding, dan zijn medeplichtigen niet strafbaar. Art. 52 Wetboek Stafrecht.
Oud 20-11-2006, 17:20
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
mjk schreef op 20-11-2006 @ 17:56 :
Ik weet niet of alcoholdrinken een overtreding of een misdrijf is. IS het een overtreding, dan zijn medeplichtigen niet strafbaar. Art. 52 Wetboek Stafrecht.
lijkt mij een overtreding, want voor misdrijf moet je voor de rechter komen toch ( of word er een schikkingsvoorstel gedaan ) ?

maar vind niemand dit een domme wet ? stel je zit bij een dronken chauffeur in de auto, kan dan ook je rijbewijs ingevorderd worden omdat je er bij was ??? k heb sowieso rechtsbijstand, dus die betalen als het goed is toch de kosten als ik er tegenin ga ?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 18:03
mjk
mjk is offline
Ik heb eens wat erop nagezocht, niet heel goed en heb nog geen strafrecht, dus kan het best fout hebben, maar heb noch bij overtredingen, noch bij misdrijven gezien dat je niet op openbare weg mag drinken. Alleen dronkenschap is verboden, en dat is een overtreding. Wellicht dat het een APV is, maar zal vast overtreding zijn. Ook is er geen schade (toch), dus lijkt me niet dat je ergens op aangesproken op bijvoorbeeld de onrechtmatige daad. Als je rechtsbijstand hebt en als je zo zelf geen geld kwijt bent, zal ik er zeker gebruik van maken.
Oud 20-11-2006, 21:16
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
mjk schreef op 20-11-2006 @ 19:03 :
Ik heb eens wat erop nagezocht, niet heel goed en heb nog geen strafrecht, dus kan het best fout hebben, maar heb noch bij overtredingen, noch bij misdrijven gezien dat je niet op openbare weg mag drinken. Alleen dronkenschap is verboden, en dat is een overtreding. Wellicht dat het een APV is, maar zal vast overtreding zijn. Ook is er geen schade (toch), dus lijkt me niet dat je ergens op aangesproken op bijvoorbeeld de onrechtmatige daad. Als je rechtsbijstand hebt en als je zo zelf geen geld kwijt bent, zal ik er zeker gebruik van maken.
dronken chauffeur had ik t over, en das ( gelukkig maar ) nog steeds niet toegestaan

en wat moet ik eigen lijk doen om in beroep te gaan zonder dat gele papiertje ? gewoon de boete afwachten of alvast langs de rechtbank ?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 21:58
kalinho
kalinho is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 20-11-2006 @ 22:16 :
dronken chauffeur had ik t over, en das ( gelukkig maar ) nog steeds niet toegestaan

en wat moet ik eigen lijk doen om in beroep te gaan zonder dat gele papiertje ? gewoon de boete afwachten of alvast langs de rechtbank ?
ook als je dat gele papiertje wel had gehad had je nog geen fuck gekund hoor Zie het gele papiertje maar als je kassabon, tis puur een bevestiging(maar dan zonder garantie ).
Gewoon wachten tot de bekeuring op de mat valt en dan staat op de achterkant in lettertype -2 aangeven hoe de procedure werkt.
Oud 22-11-2006, 12:13
J-roenn
J-roenn is offline
stel dat ik de rechtszaak verlies, gaat dit me dan geld kosten ( heb een rechtsbijstand verzekering )
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 14:53
Luminon
Luminon is offline
Ik heb het even opgezocht, waar jullie voor beboet zijn is volgens mij een overtreding van art. 2.4.8 APV Middelburg en het bijbehorende aanwijzingsbesluit van 20 december 1997.
Citaat:
Het is verboden op de weg, die deel uit maakt van een door burgemeester en wethouders aangewezen gebied:
a. alcoholhoudende drank te nuttigen of aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank bij zich te hebben;
b. drank in glazen met zich te voeren of bij zich te hebben;
c. anderszins dan verpakt, glazen bij zich te hebben, tenzij met het kennelijk en uitsluitend oogmerk van vervoer.
Dit is dus geen medepleging, maar gewoon daderschap. Ik zie voor een beroep verder weinig kans van slagen.

Laatst gewijzigd op 22-11-2006 om 15:20.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2006, 15:47
mjk
mjk is offline
Citaat:
Luminon schreef op 22-11-2006 @ 15:53 :
Ik heb het even opgezocht, waar jullie voor beboet zijn is volgens mij een overtreding van art. 2.4.8 APV Middelburg en het bijbehorende aanwijzingsbesluit van 20 december 1997.

Dit is dus geen medepleging, maar gewoon daderschap. Ik zie voor een beroep verder weinig kans van slagen.
In de toelichting stond er ook vrij weinig over, alleen maak ik eruit op dat als jij niks hebt gedaan je geen dader bent. Jij moet het bij je hebben, nuttigen oid. Ik blijf erbij dat het medepleging is van de overtreding, dus niet strafbaar, maar er zal wel zo een draai aan worden gegeven dat je bij voorbaat kansloos bent.
Oud 23-11-2006, 11:51
Fides
Fides is offline
Aan de APV te zien wordt dat gewoon dokken voor je. Zoveel zal het toch niet zijn?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 15:27
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Fides schreef op 23-11-2006 @ 12:51 :
Aan de APV te zien wordt dat gewoon dokken voor je. Zoveel zal het toch niet zijn?
50€, en heb al zwaar weinig geld
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 22:38
kalinho
kalinho is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 23-11-2006 @ 16:27 :
50€, en heb al zwaar weinig geld
Arbeit
Reageren

Regels voor berichten