Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Misschien is het handig als het openbaar ministerie even onderzoekt wat op dit moment de heersende opvatting van rechters is ten aanzien van voorbereiding met een terroristisch oogmerk, dan kunnen ze wat beter bepalen of een zaak al 'panklaar' is en dan vermijd je dit soort onzin. Want hij kan nu dus niet meer vervolgd worden voor dit delict.
|
![]() |
|
Koperen centen arrest, de leer van het absoluut ondeugdelijke middel. Is al tientallen jaren oud, dat arrest.
Een huishoudster ( die had je toen nog) die haar baas wilde vermoorden door een cent in zijn kopje thee te doen in de hoop dat hij dan zou overlijden aan een kopervergiftiging is ook niet veroordeeld wegens poging tot moord, omdat het een absoluut ondeugdelijk middel was. Dit is een vergelijkbaar geval. Zijn voorbereidingshandelingen waren zo primitief en onbeholpen dat daarvan geen dreiing uitging. De intenties op zich zijn in het nederlandse strafrecht nu eenmaal niet strafbaar. ( en dat hou ik persoonlijk graag zo) Een vloek over iemand uitspreken of hem proberen dood te bidden is ook niet strafbaar. Je kunt iemand best dood wensen, maar het helpt toch niet, dus is er geen strafbaar feit. Laatst gewijzigd op 18-11-2005 om 13:57. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat ken ik geloof ik als het Doodbiddersarrest, maar goed, strafrecht is voor mij jaren geleden, dus dat weet ik allemaal niet meer zo goed.
Wat ik wel weet, is dat de huidige benadering van de rechtspraak me niet bevredigt. Gedachten zijn vrij, en de absoluut ondeugdelijke voorbereidingshandeling blijft ongestraft. Toch wringt dat. Want 'we' voelen natuurlijk aan dat Samir A. weliswaar een kluns is, maar dat ook een kluns gevaarlijk kan zijn als hij toevallig eens wél bij een werkende bom uitkomt. De situatie is dus nu dat, vanwege zijn klungeligheid, de rechterlijke macht niet kan ingrijpen, zodat de zaak in feite weer bij de opsporingsautoriteiten ligt. Die moeten hem in de gaten houden, zijn handel en wandel volgen, en hopen dat hij niet nét die werkende bom fabriceert op het moment dat de AIVD even niet kijkt. En dat is moeilijk, want de AIVD kan weliswaar afluisteren, de boog kan niet écht 24/7 gespannen zijn. Zoals ik al vaker heb bepleit zou in geval van terroristische misdrijven eigenlijk nog een voorfase moeten worden ingevoerd. Die zou dan werken met een definitie als: 'het door feitelijk handelen uiting geven aan het voornemen een misdrijf met terroristisch oogmerk te plegen'. Met andere woorden, het ondeugdelijk instrument-criterium moet daar worden geschrapt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
of is bidden geen "feitelijk handelen"? (maar waar ligt de grens dan)
|
In Nederland moet werkelijk eerst een koe verdrinken, voordat men de put dempt. Semir A. had, aldus het Hof, de intenties om een terroristische aanslag te plegen. De man had tevens chemische stoffen waarmee een bom gefabriceerd kunnen worden en plattegronden van belangrijke overheidsgebouwen. Elk wel denkend mens kan bedenken dat Semir A schuldig was aan het voorbereiden van een terroristische aanslag.
Laatst gewijzigd op 18-11-2005 om 14:22. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Pff.. laat nu die bom maar vallen ook hoor.. Als er binnekort op het nieuws komt van "aanslag Samir A. kost X mensen het leven" dan sta ik vooraan bij de bestorming van het Binnenhof. Laatst gewijzigd op 18-11-2005 om 14:27. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Waar de grens ligt zal uiteraard in de rechtspraak tot uiting moeten komen. Eventueel kun je nog iets inbouwen als het voorhanden hebben van een of meerdere voorwerpen die kennelijk bestemd zijn tot het voorbereiden van een misdrijf. Dan valt tenminste ook kunstmest eronder, maar het voorhanden hebben van een koran niet . |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Hoe hebben ze het bij het OM in godesnaam zo achterlijk kunnen spelen dat ze zélfs een aanklacht die hen letterlijk met bewijs en al in de schoot werd geworpen (verboden wapenbezit) niet eens rond hebben kunnen krijgen?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
de bom die hij dan inhusi zou hebben is misschien wel even krachtig |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
nog te plegen feiten dus voorspellen wat iemand gaat doen beetje scary |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Anders gezegd, heeft Samir A. alle benodigdheden voor een bom alleen de verkeerde kunstmest, dan blijft hij straffeloos omdat hij met díe kunstmest geen bom kan maken. Dat is natuurlijk vragen om problemen, want dan is het een kwestie van tijd tot hij wél de juiste kunstmest heeft. Dat vind ik zorgelijk. |
![]() |
|
Dat is een goede gedachte, want het idee achter strafbare voorbereiding is natuurlijk iemand veroordelen voor een poging om iets dat hij van plan is te realiseren.
En als Samir A. zo heeft zitten slapen bij scheikunde dat hij de verkeerde soort mest gebruikt betekent dat dat hij een fout maakte in de voorbereiding, niet dat hij helemaal niet bezig was met het fysiek voorbereiden van een strafbaar feit. Op deze manier zou je dus niet strafbaar zijn als je met een pistool op een politicus afstapt om die te vermoorden, van tevoren overmeestert wordt, en achteraf blijkt dat je het verkeerde soort munitie had geladen. Dat doet niets af van het feit dat je een moord gepleegd als je geen fout in de voorbereiding had gemaakt.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
kunnen we hem niet in Zon&schild zetten ofzo, kan die praten met schizofrenen mensen enzo ![]() Laatst gewijzigd op 18-11-2005 om 15:16. |
![]() |
||
Citaat:
Nou, liever niet. Ik heb geen zin om die kneus tegen het lijf te lopen. Niet dat ik bang voor hem ben ofzo, maar toch.
||
![]() |
Citaat:
man al had die aap een poging gedaan om een aanslag te doen lukte het hem nog niet. Ik denk eigenlijk dat het voor hem nu ook onmogelijk is om een aanslag te doen. Hij wordt waarschijnlijk in de gaten gehouden, en iedereen kent hem. Dus als hij op een station loopt met een tas met draden eruit zal de politie wel snel aanwezig zijn na een aantal telefoontjes. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Nou nou, als hij met een rugtas een metrotunnel (ik noem maar wat, kan ook station zijn) in zou lopen, waar draadjes uit komen (kan van alles zijn) ligt wel half Nederland plat. Hij lacht zich suf en heeft verder niets strafbaars bij zich en 'wij' verkeren in paniek en komen overal te laat aan.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Wat o wat zou er gebeuren als Samir vandaag of morgen het loodje legt? Zou dan heel Moslim-Nederland in opstand komen omdat een "onschuldige" mede-Moslim gedood is? Gaan er dan politie-bureaus in de brand? (Dordrecht) Of word hij dan gewoon doodgezwegen? Want ik kan me niet voorstellen dat er niemand serieus met het plan loopt om hem om te leggen.. Ik bedoel.. als zelfs Wilders al bedreigd word aan de hand van onschuldige plannen.. Waarom Samir A (alias Ali Trekhaak) dan niet? Die jongen moet toch doodsbang zijn nu hij weer vrij rondloopt?
*NODIGT SAMIR A. UIT VOOR EEN DEBAT Laatst gewijzigd op 19-11-2005 om 01:33. |
![]() |
||
Citaat:
En de moslims zullen (denk ik) willen dat de daders worden opgepakt en gestraft, netzoals bij elke moord. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ergens vind ik het wel wringen. En zo absoluut ondeugdelijk vind ik zijn middelen ook weer niet. Hij had alleen de verkeerde soort kunstmest...
Stel nou dat hij die bom geplaatst had, en er was alleen een hele grote rookwolk van gekomen. Volgens de leer van het absoluut ondeugdelijke middel zou hij dan ook vrijspraak moeten krijgen, terwijl het wel degelijk een poging tot een aanslag was geweest. Pogen is streven zonder te slagen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En mocht dat zo zijn, dan wordt hij niet vrijgesproken. Ik vertrouw wel op ons rechtssyssteem. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|