Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2007, 09:05
Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Dag allen,

Mijn mountainbike doet vreemd.

Eerst was er niks aan de hand, maar nadat ik de ketting en alles van het weekend gesmeerd hebt, lijkt het nu alsof de ketting soms 'doorschiet'.
Wanneer ik extra druk op de trapper zet (bij het wegrijden) lijkt het alsof de ketting, of de trapper, een tandwieltandje overslaat. Eén x vloog daarbij de hele ketting er af.

Kan ik dit zelf oplossen?
Oud 07-02-2007, 14:00
Sandersss
Sandersss is offline
Als dit op alle tandwielen gebeurt dan is je ketting versleten, als je ketting op 1 bepaald tandwiel overslaat dan is die tandwiel versleten.

Als je een beetje handig bent kun je een ketting of tandwielen er zelf wel opzetten, mits je het benodigde gereedschap hebt.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 17:11
Nick-Name
Nick-Name is offline
Zelf kan ik je niet helpen, maar op dit forum (klikkerdeklik) (zitten mensen met verstand van zaken.. Misschien heb je er wat aan
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 17:40
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Sandersss schreef op 07-02-2007 @ 15:00 :
Als dit op alle tandwielen gebeurt dan is je ketting versleten,
Of alle tandwielen zijn versleten
Oud 07-02-2007, 18:19
Carn
Carn is offline
het kan ook zijn dat je ketting wat uitgerekt is; dat kan je verhelpen door of je ketting in te korten (logische optie), of je achterwiel wat naar achteren te zetten (minder logisch maar wel sneller meestal)
Oud 07-02-2007, 22:40
Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Dank iedereen.

Dat van die ketting hoor ik meer, dat die uitgerekt is. Kan ik die zelf weer inkorten?
En dat wiel naar achter zetten, hoe bedoel je dat?

Kan ik niet iets met dat apparaatje waarmee je de ketting er weer snel oplegt, laat maar zeggen onder de tandwielen van het achterwiel? Als ik dat hendeltje nou strakker zet, dat de hele ketting daardoor aangespannen word?
Oud 07-02-2007, 22:48
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Een Tweeling schreef op 07-02-2007 @ 23:40 :
Dank iedereen.

Dat van die ketting hoor ik meer, dat die uitgerekt is. Kan ik die zelf weer inkorten?
En dat wiel naar achter zetten, hoe bedoel je dat?
Ketting inkorten is gewoon een paar (slechte) schakeltjes eruit halen en er (minder) nieuwe inzetten, maar daar heb je wel gereedschap voor nodig. Dat wiel naar achter zetten doe je op de meeste fietsen door de as ietsjes los te draaien en dan de as te bewegen door een gleuf. Ketting aanpassen is een betere optie, trouwens

Citaat:
Een Tweeling schreef op 07-02-2007 @ 23:40 :
Kan ik niet iets met dat apparaatje waarmee je de ketting er weer snel oplegt, laat maar zeggen onder de tandwielen van het achterwiel? Als ik dat hendeltje nou strakker zet, dat de hele ketting daardoor aangespannen word?
Bedoel je een derailleur?
Oud 08-02-2007, 13:39
Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Heb je er speciaal gereedschap voor nodig?

En ja, die bedoel ik.
Oud 08-02-2007, 13:59
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Een Tweeling schreef op 08-02-2007 @ 14:39 :
Heb je er speciaal gereedschap voor nodig?
Voor zo'n ketting wel, het wiel niet.

Citaat:
En ja, die bedoel ik.
Je kunt hem beter afstellen, dan zal de ketting er ook minder vanaf lopen, maar als het goed is trekt een derailleur je ketting wel strak.
Oud 08-02-2007, 14:04
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Op welk verzet staat ie?
Oud 14-02-2007, 10:51
Nee_nee
Nee_nee is offline
Kijk eerst is of de ketting echt versleten is, dit kan je doen door zo'n tooltje van rohlof en die tussen je ketting te zetten, als je die niet hebt moet je de ketting naar het buitenblad schakelen, en dan proberen je pink tussen de ketting en je voorblad te krijgen, als dat lukt, of het lukt enigzins, half etc dan is ie echt versleten. Dan moet je gewoon een nieuwe kopen (altijd minstens LX niveau daaronder slijt erg snel) als je tandwielslijtage wil voorkomen moet je trouwens elke 3000 km je ketting vervangen daarna betekent het dat je casette sneller slijt. Je kan aan een cassette zien dat hij versleten is door naar de tandjes te kijken, die horen wat vierkantig te zijn, hoe puntiger ze aanlopen hoe meer ze zijn versleten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten