Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2006, 16:54
xDifferent
xDifferent is offline
Ik moet een boekbespreking maken, maar het lukt dus echt niet. Ik haal het meestal van internet af, maar dit boek is nieuw dus hij is nergens te vinden. Ik zit op 3VWO en het boek dat ik doe heet: 'Hoe overleef ik (zonder) liefde.' van Francine Oomen. Dus heeft iemand daar al een samenvatting van? En zeg nou niet dat ik het zelf moet doen, want dat heb ik al geprobeerd.

alvast bedankt!
Oud 29-10-2006, 17:14
Verwijderd
Wat is er moeilijk aan een boekbespreking?

Lees het boek, maak de bespreking en lever hem in.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 18:46
ecrivaine
ecrivaine is offline
Het is natuurlijk onzin dat je in 3vwo niet iets over een boek kan zeggen. Maar dat terzijde.
Goed, je boekbespreking:
a) vat het samen
b) leg wat uit over personages, thema, achtergrond, achtergrond schrijver, plaats/tijd
c) geef je eigen mening

Tip voor de volgende keer: kies een boek dat ergens over gaat. Met alle respect, maar dit is een kinderboek. En het komt ook niet in de buurt van jeugdliteratuur of iets dergelijks. Zodra je een beetje roman leest, valt er gelijk meer over te vertellen. En geloof me: dan wordt het misschien nog leuk ook
Oud 29-10-2006, 19:46
Verwijderd
Heb je een blad gekregen met de vragen erop ofzo? Zo weten wij nog niks, hoe lang moet het zijn, hoe groot is het boek zelf, blablabla. Ik heb ook altijd moeite gehad maar neem de tijd, vroeger deed ik het altijd op het laatste moment en dan krijg je stress. Begin vroeg met maken, misschien zelfs 2 weken van te voren. Zo krijg je niet gauw te maken met luiheid (stapje voor stapje)

Als je niet precies weet hoe je er eentje moet maken stuur ik er wel een waar ik een 9 en een half voor had gekregen. Ja natuurlijk, het was Carry Slee, maar het lukte wel. Tis me zelfs gelukt om een horrorboekje van 100 bladzijdes wat ging over een gekrompen aggressieve aap om te toveren in een boekbespreking. Ga gewoon hoofdstuk naar hoofdstuk af en noteer de hoofdpunten, tenminste als je moeite hebt met de samenvatting, of gaat het hier om iets anders?

Voor iemand op het VWO vind ik dit wel raar (zelf HAVO). Het moet wel kunnen, toch? Heb je dit niet eerder gedaan?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 19:52
xDifferent
xDifferent is offline
O, nee mijn topic was een beetje fout. Ik kan natuurlijk wel mijn boekbespreking maken, maar de samenvatting is nogal een probleem. Er zitten namelijk 6 verhaallijnen in ofzo.
Oud 29-10-2006, 20:14
Verwijderd
Jezus, kan je dat niet uit elkaar houden?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 20:29
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
xDifferent schreef op 29-10-2006 @ 20:52 :
O, nee mijn topic was een beetje fout. Ik kan natuurlijk wel mijn boekbespreking maken, maar de samenvatting is nogal een probleem. Er zitten namelijk 6 verhaallijnen in ofzo.
Probeer bij samenvatten altijd te bedenken wat nu ècht belangrijk is en wat bijzaken zijn. Je kan best meerdere verhaallijnen in je samenvatting verwerken, maar misschien kan de ene wel in een paar woorden samengevat, bijvoorbeeld.
Ook een manier is om eerst het gehele boek in één zin samen te vatten, of een paar zinnen misschien. Van daaruit ga je het wat meer uitbreiden.
Oud 30-10-2006, 19:54
Missy
Missy is offline
Wat misschien ook wel helpt. Vertel het is aan iemand in 10 a 15 zinnen waar het boek over gaat. Dan begin je (ikzelf meestal) door te hebben wat nou écht belangrijk is.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 23:40
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dan wordt de beknopte samenvatting 6 maal zo groot, simple enough for you?

Wees blij dat je geen echt boek leest, want dan zou je ook aan motieven e.d. een bak ruimte kwijt zijn.
Oud 31-10-2006, 10:54
Lorelei
Lorelei is offline
Je zit in 3 VWO en neemt een boek van Francine Oomen?

dat zijn brugklasboeken joh

En geen wonder dat je er geen goeie boekbespreking over kunt maken want het zijn niet bepaald geschikt soort boeken daarvoor.

Hoe dan ook, wat Missy zegt is een goed advies. Ook zou je kunnen proberen door het boek te bladeren en bij alles waarvan je denkt: hey, dat was belangrijk een steekwoord op te schrijven. Als je klaar bent, kijken welke steekwoorden eigenlijk toch niet zo belangrijk waren als ze in eerste instantie leken, en van de rest een verhaaltje breien.
Oud 31-10-2006, 16:17
WärteR
WärteR is offline
Citaat:
Er zitten namelijk 6 verhaallijnen in ofzo.
Dat weet je dus al...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten