Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2006, 21:21
Verwijderd
Hallo,

Het volgende probleem dient zich aan: Ik heb een Speedtouch 706 adsl modem met ingebouwde switch functie. (2 ethernet ports)

Omdat er 2 poorten opzitten, wil ik graag de E-tech RTBR03 router er tussen hangen, zo kan ik 4 pc's op het netwerk plaatsen.

De Speedtouch is via het web te benaderen op http://192.168.1.254
Deze is ingesteld als DHCP server.

Hang ik nu de E-tech router aan de Speedtouch, dan krijg ik het maar niet voor elkaar om op Internet te komen.

De E-tech router krijgt het ip adres: 192.168.1.66.
DHCP staat op de router uit. Hij krijgt automatisch het ip van de Speedtouch.

Heeft iemand een idee wat hier fout gaat?

(Het is trouwens een Speedlinq abo)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2006, 21:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Die E-tech router, gebruik je daar ook de WAN-poort van?

Citaat:
DetonatorDc schreef op 02-11-2006 @ 22:21 :
DHCP staat op de router uit. Hij krijgt automatisch het ip van de Speedtouch.
Nou niet als DHCP uit staat. Maar je moet je E-Tech router als switch gebruiken, niet als router. Dat is de fout die je maakt.
Oud 02-11-2006, 21:26
Verwijderd
Jazeker, de Speedtouch 706 hangt aan de WAN port van de E-tech router.

Het is een DSL broadband switch/router.

Maar als ik hem als switch gebruik, bedoel je dan dat ik de WAN port niet ga gebruiken maar wel de port 1,2,3,4?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 21:27
Enlightenment
Enlightenment is offline
Oplossing: gebruik de WAN-poort niet. Gebruik alleen de 4 "normale" poorten van die E-tech router. Dan gebruik je de E-tech als switch en dat is vele malen beter dan twee gateways/routers op elkaar te stacken.
Oud 02-11-2006, 21:48
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 02-11-2006 @ 22:27 :
Oplossing: gebruik de WAN-poort niet. Gebruik alleen de 4 "normale" poorten van die E-tech router. Dan gebruik je de E-tech als switch en dat is vele malen beter dan twee gateways/routers op elkaar te stacken.
Ja, oke, maar dat had ik al geprobeerd. Op het moment dat ik dat doe, krijgt slechts 1 pc toegang tot internet, de overige pc's krijgen een "pagina niet gevonden" error.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 00:00
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
DetonatorDc schreef op 02-11-2006 @ 22:48 :
Ja, oke, maar dat had ik al geprobeerd. Op het moment dat ik dat doe, krijgt slechts 1 pc toegang tot internet, de overige pc's krijgen een "pagina niet gevonden" error.
Is je speedtouch wel echt een router dan? Krijgen de pcs een IP-adres van de speedtouch? Hebben de PCs wel DHCP aanstan?
Oud 03-11-2006, 18:04
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 03-11-2006 @ 01:00 :
Is je speedtouch wel echt een router dan? Krijgen de pcs een IP-adres van de speedtouch? Hebben de PCs wel DHCP aanstan?
Jazeker, het is een: Speedtouch 706 ADSL2+ modem (POTS)/Router+2 ports switch met 1 VOIP port.

Specificaties (o.a.):

• 1x RJ-11 poort voor PSTN connectie (FXO)
• 1x RJ-11 poorten voor VoIP gesprekken (FXS)
• Tot 24 Mbps downstream en 3 Mbps upstream
• Werkt onafhankelijk van het besturingsysteem
• Bridging, IP routing, NAPT, DHCP, DNS, Geïntegreerde firewall
• Universal Plug and Play (UPnP)
• Ondersteunt PPPoA, PPPoE, IPoA, CIP, ETHoA-DNS server en relay, DHCP server en relay
• Ondersteuning VPN passthrough

Oja, ik kan 2 pc's op de RJ-45 poorten aansluiten, die hebben dan allebei een Internetverbinding. Maar ik wil er graag 4 op aansluiten...

Laatst gewijzigd op 03-11-2006 om 18:12.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 18:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Oke en heb je al geprobeerd zoals ik zei? En heb je ook gecontroleerd of DHCP op je router (de speedtouch dus) wel aanstaat? Dus DHCP op de LAN-zijde; als je dus een computer inplugt moet je keurig een ip-adres van hem krijgen.

Je hardware-overzicht ziet er zo uit:

Speedtouch modem/router UTP <-----> UTP (switch) UTP <----> UTP (PC1/2/3)

Met switch bedoel ik dus je E-tech router, waarvan je de WAN-poort *niet* gebruikt, alleen de normale poorten. Dan doet hij enkel dienst als switch en zo hoort het ook. En je Speedtouch modem heeft dus een kabel naar de E-tech switch, en die gaat dus in een gewone poort. Controleer of je een Ethernet Link krijgt (gaan de lampjes branden op de E-tech).

Laat maar weten of het dan werkt
Oud 03-11-2006, 18:15
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 03-11-2006 @ 19:12 :
Oke en heb je al geprobeerd zoals ik zei? En heb je ook gecontroleerd of DHCP op je router (de speedtouch dus) wel aanstaat? Dus DHCP op de LAN-zijde; als je dus een computer inplugt moet je keurig een ip-adres van hem krijgen.

Je hardware-overzicht ziet er zo uit:

Speedtouch modem/router UTP <-----> UTP (switch) UTP <----> UTP (PC1/2/3)

Met switch bedoel ik dus je E-tech router, waarvan je de WAN-poort *niet* gebruikt, alleen de normale poorten. Dan doet hij enkel dienst als switch en zo hoort het ook. En je Speedtouch modem heeft dus een kabel naar de E-tech switch, en die gaat dus in een gewone poort. Controleer of je een Ethernet Link krijgt (gaan de lampjes branden op de E-tech).

Laat maar weten of het dan werkt
Ok: ik heb dus geprobeerd wat je zei, de WAN port negeren en de E-tech als switch gebruiken, de E-tech heeft 4 'gewone' poorten, ik kan er pc's aanhangen, maar slechts 1 pc krijgt een Internetverbinding toegewezen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 19:00
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
DetonatorDc schreef op 03-11-2006 @ 19:15 :
Ok: ik heb dus geprobeerd wat je zei, de WAN port negeren en de E-tech als switch gebruiken, de E-tech heeft 4 'gewone' poorten, ik kan er pc's aanhangen, maar slechts 1 pc krijgt een Internetverbinding toegewezen.
Wat is het IP dan van de andere PC's? En de PC die dan de 'internetverbinding' krijgt, welk IP-adres heeft die dan?
Oud 03-11-2006, 19:28
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 03-11-2006 @ 20:00 :
Wat is het IP dan van de andere PC's? En de PC die dan de 'internetverbinding' krijgt, welk IP-adres heeft die dan?
Hm, ik geef straks een update,ben hard bezig die E-tech te vervloeken.
Ik heb het idee dat hij niet goed samen kan werken met de Speedtouch. Inmiddels een WRT54G uit de kast getrokken....
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 21:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Is het niet handiger om dit even te proberen? In principe ben je binnen 2 minuten klaar.

Als je namelijk een extern IP-adres krijgt bij de ene PC die dan WEL internet heeft, dan is jouw speedtouch helemaal geen router! En kun je dan dus ook niet met meerdere PCs het internet op zonder gebruik van een router. Simpele manier om daar achter te komen.
Oud 04-11-2006, 00:44
Verwijderd
Ok! Ik heb de oplossing gevonden.

- De Speedtouch 706 installeer ik vanaf een laptop met de cd-rom van Speedlinq. (wel even de firmware geupdate!)

- Na installatie sluit ik op de 1e Ethernet port van de Speedtouch de 4 ports E-tech router aan. De Speedtouch geeft een 192.168.1.x adres aan de E-tech router.

- Dan zet ik de E-tech RTBR03 router op 10.0.0.138 vast en ik laat hem als DHCP server functioneren.

Wat er fout ging, is dat de beide routers IP adressen aan het uitdelen waren in de 192.168.x.x range.

Ik maakte de fout om er van uit te gaan dat de 10.0.0.x range nooit zou kunnen werken.

Bij mijn Xs4all Speedtouch 510 v4 modem is het precies andersom, daar deelt de 510 adressen uit in de 10.0.0.x reeks. Ik heb per MAC adres een IP toegekend. De draadloze router pakt dat keurig op.

Vandaar dus de verwarring. Bedankt voor alle suggesties!

Laatst gewijzigd op 04-11-2006 om 00:50.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 06:42
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dus het werkt nu?
Oud 04-11-2006, 09:01
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-11-2006 @ 07:42 :
Dus het werkt nu?
Zeker weten! Alle 4 de pc's krijgen een IP uitgedeeld in de range 10.0.0.x, dat komt vanaf de E-tech router.

De Speedtouch modem router is gelocked op 192.168.1.254. Dat is iets wat ik niet via de webinterface kan veranderen, maar dat geeft niet.

Ik vermoed dat de Speedlinq cd-rom die settings aanmaakt.

Saillant detail is dat ik natuurlijk na dagen gekloot nu net het boekje vind van de E-tech router in het Nederlands met extra uitleg over settings voor ADSL netwerken binnen Nederland.

Ook daar legt men uit dat die router het beste op DHCP staat met als ip 10.0.0.138. :-)

Nu nog proberen telefonie uit die Speedtouch te trekken, dat gaat ook lastig worden geloof ik als ik zie hoeveel mensen er problemen mee ondervinden.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 17:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
DetonatorDc schreef op 04-11-2006 @ 10:01 :
Zeker weten! Alle 4 de pc's krijgen een IP uitgedeeld in de range 10.0.0.x, dat komt vanaf de E-tech router.
Oke dan gebruik je de E-tech dus nu wel als router en niet als switch. Dat betekent dat je twee NAT routers hebt; hetgeen mogelijk wel extra latency en problemen met zich mee brengt. Sowieso is het instellen van port forwards nu een hels karwei geworden. Wat je wel kunt doen is een DMZ instellen op de speedtouch naar het IP adres van de E-Tech, en dan kun je op de E-tech je port forwards instellen.
Een ideale oplossing vind ik het echter niet.
Citaat:
Nu nog proberen telefonie uit die Speedtouch te trekken, dat gaat ook lastig worden geloof ik als ik zie hoeveel mensen er problemen mee ondervinden.
Daarvoor heb je ook directe toegang tot je SpeedTouch nodig; en dat kan nu niet; je kan vanaf je PCs nu niet de SpeecTouch modem zelf bereiken via de web-interface. Een oplossing kan zijn om het geheel tijdelijk een PC direct op de speedtouch aan te sluiten.
Oud 05-11-2006, 11:57
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-11-2006 @ 18:02 :
Oke dan gebruik je de E-tech dus nu wel als router en niet als switch. Dat betekent dat je twee NAT routers hebt; hetgeen mogelijk wel extra latency en problemen met zich mee brengt. Sowieso is het instellen van port forwards nu een hels karwei geworden. Wat je wel kunt doen is een DMZ instellen op de speedtouch naar het IP adres van de E-Tech, en dan kun je op de E-tech je port forwards instellen.
Een ideale oplossing vind ik het echter niet.

Daarvoor heb je ook directe toegang tot je SpeedTouch nodig; en dat kan nu niet; je kan vanaf je PCs nu niet de SpeecTouch modem zelf bereiken via de web-interface. Een oplossing kan zijn om het geheel tijdelijk een PC direct op de speedtouch aan te sluiten.
Klopt, daarin heb je gelijk, het is niet de ideale oplossing, maar wel een werkende oplossing. Ik heb een goeie ping tijdens gamen en een goede downloadsnelheid.

Daarnaast heb ik alsnog toegang tot beide webinterfaces.

Via 192.168.1.254 is de Speedtouch te benaderen en via 10.0.0.138 is de E-tech router te benaderen.

Morgen zal ik eens een PDFje plaatsen met de instellingen van mijn Speedtouch en E-tech router.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 18:40
Verwijderd
PDF gedoe schiet niet op:

Samenvatting:

- E-tech router Local Network IP op 10.0.0.138 gezet, subnetmask 255.255.255.0
- Router WAN IP -> Get ip automatically
- Ingesteld als DHCP server die uitdeelt vanaf 10.0.0.100

Oja, en een Host name en Domain name ingevuld. Meer niet.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 21:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Hmhm maar wat werkt nog niet / wil je nog weten?
Oud 09-11-2006, 18:16
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-11-2006 @ 22:55 :
Hmhm maar wat werkt nog niet / wil je nog weten?
Alles werkt, dit was enkel een post als voorbeeld voor mensen die mogelijk hetzelfde probleem hebben en een oplossing zoeken.

Nogmaals dank.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten