Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-10-2006, 18:11
BendeBen
BendeBen is offline
ok voeding doorgefikt.
in hoeverre moet ik vrezen dat alle onderdelen in mijn -minder dan een half jaar oude- systeem kan wegflikkeren? (stop was doorgeslagen)

het gaat om een Antec smartpower 2.0 400W

rest van het systeem:
Asus A8S-X SiS756
Athlon 64 x2 3800+
XFX 7900GT 256mb

2gb RAM
Hitachi 250GB SATA
NEC DVD+/-

t systeem was al vanaf dag 1 vrij onstabiel, complete random reboots, ook als ik nagenoeg nix deed, error was wel iets over de nvidia driver maar heb verschillende drivers geprobeerd die niet veel uitmaakten. was dit achteraf gezien de voeding die moeite had t bij te houden? want ik hoor verhalen dat die 400W niet genoeg is (voor met name de gfx kaart). klopt dit?

ik heb t laten assembleren bij hetzelfde bedrijf als waar ik alle onderdelen besteld heb, hoe zit het met garantie?

Laatst gewijzigd op 23-10-2006 om 18:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2006, 18:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als de stop is doorgeslagen betekent dit waarschijnlijk kortsluiting, of je hebt teveel andere apparaten op de groep staan, zoals wasmachine/droger/afwasser/waterkoker, etcetera.

Ik neem aan dat je zeker weet dat je voeding niet meer werkt, ik zou hem gewoon retourneren als RMA. 400W moet echt genoeg zijn voor jouw systeem, mits de voeding ook goed is. Maar ook een goede voeding kan stuk gaan. Ook Antec is niet heilig.
Oud 23-10-2006, 18:18
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 23-10-2006 @ 19:15 :
Als de stop is doorgeslagen betekent dit waarschijnlijk kortsluiting, of je hebt teveel andere apparaten op de groep staan, zoals wasmachine/droger/afwasser/waterkoker, etcetera.

Ik neem aan dat je zeker weet dat je voeding niet meer werkt, ik zou hem gewoon retourneren als RMA. 400W moet echt genoeg zijn voor jouw systeem, mits de voeding ook goed is. Maar ook een goede voeding kan stuk gaan. Ook Antec is niet heilig.
ja ik neem aan dat een penetrante "gesmolten plastic" geur en rook betekent dat de voeding naar de filestijnen is
Oud 23-10-2006, 19:07
M@rco
M@rco is offline
400W is meer dan genoeg. Koop een kwaliteitsvoeding zoals Fortron of Seasonic. Antec was altijd wel goed, maar hoor de laatste tijd wel veel verhalen over kapotte voedingen...
Oud 23-10-2006, 19:09
Wammus
Wammus is offline
Test het eens door er (als het mogelijk is natuurlijk) een andere voeding in te zetten waarvan je weet dat ie het wel goed doet. Dan weet je het zeker.
Oud 23-10-2006, 19:12
Verwijderd
Is het moederbord niet gaar? Een tijdje terug is mijn bord ook doorgeslagen (lekkende condensatoren) en dat had ook het overlijden van de voeding tot gevolg. Behalve het moederbord zelf deed toen alles het nog.

Met een beetje mazzel is het bij jou ook alleen een spanningspiek geweest aan het hoogspanningseind van de voeding en niet intern.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 19:15
BendeBen
BendeBen is offline
en als ik nou bijv 450W koop?
heeft dat op enige manier voordeel boven een 400W?
(bijv levensduur of lawaai oid)

maw is meer altijd beter?
Oud 23-10-2006, 19:18
Verwijderd
Nee, dat is helemaal niet per definitie zo. Ten eerste is het 'marketing wattage' vaak niet zo heel belangrijk. Q-Tec claimt voedingen te maken van 650 W die bij een loadje van 200 W continu al de geest geven, terwijl een Seasonic het op 95% full load nog goed doet.

Het vermogen is sowieso niet zo belangrijk omdat computer-onderdelen het belangrijker dat de stroom stabiel is dan dat er echt veel vermogen wordt geleverd. Een voeding kan nog zoveel 'hoofdruimte' hebben, als hij geen stabiele voedingslijnen kan aansturen is hij waardeloos.

Mijn ervaring is dat een 380 W Seasonic echt wel voldoende is om zelfs de meest veeleisende systemen aan te sturen. Tenzij je echt een absurd monster hebt (X2 4800+ met SLI 7950 ofzo).
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 19:21
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-10-2006 @ 20:12 :
Is het moederbord niet gaar? Een tijdje terug is mijn bord ook doorgeslagen (lekkende condensatoren) en dat had ook het overlijden van de voeding tot gevolg. Behalve het moederbord zelf deed toen alles het nog.

Met een beetje mazzel is het bij jou ook alleen een spanningspiek geweest aan het hoogspanningseind van de voeding en niet intern.
een dag eerder kwam een huisgenoot binnen met de vraag "stinkt jouw verwarming zo?" terwijl ie aan mn verwarming stond te snuffelen
snapte er geen reet van want rook zelf nog nix
later werd het erger en erger en juist toen ik mn comp wou uitzetten viel alles uit en kwam er een rookpluimpje uit de voeding

dat ding RMA sturen duurt me allemaal veel te lang, denk dat ik binnenkort een nieuwe koop en dan zelf maar wat ga prutsen
Oud 23-10-2006, 20:10
0oFZo0
0oFZo0 is offline
http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

Best een handige site om te berekenen hoeveel watt je nodig heb.
Oud 23-10-2006, 20:26
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
0oFZo0 schreef op 23-10-2006 @ 21:10 :
http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

Best een handige site om te berekenen hoeveel watt je nodig heb.
ah ok ik kom uit op 320W
hoop dingen weet ik nix van dus zeg dat ik eenenander verkeerd heb ingevuld -> 350W

dus 400W moet idd ruim voldoende zijn
Oud 23-10-2006, 21:30
Verwijderd
Die meter is wel redelijk pessimistisch. Mijn systeem trekt 130 W volgens dat ding, maar ik heb zelf gemeten dat-ie onder full load hooguit 80 doet.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 01:27
Enlightenment
Enlightenment is offline
Mijn FS zou 269W doen, terwijl ik hem meet op 141W, en met Cool'N'Quiet en drives standby zelfs 61W.

Maar je moet wel een marge aanhouden; als mijn fileserver opstart zie ik een piekverbruik van 298W, dat komt doordat alle harddisks opspinnen. Dus als ik een 235W PSU had gehad, had hij dat niet getrokken.
Oud 24-10-2006, 12:54
BendeBen
BendeBen is offline
Seasonic S12
is dit dan wat ik wil?

er is ook een 380W variant, maar die is nog "zeldzamer" dan deze 430W + better safe than sorry qua aantal W? tientje meer of minder maakt me ook niet zo veel meer uit
Oud 24-10-2006, 13:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik vind het veel geld, en je zou het ook voor minder kunnen doen. Maar ja dit is wel een goede voeding.
Oud 24-10-2006, 16:38
M@rco
M@rco is offline
Die heb ik ook. Prima ding
Oud 25-10-2006, 00:53
J-roenn
J-roenn is offline
zou sowieso die antec rma doen, kan je de nieuwe desnoods nog verkopen ofzo, maar binnen garantieperiode zomaar wegdonderen vind ik behoorlijk zonde van je geld...
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 19:12
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
BendeBen schreef op 23-10-2006 @ 19:11 :
ok voeding doorgefikt.
in hoeverre moet ik vrezen dat alle onderdelen in mijn -minder dan een half jaar oude- systeem kan wegflikkeren? (stop was doorgeslagen)
garantie. Ding terugbrengen en zeggen dat-ie het niet meer doet. Verder hoeven ze niks te weten

Nu niet van toepassing, maar hoe zat het nou met 1 of 2 jaar garantie? Praktisch alle winkels gillen 1 jaar, maar volgens mij is er een wet aangenomen waarmee je 2 jaar garantie krijgt op ongeveer alle consumentenartikelen ?
Oud 26-10-2006, 00:19
Verwijderd
Leuke Calculator..
ik heb een voeding van 337 watt nodig..
damn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten