Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2006, 20:57
bloed
bloed is offline
hi iedereen,

ik begrijp het volgende niet: De rustpotentiaal kun je verstoren door een kunstmatige prikkel, dit zal voor een depolarisatie zorgen! De lading zal dan afnemen tot de drempel waarde???

Waarom wordt dan de binnen kant van de membraan positiever dan de buitenkant, als NA + naar buiten fiffundeert, zal het toch andersom moet zijn, juist negatiever, want de K+ komt achteraf naar binnen. Doordat de porieën van K nog niet open zijn!

Kun iemand mij dit uitleggen!

Alvast bedank!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2006, 22:29
Prof
Prof is offline
Citaat:
bloed schreef op 22-10-2006 @ 21:57 :
hi iedereen,

ik begrijp het volgende niet: De rustpotentiaal kun je verstoren door een kunstmatige prikkel, dit zal voor een depolarisatie zorgen! De lading zal dan afnemen tot de drempel waarde???

Waarom wordt dan de binnen kant van de membraan positiever dan de buitenkant, als NA + naar buiten fiffundeert, zal het toch andersom moet zijn, juist negatiever, want de K+ komt achteraf naar binnen. Doordat de porieën van K nog niet open zijn!

Kun iemand mij dit uitleggen!

Alvast bedank!

de lading word ook niet positiever
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 07:26
sdekivit
sdekivit is offline
je moet naar het cytoplasma van de geinnerveerde zenuwcel kijken. Wta gebeurt er tijdens een actiepotentiaal:

1. Er komt een prikkel aan die boven de prikkeldrempel van +/- 60 mV

2. De spanningsafhankelijke Na-kanalen gaan open en Na+ stroom de cel in (de cel wordt dus positiever door de influx van Na+ terwijl K+ niet de cel uit kan)

3. doordat de membraanpotentiaal positiever wordt inactiveren de Na+-kanalen zich en gaan de langzamere K+-kanalen open. Er is een netoo efflux van K+ en dus treedt repolarisatie op (de lading in de cel wordt negatiever)

4. vervolgens komt de membraanpotentiaal onder de rustpotentiaal en worden de Na+-kanalen weer actief (maar zijn wel dicht vanwege de lage membraanbpotentiaal) en sluiten de langzame K-kanalen, waardoor een tijdelijke hyperpolarisatie ontstaat.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 07:26
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Prof schreef op 22-10-2006 @ 23:29 :
de lading word ook niet positiever
de netto lading binnen de cel wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten